MMPI-2

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

MMPI-2

Inläggav Blashyrkh » 2011-02-18 15:56:43

Jag har precis kommit igång med min utredning och har fått en hel hög med formulär att fylla i. Ett av dessa är MMPI-2.

Bara för att jag vill veta vad det är jag fyller i så googlade jag lite på de tester jag har fått som ska användas i min utredning. MMPI-2 verkar vara ett ganska osäkert kort. Det verkar vara ett formulär som kan skickas lite var som helst som sociala myndigheter, arbetsgivare etc. Sidan jag hittade den informationen på är visserligen amerikansk men vad gäller i sverige?

Anledningen till att jag var nyfiken är att jag tycker att formulären jag har fått mest verkar handla om självskador och depressioner samt skadligt beteende mot sig själv och andra. Jag får inte ihop detta med att jag vill utredas för Aspergers Syndrom. Nu fattar jag ju att det är ett övergripande personlighetstest men enlgt internet är det ganska svårtolkat och inte alls säkert i bedömningssammanhang samt att det verkar inrikta sig mer på schizofreni och aggression än neuroprykiatriska syndrom som autism och Asperger.

Har någon erfarenhet av det här testet och vad det kan leda till?
Enligt den amerikanska sidan jag hittade

www.associatedcontent.com

"Depending on why you take the test, it could be released to family members, ex-spouses, employers, potential employers, and any number of people involved in a court case. This lack of true confidentiality may be a serious concern to you." Gäller det i sverige också? "Usually when one takes the MMPI-2, there is alot at stake. Sometimes the psychologist administering the test does not tell you everything you need to know about how the test results will be used." Hur är det med sekretessen i sverige?

Misstänker jag att det här testet i samband med de andra kan användas emot mig, hindra mig från att träffa mina barn eller hindra en anställning osv, så tänker jag inte göra dem. Vet ni vad som gäller?
Blashyrkh
 
Inlägg: 133
Anslöt: 2009-11-09
Ort: Östan sol västan måne

Inläggav prodge64 » 2011-02-18 17:32:49

Utan att uttala mig om testet så tror jag inte att du får ett lika tillförlitligt resultat om du ifrågasätter hur utredningen går till och du gör dessa tester med någon slags misstro.

Sen tycker jag det verkar vara väldigt konstigt att du får ta hem å fylla i det där? Det var så jag tolkade dig i alla fall. Testerna ska ju göras på plats i mitt tycke.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav barracuber » 2011-02-18 17:36:09

Jag fick också minst ett par att fylla i hemma. Det ena har jag för mig var ASSQ, kan det stämma?

Sedan fick min syster och min morbror varsina dokument att fylla i. Minns inte vad de heter just nu.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Blashyrkh » 2011-02-18 18:56:15

Jag hyser ingen misstro, jag fyllde i de här formulären i förra veckan under största ärlighet. Det var idag jag kom på att kolla upp vad det var för något.

Det är så här att vuxenpsyk där jag bor har lagts ut till ett privat företag i en annan stad, de skickar formulär och sen ska jag träffa dem för några samtal där de ska utreda vilken slags vård de tycker att jag ska ha. Fortsatta samtal och sån't kommer att ske av den kommunala vården här. De skickade ut formulär för att det skulle gå fortare sa de.

Jag fick ett som en anhörig skulle fylla i, Nordiskt formulär för utredning av barns utveckling och beteende, som jag redan har påpekat är en omöjlighet men det har de tydligen inget överseende med. Några skattningsformulär som är väldigt konstiga att besvara, ett för ångest och ett som jag inte vet vad det heter, det är bara ett papper med frågor samt en självskattning. Det känns som att de skickade hela arsenalen för att täcka allt. Det är säkert standard.

Jag vill också helst göra tester på plats, det är inte alltid lätt att fylla i ja och nej frågor hemma, MMPI t.ex. har jag kompletterat med ett 34 sidor långt svarsformulär eftersom jag inte kan svara varken ja eller nej på många av frågorna och vissa av dem förstår jag inte alls. Mycket handlar om definitioner som jag ser det. Men jag har varit rakt igenom ärlig när jag fyllt i dem och jag litar på att de vet vad de gör. Däremot blir jag lite fundersam över vad det är de vill utreda. Jag begärde en utredning för asperger men de verkar rikta sig mest till ångest och aggression och det förstår jag inte för några sådana problem har jag inte nämnt.

Det är säkert i sin ordning alltihop.
Blashyrkh
 
Inlägg: 133
Anslöt: 2009-11-09
Ort: Östan sol västan måne

Inläggav Absolut » 2011-02-19 0:11:55

Blashyrkh skrev:MMPI t.ex. har jag kompletterat med ett 34 sidor långt svarsformulär eftersom jag inte kan svara varken ja eller nej på många av frågorna och vissa av dem förstår jag inte alls.


