Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav marxisten » 2011-01-17 16:21:55

Miche skrev:Gratis antivirus utan tidsbegränsning (svensk version): Panda antivirus!


Hittar inte det gratis antivirus du refererar till...
Senast redigerad av marxisten 2011-05-04 11:04:38, redigerad totalt 1 gång.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Inläggav barracuber » 2011-01-17 16:27:10

marxisten skrev:
Miche skrev:Gratis antivirus utan tidsbegränsning (svensk version): Panda antivirus!


Hittar inte det gratis antivirus du refererar till...


Det finns flera alternativ på svenska...testa den här länken:

http://free.pandasecurity.com/se/

Fast Miche får svara själv på vilket han menade...
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:04:38, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Miche » 2011-01-17 18:08:57

marxisten skrev:
Miche skrev:Gratis antivirus utan tidsbegränsning (svensk version): Panda antivirus!


Hittar inte det gratis antivirus du refererar till...

Ojdå, kollade inte länken innan jag postade, ta den som barracuber hänvisar till, den är korrekt!

barracuber skrev:Det finns flera alternativ på svenska...testa den här länken:

http://free.pandasecurity.com/se/

Fast Miche får svara själv på vilket han menade...

Tack barracuber. det var korrekt!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 11:04:38, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Matea » 2011-03-03 12:36:16

Men daaamn va ni verkar köra med brandväggar/Antivirus/scanners ect!?!

men ingen som sagt nåt om mitt "Antivirus system"??

en enkel åtgärd enligt mig är att partionera/dela Hårddisken en C: som vanligt för systemet på runt 50gb och resten i D: (el, fler partitioner om man nu vill det) och sen installerar jag allt som går (vissa program kräver att installeras på C:) på D: partitionen för vanligen så får man nånting med sig hem som vill installera sig själv och förstöra så är det kodat att göra det under C:WINDOWSectect så jag brukar klara mig bra länge innan det krävs rensning av C: ;) och det går fortare för mig att bara stoppa in Win cdn och dra om C: helt än vad alla program tar upp i tid för att sen bara komma åt en del men inte allt som man kan råka ut för.

PS; för dom andra wowarna här så är en wow installation på D: ett rent måste!! ni vet vad jag menar .... om man nu måste rensa C: och sen efter allt sätta sig och ominstallera hela wow :S själv har jag inte ominstallerat wow dom senaste +3åren och jag kör en nyinstallation av C: ungefär 2-3gånger/år :P
Senast redigerad av Matea 2011-05-04 11:04:38, redigerad totalt 1 gång.
Matea
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2011-03-03

Inläggav Miche » 2011-03-03 13:32:38

Många programvaror tappar tyvärr en massa i samband med ominstallation av operativet, har du något tips på hur man gör för att rädda den informationen så att man slipper total ominstallation av de programvarorna?
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 11:04:38, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Matea » 2011-03-03 13:46:42

Miche skrev:Många programvaror tappar tyvärr en massa i samband med ominstallation av operativet, har du något tips på hur man gör för att rädda den informationen så att man slipper total ominstallation av de programvarorna?


<<<se>>> :P nej alltså helt ärligt om du installerar dina program på ex, D: så stannar ju all den informationen där med programmet vilket gör att oavsett om du helt blåser C: och ominstallerar så tappar du inget... som min wow folder ligger på D: och om du har spelat det någon gång så vet du säkert hur sjukt segt det är att vara tvungen att ominstallera det också, jag har inte behövt bry mig alls i det på +3år och som jag sagt tidigare jag brukar blåsa ur min C: 2-3gånger/år minst :twisted:
Senast redigerad av Matea 2011-05-04 11:04:38, redigerad totalt 1 gång.
Matea
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2011-03-03

Inläggav barracuber » 2011-03-03 14:16:58

Men när du blåser C: så ryker väl all registrydatan??

Eller kan man flytta registryt?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:04:38, redigerad totalt 3 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Matea » 2011-03-03 14:21:07

barracuber skrev:Men när du blåser C: så ryker väl all registrydatan??


jo men det spelar ingen roll verkar det som för allt jag lagt på D: stannar kvar så misstänker att vanliga program inte kräver stöd mot registry har iafl, aldrig haft minsta problem med nåt program på D: oavsett hur många gånger jag blåst C:

och jag var inne på samma linje när det gällde WoW att det skulle tappa sånt och inte vilja fungera iom, att det är online och gärna vill ha sparad data
att läsa in varje gång men icke 8)
Senast redigerad av Matea 2011-05-04 11:04:38, redigerad totalt 1 gång.
Matea
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2011-03-03

Inläggav barracuber » 2011-03-03 14:29:17

Hmm huvuddelen av wow är skrivit i C++ vilket inte kör i nån virtuell maskin sist jag tittade... :?

