AKUTHJÄLP!! Blir utan bostad om jag inte betalar hyran IDAG!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav jonsch » 2011-02-28 14:22:45

Pm:a mig detsamma.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Marabou » 2011-02-28 14:23:25

Kvasir skrev:Det finns förstås fortfarande pantbanker, även om man sällan hör talas om dem numera. Det är en snabb lösning, förutsatt du har något att pantsätta.


Jag har tyvärr inte det :( Då hade jag sålt det för längesen. Min dator tillhör skolan och TV:n tillhör dem jag hyr av. Den är dessutom från tidigt 90-tal och förmodligen inte värd ett öre :(
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Miche » 2011-02-28 14:24:35

Jag tycker verkligen synd om Marabou, det är ingen rolig situation att vara beroende av släkten för att klara sig och jag hoppas verkligen att det löser sig snart med det ekonomiska.

Det har framgått tydligt i andra trådar att utbildningen verkligen leder till något som kan ge ett bra arbete som kan skapa en trygghet för framtiden.

Själv är jag inne på att gå en utbildning på ett halvår, men pga ekonomiska förutsättningar och att det inte går att få något stöd för den varken från CSN, soc, FK eller AF så får det vänta, vilket är väldigt synd för den utbildningen kan i framtiden ge mig en väldigt bra (om än inte säker) inkomst samt skapa flera nya arbeten i Sverige (precis sånt som regeringen vill, men inte är beredd att stödja med vettiga medel).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Marabou » 2011-02-28 14:27:47

Usch, jag lider med dig Miche :( :( Sjukt tråkigt att du inte kan gå din utbildning... men du kanske kan söka stipendier som jag gjorde? En förutsättning är då att du är ute i väldigt god tid då dessa fonder ofta har väldigt långa handläggningstider. Men om man har tur så kan man få ett bidrag :) Själv fick jag till utbildningsavgiften samt till levnadsomkostnader för tre månader. Hoppas verkligen att du kan få ett stipendium eller dylikt så att du kan gå utbildningen!!
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Kvasir » 2011-02-28 14:28:29

Marabou skrev:
Kvasir skrev:Det finns förstås fortfarande pantbanker, även om man sällan hör talas om dem numera. Det är en snabb lösning, förutsatt du har något att pantsätta.


Jag har tyvärr inte det :( Då hade jag sålt det för längesen. Min dator tillhör skolan och TV:n tillhör dem jag hyr av. Den är dessutom från tidigt 90-tal och förmodligen inte värd ett öre :(


Det handlar ju inte om att sälja, om du räknar med att ha pengar senare. Men har du inget att pantsätta, så är det förstås heller ingen lösning. Släkten kanske har något de vågar pantsätta, om de ändå brukar försörja dig och bara har tillfälligt ont om pengar?
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Spektral » 2011-02-28 14:30:30

@ Marabou, allrigh fair enough 8) jag ska inte vara för cynisk, det är ju sjukt svårt med empatin för min del i vardagslivet, på internet blir man bara mer avtrubbad. Hoppas det löser sig till slut, det gör det alltid på något vis. :wink:
Spektral
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-02-25

Inläggav Absolut » 2011-02-28 14:38:54

Borde finnas ännu en hundring nu.
Absolut
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2011-01-23

Inläggav Marabou » 2011-02-28 14:44:05

Kvasir skrev:
Marabou skrev:
Kvasir skrev:Det finns förstås fortfarande pantbanker, även om man sällan hör talas om dem numera. Det är en snabb lösning, förutsatt du har något att pantsätta.


Jag har tyvärr inte det :( Då hade jag sålt det för längesen. Min dator tillhör skolan och TV:n tillhör dem jag hyr av. Den är dessutom från tidigt 90-tal och förmodligen inte värd ett öre :(


Det handlar ju inte om att sälja, om du räknar med att ha pengar senare. Men har du inget att pantsätta, så är det förstås heller ingen lösning. Släkten kanske har något de vågar pantsätta, om de ändå brukar försörja dig och bara har tillfälligt ont om pengar?


De har rotat runt hemma hos sig också. Tyvärr har de inga fina grejer eller så. Mamma och mormor pantsatte det mesta när mamma levde tillsammans med min narcissistiska pappa som höll på att dra omkull hela familjen på alla plan.

