"Speed"-medicin

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Speed"-medicin

Inläggav honeysquid » 2011-02-12 23:21:09

Jag undrar om någon har erfarenhet av eller vet om det går att få medicin för att höja ens allmänna produktivitet. Jag är litegrand motsatsen till hyperaktiv, och jag misstänker att det beror på AS-aspekten av mig.

Är väldigt sävlig, långsam och har varit det hela livet. Även under perioder av intensiv träning t.ex så är jag fortfarande långsam och "orkar inte" i övrigt. Gör saker i snigelfart, reagerar långsamt, dålig uppmärksamhet. Är liksom "passiv" i sättet.
Är INTE deprimerad.

Jag skulle behöva något som kickar igång mig, men jag vet inte hur man kan be om det utan att det låter som en knarkare som ber om uppåttjack...
Så hur?
honeysquid
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2009-07-31
Ort: göteborg

Inläggav MsTibbs » 2011-02-12 23:47:59

Kaffe och nikotintuggummin? :D
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Parvlon » 2011-02-13 0:15:39

Vanligare vid vinterhalvåret? För lite solljus.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav honeysquid » 2011-02-13 0:27:05

Nej, det har som sagt varit så i hela mitt liv och oberoende av årstid, tid på dygnet, kost, vad som helst.

Koffein påverkar mig inte.
honeysquid
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2009-07-31
Ort: göteborg

Inläggav honeysquid » 2011-02-13 0:27:33

Skulle ni säga till en hyperaktiv person att det berodde på för mycket solljus och koffein? :P För det är samma sak...
honeysquid
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2009-07-31
Ort: göteborg

Inläggav Parvlon » 2011-02-13 0:33:21

honeysquid skrev:Skulle ni säga till en hyperaktiv person att det berodde på för mycket solljus och koffein? :P För det är samma sak...
Nej, däremot är det vanligt att man inte har samma energi under vinter och sommarhalvåret eller ens i sitt liv. Det låter konstigt att du varit lika trög hela livet.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav honeysquid » 2011-02-13 0:37:22

Parvlon skrev:Nej, däremot är det vanligt att man inte har samma energi under vinter och sommarhalvåret eller ens i sitt liv. Det låter konstigt att du varit lika trög hela livet.


Varför då? Varför skulle det vara konstigare att vara inaktiv än att vara hyperaktiv? Det är ett problem som är jättevanligt bland de med ADD, t.ex.

Jag känner mig själv och har varit passiv hela livet. Ville aldrig leka, röra energiskt på mig som barn, tog alltid god tid på mig, reagerade långsamt, långsam motorik, dålig uppmärksamhet.

Varför skulle det vara något konstig i neuropsykiatriska sammanhang?
honeysquid
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2009-07-31
Ort: göteborg

Inläggav Parvlon » 2011-02-13 0:47:13

Det skulle vara konstigare ifall du har fått tillräckligt med solljus.

Du ville aldrig leka men du gjorde det ändå, eller du kunde kanske inte leka med andra på samma villkor som dem? Det är inte ovanligt vid autism osv. Orka göra det till ett motivationsproblem. Konstigt om alla hade lekt på samma sätt, dagisnazifasoner.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav honeysquid » 2011-02-13 1:11:43

Parvlon skrev:Det skulle vara konstigare ifall du har fått tillräckligt med solljus.

Du ville aldrig leka men du gjorde det ändå, eller du kunde kanske inte leka med andra på samma villkor som dem? Det är inte ovanligt vid autism osv. Orka göra det till ett motivationsproblem. Konstigt om alla hade lekt på samma sätt, dagisnazifasoner.


Det här kunde ha skrivits mitt i sommaren.

Jag är inte det minsta aktiv, aldrig varit, det är det. Inte av lathet utan jag är helt enkelt långsammare än alla andra. Mindre energisk. Och det hämmar mig i arbetslivet.
honeysquid
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2009-07-31
Ort: göteborg

Inläggav ufo » 2011-02-13 1:22:12

Man kan få concerta vid AS, ADHD och ADD.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Parvlon » 2011-02-13 1:23:43

Du är väldigt motsägelsefull. I trådstarten skriver du att du varit i intensiva träningsperioder men ändå har du aldrig varit det minsta aktiv.

Om du ska lura av Läkaren speed så tror jag det är bäst att du gör om din historia från början.


Jag är oxå seg, knappt gjort två knop idag men arbeta kan jag göra snabbare än andra. Dock förutsätter det att jag kan vila. Det gör man inte lika bra med piller och jakt på pengar/lycka.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav honeysquid » 2011-02-13 1:40:54

Parvlon skrev:Du är väldigt motsägelsefull. I trådstarten skriver du att du varit i intensiva träningsperioder men ändå har du aldrig varit det minsta aktiv.


Det är för att jag tvingar mig själv att träna. Min kropp är det inget fel på. Men direkt efter i vilotillstånd så är jag lika långsam och trög som vanligt.
honeysquid
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2009-07-31
Ort: göteborg

Inläggav Parvlon » 2011-02-13 1:51:58

honeysquid skrev:
Parvlon skrev:Du är väldigt motsägelsefull. I trådstarten skriver du att du varit i intensiva träningsperioder men ändå har du aldrig varit det minsta aktiv.


Det är för att jag tvingar mig själv att träna. Min kropp är det inget fel på. Men direkt efter i vilotillstånd så är jag lika långsam och trög som vanligt.
Låter väldigt allvarligt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav honeysquid » 2011-02-13 2:10:09

Parvlon skrev:Låter väldigt allvarligt.