(EDIT: däremot finns det virtuella maskiner för C. Om jag inte minns fel så är framför allt C byggd att egentligen vara plattformsoberoende även om java har kommit längre på området ...)

Däremot är addons och plugins till wow skrivna i LUA som kör både på Windows o Mac.

Men för att sammanfatta så använder sig wow tydligen inte av registyt iaf..

EDIT: och enligt vad du skrev i en annan tråd http://www.aspergerforum.se/post516424.html#p516424 är det ganska få program som gör det.
:arrow:

On topic då så ser jag inte koppligen mellan att köra antivirusprogram och att lägga program på andra partionen än C...?

Behovet av antivirus på windoze blir väl inte mindre bara för att programmen ligger nån annanstans?? :?

EDIT: :D hittade svaret i ett annat av dina inlägg. http://www.aspergerforum.se/post516424.html#p516424">
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:04:38, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Matea » 2011-03-03 14:41:16

*barracuber laddar upp för att slå på en SPAM-varnings triangel över vederbörandes användarnamn...* :oops:
Senast redigerad av Matea 2011-05-04 11:04:38, redigerad totalt 1 gång.
Matea
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2011-03-03

Inläggav barracuber » 2011-03-03 15:25:31

Matea skrev:*barracuber laddar upp för att slå på en SPAM-varnings triangel över vederbörandes användarnamn...* :oops:


Ingen fara ;) Det är inte bara du. Jag själv har en tendens att spontant börja skriva och först efteråt fundera över om det var rätt ställe.

Vi som moddar hanterar ständigt trådar. Inte minst IT-forumet tenderar att bli rörigt, det finns t ex minst 3 olika trådar som handlar om Google. För att inte tala om alla trådar som berör Google...

Många ämnen i vanliga forumet överlappar också delvis mot IT-forumet => svåra gränsdragningar.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:04:38, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav prodge64 » 2011-03-03 17:45:24

Matea skrev:Men daaamn va ni verkar köra med brandväggar/Antivirus/scanners ect!?!

men ingen som sagt nåt om mitt "Antivirus system"??

[...]


Som du själv sa i en annan tråd så måste man i princip installera ett virus för att bli drabbad av det. :) Ett tag gjorde jag på samma vis som du, med olika enheter (ibland partitioneringar) osv, men till slut orkade jag inte mer. Det blev för mycket jobb för en för liten "vinst" enligt mig. Däremot funderar jag på att eventuellt köpa en liten SSD-disk att ha som ren systemdisk, det vore perfekt.
Senast redigerad av prodge64 2011-05-04 11:04:40, redigerad totalt 1 gång.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Matea » 2011-03-03 18:12:12

prodge64 skrev:
Matea skrev:Men daaamn va ni verkar köra med brandväggar/Antivirus/scanners ect!?!

men ingen som sagt nåt om mitt "Antivirus system"??

[...]


Som du själv sa i en annan tråd så måste man i princip installera ett virus för att bli drabbad av det. :) Ett tag gjorde jag på samma vis som du, med olika enheter (ibland partitioneringar) osv, men till slut orkade jag inte mer. Det blev för mycket jobb för en för liten "vinst" enligt mig. Däremot funderar jag på att eventuellt köpa en liten SSD-disk att ha som ren systemdisk, det vore perfekt.


för mig är det helt naturligt att vid en programinstallation så lägger jag det på D:Program???, för mig är det snarare tvärtom om jag mot förmodan inte får välja partion( som med SDK som tydligen MÅSTE ha JDK på C: för att kunna hitta den och jobba mot den) så blir jag alldeles ställd och sen förbannad på den som kodat och undrar varför den person ska bestämma över min dator och vart jag ska installera saker:P
Senast redigerad av Matea 2011-05-04 11:04:40, redigerad totalt 1 gång.
Matea
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2011-03-03

Re:

Inläggav marxisten » 2011-04-01 8:54:09

Matea skrev:PS; för dom andra wowarna här så är en wow installation på D: ett rent måste!! ni vet vad jag menar .... om man nu måste rensa C: och sen efter allt sätta sig och ominstallera hela wow :S själv har jag inte ominstallerat wow dom senaste +3åren och jag kör en nyinstallation av C: ungefär 2-3gånger/år :P


Ja jag vet, men de finns en enkel lösning.

