Fördomar om andra aspergare eller...?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav AAA » 2011-02-12 19:43:42

Fördomar om AS är att vi är kadaver, danskt aktiebolag eller gudar inom nordisk mytologi.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Peace » 2011-02-12 19:59:23

AAA skrev:Fördomar om AS är att vi är kadaver, danskt aktiebolag eller gudar inom nordisk mytologi.

Eller att vi är riktiga AS.

Och här har vi två som har fattat meningen med tråden.

Nao skrev:En föreläsare jag haft nämnde AS i förbifarten som en kraftig empatistörning som mördare tenderade att ha. Det var det enda han sa om tillståndet så jag gissar att alla som inte visste något innan fick det hela rätt rejält om bakfoten. Han var psykiatriker...


Allanna skrev:En f.d. vän hävdade med bestämdhet att människor med AS inte kan känna medkänsla, och fick det att låta som ett diagnoskriterie... :evil:


Sånt här gör mig väldigt arg. :evil: Det är hemskt att Aspergers syndrom (aktar mig numera för att använda förkortningen AS..) så ofta blir förknippat med brottslingar och känslolöshet.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Inläggav MsTibbs » 2011-02-12 20:06:42

Asperger = psykopater
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav sugrövmanövern » 2011-02-12 20:28:08

Att man automatiskt ska vilja arbeta med sitt specialintresse. Tex jag som gillar djur skall vilja arbeta på hunddagis.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Kahlokatt » 2011-02-12 22:46:12

Att det är en sjukdom.
Att vi har varit mobboffer allihop.
Att alla aspergare är killar med vattenkammat hår, pilotbågar, slipover, stelt smil och tusen kulspetspennor.
Att vi har tågtidtabeller och telefonkataloger som favoritlektyr.
Att vi inte kan känna kärlek.
Att vi är helt känslokalla och inte kan gråta (om man samlade ihop alla tårar jag gråtit i mitt snart 32-åriga liv så skulle man fan kunna översvämma hela Uppsalaslätten).
Att vi har stirriga ögon och låter som Rolf Skoglund när vi pratar.
Att vi absolut inte har ett jävla skit att tillföra världen annat än styckmord.

Suck suck suckelisuck.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21462
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav snuggelhund » 2011-02-12 23:22:11

Att det måste innebära bristande empati.

Och då menar jag "empati" som det uppfattas av människor i gemen, dvs att bry sig om andra.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav Gafsan » 2011-02-12 23:30:22

Att personer med AS är supersmarta på alla sätt och vis och att deras enda problem är att de är så socialt inkompetenta.

Att personer med AS beter sig annorlunda för att de anser att deras sätt är överlägset (snarare än att man försöker bete sig som NT men ständigt misslyckas).
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Inläggav Juddy » 2011-02-12 23:31:21

Kahlokatt skrev:Att det är en sjukdom.
Att vi har varit mobboffer allihop.
Att alla aspergare är killar med vattenkammat hår, pilotbågar, slipover, stelt smil och tusen kulspetspennor.
Att vi har tågtidtabeller och telefonkataloger som favoritlektyr.
Att vi inte kan känna kärlek.
Att vi är helt känslokalla och inte kan gråta (om man samlade ihop alla tårar jag gråtit i mitt snart 32-åriga liv så skulle man fan kunna översvämma hela Uppsalaslätten).
Att vi har stirriga ögon och låter som Rolf Skoglund när vi pratar.
Att vi absolut inte har ett jävla skit att tillföra världen annat än styckmord.

Suck suck suckelisuck.


Håller med i allting!
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Zombie » 2011-02-12 23:40:08

Nao skrev:En föreläsare jag haft nämnde AS i förbifarten som en kraftig empatistörning som mördare tenderade att ha. Det var det enda han sa om tillståndet så jag gissar att alla som inte visste något innan fick det hela rätt rejält om bakfoten. Han var psykiatriker...

Är frestad att fråga vem det var. Vi behöver kunna både gå i svaromål mot och varna varandra för folk med sådana här uppfattningar som vi kan tänkas komma i beroendeställning till. Men han kanske inte har dokumenterat den åsikten i skrift och då kan man ju inte belägga den...

snuggelhund skrev:Att det måste innebära bristande empati.

