AKUTHJÄLP!! Blir utan bostad om jag inte betalar hyran IDAG!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-02-28 20:03:32

Man gör sina val här i livet. Jag försöker att inte vara naiv, men inser att jag har begränsningar. I slutändan får man fråga sig själv vilken risk som är värst: att bli lurad på 200 spänn eller att låta bli att hjälpa någon när man har möjlighet. Spontant litar jag på Marabou. Skulle hon ha lurat mig har jag förlorat 200 kronor och en smula tillit, men jag vet åtminstone att jag inte är en cyniker som inte vågar hjälpa till.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav kuromi » 2011-02-28 20:06:12

jag är alldeles för paranoid för att överhuvudtaget skulle ge ut mitt kontonr till någon eller sätta in pengar på någon främmande människas kontonr för att sedan den personen skulle ha mitt kontonr

sen att det kan väl finnas personer som skulle kunna lägga ut liknande historia på andra forum och kunna skaffa sig en massa stålar på så vis även om det kan väl tänkas vara långsökt inte vet jag

finns även dem som kommer med snyfthistorier på gatan och frågar efter tex en femtiolapp och drar samma snyfthistoria inför en massa människor och skaffar sig en hel del stålar på så sätt

tycker även att om man vet att man måste betala hyran varje månad så borde man kunna förutse utgiften och försöka ordna pengar en månad innan och isåfall samla ihop från folk man känner och även de man kanske känner "ytligt" och vara så desperat att man verkligen frågar sin familj tex

det kanske låter iskallt men jag är alldeles för misstänksam och paranoid för såna här historier och det är såklart inget personligt
kuromi
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-12-27
Ort: Mellansverige

Inläggav Bali » 2011-02-28 20:10:27

Jag har precis läst denna tråd och visst förstår jag att du har det tufft, Marabou, men kan ändå inte låta bli att hålla med vissa andra om att du borde haft lite mer framförhållning med tanke på t.ex. hyran...som ju faktiskt måste betalas varje månad.

Jag skulle sända dig en hundring bums om jag verkligen förstod hur akut läget är, men soc. finns ändå i detta land och jag tror därför inte att du står utan bostad imorgon!?

Jag sänder alltså iväg min hundring till de än mer behövande, via Läkare utan gränser denna gång (är redan "världsförälder" i unicef), men jag hoppas att du kan ta till dig att dessa pengar överförs pga dig!?

Ta hand om dig, Marabou!
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav Spektral » 2011-02-28 20:22:07

Angelic Fruitcake skrev:Man gör sina val här i livet. Jag försöker att inte vara naiv, men inser att jag har begränsningar. I slutändan får man fråga sig själv vilken risk som är värst: att bli lurad på 200 spänn eller att låta bli att hjälpa någon när man har möjlighet. Spontant litar jag på Marabou. Skulle hon ha lurat mig har jag förlorat 200 kronor och en smula tillit, men jag vet åtminstone att jag inte är en cyniker som inte vågar hjälpa till.


Om man har den inställningen så måste ens tillvaro kantas av ständig ångest inför andra människors problem, det är som bekant en karakteristisk del utav Aspergers syndrom att ha nedsatt empati. Jag personligen tycker det räcker gott och väl med alla problem man själv har i livet, jag kan inte sätta mig in i någon annan människas problem förutom på ett väldigt syntetiskt vis.

Och jag har inget behov utav att andra ska lägga sig i mina problem och tycka synd om mig heller, varken på internet eller i livet offline.

Internet bidrar väldigt mycket till att förstärka den här distansen till människors problem, då de uppenbarar sig som text utan någon som helst anknytning till något levande bakom texten. Men detta är något som säkerligen diskuterats i alla möjliga olika former här på detta forum under årens lopp.
Spektral
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-02-25

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-02-28 20:28:14

Spektral skrev:
Angelic Fruitcake skrev:Man gör sina val här i livet. Jag försöker att inte vara naiv, men inser att jag har begränsningar. I slutändan får man fråga sig själv vilken risk som är värst: att bli lurad på 200 spänn eller att låta bli att hjälpa någon när man har möjlighet. Spontant litar jag på Marabou. Skulle hon ha lurat mig har jag förlorat 200 kronor och en smula tillit, men jag vet åtminstone att jag inte är en cyniker som inte vågar hjälpa till.


