Låtar/Musik i huvudet

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav carolina » 2011-02-16 17:55:32

Jag har alltid nån melodi i huvudet som jag nynnar på! Men så ser jag också musik som ett stort glädjeämne här i livet och lyssnar på musik hela tiden!

När nån dålig radio-låt fastnar i huvudet blir det ofta jobbigt men då tar jag fram min mp3 :)
carolina
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2010-08-07
Ort: Jönköping

Inläggav Baevern » 2011-02-16 17:58:51

Jag lyssnar på musik i princip jämt. (Förutom i skolan och liknande)
Om jag har "fastnat" på någon låt så spelas den upp i hjärnan (inte hela låten, utan bara bitar av den) oavsett om jag vill eller inte. Den är på repeat tills jag hittat något annat som min hjärna "fastnar" på.
Baevern
 
Inlägg: 733
Anslöt: 2008-04-26

Inläggav Bali » 2011-02-16 19:11:27

Hej på dig backofthenet och välkommen hit!

Jag har själv inte någon autismspektrum diagnos, utredning pågår, men nog känner jag också igen mig!

Jag "älskar" musik i alla dess former (nä, rapp kan jag faktiskt inte med, men är det "musik" !?) och visst återfinns allt som oftast en ljudslinga där inne i skallen som bara går på repeat och det kan vara jäkligt jobbigt.

Musik är ju bara så underbart, men visst fasiken kan dessa "musiksnuttar" som fastnat i ett hack vara rejält frustrerande, dessa återkommande ljudslingor (och texter!!!) vill man bara liksom slå ur skallen tillslut! (Jag har försökt många gånger, men det är inget jag rekommenderar :wink: )

Jag försöker lägga över fokus på något annat, men inte är det så lätt precis, och då kan det ju tyvärr även bli en annan ljudslinga eller liknande som tar över...

Min hjärna gillar tydligen de där slingorna av musik eller ord.

Nynnana ni na na ny na ni na.... :wink:
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav Arkimedes » 2011-02-16 19:58:15

Försök att få denna att inte fastna. :lol:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ovo_7tjz9TI[/youtube]
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Miche » 2011-02-16 20:10:35

Arkimedes skrev:Försök att få denna att inte fastna. :lol:[/youtube]

Jag lyckades (å andra sidan har jag inte tittat på den, men det kanske var fusk...)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Arkimedes » 2011-02-16 20:20:26

Miche skrev:
Arkimedes skrev:Försök att få denna att inte fastna. :lol:[/youtube]

Jag lyckades (å andra sidan har jag inte tittat på den, men det kanske var fusk...)

Lyssnade du då? Om du inte ens lyssnade, är det fusk!
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav prodge64 » 2011-02-16 20:25:14

Arkimedes skrev:Försök att få denna att inte fastna. :lol:

[youtube][/youtube]

Det var inte svårt att få den att inte fastna, jag försökte inte ens eftersom jag inte vill ta den i röven (eller nån annanstans heller för den delen) :lol:
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Miche » 2011-02-16 23:05:40

Arkimedes skrev:Lyssnade du då? Om du inte ens lyssnade, är det fusk!

Nej, jag fuskade ju! ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Kahlokatt » 2011-02-16 23:16:07

earlydayminer skrev:
barracuber skrev:Alltid i rätt tonart eftersom jag har absolut gehör.


Åh, vad du glänser med det då. *Mumlar*


Jag har bra gehör och kan ta ut rätt ton om jag får en grundton att utgå från, men absolut gehör har jag inte. Vet inte om jag skulle vilja ha det; tydligen kan det vara rätt jobbigt, då det väl knappast går att sjunga totalt rent. Vissa sångares röster skär tydligen i öronen på personer med absolut gehör.
Sorry, OT.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav AAA » 2011-02-16 23:24:33

Jag är numera lesbisk:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XjFU98mEem4&feature=related[/youtube]
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Arkimedes » 2011-02-17 0:35:53

Miche skrev:
Arkimedes skrev:Lyssnade du då? Om du inte ens lyssnade, är det fusk!

Nej, jag fuskade ju! ;)

Äsch då. Men erkänn att du är nyfiken. :wink:
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Miche » 2011-02-17 0:51:20

Arkimedes skrev:
Miche skrev:
Arkimedes skrev:Lyssnade du då? Om du inte ens lyssnade, är det fusk!

