Varför får man inte studera på sjuk-/aktivitets-ersättning?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Varför får man inte studera på sjuk-/aktivitets-ersättning?

Inläggav Richard » 2011-02-14 18:33:14

Jag började på Komvux år 2004, för att läsa in vissa Ma-, Sv- o En-kurser, o kanske nån fysik-kurs. För jag ville utbilda mig till sjukhusfysiker, o sen troligen inte jobba inom det utan att forska vidare.

Men samma dag ringde de från Försäkringskassan, o frågade om jag börjat på Komvux. Jo, men jag blev sjuk samma dag igen (det blev så, eftersom då klarade jag inte av att studera).

Men idag så tror jag att jag skulle klara det. Men jag ger inte upp t.ex min lägenhet för att studera på Komvux. Sen efter Komvux-kompletteringen, så är jag naturligtvis beredd på att flytta, o att ta ett CSN-lån som alla andra, om jag väl kommit in på programmet. Då kan jag t.ex bo hos min pappa i Göteborg, eller kvar här i Ängelholm o pendla till Lund.

Varför kan man inte få studera på Komvux, när man är sjukskriven? Nu har det gått 7 år, o jag fyller 31. Så nu är allt ändå för sent. Får väl se ett liv som förtidspensionär istället!
Richard
 
Inlägg: 3526
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Inläggav pjask » 2011-02-14 19:53:24

Försent är det troligen inte (om du nu menade att du är för gammal för studier). För egen del började jag studera efter att jag fyllt 31. Jag har under åren mött flera personer som satt sig i skolbänken efter att de fyllt 30 och de har alla arbete idag. Jag började med att läsa in grundskolans matematik och därefter ett gymnasiebetyg. Till sist gick jag vidare och började studera på högskolan.

I början var det en ungefär en termin studier och därefter en termin sjukskrivning. Dock har det med tiden blivit mer studier än sjukskrivning. Till mina studier tog jag studielån. Lånen för grundskolestudierna skrevs av direkt och lånen för gymnasiestudierna har skrivits av efterhand som jag tagit poäng på högskolan. Nu återstår i princip enbart lånen för högskolestudierna och de har jag inga problem med att betala tillbaka.
pjask
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2009-11-01
Ort: Göteborg

Inläggav ragnevi » 2011-02-18 1:31:00

Dum fråga men varför ska du berätta för soc om att du ska plugga?
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Marabou » 2011-02-18 15:35:00

Studerade du på heltid medan du uppbar heltids ersättning från Försäkringskassan? Det får man väl bara göra om man har synnerliga skäl har jag för mig. Vet dock inte hur man går tillväga men jag har en f.d kompis som efter att ha gått hemma sjukskriven flera år fick behålla sin aktivitetsersättning under tiden hon försökte läsa in gymnasiet på folkhögskola.

Annars måste du väl kunna plugga halvtid och få halvtids ersättning från Försäkringskassan och så ta halvtids studielån från CSN. Detta under förutsättning att du har aktivitetsersättning/ sjukersättning. Om du har vanlig sjukpenning så får man inte plugga alls har jag för mig. Det tycker jag är idiotiskt för då hamnar man lätt mellan stolarna.

Samma dumma grej är det väl med soc. Om man inte har någon SGI och bara kan jobba halvtid så kan man få halvtids ersättning från soc, men detta gäller INTE om man istället studerar halvtid. Jag hamnade nyss själv mellan stolarna bland annat på grund av detta.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in