Om man har den inställningen så måste ens tillvaro kantas av ständig ångest inför andra människors problem


Japp. Det är svårt att balansera. I perioder klarar jag inte av att titta på nyheterna ens. Men jag kan inget annat sätt att vara och min moral blockerar min cynism i verkliga livet, även om jag ibland låter bitter.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav Zombie » 2011-02-28 20:39:18

Spektral skrev:Men detta är något som säkerligen diskuterats i alla möjliga olika former här på detta forum under årens lopp.

Det, liksom den här myten:
Spektral skrev:det är som bekant en karakteristisk del utav Aspergers syndrom att ha nedsatt empati.

Annars mår även jag hellre dåligt och odlar min delvis överutvecklade "empati" så gott jag kan, eftersom alternativet vore att både må och bli ännu sämre.



Alien
Mer allmänna inlägg om Theory of mind och empati har flyttats till denna tråd: as-empati-sista-gangen-t19403.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-02-28 20:47:28

Zombie skrev:Annars mår även jag hellre dåligt och odlar min delvis överutvecklade "empati" så gott jag kan, eftersom alternativet vore att både må och bli ännu sämre.


+1 :) Det var det jag menade.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav kuromi » 2011-02-28 20:50:14

om historien är sann så är det såklart fruktansvärt att vara i den situationen

insåg jag efter jag betalat en hyra och det hade gått några dagar och jag började inse att jag inte skulle ha råd att betala nästa hyra eller hyran efter det så skulle jag bli så pass orolig och desperat så jag skulle terrorisera alla de jag känner om lite stålar så jag kunde få ihop till hyran och kanske även kontaktat soc

men ibland kanske man inte inser hur allvarlig en situation är förrens man sitter där några dagar innan och inser att det är för sent

hellre lägga alla stålar på hyran och kanske betala några hyror i förväg om man kan och tigga till sig mat för mat kan ofta andra bjuda på och är inte lika stor kostnad

som sagt det är lätt att vara efterklok och jag är inte heller så bra på att förstå allvaret i situationer ibland

ledsen iaf och hoppas det ordnar sig för dig oavsett och att du kan få hjälp med att ordna upp ekonomin i framtiden också så det inte blir såhär fler gånger eller att situationen blir ännu allvarligare
kuromi
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-12-27
Ort: Mellansverige

Inläggav Moggy » 2011-02-28 21:38:22

Bali skrev:Jag sänder alltså iväg min hundring till de än mer behövande, via Läkare utan gränser denna gång (är redan "världsförälder" i unicef),



Grattis till att avlöna en massa direktörer.

Jag skänker väldigt sällan pengar till nåt, men ska jag göra det så gör jag det till nåt/nåt där det gör direkt skillnad. Skänka pengar till organisationer är helt meningslöst så min lilla summa bara blir en droppe i havet som ingen lägger märke till.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav jonsch » 2011-02-28 21:42:23

Nu blir det ett inlägg att förflytta till ... nåt trollforum kanske, jaja. Ihop med sitt upphov.

Spektral, jag har "välsignats med" (läs "var dum nog att gå och be att bli utredd för") diagnosen AS. Och du kallade just mig och alla andra som fått denna papperslapp ganska tydligt för känslolösa egoister. Vilket är en svår ogärning ifall man har fel men lyckas få andra att börja tro det om någon. Och viftar man med tunga volymer skrivna av vitrocksklätt folk som stöd för sin tes så är risken stor att man blir trodd. Oavsett om dessa volymer handlar om personerna man talar om eller inte, och oavsett om volymerna är korrekta eller ej.

Så var vänlig och skriv inte så fler gånger.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Spektral » 2011-02-28 21:48:37

jonsch skrev:Nu blir det ett inlägg att förflytta till ... nåt trollforum kanske, jaja. Ihop med sitt upphov.