Nej, jag fuskade ju! ;)

Äsch då. Men erkänn att du är nyfiken. :wink:

Nä!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Läslus » 2011-02-24 1:45:14

Jag har också, mer ofta än sällan, musik som spelas i huvudet. Just nu är det Society från soundtracket till filmen Into the Wild.
Läslus
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2011-02-21
Ort: Ca 30 min med tåg från Stockholm central

Inläggav tish81 » 2011-02-28 19:48:28

Oj vad många som har låtar i huvudet. Jag brukar ha låtar i huvudet ibland. Det är väldigt jobbigt när det är musik som man inte alls gillar eller musikslingor från reklam på radion som min hjärna snappat upp i bilen. Fördelen är att jag kan lyssna på musik när jag är ute och går vid tillfällen då jag inte har musik med mig. Hur är det med film för er? Kan ni se film i huvudet? Ibland när jag lägger mig i sängen och inte kan sova eller bara vill vila en stund, så kan jag tänka på en film och "se" den i huvudet.
tish81
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2011-02-25
Ort: Eskilstuna

Inläggav nano » 2011-02-28 20:40:06

Jepp, film i mitt huvud, hade en kul grej som yngre.
Jag kunde höra en jättekort bit av en låt och direkt veta hur resten lät o börja nynna på valfri del av den, mitten tex, men jag kunde aldrig titeln på låten eller vilken artist som sjöng.

Det fungerade bäst på bra stereoapparater, de hann inte starta o stoppa cdspelaren snabbt nog för o kollra bort mig.
De förstod inte hur jag gjorde men jag var i särklass bäst på sådant.
Är fortfarande någolunda bra på det men inte på samma nivå som då.

tish81, föredrar du cdinspelningar före livekonserter?
Det gör jag för att konserter låter fel, det låter ju inte som cdn, jag vill att de har exakt samma ljud, att de spelar cdn men mimar till den.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav tish81 » 2011-02-28 21:04:03

nano skrev:tish81, föredrar du cdinspelningar före livekonserter?
Det gör jag för att konserter låter fel, det låter ju inte som cdn, jag vill att de har exakt samma ljud, att de spelar cdn men mimar till den.


Japp, jag föredrar cdinspelningar för att publiken stör musiken. Många verkar tycka att liveinspelningar och livekonserter är mer känsla i, men det är ju musiken jag vill höra inte människorna. Sedan är ju kvaliteten på musiken bättre på cdinspelningar. Förstår precis vad du menar med ljudet, det låter faktiskt fel och många sjunger dessutom inte så bra live.

Måste också säga att jag blir glad för att det finns fler än jag som har musik och film i huvudet :D . Har alltid trott att jag är ensam om att uppleva det.
tish81
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2011-02-25
Ort: Eskilstuna

Inläggav nano » 2011-02-28 21:32:34

Har du inre världar?
Är i såfall dina inre världar glädjedrivna?
Jag bygger maskiner där och när jag blir glad åt något jag konstruerar där så kan jag hålla så mycket mer detaljer i just det jag blir glad över, inte det andra runtikring av någon anledning.
Liksom en glädjeturbo i 3D motorn.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav tish81 » 2011-02-28 21:56:49

nano skrev:Har du inre världar?
Är i såfall dina inre världar glädjedrivna?


Beror lite på vad du menar med "inre världar". I min mening så har jag nog det och jag skulle nog säga att en av dem är glädjedriven. Den världen handlar om en möjlig framtid där jag får hålla på med allt det som jag brinner för osv (arbete inom mina intresseområden med andra ord :D ). Sedan har jag två andra världar, om man nu kan kalla dessa för det. Den ena präglas enbart av en massa siffror och ord som jag kopplar ihop, detta är bara ett tidsfördriv när jag är rastlös eller har tråkigt. Den tredje är en värld som visar verkligheten och snåriga kopplingar mellan allting där och hur allt hur samman och på bekostnad av vad. Den sista skulle jag nog inte kalla för en glädjespridare, även om den ibland kan vara en smula intressant.
tish81
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2011-02-25
Ort: Eskilstuna

Re: Låtar/Musik i huvudet

Inläggav kullan » 2011-05-18 18:41:17

Det räcker med att man hör en låt på radion så går denna låt i huvudet en hel dag.Irriterande.Det värsta är att låten behöver inte ens va bra för att fastna.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Låtar/Musik i huvudet