Jag har gjort MMPI (dock inte i AS-utredning) och förstår inte riktigt ovanstående. Var det inte datorbaserat, det du gjorde? De 567 frågorna ska ju enbart besvaras med ja eller nej, hur ska utredaren annars kunna "rätta" testet? För övrigt ett väldigt avancerat test, men det har du antagligen förstått när du läst på om det.
Absolut
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2011-01-23

Inläggav Blashyrkh » 2011-02-19 0:32:07

Nej, det var ett formulär som man skulle kryssa i ja eller nej.

Avancerat ja, otroligt och jag ser att man kan få ut en hel del ur det. Dock finns det olika sätt att sålla ut frågor och få olika tolkningar. Det finns nog både datorbaserat och pappersvarianten. Det jag har kompletterat med är utanför, mer som anteckningar runt frågorna som jag inte kan besvara med enkla ja och nej svar.

De är kanske inte intresserade av det men svarsformuläret är korrekt och sanningsenligt ifyllt, jag har inte missförstått det.

Vad det har med autismspektrumanalys att göra förstår jag dock inte men det ska man nog inte förstå heller. Personligen tycker jag att alla formulär jag fick är riktade åt ett helt annat håll men det får jag fråga om när jag får träffa dem. Jag är bra på att överanalysera så jag kanske bara tänker för mycket igen.

I vilket sammanhang gjorde du testet?
Blashyrkh
 
Inlägg: 133
Anslöt: 2009-11-09
Ort: Östan sol västan måne

Inläggav Parvlon » 2011-02-19 0:44:11

prodge64 skrev:Utan att uttala mig om testet så tror jag inte att du får ett lika tillförlitligt resultat om du ifrågasätter hur utredningen går till och du gör dessa tester med någon slags misstro.
Megalol


Att ifrågasätta är varje tänkande individs fulla rättighet och har de inte tagit det med i beräkningarna när de gjorde testet så är det ett test som bara ska användas på icketänkande individer.

Offtopic: är du religiös?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav wuwei » 2011-02-19 0:55:42

Jag gjorde MMPI-2 i samband med utredning av personlighetsstörning och fick uppfattningen att det är det testen främst används till.

De var väldigt restriktiva med att dela med sig av resultatet, psykologen menade att det kunde vara skadligt för mig att "cementera" min personlighet enligt resultatet samtidigt som han sa att man inte ska förvänta sig att man kan förändra sig särskilt mycket...
:roll:
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Inläggav Blashyrkh » 2011-02-19 1:25:25

@wuwei Din psykolog har nog ganska rätt, jag håller med.

Det sämsta man kan göra är självanalys, det sa redan Freud på sin tid. Jag ska nog tänka på något annat en stund tror jag :roll:
Blashyrkh
 
Inlägg: 133
Anslöt: 2009-11-09
Ort: Östan sol västan måne

Inläggav Absolut » 2011-02-19 11:59:06

Blashyrkh skrev:I vilket sammanhang gjorde du testet?


Gjorde det av samma anledning som wuwei, personlighetsstörningar. Dock ogiltigförklarades mitt test då jag fick för höga poäng på F-skalan (faking bad) vilket i sig är helt sjukt, för jag svarade helt sanningsenligt och uppriktigt på alla frågor. Läste på mycket om testet efteråt och F-skalan påverkas tydligen mycket av om man ger "udda" eller ovanliga svar. Jag är udda, så ur den aspekten är testet aningen mysko enligt mig.

Fick göra om testet en andra gång med uppmaningen att begrunda svaren mer, men fick så gott som samma resultat andra gången. Det borde enligt mig verkligen tyda på att jag svarade sanningsenligt redan första gången, då det inte är lätt att memorera sina svar på 567 frågor.
Absolut
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2011-01-23

Inläggav Flawed » 2011-02-19 12:25:31

Jag tror nog bara att rättspykiatriska utredningar används i rätten.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav mondo beyondo » 2011-02-19 14:55:48

Det där med frågeformulär är ett gissel. Neurotyper förstår andemeningen i frågan, autister analyserar möjliga tänkbara svarsalternativ till frågan. Har inget exempel att tillgå nu men en enkel fråga kan uppfattas på många olika sätt om man är lagd åt det hållet. (Nej jag menar inte att vissa ligger ner när de svarar på formulär:) Att man inte kan bestämma sig för ja eller nej på många punkter tycker jag borde vara tecken på autismspektrumstörning och är det kanske oxå.

Sen att bifoga kommentarer, analys och egna svar på ja och nej frågor handlar nog om kontrollbehov oxå, man vill bli förstådd utan tveksamheter.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav prodge64 » 2011-02-19 15:14:22

Parvlon skrev:
prodge64 skrev:Utan att uttala mig om testet så tror jag inte att du får ett lika tillförlitligt resultat om du ifrågasätter hur utredningen går till och du gör dessa tester med någon slags misstro.
Megalol


Att ifrågasätta är varje tänkande individs fulla rättighet och har de inte tagit det med i beräkningarna när de gjorde testet så är det ett test som bara ska användas på icketänkande individer.

