Frågor om Efexor och Venlafaxin (SNRI)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Frågor om Efexor och Venlafaxin (SNRI)

Inläggav alfapetsmamma » 2010-10-23 16:22:19

Fick häromdagen sån panikångest att jag åkte in till akuten. Allt som jag är van vid från ångest kom samtidigt och jag blev rädd på riktigt, för att nåt var helfel, även om jag i efterskott förstår att det "bara" var ångest.

Dvs ont i bröstet som gick ut i armen, darrningar, sockerdricka i armar och ben, illamående, yrsel osv. Som rebound från Concerta gånger fyra. När knäna vek sig och det svartnade för ögonen fick det räcka.

Nåväl. Hos vanliga psykläkaren frågade jag om hon tyckte det var dags att testa nåt annat än Stesolid, och hon tyckte det kunde vara en bra idé att ta en låg dos av t ex Efexor för att skapa en buffert mellan mig och ett övermått av sinnesintryck.

Jag vet att det skrivits MÄNGDER om SSRI och SNRI osv här, men jag hittar inte riktigt de trådar eller den info jag skulle vilja läsa innan jag vågar mig på att ta den första kapseln... (fast det är jag som föreslagit det). Så om nån känner sig hugad att skriva nåt om Efexor eller liknande som ångestmedicin, inte som antidepp, så vore jag tacksam.

Sen hände nåt konstigt när jag skulle lösa ut den. Apotekarn sa att hon skulle byta ut den mot Venlafaxin, som är mycket billigare. Eftersom jag är så förbenat känslig för biverkningar och läkaren känns pålitlig och jag också vet att kopior faktiskt ibland är sämre (inte alltid, men tillräckligt ofta), så bad jag henne avsluta köpet och få återkomma.

Ringde läkaren som ringde tillbaks med beskedet att det kvittade, eftersom jag ännu inte tagit nåt piller (byta är inte bra) och eftersom det är så låg dos (37,5 mg).

Gick till annat apotek och där var det inte tal om att byta mot annat än det det stod. När jag berättade om första stället och apotekarens förslag där sa den här att det var förbjudet att byta ut läkemedel utanför läkemedelsförmånsgrupp till såna innanför (nåt sånt). Dvs, att hon skulle göra ett tjänstefel om hon bytte det dyra mot det billigare. (Det diffar på trehundra för en månads förbrukning.)

Jag bryr mig inte så jättemycket, men tycker det är märkligt att få så olika bud. Nån som är jättehaj på det här kan gärna få förklara hur det ligger till... :)



Moderator atoms - ändrade rubriken.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav lidden » 2010-10-24 3:42:44

Om två mediciner innehåller samma substans så ingår bara priset för den billigare i läkemedelsförmånen. Vill man ha den dyrare får man stå för hela mellanskillnaden själv. (I alla fall var det så för några år sedan, det kan ha ändrats.)
lidden
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2010-09-27
Ort: Falun

Re: Efexor och nåt konstigt med läkemedelsförmån osv

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-24 10:58:22

alfapetsmamma skrev:Ringde läkaren som ringde tillbaks med beskedet att det kvittade, eftersom jag ännu inte tagit nåt piller (byta är inte bra) och eftersom det är så låg dos (37,5 mg).

Sade läkaren att det inte är bra att byta mellan olika tillverkare???

Det har jag gjort vid ungefär varje uttag under hela tiden (8 år) som jag använde Fontex.

Men det är klart, småpengar måste styra högre än att folk blir "friska och kan arbeta". *ironi*
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-24 11:02:01

lidden skrev:Om två mediciner innehåller samma substans så ingår bara priset för den billigare i läkemedelsförmånen. Vill man ha den dyrare får man stå för hela mellanskillnaden själv. (I alla fall var det så för några år sedan, det kan ha ändrats.)

Ja det är samma som jag har lärt mig och fått höra av ALLA jag har frågat.

Det låter som att den sista alfapetsmamma träffade gjorde fel, alternativt uttryckte sig helt fel. Troligen det senare, eftersom det torde vara omöjligt att jobba som apotekare och inte känna till denna enkla regel som tillämpas på säkert hälften eller mer av recepten.

Kanske hon menade "byte till annat SSRI"? Man får inte vara säker på att de fattar som de borde. De vill gärna tala om att de har rätt och begår tjänstefel om de gör som man föreslår eller tror.

De kanske inte hade en kopia på just din medicin inne, men däremot andra billigare SSRI alltså.