Spektral, jag har "välsignats med" (läs "var dum nog att gå och be att bli utredd för") diagnosen AS. Och du kallade just mig och alla andra som fått denna papperslapp ganska tydligt för känslolösa egoister. Vilket är en svår ogärning ifall man har fel men lyckas få andra att börja tro det om någon. Och viftar man med tunga volymer skrivna av vitrocksklätt folk som stöd för sin tes så är risken stor att man blir trodd. Oavsett om dessa volymer handlar om personerna man talar om eller inte, och oavsett om volymerna är korrekta eller ej.

Så var vänlig och skriv inte så fler gånger.


Vad andra väljer att läsa in i något jag skriver på internet är något som är svårt att förutse, då det finns en mängd parametrar att ta hänsyn till. Det är en oundviklig konsekvens.
Spektral
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-02-25

Inläggav Absolut » 2011-02-28 22:20:59

Nu är det ju inte så att Marabou (eller i vart fall kontoinnehavaren) är en okänd person, då hennes kontonummer råkade vara hennes personnummer. Därigenom kan man lätt få fram en adress, man kan även hitta bild på personen med namnet ifråga. Jag utgår ifrån att situationen är som Marabou har beskrivit den, och då känns 100kr okej. Skulle det i efterhand visa sig att det är någon slags scam (vilket jag inte tror) så kan man alltid titta förbi på adressen man fått.

Men rent grundläggande förstår jag eran misstänksamhet mot sånt här, det ringde ett antal klockor hos mig också. Jag valde dock det gröna pillret.
Absolut
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2011-01-23

Inläggav Marabou » 2011-03-01 1:49:10

Kära vänner, DET HAR LÖST SIG!! Socialtjänsten var envisa som getter och socialjouren i min kommun hänvisade vidare till den vanliga socialtjänsten. Sen ringde jag min församling i Svenska Kyrkan tusen gånger om utan resultat. MEN - sen fick jag ett telefonsamtal från min mamma och då hade mormor lyckats få loss 2000 kronor från någon församling där de bor!!!!!

Hur som helst, tack vare alla underbara människor här på forumet så fick jag ihop 1000 kronor - på EN dag!! Tack vare er och akuthjälpen mormor ordnade så kan jag betala min hyra!!!!! Det finns inga ord för hur tacksam jag är för all hjälp jag fått :-)151 :-)151 :-)151
Jag har skrivit upp samtliga era användarnamn så att jag vet vilka som hjälpt mig så att jag kan betala tillbaka era hundringar så snart som möjligt! Ni kommer att få var sitt brev snart också ;)

Sist men inte minst; nu tycker jag att det är dags att definitivt avliva den där "alla aspergare är känslokalla"-myten för så är det definitivt inte :) :)

TACK!

Ps. I fortsättningen (har visserligen bara två månader kvar i skolan men ändå) ska jag se till att familjen kollar i god tid så att de säkert kan hjälpa mig så att jag isåfall kan fixa min situation på ett bättre sätt i tid! Med andra ord har jag lärt mig att jag behöver mer hjälp än jag tror med PLANERING och KONSEKVENSER :) Jag har läkarsamtal imorgon och då kommer jag berätta om det här (utan att nämna några namn eller forumets namn naturligtvis).
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav weasley » 2011-03-01 2:42:10

sugrövmanövern skrev:
Marabou skrev:Ibland känner man sig tvungen att göra sådant som är fel även om det gör ont och man hatar sig själv för det :cry:
Det vidrigaste är att du inte ens tänker betala tillbaka pengarna. Fy farao. Jag finner ord.

Lurendrejeri, bedrägeri, naiva Aspergare etcetera.


sugis, jag hoppas du vet att naiva jag lätt skulle skicka några slantar åt ditt håll om du behövde det. Bara släng åt mej ett PM så!

Nu borde det finnas pengar även från mej hos Marabou.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Zombie » 2011-03-01 3:01:26

Det hoppas jag att jag också skulle.

Förresten kom jag på, kanske hönspappigt — hoppas du har till mat och så, Marabou?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Marabou » 2011-03-01 3:16:55

Zombie skrev:Det hoppas jag att jag också skulle.

Förresten kom jag på, kanske hönspappigt — hoppas du har till mat och så, Marabou?


