Gör om-program på TV

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Noli » 2010-10-20 20:06:43

Jag är så trött på att TV fortsätter att sända gör om-program och nya gör om-program som inte låter människor få fortsätta leva sina avvikarliv i röra och kaos m.fl. i sina hem och sina liv.

I går kväll sändes första avsnittet av "I form med Anna Anka" som hjälper överviktiga soffpotatisar att gå ner i vikt. Jag glömde kolla programmet i går kväll för att jag ville höra hur Annas röst låter om hennes röst låter snäll eller om hennes röst låter lika sträng som Anna Skipper i "Du är vad du äter" Jag får kolla reprisen eller nästa veckas avsnitt i stället.

I kväll kl 21.00 i TV4+ sänder programmet "Sälj eller släng" med programledare Lulu Carter som är en av inredarna i "Äntligen hemma". Oj ett nytt rensningprogram som inte låter folk få fortsättta ha rörigt och överfullt i sina hem längre som gör mig förbannad fast jag kommer nog inte se programmet i kväll kanske bara lite grann eftersom jag ska se "Berg flyttar in" i TV4 där Carina Berg besöker kändisars hem, i stället som jag tycker är roligare att se än det där hemska rensningsprogrammet.

Mina råd är tvärtom Lulus råd i programmet eftersom är kritisk mot Lulus hårda råd.

Mina några mjuka råd är:
Behåll röran och trivas i röran.
Känn glädjen i att ha allting även skräp kvar sparat till framtiden i ditt eller ert hem.
Våga fortsättta spara på allt även skräp till framtiden och trivas i röran, dammet och smutsen även i längden med gott samvete utan att skämmas för det.
Fortsätt att vara en glad samlare även extremsamlare även för resten av ditt liv med gott samvete utan att skämmas för det.
Bli vän med högarna även växande högarna även i längden i ditt eller ert hem med gott samvete utan att skämmas för det.

mvh Noli som är förbannad på gör om-programmen i TV.
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Noli » 2011-01-21 3:24:50

TV:n fortsätter att sända sina uppfostrings gör om-program som vanligt bl.a. i TV4+:s programtablå ser det ut så här:

"How clean is your house" , som är en brittiskt eller amerikanskt variant av "Rent hus" som handlar om rensing och städning men jag har inte sett något avsnitt av programmet för jag klarar inte av att se sådana program där stränga experter inte låter folk få fortsätta ha rörigt, överfullt, knökfullt, dammigt och smutsigt i sina hem längre eftersom jag gillar sådana hem som jag skrev i de tidigare inlägg i den här tråden för jag gillar när människor samlar även tvångsmässigt samlande till överfulla hem för ett härligare, roligare och mer spännande liv här i livet på jorden.

"I nöd och skuld" , har inte sett något avsnitt av det programmet nu men har sett ett avsnitt för några år sedan som handlar om ekonomi och tyckte att experten var sträng, påminner om Lyxfällan.

"Colins och Justins heminredningskupp," har sett något avsnitt men jag gillar inte att experterna bestämmer över hur deltagarna ska ha si och så i sina hem.

"House and home". Det är inget uppfostrings gör om-program utan det är ett allmänt heminrefningsprogram där experten har synpunkter på hur ett hem ska se ut när det gäller möbler och färger m.fl. Såg ett avsnitt. Det var inte så intreesant att se för mig.

"Judys domstol" , är ett rättegångsprogram som jag har sett några avsnitt då den sändes för några år sedan men jag tyckte att domaren judy var så sträng så jag hade ingen lust att att se fler avsnitt av det programmet.

"Wife Swap". Den här gången är programmet från Storbritannien. Det programmet som jag skrev i ett tidigare inlägg här är från USA. Jag såg några avsnitt av även nuvarande programmet. Det handlar om två fruar som byter familj med varandra under två veckor där det oftast blir så att den ordentliga frun får läxa upp den slarviga familjen som jag inte riktigt gillar alls.

Och så till sist "Dr Phil", som vanligt.

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav KrigarSjäl » 2011-01-22 5:59:17

Jag tycker det är bättre att slänga än att hoarda en massa skit.

Sen VÄLJER folk att synas i såna program. Det är inte så att de blir dittvingade och det handlar inte om att "uppfostra" utan om att göra tv utifrån ett format. Man kan se programledarnas attityd som skådespeleri.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Noli » 2011-01-22 14:32:31

Jag tycker tvärtom dvs jag tycker att det är bättre att hoarda samla och spara på allt även skräp till framtiden i röriga och överfulla hem än att slänga till ingen nytta. Då får man känna glädjen över att man har allting kvar sparat till framtiden och slippa sitta och ångra och gräma över de försvunna och bortslängda sakerna till ingen nytta.

jag gillar de engelska orden hoarder och hoarding för ett skönare, mysigare, tryggare och roligare och mer spännande liv här i livet på jorden.