Sedan - om din läkare anser att det inte är bra att byta, få denne att skriva "får ej bytas" på receptet nu när du fått originalet och allt. Originalet brukar vara bäst (Obs, "brukar", måste väl inte vara det), eftersom det är mer testat. Kopiorna anses vara testade i och med originalet, fast de är ju inte alls testade så att de fungerar optimalt ihop med sina andra tillsatser och färgämnen.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav alfapetsmamma » 2010-10-24 16:37:18

lidden skrev:Om två mediciner innehåller samma substans så ingår bara priset för den billigare i läkemedelsförmånen. Vill man ha den dyrare får man stå för hela mellanskillnaden själv. (I alla fall var det så för några år sedan, det kan ha ändrats.)


Det är inte det som är problemet utan att den ena apotekaren sa som du säger, medan den andra sa att det var FÖRBJUDET att byta ut preparat. Dvs, de sa helt olika saker. Den andra sa att det sedan ett år inte var tillåtet att byta ut t ex "riktig" Efexor mot det billigare Venlafaxin.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2010-10-24 16:43:08

Bror Duktig skrev:
lidden skrev:Om två mediciner innehåller samma substans så ingår bara priset för den billigare i läkemedelsförmånen. Vill man ha den dyrare får man stå för hela mellanskillnaden själv. (I alla fall var det så för några år sedan, det kan ha ändrats.)

Ja det är samma som jag har lärt mig och fått höra av ALLA jag har frågat.

Det låter som att den sista alfapetsmamma träffade gjorde fel, alternativt uttryckte sig helt fel. Troligen det senare, eftersom det torde vara omöjligt att jobba som apotekare och inte känna till denna enkla regel som tillämpas på säkert hälften eller mer av recepten.

Kanske hon menade "byte till annat SSRI"? Man får inte vara säker på att de fattar som de borde. De vill gärna tala om att de har rätt och begår tjänstefel om de gör som man föreslår eller tror.

De kanske inte hade en kopia på just din medicin inne, men däremot andra billigare SSRI alltså.

Sedan - om din läkare anser att det inte är bra att byta, få denne att skriva "får ej bytas" på receptet nu när du fått originalet och allt. Originalet brukar vara bäst (Obs, "brukar", måste väl inte vara det), eftersom det är mer testat. Kopiorna anses vara testade i och med originalet, fast de är ju inte alls testade så att de fungerar optimalt ihop med sina andra tillsatser och färgämnen.


Den första sa Vi byter mot Venlafaxin, den är billigast. Jaha, sa jag, men om läkaren skrev Efexor så kanske hon hade en tanke med det? Det är samma sak sa apotekarn och jag drog förgäves det där med att det kanske är samma verksamma ämne men att det kan vara tillsatser som skiljer och att originalet ändå brukar sägas vara bättre jada jada. (Har haft hemska erfarenheter med Tradolan eller om det var Tramadol, av olika märken. Det ena funkade, det andra gav mig nässelfeber, fast det alltså skulle vara samma, bara att det kom från olika firmor).

Den andra apotekarn sa att man inte FICK byta ut självsvåldigt, i och med att Efexor inte hör till rabatterade läkemedel. Nånting om att sen ett år var det förbjudet att byta ut t ex Efexor mot en billigare kopia, på samma sätt som med andra mediciner som inte hör till "förmånsgruppen" (som heter nåt annat jag inte minns).

Jag var trött och glömde be om paragraf eller namn på regeln så jag kunde fråga på den myndighet som håller med det här. Det vore ju lite intressant att få veta vad som gäller på riktigt. (Lite som med dilemmat med tandvårdskortet och vem som har rätt till det, LSS-berättigade eller faktiska LSS-användare...).
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-24 17:35:29

Jaha. Då kanske den senare hade rätt men den förre inte? Eller tvärtom :S

Det verkar ju inte vara riktigt lika klart eftersom medicinen inte finns inom förmånen llängre.

Men jag har också fått höra lite olika bud när det gällde en viss medicin. Det var Rinexin som min hund åt. Alltså djurrecept.

Det hon skulle ha, var depottabletter eftersom inget annat fanns när vi började med medicinen. Men sedan blev det problem med tillverkningen, samtidigt som det kom en flytande variant av Rinexin.

Vissa apotekare gav mig glatt det flytande i stället, och insåg också att det var bättre för hunden. Depot fick de ju bara för att inget annat fanns (det är ju en humanmedicin egentligen, men hundens tarm är för kort för dessa depottabletter, varpå man fick ge en megados).

Andra vägrade och sade att det var tjänstefel och att de inte KUNDE göra så för datasystemet skulle se det och de skulle bli avskedade. Något som de som glatt bytte ut uppenbarligen inte blev.