Offtopic: är du religiös?

Jag orkade inte utveckla mer exakt om hur jag tänkte när jag skrev. Självklart ska man inte bara svälja allt som serveras utan att tänka efter själv. Anledningen till att jag skrev sådär var att jag är övertygad om att testresultatet inte blir detsamma när testet i sig ifågasätts medans det görs, bl.a. för att man då koncentrerar sig på annat och förmodligen svarar annorlunda än vad man hade tänkt från början. Om det är till det bättre eller till det sämre låter jag vara osagt, det finns på tok för många faktorer som spelar in för att jag på något vis ska kunna bedöma det.

Vart frågan om jag är religiös eller inte kom ifrån vet jag inte riktigt, du måste ha missförstått mig rejält. Men jag är i alla fall absolut inte religiös, jag hatar tanken över att inte ha någon kontroll över mitt eget liv.

edit: Av egen erfarenhet vet jag också att jag inte mår bra av att tänka och analysera för mycket kring det psykiska. Men vad som är för mycket för mig och vad som är för mycket för någon annan är säkert inte samma sak, det reflekterade jag inte över innan jag skrev det du svarade på.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Blashyrkh » 2011-02-19 18:26:05

mondo beyondo skrev:Sen att bifoga kommentarer, analys och egna svar på ja och nej frågor handlar nog om kontrollbehov oxå, man vill bli förstådd utan tveksamheter.


Precis min åsikt också, även om man svarar det första man kommer på så fastnar man i många frågor ändå och i alla fall jag tänker att det beror väl på situationen. Jag har inget direkt kontrollbehov som jag är medveten om men jag vill gärna ge min syn på saken och förklara. De flesta frågorna var utformade väldigt tvetydigt och jag kan inte svara bara ja eller nej om frågan är tvetydig. Sen är det ju definitioner också, man kan definiera olika och en sak kan betyda ett för mig men ett annat för en annan. Då måste jag ju förklara och ifrågasätta vad som menas så att jag kan svara rätt. Av den anledningen hade det varit bättre att svara muntligt tillsammans med någon. Min lösning var att skriva externa svar som tillägg till formuläret. Jag vill ju som sagt bli förstådd, annars är ju hela processen meningslös.
Blashyrkh
 
Inlägg: 133
Anslöt: 2009-11-09
Ort: Östan sol västan måne

Inläggav wuwei » 2011-02-19 20:27:08

Absolut skrev:Gjorde det av samma anledning som wuwei, personlighetsstörningar. Dock ogiltigförklarades mitt test då jag fick för höga poäng på F-skalan (faking bad)


Mina svar visade på att jag är en ovanligt ärlig person, fick jag höra. Det var på Lie-skalan, fanns inte tillstymmelse till att jag svarat "faking good".
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Inläggav atoms » 2011-02-19 20:40:39

Vet inget om testet men jag gillar namnet.

Minnesota Multiphasic Personality Inventory

http://www.hogrefe.se/Klinisk-psykologi ... st/MMPI-2/
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav Absolut » 2011-02-19 22:14:17

wuwei skrev:
Absolut skrev:Gjorde det av samma anledning som wuwei, personlighetsstörningar. Dock ogiltigförklarades mitt test då jag fick för höga poäng på F-skalan (faking bad)


Mina svar visade på att jag är en ovanligt ärlig person, fick jag höra. Det var på Lie-skalan, fanns inte tillstymmelse till att jag svarat "faking good".


Du fick creds, jag fick bara skit för min ärlighet, var tydligen för ärlig. Jävligt meningslöst med ett test man inte kan svara helt ärligt på utan att bli misstänkt för att låtsas vara sjukare än man är. Vad skulle jag vinna på det?
Absolut
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2011-01-23

Inläggav Richard » 2011-02-21 23:33:41

Ladda ner mitt resultat av MMPI-2, gjorde snygga grafer o sånt av det hela, välj bara bland flikarna, men du måste ha Excel:
http://data.fuskbugg.se/skalman02/_MMPI-2.xls
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Inläggav fannywelker » 2011-03-03 22:00:53

Enligt en hemsida (http://www.hogrefe.se/Klinisk-psykologi ... st/MMPI-2/) så mäter en utav de kliniska skalorna "Social introversion" som skulle kunna vara till grund för en Asperger-diagnos (?)

Har dock inga egna erfarenheter av testet, så jag kan bara delge det jag läst.
fannywelker
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2010-08-11
Ort: Falun

Återgå till Aspergare och vården



Logga in