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav KrigarSjäl » 2011-01-22 14:49:09

Menar du allvar? Tycker du man ska spara reklam, kvitton, muggpapper, korkar och urdruckna mjölkförpackningar?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Noli » 2011-01-22 15:05:18

Ja det är deras ensak om de vill göra så. Jag lägger mig inte i deras liv på det sättet för vill de spara på allt även skräp till överdrift till överfulla hem för ett roligare liv så har de rätt att få göra det.

Jag beundrar människor som vågar leva sådana liv där de ser detta som möjligheter i stället för som problem, även i längden med gott samvete utan att skämmas för det.

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav LordNelson » 2011-01-22 15:38:04

Noli skrev:"How clean is your house" , som är en brittiskt eller amerikanskt variant av "Rent hus" som handlar om rensing och städning men jag har inte sett något avsnitt av programmet för jag klarar inte av att se sådana program där stränga experter inte låter folk få fortsätta ha rörigt, överfullt, knökfullt, dammigt och smutsigt i sina hem längre eftersom jag gillar sådana hem som jag skrev i de tidigare inlägg i den här tråden för jag gillar när människor samlar även tvångsmässigt samlande till överfulla hem för ett härligare, roligare och mer spännande liv här i livet på jorden.

Jag har helt nyligen förstått att det är ångest som gör det svårt för mig att slänga grejer. Förstår dig och din inställning, men jag blev gärna av med den.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Inläggav Noli » 2011-01-22 16:09:13

Tack!

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Alien » 2011-02-16 3:41:58

Folk vill ju ha hjälp för att de inte trivs med sitt liv. Och att samla på skräp har mer med tvångssyndrom än med glädje att göra.

Nu har jag inte sett på så många sådana program, bara när det gällde att uppfostra hundar (Min hund styr mitt liv) och barn.

Där tycker jag det är alldeles rätt att experterna är stränga. Familjerna har inte hamnat där de är pga otur utan pga att de gjort och gör fel. Och det drabbar hundarna och barnen.

Den tuffa hundexperten Victoria hotar med att om de inte får ordning på den bitande hunden, så kan det sluta med att de måste avliva den (de kan bli anmälda). Ibland gick de inte ens på promenad med hundarna, bara släppte ut dem i trädgården, så hundarna blev understimulerade.

Och de vilda barnen gjorde livet till ett helvete för föräldrarna och stillsammare/yngre syskon, och verkade inte lyckliga själva heller. Där var nannyn sträng mot föräldrarna, det var alltid deras fel. De kunde inte samarbeta och var inkonsekventa.

Konstigt nog hade familjen skaffat fler barn/hundar trots problemen. Eller så var det att problemen växte dem över huvudet först när de skaffat en för mycket.

Likaså i Lyxfällan (som jag sett någon enstaka gång) så gällde det att skaka om de vuxna, så de förstod att det var allvar.

Såg också programmet Bortskämda ungar (Ung och bortskämd hette det väl). Samma sak där, föräldrarna skämmer bort barnen och blir sedan förvånade över att de inte klarar av de enklaste saker.

I Grannfejden är det också en slags uppfostran för att det öht ska gå att medla. T ex att det inte leder någonstans att bara se bakåt vems fel det var.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46325
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Miche » 2011-02-16 11:57:15

Jag har försökt att skriva något liknande ett tag men inte funnit orden på samma sätt som du gjorde Alien.

Noli har rätt i en del, men ibland går det för långt och då tappar man kontrollen och behöver till och med hjälp att se att det gått fel, att man faktiskt inte trivs med situationen och att man behöver hjälp (en del människor mår dock sämre efter att de fått hjälpen, men många tror jag mår bättre).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav geocache » 2011-02-16 12:51:52

Inger skrev:Jag gillar vissa gör-om-program, t ex:

Extreme makeover home edition där teamet gör det med både hjärta och engagemang, för personer som verkligen förtjänar hjälpen. Men visst blir det lite väl extremt ibland, på typiskt amerikanskt vis.

Lyxfällan är mitt favoritprogram. Tycker Charlie & Mattias är både beundransvärt pedagogiska och samtidigt empatiska. Blir verkligen glad av att se folk som sitter riktigt i skiten få hjälp att reda ut sin ekonomi, på ett så skonsamt sätt som det bara går.

Däremot har jag extremt svårt för kvinnliga häxor som mest bara kränker och förnerdrar folk, kommer med hånfulla kommentarer till smygfilmade bilder och gör sig lustiga över andras klädstil eller hem. Som Anna Skipper + hennes engelska förebild samt Trinny & Susannah. Dessa verkar totalt sakna respekt för andra och kränker hela tiden deras integritet på ett helt oacceptabelt sätt. Och dessutom har de ingen smak själva heller så de borde verkligen inte yttra sig. Fast lite har de senare mjuknat under seriernas gång, särskilt när de fick byta plats med dessa kvinnor och leva deras liv under några dagar.