Där kunde man ju också undra varför de gav så olika bud, och det låter som du har råkat ut för något liknande.

Vad som ställer till det, är dessa människors sätt att uttrycka sig så tvärsäkert, så det går liksom inte att reda i det med apotekarna själva. De vägrar och VET att de har rätt. Lite så som läkare brukar vara. Ödmjukhet finns inte på kartan.

Jag har varit med om att få fler tabletter än det står på receptet, efterspom apotekaren tyckte att det blev billigare för mig med en större förpackning på 100 än de tre på 30 som var utskrivet. Andra skulle totalt vägra att göra så, och hänvisa till att de automatiskt får sparken om de gör så.

Vissa vill hjälpa till att lösa problem, och det går oftast att få till en lösning, medan andra vägrar.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Efexor/Venlafaxin?

Inläggav kuromi » 2011-02-26 20:14:52

Någon som har ätit eller äter Efexor eller Venlafaxin?

Isåfall tar ni tabletten på morgonen i samband med frukost eller hur tar ni den?

Vilka biverkningar har ni fått?

Hur kändes det första dagen och dagarna?
kuromi
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-12-27
Ort: Mellansverige

Inläggav Flia » 2011-02-26 22:08:47

Jag har ätit det några år nu.

Första tiden var lite läskig, ena sekunden deprimerad och nästa euforisk. Det lugnade ner sig efter ett tag. Jag tar en på morgonen och en på kvällen, med 10-12 timmars mellanrum.
Det känns viktigt att ha ta den ungefär samma tid varje dag, de gånger jag glömt har jag fått utsättningssymptom (blixtar).
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav alfapetsmamma » 2011-02-26 22:16:18

Jag fick biverkningar från varje underavdelning i bipacksedeln och slutade ta dem. Och ändå tog jag bara allra lägsta dosen, 37,5 mg.

När jag tagit bort korn ur kapseln ner till ungefär hälften av dosen så var de värsta biverkningarna uthärdliga, men det kändes meningslöst att fortsätta så eftersom jag inte heller hade nån bra effekt av dem, så jag fortsatte ta bort fem korn i taget i tre dagar (alltså bort med fem- köra så i tre dagar, bort med tio, köra så i tre dagar, bort med femton osv...) tills jag kom ner till tio korn och där råkade jag sluta fast jag hade tänkt att köra på samma linje hela vägen (dvs avsluta med att ta fem korn i tre dagar och sen sluta).
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Zombie » 2011-02-26 22:16:37

Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav kuromi » 2011-02-26 22:44:01

aha tack för svaren alla! :)

jag är väldigt rädd för att få lika mycket ångest som jag fick i princip direkt av strattera
(andra dagen)

slutade äta strattera efter 4 dagar pga jag fick sån ångest och det kändes som jag höll andan av ångest och fick dessutom hjärtkläppning och kände mig rädd och ville inte prata och det kändes som jag var tvungen att gömma mig från andra

har ätit zoloft, sertralin och citalopram och inte haft någon liknande ångest alls av dessa mediciner vad jag vet (förutom att jag tror jag har haft ångest förknippat med situationer som jag har svårt för tex mycket folk eller på arbetet osv men har jag inte behövt vara i dessa situationer har jag inte haft ångest)
kuromi
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-12-27
Ort: Mellansverige

Inläggav alfapetsmamma » 2011-02-26 23:55:02

Efexor höjer serotonin och noradrenalin, medan Strattera höjer noradrenalin och lite dopamin, om jag inte minns fel. Det är noradrenalin-höjningen som orsakar ångesten. Skulle tro att Strattera är "farligare" när det gäller det.

Fick själv sluta med Strattera pga alltför mycket mer ångest (har redan det i vanliga fall), men biverkningarna med Efexor var brutal pulsökning (som kan kännas som ångest, iofs), sömnlöshet (låg sömnlös till fyra trots sömntabletter) och en massa annat skitjobbigt.

Lycka till!!
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Flia » 2011-02-27 1:24:54

Vi reagerar så olika på medz att det verkar omöjligt att förutspå hur det blir. För mig blev venlafaxin en livräddare.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav Zic » 2011-02-27 20:04:52

Jag har käkat båda sorterna. Vet att det är samma aktiva ämne (Venlafaxin), men det är enligt mig stor skillnad mellan märkena.
En sorts Efexor var (i egen åsikt) jäkligt mycket bättre än de andra, men jag minns tyvärr inte vilket märke det var.

