Undrar över hur asperger ter sig i åldern typ 8 år...

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Undrar över hur asperger ter sig i åldern typ 8 år...

Inläggav Skruttibangbang » 2011-02-16 11:49:29

Min brors barn jag undrar över.

Hon är alltid sådär disträ, aldrig ser glad ut, konflikter me vänner för hon just aldrig någonsin svarar glatt på tilltal utan mer bara -sluuuuta (o låter som om hon är retad) kanske tolkar folks frågor fel?

När hon va yngre kissade hon på sig för hon inte ville lämna ifrån sig leksakerna till andra (vill ha allt själv). inget av detta har de andra sagt nåt om bara ja som funderar..de tror hon bara glömt av sig..men så är de inte... Livrädd för plötsliga ljud e hon också..Leker alltid själv. Ingen får komma in på hennes rum..Hon vill alltid alla ska göra som hon vill osv...
Skruttibangbang
 
Inlägg: 138
Anslöt: 2010-07-30
Ort: Stockholm

Inläggav roto » 2011-02-16 16:12:50

Låter som ett NT-barn :lol:
roto
f.d. epiphany
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2011-01-06

Elevutlåtande över min dotter 6 år, känns det igen?

Inläggav mårran » 2011-02-16 19:46:20

”Hannas dagar ska helst se likadana ut, hon har svårt att ta förändringar. Hon vill vara förberedd innan något speciellt ska hända. Spontana aktiviteter och påhitt har hon svårare att acceptera. Hannas tillvaro rubbas och det kan utlösa en reaktion som bli kraftig, hon skriker och vill tillrättavisa sin omgivning om hur hon tycker att det ska vara. (----)


I början av terminen hade Hanna svårt att vänta på sin tur, både i samtal och i aktiviteter. Detta utlöste kraftiga verbala reaktioner. (----)


...En liten kommentar som inte alls behöver vara negativ kan Hanna omvandla till något som hon tar åt sig av. Då kommer hela hennes värld i gungning och hon reagerar med höga ”pratskrik”. Det är svårt att förklara för henne hur det egentligen var menat. Hon är bestämd över att det var riktat till henne. (----)


I barngruppen har Hanna ingen speciell kamrat. Hon söker sig till flickorna men det är inte alltid så lätt att bli upptagen i en lek eller aktivitet som redan har startat. Hon blir då väldigt besviken och tycker att dom är dumma. Hanna har svårt att förstå de andra barnens motiveringar eller tankegångar, hon vill vara med ändå.


Hannas kraftiga utspel, att prata och skrika högt när hon blir arg och oförrättad gör inte hennes situation bättre. Hon reagerar ännu mer när barnen kommenterar hennes sätt. I Början av terminen kom Hannas reaktioner ofta under en förmiddag. Nu i slutet av terminen kommer de glesare.


Hanna har bra och harmoniska dagar, hon leker, pysslar, ”kvittrar” och fungerar fint i gruppen. Andra dagar är tvärtom, då är det mesta dåligt och konflikter och tråkigheter kommer tätt. Hanna är känslig för sin omgivning och dåliga dagar märks det särskilt. Humöret kan växla väldigt snabbt, från nästan överdriven lycka och glädje till elände.”
mårran
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2010-12-11

jag undrar för min dotter är tvärtom

Inläggav Skruttibangbang » 2011-02-18 11:24:09

HOn dlear med sig med allt, sympati empati med allt o alla.Pratar med alla glatt... Älskar folk.. Busar skojjar och har sig. Däremot ansiktsblind,och visar mkt me händer o säger fel ord.. Min pärla :D
Skruttibangbang
 
Inlägg: 138
Anslöt: 2010-07-30
Ort: Stockholm

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in