Och då menar jag "empati" som det uppfattas av människor i gemen, dvs att bry sig om andra.

Läste härinne någonstans att en del forskare har gått ifrån ordvalet "empati" av just det skälet. (I någon av trådarna här?) Men det är ju så dags; nu återstår att se om skadan går att tvätta bort.

Annars tror jag jag håller med om varenda punkt hittills, vad skulle jag väl annars göra... Mitt bidrag till fördomslistan får väl bli att jag nu bara väntar bara på att antingen klagomålen ska slå över i självförhärligande, eller att någon kommer och anklagar oss för att de har gjort det utan att de har det. ;)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Juddy » 2011-02-12 23:45:33

snuggelhund skrev:Att det måste innebära bristande empati.

Och då menar jag "empati" som det uppfattas av människor i gemen, dvs att bry sig om andra.


Just det. Och det var vad som förhindrade mig från att se att mina alla "egenheter" kunde vara något neuropsykiatriskt för jag har just inga som helst problem med empati.
Den senaste veckan har det hänt saker som har fått mig att ha dåligt samvete över att jag inte begrep/fattade.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav geocache » 2011-02-12 23:47:06

Hallå Gafsan!

Att en person med Aspergers syndrom skulle vara socialt inkompetent håller jag inte med dig om. Exempelvis kan jag berätta för dig att jag under hela min uppväxt satt väldigt ofta och väldigt länge satt för mig själv, i min "autistiska bubbla". Bara ibland gick jag ut ur den, kollade vad morsan och vad mina syskon sysslade med, och så försvann jag in i "bubblan" igen, för många många timmar.

Men från och med 20-, 22-årsåldern var jag ganska trött på den där ensamheten jag i mitt "oförstånd" valde, valde i tron att den var bra för mig. Och medan jag ännu bodde i min barndomsstad hände det att killar i tolv-, trettonårsåldern, killar jag inte kännde, hälsade på mig spontant då jag var ute och gick. Då var jag ändå i den åldern att jag skulle kunna vara deras pappa. Och samma har hänt flera gånger efter att jag flyttade hit till Ludvika också, att tjejer i slutet av lågstadiumåldern kommer fram och hälsar och pratar med mig.

Efter flytten hit har jag gått med i en frivilligorganisation och i två ideella föreningar, medlemskap som bara ger mig mer och mer. både på grund av verksamheten de har, och på grund av de jättefina sociala kontakter jag fått, och som också de berikar mig mer och mer.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Gafsan » 2011-02-12 23:56:41

Hej geocache!

Jag håller med dig om att man inte måste vara socialt inkompetent om man har AS. Den här tråden handlar ju om fördomar om Aspergers och det var därför jag skrev som jag gjorde. För jag tycker ofta att det verkar som att den allmänna uppfattningen är att man "måste" vara totalt socialt bortkommen om man har AS, samtidigt som man förväntas vara supersmart. Sanningen är väl den att man inte alls behöver vara vare sig jättesmart eller fullständigt socialt inkompetent.

Själv är jag mycket socialt lagd (och inte helt kass på socialt samspel heller).
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Inläggav Juddy » 2011-02-13 0:00:47

Jag kan vara mycket social under olika perioder MEN det har sitt pris genom trötthet. En vecka med inplanerade grejer och jag ramlar ihop av trötthet och måste sova. Nu har vuxenhab hjälpt mig såpass att jag kan balansera upp det rätt okej. Jag vet att fyra grejer på en vecka kommer att trötta ut mig men om jag kombinerar roliga saker med sånt som måste göras så kan jag väga upp det. Och så vet jag att jag värderar en del sociala aktiviteter så pass högt att de får vara tröttande i längden.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav geocache » 2011-02-13 0:52:26

Hej igen Gafsan!

Hmm... jag missade ju att associera det du skrev i ditt inlägg till det som står i trådrubriken... och till råga på allt trodde jag det var din personliga åsikt/inställning i ämnet du menade. :oops:. Jag ber om ursäkt.