Jag hade nog inga direkta insättningssymptom på dem förutom att jag blev fruktansvärt speedad och översocial, samt fick pupiller stora som tefat (nästan i alla fall :lol: )
Pupillstorleken gick förresten inte ned på mig ens efter ett ungefärligt halvårs användande, men jag hade en riktigt hög dos också.
Biverkningen jag fick var att jag nästan helt förlorade förmågan att få orgasm, men däremot försvann inte sexdriften. Alls. För övrigt blev jag manisk, vilket det står i bipackssedeln att man inte bör bli. Jag tyckte dock bara att det var trevligt, så jag lät det vara.

Jag tog två tabletter på morgonen, en vid lunch och två på kvällen.
Det är en ganska vansinnig dos, men det krävdes uppenbarligen. Det var det läkaren ordinerade som slutgiltig höjd dos. Möjligtvis var jag uppe i två vid lunch också ett tag.

Utsättningssymptomen är riktigt fruktansvärda och sitter i riktigt riktigt länge. Det kändes som om jag hade ett buzzande batteri i huvudet i flera månader efter att jag slutat. Dock trappade jag inte ned (någon av de två gångerna jag har gått på Efexor), utan slutade rakt av.

Jag tyckte om denna medicin, men jag tror inte att den var ämnad att fungera på det sätt som den fungerade på mig. :-)026
Zic
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2011-02-17

Inläggav Flia » 2011-02-28 0:07:08

Det är ingen som helst skillnad i innehåll mellan märkena Efexor och Venlafaxin.
Efexor finns inte längre med i högkostnadsskyddet så alla har väl gått över till märket Venlafaxin.

Jag har hört om andra som slutat rakt av, och haft blixtar i några hemska dagar, men sen inget mer.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav sussi83 » 2011-02-28 0:47:03

Jag äter Efexor.
Man får typ värmeslag som att man får feber ibland och balansen blir försämrad. Jag får också problem med synskärpan men jag är extremt känslig för biverkningar. Pupillararna blir ite skumma, ena större än den andra ibland...freeeeeky. :D
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav Flia » 2011-02-28 0:50:59

sussi83 skrev:Jag äter Efexor.
Man får typ värmeslag som att man får feber ibland


Visst ja....
Jag tänker aldrig på att det ger värmevallningar, eftersom haft 10 års klimakterium med värmevallningar "from hell". Jag är så van vid dem att jag inte bryr mig om det som Venlafaxinet ger.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav snuggelhund » 2011-02-28 1:41:48

Jag åt Efexor (sedemera venlafaxin) i nio år.

Mina biverkningar var : ordentlig viktuppgång, minskad sexlust och inte minst orgasmförmåga, torr mun (vilket ledde till jag vet inte hur många hål), ökade svettningar. De första veckorna upplevde jag också en fruktansvärd ångest nattetid, men det var övergående.

Någon direkt positiv effekt hade det inte på mig förutom kanske de första sex månaderna. Livet blev helt grått och trist.
Det sägs ju att antidepressiva kapar både toppar och dalar (och en hel del dalar hade jag det var därför började jag med dem) men jag upplevde att Efexor kapade mer toppar än dalar.

Aldrig att jag tar Efexor igen, nu kämpar jag på utan antidepressiva och det är många gånger riktigt tungt men skulle jag komma att må så dåligt att jag blir tvungen att börja igen så blir det SSRI, inte SNRI.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav Zic » 2011-02-28 8:25:34

Flia skrev:Det är ingen som helst skillnad i innehåll mellan märkena Efexor och Venlafaxin.
Efexor finns inte längre med i högkostnadsskyddet så alla har väl gått över till märket Venlafaxin.

Jag har hört om andra som slutat rakt av, och haft blixtar i några hemska dagar, men sen inget mer.


Jo, det är skillnad på innehåll mellan alla läkemedel.
Även om den aktiva substansen är densamma så är inga mediciner identiska, inte ens mellan märken.

Jag har snackat med folk som inte kan använda vissa märken av vissa mediciner, för att biverkningarna blivit outhärdliga, men har klarat att ta "samma" medicin av annat märke.

...Och nu såg jag att det redan hade skrivits om detta högre upp i tråden. :-)002

Blixtar i några dagar? Menar du då blixtar som i se blixtar, eller blixtar som i blixtar i huvudet?
(Skulle nämligen aldrig själv kalla det för blixtar, det surrar verkligen till som när man slickar på ett 9V-batteri)
Zic
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2011-02-17

Inläggav Flia » 2011-02-28 13:32:29

Zic skrev:
Flia skrev:Blixtar i några dagar? Menar du då blixtar som i se blixtar, eller blixtar som i blixtar i huvudet?
(Skulle nämligen aldrig själv kalla det för blixtar, det surrar verkligen till som när man slickar på ett 9V-batteri)


Nu har jag bara upplevt det när jag glömt ett piller, men för mig är det både att se blixtar och att känna/höra plötsliga smällar (ungefär som el-sprak).

snuggelhund skrev:Jag åt Efexor (sedemera venlafaxin) i nio år.