Men jag fick ett tips om Polisens socialjour. De ska jag kontakta i eftermiddag när de har öppet! Alla försök är bra försök!
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Marabou » 2011-02-28 14:44:31

Absolut skrev:Borde finnas ännu en hundring nu.


:-)151 :-)151 :-)151 :-)151 :-)151 :-)151 :-)151
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Marabou » 2011-02-28 14:46:26

Spektral skrev:@ Marabou, allrigh fair enough 8) jag ska inte vara för cynisk, det är ju sjukt svårt med empatin för min del i vardagslivet, på internet blir man bara mer avtrubbad. Hoppas det löser sig till slut, det gör det alltid på något vis. :wink:


Ingen fara :) Jag förstod att jag även skulle få negativa kommentarer på det här och jag förstår det. I själva verket tycker jag ju som du.

Tack vare att det verkar finnas så många underbara människor härinne så tror jag faktiskt att det finns en chans att det kan lösa sig!
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-02-28 15:25:13

Skicka kontonr så bidrar jag med en hundring!

/Tintomara A
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-02-28 15:43:48

Räcker det om du har det imorgon? Pm:a mig isf, jag kan avvara ett par hundra.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav sugrövmanövern » 2011-02-28 15:54:16

Marabou skrev:Jag tycker INTE att man ska TIGGA och jag tycker egentligen att det är totalt fel.
Men varför gör du det då?????????

Sluta leva över dina tillgångar och sluta parasitera på familj och vänner. Så slipper du ropa varg. Det du gör här äcklar mig någonting alldeles fruktansvärt. Jag har sett det förr. Särskilt vanligt är det på forum som familjeliv tex där det hänger en massa borderlinewhitetrash.

USCH!!!!!
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-02-28 16:01:33

Marabou, hur långt har du kommit?
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav Marabou » 2011-02-28 16:07:00

sugrövmanövern skrev:
Marabou skrev:Jag tycker INTE att man ska TIGGA och jag tycker egentligen att det är totalt fel.
Men varför gör du det då?????????

Sluta leva över dina tillgångar och sluta parasitera på familj och vänner. Så slipper du ropa varg. Det du gör här äcklar mig någonting alldeles fruktansvärt. Jag har sett det förr. Särskilt vanligt är det på forum som familjeliv tex där det hänger en massa borderlinewhitetrash.

USCH!!!!!


Det äcklar mig också. Men alla människor kan hamna i situationer då man måste göra sådant som äcklar en. Jag har klarat mig helt okej förut tack vare att jag fått hjälp av familjen att skaffa mig en bra utbildning. Visst har det varit tufft men det har gått. Två månader var det kris och då kunde jag skjuta upp hyran. Nu hamnade jag i samma sits igen och den här gången får jag inte skjuta upp hyran.

Jag har varit i kontakt med socialtjänsten men de hjälper mig inte. Då måste jag avsluta min utbildning och JA, jag är beredd att göra det fastän jag bara har två månader kvar. MEN den här situationen kom akut för ett par dagar sen och för att hinna avsluta min utbildning hade jag behövt minst en vecka då jag först måste kontakta VD:n, handledaren, skriva på papper osv. Jag har inte fått tag på VD:n idag och sånt går tyvärr inte heller på en dag.

Jag har varit i kontakt med Svenska Kyrkan, Frälsningsarmén m.fl. utan resultat. Jag har försökt låna av vänner men utan resultat. Jag har ingenting att pantsätta. Familjen har ingenting att pantsätta.

Hade jag kunnat förutse den här situationen hade jag naturligtvis avslutat utbildningen bums, anmält mig på AF och sökt socialbidrag. Utan disksussion. Men nu gick det som sagt väldigt snabbt och jag har inte haft en chans i världen att ordna det som behöver ordnas.

Så sorry. Ibland känner man sig tvungen att göra sådant som är fel även om det gör ont och man hatar sig själv för det :cry:
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Marabou » 2011-02-28 16:08:50

Angelic Fruitcake skrev:Marabou, hur långt har du kommit?


Jag har fått ihop hela 1000 kronor!! Det är helt otroligt, helt ofattbart!! Jag finner inga ord :-)154 :-)154
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav sugrövmanövern » 2011-02-28 16:09:42

Marabou skrev:Ibland känner man sig tvungen att göra sådant som är fel även om det gör ont och man hatar sig själv för det :cry:
Det vidrigaste är att du inte ens tänker betala tillbaka pengarna. Fy farao. Jag finner ord.