Något annat som gör mig upprörd är när de lurar iväg en eller alla medlemmar i hushållet och sen "överraskar" genom att göra om ett rum, deras trädgård eller hela huset tills de kommer tillbaka, utan att de givit sin tillåtelse. Jag skulle då verkligen inte uppskatta en sådan "överraskning"! Eller som i Changing rooms där någon kanske säger "vad som helst, bara inte rosa" och så gör de det i rosa i alla fall! En gång vitmålade de gamla takbjälkar från 1600-talet - vilket fick de som bodde där att totalt bryta ihop! Borde det inte vara fängelsestraff på sånt? Dessutom saknar de flesta inredare (särskilt brittiska) totalt smak och kombinerar de mest gräsliga färger och mönster. Och alltid ska det vara rostfria vitvaror så det ser ut som ett jävla restaurangkök.

Städ-, hund- och nannyprogram har jag bara ett några enstaka och det räckte för min del.

Vill bara inte såga alla såna program, det beror ju på hur man gör det. Några få gör det inkännande och bra, de flesta borde hålla tassarna borta från andras garderob, hem, hundar och barn och jobba på en makeover av sin egen personlighet istället.


Bra skrivet, Inger!
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Noli » 2011-02-16 21:41:37

Just nu har jag slutat helt att titta på uppfostrings gör om-programmen på TV för att jag inte gillar de stränga experterna.

Jag tycker inte att man behöver skaka om de vuxna människorna. Låt vuxna människorna själva välja vilket sorts liv de själva vill leva och vill de trivas i kaos även i längden så har de rätt att få göra det med gott samvete utan att skämmas för det.

Att samla på skräp kan också ge glädje dvs skräpglädje, och inte bara som tvångssyndrom för jag gillar inte sjukdomsstämplingar över huvuden på människorna.

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Miche » 2011-02-16 23:16:38

Noli skrev:Låt vuxna människorna själva välja vilket sorts liv de själva vill leva och vill de trivas i kaos även i längden så har de rätt att få göra det med gott samvete utan att skämmas för det.

Självklart ska de som vill leva i kaos få göra det, problemet uppstår för de personer som mår dåligt av det och inte har den psykiska styrkan att bryta mönstret!

Jag har sett det själv på nära håll och det är definitivt inte kul, de oinbjudna husdjuren fanns i stort sett överallt och det var väldigt stor risk att personen i fråga skulle bli vräkt (och jag är rädd att det är så igen eftersom vi inte lyckas etablera kontakten på nytt).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Alien » 2011-02-16 23:27:55

Noli skrev:Just nu har jag slutat helt att titta på uppfostrings gör om-programmen på TV för att jag inte gillar de stränga experterna.

Jag tycker inte att man behöver skaka om de vuxna människorna. Låt vuxna människorna själva välja vilket sorts liv de själva vill leva och vill de trivas i kaos även i längden så har de rätt att få göra det med gott samvete utan att skämmas för det.

Att samla på skräp kan också ge glädje dvs skräpglädje, och inte bara som tvångssyndrom för jag gillar inte sjukdomsstämplingar över huvuden på människorna.

mvh Noli


Klart du inte ska titta på de programmen om du mår dåligt av dem.

Men tänk på att de som är med i de programmen inte känner som du, de vill ha det annorlunda och behöver hjälp med det. Och bryr sig tydligen inte om att tittarna skrattar och förfasas över dem.

Vuxna kan inte göra "vad de vill" om de har barn och/el hundar; då får de avstå från det. Jag står i sådana fall helt på de "stränga" experternas sida (de talar klarspråk och flummar inte, tycker jag). Dessutom kan vuxna göra det för andra vuxnas skull också. De kanske vill bjuda hem folk, men törs inte pga det kaos de lever i. De flesta människor (som inte är aspies) vill umgås med andra. En del med hundar kunde inte bjuda hem ens nära vänner och släktingar, eftersom hundarna skällde och skrämde bort dem.

Om ens samlande inte ger en glädje utan är ett tvång man inte kan bryta, då kallar jag det tvångssyndrom. Fast sådana människor borde få hjälp av läkare och/el psykolog också, inte bara någon som städar ur deras hem.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46325
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Noli » 2011-03-12 18:36:30

Jag som skrev att jag inte tittar på uppfostrings gör om-program längre eftersom jag inte gillar sådana program där experter läxar upp vuxna människor eftersom jag själv gillar avvikarliv, bohomliv, kaos och röriga och skräpga hem för ett roligare liv här i livet på jorden.

Men just i dag kunde jag inte låta bli att kolla reprisen av "Arga snickaren" där jag läste på textremsan i början av programmet att pappan i familjen har diagnosen ADD som gör att han har svårt att slutföra sina projekt. Han började riva i huset för att börja renoveera för flera år sedan men som sedan dess har förblivit halvfärdigt för att att pappan inte har orkat färdigställa sina renoveringar så allting är halvfärdigt.

Reprisen började kl 17.15 i kanal 5 så programmet pågår ännu men man kan kanske se den i kanal 5 play.

Jag blev nyfiken på att kolla programmet med tanke på hans ADD-diagnos.

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Återgå till Intressanta intressen



Logga in