Behöver råd

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Behöver råd

Inläggav Mailliw87 » 2011-02-22 13:17:53

Jag mår otroligt dåligt. Jag vet inte riktigt vad som händer just nu, men jag gråter i princip varje kväll och är deprimerad och utmattad varje dag.. har jag tur så har jag energi och ett bra humör 1-3 timmar om dagen. Men jag orkar inte med det här.

Såhär är min situation.

Jag har praktiserat i ca en månad, deltid, 6 timmar om dagen.
Bredvid det så har jag också träffat min första tjej. Båda de här är en bergochdalbana i sig. Det är för mycket för mig. Jag kan inte hantera båda samtidigt.

Jag har alltid haft problem med skola och jobb, alltid blivit deprimerad och utmattad. Jag har kunnat hantera det genom att vara sjuk och skolka då och då, vilket inte är så populärt och aldrig fungerar i längden. Jag kommer aldrig kunna hantera en heltids anställning, jag tror verkligen inte det.

Jag undrar om aktivitetsersättning är något som kanske kan vara aktuellt för mig, ett tag iallafall, tills jag kan få ordning på mig själv. Hur går man till väga?

Jag har bokat tid hos en psykolog på habiliteringen. Och ska ringa imorgon till öppenvården och boka tid hos läkare för utlåtande - eller ska jag gå till vårdcentralen istället?

mvh,
är 23 år förresten
Har AS diagnos
Mailliw87
 
Inlägg: 156
Anslöt: 2009-09-01
Ort: Stockholm

Inläggav geocache » 2011-02-22 13:31:25

Hej!

Jag föreslår att du börjar med att gå till psykologen du bokat tid hos (är det förresten samma psykolog som ställde din diagnos?). Får du förtroende för honom eller henne så kanske du skulle berätta om din situation, samma som du skrev i ditt inlägg. Om det sedan känns bra så kan du ju "fortsätta" genom att kontakta vårdcentralen och/eller med läkarkontakt.

Lycka till. Och berätta gärna hur det går.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav nano » 2011-02-22 14:04:37

Min spontana tanke är att göra minst hälften roliga aktiviteter.
Är det att se när färg torkar eller såga träplankor så gör det.
Kontroll i sitt eget liv och handlingsutrymme, inte försöka nå upp till en specifik bild av tillvaron tror jag också är bra att låta bli, alldeles för många försöker nå upp till allt möjligt och ofta till saker som de egentligen inte bryr sig så mycket om heller.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Behöver råd

Inläggav barracuber » 2011-02-22 14:09:46

Mailliw87 skrev:...
Jag undrar om aktivitetsersättning är något som kanske kan vara aktuellt för mig, ett tag iallafall, tills jag kan få ordning på mig själv. Hur går man till väga?


Här är en länk till några trådar om aktivitetsersättning:
http://www.aspergerforum.se/aktivitetse ... tml#510909

Lycka till!
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Marabou » 2011-02-22 17:44:49

Jag ser att du redan fått några råd om hur du kan gå tillväga angående aktivitetsersättning så jag tänkte bara säga att du inte är ensam (eller det kanske du redan vet, men jag brukar iallafall tycka att det är skönt att få höra sånt ibland :wink: ), jag är i ungefär samma situation.

Har endast praktiken och slutprojektet kvar på min ettåriga utbildning. Slutprojektet jobbar jag med och det funkar bra men praktiken har jag tvingats avbryta. Främst pga att jag blir för trött av att jobba heltid och det gick inte att ordna halvtid/deltid, men också för att jag har problem att förstå instruktioner osv. Jag behöver extra mycket hjälp för att klara av arbetsuppgifterna och för att må bra på arbetsplatsen. Jag har också alltid haft problem med jobb.

Precis som du så funderar jag på att söka aktivitetsersättning för att slippa detta helvete, åtminstone för ett tag, och jag hoppas kunna få vägledning kring detta på mottagningen där jag precis påbörjat min utredning.

Hoppas att det löser sig för dig!
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in