"Parvlon = Inlindar påhopp"...
honeysquid
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2009-07-31
Ort: göteborg

Inläggav priz » 2011-02-13 2:10:24

Ät kaffe
priz
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2011-02-06

Inläggav Parvlon » 2011-02-13 2:14:01

honeysquid skrev:
Parvlon skrev:Låter väldigt allvarligt.


"Parvlon = Inlindar påhopp"...
Tryck på denna: Bild
Jag är van.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav ufo » 2011-02-13 2:25:08

Parvlon skrev:
honeysquid skrev:
Parvlon skrev:Låter väldigt allvarligt.


"Parvlon = Inlindar påhopp"...
Tryck på denna: Bild
Jag är van.
Varför skulle h*n anmäla sitt eget inlägg för något h*n anser du har gjort fel?
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Parvlon » 2011-02-13 2:29:54

ufo skrev:
Parvlon skrev:
honeysquid skrev:
Parvlon skrev:Låter väldigt allvarligt.


"Parvlon = Inlindar påhopp"...
Tryck på denna: Bild
Jag är van.
Varför skulle h*n anmäla sitt eget inlägg för något h*n anser du har gjort fel?
Varför inte? :lol:
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: "Speed"-medicin

Inläggav Xzirie » 2011-02-13 17:49:01

honeysquid skrev:Jag undrar om någon har erfarenhet av eller vet om det går att få medicin för att höja ens allmänna produktivitet. Jag är litegrand motsatsen till hyperaktiv, och jag misstänker att det beror på AS-aspekten av mig.

Är väldigt sävlig, långsam och har varit det hela livet. Även under perioder av intensiv träning t.ex så är jag fortfarande långsam och "orkar inte" i övrigt. Gör saker i snigelfart, reagerar långsamt, dålig uppmärksamhet. Är liksom "passiv" i sättet.
Är INTE deprimerad.

Jag skulle behöva något som kickar igång mig, men jag vet inte hur man kan be om det utan att det låter som en knarkare som ber om uppåttjack...
Så hur?


Jag käkar Voxra av ungefär samma anledning. Kanske något att testa?
Jag har definitivt blivit piggare och klarar mig med mindre sömn än förut. Däremot är jag fortfarande kass på att få saker gjorda men man kan ju inte förvänta sig mirakel...
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-02-13 18:07:43

Passivitet och orkeslöshet är vanligt vid AS, så Parvlon är faktiskt ute och cyklar. Dock vet jag inte vad man gör åt det.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav Zombie » 2011-02-13 18:18:17

honeysquid

ADD är en annan möjlighet, eller ADHD utan hyperaktiviteten, som det "ska" kallas numera. Kan man utredas för och få prova samma mediciner som vid annan ADHD. Skulle inte de hjälpa finns det en chans att något som "egentligen" ska vara mot annat kan göra det, som till exempel Voxra. Vi aspergare reagerar ju inte alltid "normalt" på kemikalier, som många har vittnat om i olika trådar.

******

edit: ser att till och med du själv redan hade nämnt ADD. Men utan att verka räkna med att det kan ha med det att göra. Varför?

En annan sak jag tänkte på är att det kan vara farligt att tvinga sig till för mycket ansträngning. Har man redan asperger och problem med krafterna så kan man lätt bränna ut resurser som inte går att förnya. Särskilt ska man nog ta varning om man märker att krafterna går neråt över tiden redan före fyrtioårsåldern, då det är normalt att de gör det (men inte heller då hur mycket som helst).
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Marabou » 2011-02-13 21:15:20

Jag känner igen mig, honeysquid. Vissa perioder är jag mer effektiv och piggare, men för det mesta är jag ganska ineffektiv och trött. Jag ska utredas för ADHD/ADD och AS med start den 22 februari och efter utredningen hoppas även jag kunna få någonting som "kickar igång" mig :)
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Re: "Speed"-medicin

Inläggav Magoosan67 » 2011-02-14 1:13:12

honeysquid skrev:Jag undrar om någon har erfarenhet av eller vet om det går att få medicin för att höja ens allmänna produktivitet. Jag är litegrand motsatsen till hyperaktiv, och jag misstänker att det beror på AS-aspekten av mig.

Är väldigt sävlig, långsam och har varit det hela livet. Även under perioder av intensiv träning t.ex så är jag fortfarande långsam och "orkar inte" i övrigt. Gör saker i snigelfart, reagerar långsamt, dålig uppmärksamhet. Är liksom "passiv" i sättet.
Är INTE deprimerad.

Jag skulle behöva något som kickar igång mig, men jag vet inte hur man kan be om det utan att det låter som en knarkare som ber om uppåttjack...
Så hur?


Har du diagnos kan du be din läkare att få prova Concerta. Det fungerar inte på alla men hjälper många.. bland annat mig.
Magoosan67
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-02-05

!!

Inläggav Magoosan67 » 2011-02-14 1:28:28

Parvlon skrev:Jag är oxå seg, knappt gjort två knop idag men arbeta kan jag göra snabbare än andra. Dock förutsätter det att jag kan vila. Det gör man inte lika bra med piller och jakt på pengar/lycka.


Men söta vän. Du har inte en aning om vad du pratar om.
Preparat innehållande Metylfenidat - till exempel Conserta - höjer och reglerar flödet på signalsubstanser i hjärnan till en mer "normal" nivå.
Flödet och nivån på signalsubstanser hos människor med NPF är ojämnt och lägre.

Därför blir en människa utan NPF speedad eller påtänd av Metylfenidat, medan en människa med NPF höjer vakenheten och koncentrationsförmågan till funktionsnivå...
Magoosan67
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-02-05

Återgå till Aspergare och vården



Logga in