Naw, vad gullig du är Zombie :-)154 Men mat finns det gott om här hemma :)
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Zombie » 2011-03-01 3:26:32

:oops: :D Då kan jag sova lugnare...
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Juddy » 2011-03-01 5:22:04

slackern skrev:Hej mitt råd är att du anmäler dej som arbetssökande och anmäler dej på AF sen så sjukanmäler du dej får sjuklön eller vad det heter från FK och undertiden söker du ekonomisk ersättning från SOC.

Gör det inom konsten regler töj lite på gränserna typ ta reda på hur du enklast gör för vad jag har fattat det som pluggar du inte för tillfället därför är du arbetslös och man kan faktiskt vara sjukskriven fastän man är arbetslös.

http://www.stockholm.se/FamiljOmsorg/St ... risjourer/


Fast det här är ändå en akutsituation. Ovanstående förslag tar tid, två veckor eller mer. Förutsatt att man har en vettig sgi för att få några pengar värda namnet. Försäkringskassan har 3 veckors handläggningstid, soc några dagar om det är riktigt krisigt, längre.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Juddy » 2011-03-01 5:39:46

weasley skrev:
sugrövmanövern skrev:
Marabou skrev:Ibland känner man sig tvungen att göra sådant som är fel även om det gör ont och man hatar sig själv för det :cry:
Det vidrigaste är att du inte ens tänker betala tillbaka pengarna. Fy farao. Jag finner ord.

Lurendrejeri, bedrägeri, naiva Aspergare etcetera.


sugis, jag hoppas du vet att naiva jag lätt skulle skicka några slantar åt ditt håll om du behövde det. Bara släng åt mej ett PM så!

Nu borde det finnas pengar även från mej hos Marabou.


Jag är hellre naiv än lever ett liv där grundantagandet är att alla försöker luras.
Jag lever stramt just nu men hade jag kunnat, och det hade behövts så hade jag också bidragit.

Om man vill ha en mer anonymiserad insamling där kontonummer döljs och där man kan använda visa etc., så finns det samlain.se. Jag har sett insamlingar för en laptop, hyra, elräkning m.m. Jag är glad att människor är redo att ge lite än att just anta att alla är ute för att luras.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Bali » 2011-03-01 8:06:32

Moggy skrev:
Bali skrev:Jag sänder alltså iväg min hundring till de än mer behövande, via Läkare utan gränser denna gång (är redan "världsförälder" i unicef),


Grattis till att avlöna en massa direktörer.

Jag skänker väldigt sällan pengar till nåt, men ska jag göra det så gör jag det till nåt/nåt där det gör direkt skillnad. Skänka pengar till organisationer är helt meningslöst så min lilla summa bara blir en droppe i havet som ingen lägger märke till.


Jag håller inte med dig, Moggy och för just Läkare utan gränser och Unicef känner jag dessutom mycket stort förtroende.

Marabou: Jag kan erkänna att jag har delat säng med dåligt samvete inatt, så det känns väldigt skönt att läsa att det har löst sig för dig ska du veta! :D

Då kanske du nu även kan ge dig en klapp på axeln för att du bidrog till att Läkare utan gränser fick en "droppe i havet" igår!? :wink:

Ta hand om dig.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav Pemer » 2011-03-01 10:04:56

Ja, det var väl verkligen inte fel att Läkare utan gränser också fick ett bidrag! :)
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2011-03-01 10:18:21

Angelic Fruitcake skrev:Man gör sina val här i livet. Jag försöker att inte vara naiv, men inser att jag har begränsningar. I slutändan får man fråga sig själv vilken risk som är värst: att bli lurad på 200 spänn eller att låta bli att hjälpa någon när man har möjlighet. Spontant litar jag på Marabou. Skulle hon ha lurat mig har jag förlorat 200 kronor och en smula tillit, men jag vet åtminstone att jag inte är en cyniker som inte vågar hjälpa till.


