Förknippar ni saker/aktiviteter med känslor/situationer?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Förknippar ni saker/aktiviteter med känslor/situationer?

Inläggav Marabou » 2011-02-26 2:51:44

Förknippar ni ofta saker och aktiviteter med en viss känsla eller en viss situation som har varit? Själv gör jag det hela tiden, främst när det gäller negativa saker.

Jag kan inte rida när det regnar eftersom jag råkade ut för en ridolycka för drygt tio år sen och det regnade den dagen.

Jag får världens värsta ångest när jag hör Eros Ramazotti för honom hörde jag på radion i bilen på väg hem från ridolyckan.

Häromdagen råkade jag läsa ett internetskämt om att röd pil i utorrent (nedladdningsprogram) betyder att man är spårad av polis. Just då åt jag varma mackor vilket sen dess är synonymt med polis och fängelse.

Jag kan aldrig ha sängen stående på höger sida från dörren sett eftersom jag hade det under den period jag mådde som sämst när jag bodde hemma.

Senaste gången (för ganska många år sen) jag läste Kalle Anka i sängen blev jag biten av en häst dagen efter så sen dess kan jag läsa Kalle Anka överallt utom i sängen.

Jag får en obehagsskänsla varje gång jag går ut tidigt på morgonen för det påminner mig om när jag gick till dagis när jag var liten.

Osv osv. Snart kan jag väl inte ha några saker eller delta i några aktiviteter :?
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav temporary21 » 2011-02-26 16:02:57

Jag tror att alla människor förknippar/associerar på det här sättet. Jag tror dock att hur man mår reflekterar på vilket sätt man associerar.
Mår man dåligt så blir nog de negativa associationerna plötsligt mycket tydligare.
Jag har själv haft många liknande associationer, om saker som kan verka helt obetydliga utifrån sett men som har varit väldigt påtagliga för mig personligen. Men dessa saker har en tendens att försvinna av sig själv när man väl hittar lite ro i vardagen och sig själv. Det är min erfarenhet i alla fall.
temporary21
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2009-10-20

Inläggav Arkimedes » 2011-02-26 19:56:44

Förknippar ni saker/aktiviteter med känslor/situationer?

Ja. Speciellt låtar.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav kvicksilver » 2011-02-26 22:02:44

Arkimedes skrev:Förknippar ni saker/aktiviteter med känslor/situationer?

Ja. Speciellt låtar.


+1

Finns inget värre än låtar som egentligen är bra, men som påminner om dåliga minnen så att man inte kan lyssna på dem.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Inläggav Miche » 2011-02-27 2:16:03

Det kallas för [WikiSve]synapser[/WikiSve] vilket är en koppling i hjärnan som gör att två olika saker kopplas ihop och skapar starka reaktioner/minnen/effekter på relativt underliga saker, en del ser siffror i specifika färger, andra kopplar ihop specifika saker med specifika händelser osv.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Förknippar ni saker/aktiviteter med känslor/situationer?

Inläggav Paradox » 2011-03-05 4:37:53

Marabou skrev:Jag får en obehagsskänsla varje gång jag går ut tidigt på morgonen för det påminner mig om när jag gick till dagis när jag var liten.

Samma här!
Känner igen mej väldigt mycket i det du skriver, men jag tror att i perioder man mår dåligt så är man mer lättriggad för de jobbiga känslorna ligger närmre ytan. Jag tycker iaf att det blivit bättre med åren, man associerar fortfarande men får inte lika starka känslor och kan snabbare ignorera associationen och fortsätta med vad man nu gjorde.
Paradox
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-03-05

Inläggav geocache » 2011-03-05 9:32:47

För mig handlar detta främst om dofter, och någon enstaka gång ljud. Doften av dieselavgaser (ja jag vet att det egentligen är väldigt hälsofarligt), krutrök, vapenfett (nej, jag är inte vapenfetischist), lavendel, och ljudet från stora dieselmotorer och från sådana motorer som sitter i North American Mustang, Vickers-Supermarine Spitfire och Lockheed Hercules-flygplan får mig att gå igång på alla tolv...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gUzTjB7zdOE&feature=related[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cv0Onh6NzPA&feature=related[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vEL6olpf4dI&feature=related[/youtube]
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Förknippar ni saker/aktiviteter med känslor/situationer?

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-06 17:54:39

Marabou skrev:Förknippar ni ofta saker och aktiviteter med en viss känsla eller en viss situation som har varit?


Oh yes, i do.
Hela tiden. Skolan är ett helvete. Varenda dörrhandtag gör att jag hör röster (minnen av saker folk sagt), eller ser filmer av saker som hänt. ofta saker jag inte minns själv.
Gymnastiken är värst. Bara att ta sig in till omklädningsrummet är en plåga. Alla röster, alla filmer, bilder, känslor...
Hatar det..

Och jag hatar att folk inte tror på en när man säger det. åter till folks oförståelse.. ^^
"Men vadå, så hemskt kan det inte vara. det är ju bara att gå in i gymnastiksalen. Sjula bete dig som en treåring." Lärare .. jag hatar dem..

Musik kan lätt förstöras av händelser.
Filmer, mattor, kort, vad som helst. Skitjobbigt..
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in