Lurendrejeri, bedrägeri, naiva Aspergare etcetera.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-02-28 16:10:37, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Miche » 2011-02-28 16:10:18

sugrövmanövern skrev:
Marabou skrev:Jag tycker INTE att man ska TIGGA och jag tycker egentligen att det är totalt fel.
Men varför gör du det då?????????

Om du läser tråden var det faktiskt inte Marabou som kom med förslaget, förslaget kom från ett annat håll.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Marabou » 2011-02-28 16:11:50

sugrövmanövern skrev:
Marabou skrev:Ibland känner man sig tvungen att göra sådant som är fel även om det gör ont och man hatar sig själv för det :cry:
Det vidrigaste är att du inte ens tänker betala tillbaka pengarna. Fy farao. Jag finner ord.

Lurendrejeri, bedrägeri, naiva Aspergare etcetera.


Den dagen jag kan kommer jag självklart att betala tillbaka vartenda öre. Det är det minsta jag kan göra.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Miche » 2011-02-28 16:12:02

sugrövmanövern skrev:
Marabou skrev:Ibland känner man sig tvungen att göra sådant som är fel även om det gör ont och man hatar sig själv för det :cry:
Det vidrigaste är att du inte ens tänker betala tillbaka pengarna. Fy farao. Jag finner ord.
Lurendrejeri, bedrägeri, naiva Aspergare etcetera.

Jag tror nog att TS kommer att kämpa med att betala tillbaka så gott det går, men de flesta kan faktiskt avvara en ynka hundralapp utan problem.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav sugrövmanövern » 2011-02-28 16:13:01

Miche skrev:Om du läser tråden var det faktiskt inte Marabou som kom med förslaget, förslaget kom från ett annat håll.
Och Marabou hade aldrig kommit på tanken själv :lol: . Fonder, stipendier, parasiteri på familjen... Aktivt på den fronten. Hur långt är steget till att gråta ut här och ta emot pengar? Typ en milimeter.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav sugrövmanövern » 2011-02-28 16:16:00

Marabou skrev:Den dagen jag kan kommer jag självklart att betala tillbaka vartenda öre. Det är det minsta jag kan göra.
Jasså, har du ändrat dig nu? För nyss lät det ju så här:

Marabou skrev: Någonting kommer tillbaka till alla som hjälper mig, det lovar jag!
Någonting, det betydde knappast pengarna tillbaka, eller hur?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Marabou » 2011-02-28 16:18:48

sugrövmanövern skrev:
Miche skrev:Om du läser tråden var det faktiskt inte Marabou som kom med förslaget, förslaget kom från ett annat håll.
Och Marabou hade aldrig kommit på tanken själv :lol: . Fonder, stipendier, parasiteri på familjen... Aktivt på den fronten. Hur långt är steget till att gråta ut här och ta emot pengar? Typ en milimeter.


Stipendier är faktiskt en väldigt bra grej om man vill gå en utbildning som kostar pengar. Det finns mängder av fonder som människor instiftat av just den anledningen att folk ska kunna studera.

Sen vad det gäller familjen så var det DE som ville hjälpa mig eftersom de visste hur gärna jag ville gå den här utbildningen. Jag bad inte dem att försörja mig, jag frågade dem inte ens. De ville själva. Och det är många studenter som får ekonomisk hjälp av familjen så det ser inte jag som någonting konstigt. Det jag däremot ser som konstigt är att socialtjänsten inte kan hjälpa när det gäller EN månad utan att jag kommit i kläm på detta sätt.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Marabou » 2011-02-28 16:21:41

sugrövmanövern skrev:
Marabou skrev:Den dagen jag kan kommer jag självklart att betala tillbaka vartenda öre. Det är det minsta jag kan göra.
Jasså, har du ändrat dig nu? För nyss lät det ju så här:

Marabou skrev: Någonting kommer tillbaka till alla som hjälper mig, det lovar jag!
Någonting, det betydde knappast pengarna tillbaka, eller hur?


Någonting betyder någonting som tack. Men sen, när jag kan, kommer jag självklart att betala tillbaka pengarna. Och håller jag inte det löftet så är det ju enkelt att anmäla mig för bedrägeri.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in