Mina biverkningar var : ordentlig viktuppgång, minskad sexlust och inte minst orgasmförmåga, torr mun (vilket ledde till jag vet inte hur många hål), ökade svettningar. De första veckorna upplevde jag också en fruktansvärd ångest nattetid, men det var övergående.



Viktuppgången har jag också upplevt.
Torr mun är det så många mediciner som ger, jag äter flera av dem så jag tycker inte en till gör så mycket.
Men det där med sexlusten och förmåga till orgasm är intressant, jag har hört fler som fått problem med Efexor, för mig blev det tvärtom.

Beror en del skillnader på hur våra signalsubstanser fungerar från början kanske....?
Jag har ADHD med hyper. Inte för att Efexor hjälper mot ADHD-dragen, men den gör att jag kan ta mig ur depressiva lägen ganska snabbt.
Utan den fastnade jag, och hamnade mycket djupare ner, i svarta hålet.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav Juddy » 2011-02-28 15:18:42

alfapetsmamma skrev:
lidden skrev:Om två mediciner innehåller samma substans så ingår bara priset för den billigare i läkemedelsförmånen. Vill man ha den dyrare får man stå för hela mellanskillnaden själv. (I alla fall var det så för några år sedan, det kan ha ändrats.)


Det är inte det som är problemet utan att den ena apotekaren sa som du säger, medan den andra sa att det var FÖRBJUDET att byta ut preparat. Dvs, de sa helt olika saker. Den andra sa att det sedan ett år inte var tillåtet att byta ut t ex "riktig" Efexor mot det billigare Venlafaxin.


Om läkaren kryssar i en ruta - får ej bytas ut - så måste de expediera enligt receptet. Står det efexor på receptet så ska det vara efexor. Eller vilken medicin det nu gäller.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav alfapetsmamma » 2011-02-28 16:11:50

Juddy skrev:
alfapetsmamma skrev:
lidden skrev:Om två mediciner innehåller samma substans så ingår bara priset för den billigare i läkemedelsförmånen. Vill man ha den dyrare får man stå för hela mellanskillnaden själv. (I alla fall var det så för några år sedan, det kan ha ändrats.)


Det är inte det som är problemet utan att den ena apotekaren sa som du säger, medan den andra sa att det var FÖRBJUDET att byta ut preparat. Dvs, de sa helt olika saker. Den andra sa att det sedan ett år inte var tillåtet att byta ut t ex "riktig" Efexor mot det billigare Venlafaxin.


Om läkaren kryssar i en ruta - får ej bytas ut - så måste de expediera enligt receptet. Står det efexor på receptet så ska det vara efexor. Eller vilken medicin det nu gäller.


Mmm, jag vet det nu. Det var oerhört fascinerande att se hur olika de agerar på olika apotek. Man ska tydligen inte få byta ut Efexor mot Venlafaxin (eller dyrt läkemedel som inte längre får bytas ut mot motsvarande billigare öht), men ett antal apotek(are) gör det ändå. Intressant upplevelse.

Nu har jag slutat med medzen så nu slipper jag osäkerheten med vad som finns inne för dagen (ibland hade de ena sorten Venlafaxin, ibland en annan, och de sa att det var standard).
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Flia » 2011-02-28 18:57:29

Juddy skrev:
alfapetsmamma skrev:
lidden skrev:Om två mediciner innehåller samma substans så ingår bara priset för den billigare i läkemedelsförmånen. Vill man ha den dyrare får man stå för hela mellanskillnaden själv. (I alla fall var det så för några år sedan, det kan ha ändrats.)


Det är inte det som är problemet utan att den ena apotekaren sa som du säger, medan den andra sa att det var FÖRBJUDET att byta ut preparat. Dvs, de sa helt olika saker. Den andra sa att det sedan ett år inte var tillåtet att byta ut t ex "riktig" Efexor mot det billigare Venlafaxin.


Om läkaren kryssar i en ruta - får ej bytas ut - så måste de expediera enligt receptet. Står det efexor på receptet så ska det vara efexor. Eller vilken medicin det nu gäller.


Jo, men Efexor ingår inte i högkostnadsskyddet, så då får du betala hela kostnaden.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Återgå till Aspergare och vården



Logga in