Om du köpte spelet i butik och du formaterar om så behöver du inte ladda ner hela clienten igen. Om du först installerar med cataclysmskivan sen bara ladda ner uppdateringar tar det typ en halvtimma innan du kan spela igen, max!

PS: Då öbr du antingen nytta repairfilen eller ladda ner en ny client. För varje patch och varje gång du spelar får du lite skräpfiler i wow mappen. Något som antingen måste repareras eller tas bort. Repearfile tar typ bara några minuter med, och de minskar båda FPS droppar, DC:s och latecy MS.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Inläggav Iridia » 2011-11-08 15:47:08

Norton följde med PCn och nu vill den ha 599:- per år av mig. Är det värt att betala det eller räcker det med ett av de top-5 som är gratis? Jag gillade att Norton talar om ifall ett program är säkert att ladda ned, gör andra AV också det?

Behöver man extra antimalwareprogram?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Inläggav Miche » 2011-11-08 19:21:45

Norton är inte värt pengarna, betydligt mycket mer prisvärt är Microsofts egna Security Essentials som är gratis, och ja, de flesta har den funktionen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Inläggav Dagobert » 2011-11-08 19:37:12

raderat
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Re: Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Inläggav Iridia » 2011-11-08 19:42:26

Tack för svaren!

Miche skrev:Norton är inte värt pengarna, betydligt mycket mer prisvärt är Microsofts egna Security Essentials som är gratis, och ja, de flesta har den funktionen.

Varför kommer datorn då med Norton förinstallerad? Mutat tillverkaren..?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Inläggav Savanten Svante » 2011-11-08 19:56:41

Iridia skrev:Tack för svaren!

Miche skrev:Norton är inte värt pengarna, betydligt mycket mer prisvärt är Microsofts egna Security Essentials som är gratis, och ja, de flesta har den funktionen.

Varför kommer datorn då med Norton förinstallerad? Mutat tillverkaren..?


En lång historia kort - Ja, det är precis vad som har hänt.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Inläggav Iridia » 2011-11-08 20:50:20

:!:
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Inläggav Miche » 2011-11-08 21:43:11

Security Essentials är inte så värst gammal produkt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Inläggav Lakrits » 2011-12-07 15:49:06

Prey är ett stöldskyddsprogram som är gratis för användning på grundnivå, en grundnivå som räcker gott och väl för de flesta hemmaanvändare. Vill man ha mer finns det prenumerationspaket i olika prisklasser. Det kan installeras på datorer (Windows, Mac OS, Ubuntu och Linux) och smarttelefoner (Android och iOS). Tre enheter stöds på grundnivån.

Prey kontrollerar med jämna mellanrum om du har loggat in och angivit att din dator är stulen. Om du har gjort det, så kommer det att utföra de åtgärder du har valt enligt ett intervallschema; Prey tar skärmbilder, webbkamerafotografier, loggar ungefärlig geografisk position, listar besökta IP-adresser, använda program, m.m. Vissa funktioner är endast tillgängliga i Pro-läget (och kostar m.a.o. pengar att använda).

Vid installation skapar du ett konto för Prey, som du sedan kan använda för att registrera dina andra enheter. För den avancerade användaren finns möjligheten att sköta allt via ett e-postkonto, men semiludditer som jag kan använda ett ovanligt lättbegripligt webbgränssnitt, den s.k. kontrollpanelen, på Preys webbplats.

Tyvärr finns inte programmet i svensk översättning (jag skall se om jag kan göra en, givet att tid finns och att jag får kontakt med utvecklarna), men engelskan är tydlig och klar, och i kontrollpanelen är den dessutom kortfattad och utan en massa tekniskt dravel.

Bild

Jag har använt Prey ett tag och har inte upplevt några problem. Å andra sidan har jag inte behövt aktivera stöldskyddsfunktionerna, så det går inte att dra några direkta slutsatser från mina empiriska data än så länge.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Inläggav Aklaim » 2012-05-24 11:53:13

nån som har nått tips på vad en kan använda för att kolla efter keyloggers o annat skräp?

har avg installerat men det har inte varnat nått o verkar ha en logger på datorn 4-500 delevery notification failur på mailen ger mig den misstanken iaf.

troligen är det väll nån script nöt som varit i farten o jag har lyckats fallit dit (tror det kommer från ett annat forum där jag är med som blev hackat av turkmenistan gruppen eller vad dom nu kalla sig)
Aklaim
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Re: Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Inläggav Parvlon » 2012-05-24 11:58:00

Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till IT-forum



Logga in