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-05-18 19:06:20

Jag har också tänkt starta en tråd om detta. Ja, jag har konstant melodier i huvudet och ofta är det tvångsmässigt och en fruktansvärd plåga. Min senaste plåga är comhems reklamjingel (hata hata!). När jag sjäng i kör kunde jag få de verken i huvudet. Det var väldigt frustrerande om jag inte kunde alla stämmorna utantill, för då blev musiken otydlig just där. Dock var det ett bra sätt att öva både stämmor och texter. När jag sjöng i rockband fick jag utlopp för det på ett mer konstruktivt sätt, men nu när jag inte har möjlighet att göra det är det faktiskt lättast att undvika musik för att slippa få mer bränsle till meloditvånget. Tyvärr är det svårt att undvika TV:n när jag har min son hos mig.

Jag kan invaderas av lukter också, att jag får en lukt i huvudet som jag känner även när den inte är där. Det kan vara oerhört jobbigt.

Off topic: Angelic Fruitcake, du skriver så klokt om barn. Det är så skönt att läsa om förhållningssätt som faktiskt går att applicera på min egen son, för omväxlings skull.

När det gäller att påverka sitt barn med musik hade jag en liknande ambition. Jag sjöng i rockband när han låg i min mage och inbillade mig att jag bar på en blivande trummis eftersom han sparkade i takt med musiken. Det visade sig bli en mycket bestämd person som faktiskt avskyr de flesta ljud, musik inräknat. Inte förrän nu när han är 6 år har han börjat stå ut med att höra mig sjunga (han berömmer min röst när jag sjunger, men jag misstänker att det är en taktik för att få mig att sluta sjunga och tacka för berömmet istället) - jag som hade tänkt sjunga så mycket för honom (och jag har visserligen inte absolut gehör, men men sjunger faktiskt inte falskt med normala mått mätt i alla fall). Han stod inte ut med det som bebis ens, utan ville hellre att jag skulle titta på honom och prata med honom med vanlig röst, förutom under en period då jag var tvungen att sjunga imse vimse non-stop.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Låtar/Musik i huvudet

Inläggav Maldita » 2011-05-18 19:31:59


Jag hade den första snutten av denna video (ca 0:15-0:27) fast i skallen jättelänge innan jag kom på vad tusan det var. Varning: låten är sockersöt koreansk pop och kommer fastna i era huvuden också!


Senaste gången något fastnat i huvudet så var det denna låt, när de sjunger "B.I.L.L.I.E H.O.L.I.D.A.Y" (bokstaverat).
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Re: Låtar/Musik i huvudet

Inläggav Allanna » 2011-07-13 12:01:16



0:57 in i klippet börjar låten och jag kan inte få den ur huvudet! :lol:
Allanna
 
Inlägg: 474
Anslöt: 2011-01-04
Ort: Stockholm

Re: Låtar/Musik i huvudet

Inläggav svartamolnet » 2011-07-13 12:26:51

Jag och barnen får också "låtar på hjärnan" som vi brukar säga. Låten spelas upp i huvudet hela tiden och plötsligt går man omkring och sjunger den omedvetet, trots att man kanske lovat de andra i familjen att sluta sjunga den låten för att de tröttnat på det. Men det är inte precis hela tiden vi har musik inne i huvudet, bara väldigt ofta.
Barnens pappa, som är NT, säger att han också har "låtar på hjärnan" ibland.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Låtar/Musik i huvudet

Inläggav wuwei » 2011-07-13 12:57:27

Eftersom jag har skrivit låttexter själv (nej, ingen har blivit något ni kan känna till) så har jag ofta låtar i huvudet, både kända och okända (dvs sådana jag hittat på själv).

Förutom att få låtar i mitt eget huvud händer det ofta att min äldsta dotter sitter med en låt i huvudet och så börjar jag (ibland i ett annat rum) att nynna på den låten. Häromdagen satt hon vid köksbordet och "dansade" utan att låta och jag började nynna något, vilket visade sig vara det hon hade i huvudet. Jag tror inte så mycket på att det är något övernaturligt utan snarare på att våra referenser är väldigt lika. Men det är rätt skoj att vi är så synkade.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in