+1 (fast bara 100 i mitt fall, då)

Angelic Fruitcake skrev:
Spektral skrev:
Angelic Fruitcake skrev:Man gör sina val här i livet. Jag försöker att inte vara naiv, men inser att jag har begränsningar. I slutändan får man fråga sig själv vilken risk som är värst: att bli lurad på 200 spänn eller att låta bli att hjälpa någon när man har möjlighet. Spontant litar jag på Marabou. Skulle hon ha lurat mig har jag förlorat 200 kronor och en smula tillit, men jag vet åtminstone att jag inte är en cyniker som inte vågar hjälpa till.


Om man har den inställningen så måste ens tillvaro kantas av ständig ångest inför andra människors problem


Japp. Det är svårt att balansera. I perioder klarar jag inte av att titta på nyheterna ens. Men jag kan inget annat sätt att vara och min moral blockerar min cynism i verkliga livet, även om jag ibland låter bitter.


+1

Vad skönt det måste vara att kunna inte ha den inställningen. Jag hade förmodligen mått mycket bättre i mitt eget liv om jag inte hade varit lika benägen att ömma och bry mig såpass om andra också. Och idag nio år efter att jag fick diagnos hade jag kanske vid det här laget klarat av att "landa i mig själv" efter diagnosen om jag hade fokuserat på hur jag själv mådde. Nio år, och jag har inte gjort det...

(Och då hade det också rått ett betydligt mindre utbud av träffar och aktiviteter för aspergare i huvudstadstrakten, t ex.)

Och handen på hjärtat, är det inte ju fler med andra inställningar som leder till desto mer elände och svårt att kunna få hjälp när man väl behöver... vilket t ex har lett till att det är såpass svårt som det är att få hjälp t o m av det s k sociala när man väl står där och skulle behöva deras hjälp?

Det tror i alla fall jag.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav slackern » 2011-03-01 10:48:08

Juddy skrev:
slackern skrev:Hej mitt råd är att du anmäler dej som arbetssökande och anmäler dej på AF sen så sjukanmäler du dej får sjuklön eller vad det heter från FK och undertiden söker du ekonomisk ersättning från SOC.

Gör det inom konsten regler töj lite på gränserna typ ta reda på hur du enklast gör för vad jag har fattat det som pluggar du inte för tillfället därför är du arbetslös och man kan faktiskt vara sjukskriven fastän man är arbetslös.

http://www.stockholm.se/FamiljOmsorg/St ... risjourer/


Fast det här är ändå en akutsituation. Ovanstående förslag tar tid, två veckor eller mer. Förutsatt att man har en vettig sgi för att få några pengar värda namnet. Försäkringskassan har 3 veckors handläggningstid, soc några dagar om det är riktigt krisigt, längre.


Hej jag kom på att jag tänkte lite galet inte att det var en akutsituation.

För TS har ändå typ skrivit om det här dillemmat i åtminstone ett par veckors tid.

Och så att hon inte hamnar i den situationen igen så vad jag försökte säga är att hon kan ta ett avbrott från studierna och sjukskriva sej undertiden det fungerade för mej runt 2006 man hade då rätt att sjukskriva sej från studierna och få sjukpening från FK och är man sjukskriven från studierna och inte har SGI för att få sjukpenning borde man få ekonomiskersätning från SOC om man tar ett studieuppehåll PGA sjukdom?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav sugrövmanövern » 2011-03-01 12:32:37

weasley skrev:
sugrövmanövern skrev:
Marabou skrev:Ibland känner man sig tvungen att göra sådant som är fel även om det gör ont och man hatar sig själv för det :cry:
Det vidrigaste är att du inte ens tänker betala tillbaka pengarna. Fy farao. Jag finner ord.

Lurendrejeri, bedrägeri, naiva Aspergare etcetera.


sugis, jag hoppas du vet att naiva jag lätt skulle skicka några slantar åt ditt håll om du behövde det. Bara släng åt mej ett PM så!
Det tvivlar jag inte en sekund på :) .

Jag är själv en naiv människa. Men pengar, det har jag slutat dela ut. Jag har blivit vad i efterhand känns som blåst på tiotusentals kronor genom årens lopp. Därför sticker det i ögonen på mig när jag ser offersnack av den typen som Marabou kör.

Jag har hört det snacket allt för många gånger. Och aldrig fått annat än fler förfrågningar om lån och tjänster som "tack".
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in