Privata försäkringar och tidsbegränsad aktivitetsersättning

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Privata försäkringar och tidsbegränsad aktivitetsersättning

Inläggav Mariette » 2011-02-20 9:05:04

Är det någon som vet hur det funkar med privata försäkringar och tidsbegränsad aktivitetsersättning. Kan det stämma att försäkringskassan måste bevilja icke tidsbegränsad aktivitetsersättning för att eventuella privata försäkringar ska börja gälla.

Det är ju inte klokt i såna fall för det innebär ju att FK sparar pengar åt de giriga försäkringsbolagen då det numera nästan alltid beviljas tidsbegränsad aktivitetsersättning. Om det beviljas för ett eller två år i taget fram tills personen fyller trettio år då sjukersättning kan komma ifråga och även den blir tidsbegränsad är det ju inget annat än stöld av inbetalde försäkringspremier.

Är det någon som vet hur det verkligen är så är jag tacksam för svar.

Mariette
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav Kvasir » 2011-02-20 13:34:46

Jag vet inte om det finns några generella regler som alla följer. Den kollektivförsäkring vi har på jobbet innebär dock att man får extra pengar från försäkringen om man har sjukersättning, men inte om man har sjukpenning eller aktivitetsbidrag.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav ragnevi » 2011-02-21 1:07:16

Aktivitetsersättning är alltid tidsbegränsad till max 3 år.

I vår kollektiva försäkring är det antalet dagar personen är sjukskriven som räknas, inte ersättningen om jag förstått saken rätt.

Men jag ska undersöka detta, annars så är det ju felaktigt att betala samma försäkringspremier för personer under 30 år, när de har ett sämre skydd.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Fighterbabe » 2011-02-21 1:21:03

Jag kan inte svara för alla försäkringsbolag eller typer av försäkringar. Men TryggHansas (förlängda) barnförsäkring betalade ut s.k. vårdersättning från karensdag 180. Alltså efter att jag haft aktivitetsersättning i 180 dagar... Då betalade de ut en ersättning månadsvis.

Senare tog de ställning ur ett längre perspektiv och betalade istället ut något som de kallar för ekonomisk invaliditet.

Tyvärr räknas det då som "tillgång" enl. F-kassan TROTS att privata försäkringspengar är skattefria. Så då rök mitt bostadstillägg.... :evil:
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in