Sens moral: man ska inte uttrycka sig alls om något man läser (hör/ser) så länge inte hjärnan är helt inkopplad...

"Ibland går hissen inte ända upp" :roll:...
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Mellanvärld » 2011-02-13 0:53:13

* att alla är av hankön.
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Inläggav emer2 » 2011-02-13 1:31:23

Vårdpersonal som pratar högt, långsamt och tydligt. :roll:
Låångsaaamt, får mig garanterat att sluta lyssna.
Antar att alla som gör det läste samma kurs om AS.
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Inläggav priz » 2011-02-13 2:08:11

Att 99% av alla massmördare har asp
priz
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2011-02-06

Inläggav Peace » 2011-02-13 17:30:29

Jag kom på några:

Att man är överintelligent.
Att man är korkad.
Att man är ful.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Inläggav MsTibbs » 2011-02-13 17:44:35

Att man är elak, uttrycker sig MEDVETET elakt alltså ej "bara" socialt inkompetent att man inte vet vad som är ok att säga eller slingra in det man säger så det ska låta bättre.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav geocache » 2011-02-13 18:09:04

emer2 skrev:Vårdpersonal som pratar högt, långsamt och tydligt. :roll:
Låångsaaamt, får mig garanterat att sluta lyssna.


Hmpf... precis som att just en person med Aspergers syndrom skulle vara trög att uppfatta orden när någon pratar... nä.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav geocache » 2011-02-13 18:17:22

Nao skrev:En föreläsare jag haft nämnde AS i förbifarten som en kraftig empatistörning som mördare tenderade att ha. Det var det enda han sa om tillståndet så jag gissar att alla som inte visste något innan fick det hela rätt rejält om bakfoten. Han var psykiatriker...


Och då kanske han drog slutsatsen att alla med Aspergers syndrom är/skulle kunna vara presumtiva mördare...?

(Kursiveringen i citatet är min)

:-)096
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-02-13 19:21:24

Jag drar fram en gissning ur hatten och säger Sten Levander, för det låter precis som något han skulle kläcka ur sig. Karln har inte alla hemma om vi säger så....
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav Zombie » 2011-02-13 19:34:24

Angelic Fruitcake skrev:Jag drar fram en gissning ur hatten och säger Sten Levander, för det låter precis som något han skulle kläcka ur sig. Karln har inte alla hemma om vi säger så....

Syfta på det här, får jag förmoda:
Nao skrev:En föreläsare jag haft nämnde AS i förbifarten som en kraftig empatistörning som mördare tenderade att ha. Det var det enda han sa om tillståndet så jag gissar att alla som inte visste något innan fick det hela rätt rejält om bakfoten. Han var psykiatriker...


****

En helt hastig googling gav mig:
http://www.expressen.se/nyheter/1.46338 ... p-forgaves
Lina Modin skrev:Sten Levander, professor i psykiatri, säger att personer med Aspergers syndrom löper större risk att bli kriminella. - Ja, eftersom de inte tar hänsyn till andra människor. "Varför ska inte jag begå brott om det lönar sig".

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8431881.ab
Fyra AB-journalister skrev:Rättspsykiater Sten Levander förklarar hur en till synes helt normal människa kan begå ett sådant brutalt våldsbrott.

– Om det inte är uppenbart sjuka och har asperger eller någon annan diagnos så är det i huvudsak narcissistiska personlighetsstrukturer, säger Levander.

Han menar att en person med en grandios syn på sig själv, som får sin storslagna självbild punkterad, kan bli mycket farlig.
Den känslokyla som krävs för att genomföra styckningen passar också väl in.

– Han kan inte vara psykopat eftersom han inte torskat och åkt fast tidigare. Och eftersom han har haft många damer så kan han inte ha asperger. Om det är han som har gjort detta så är han en narcissist med psykopatiska drag.

http://www.newsmill.se/artikel/2011/01/ ... m-asperger

Båda uttalandena finns också nämnda i trådar här.

Återstår risken att det finns fler. Inte vara säker. :(
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav sugrövmanövern » 2011-02-13 20:33:17

Att man behöver rutiner utformade av andra, scheman och veckohandla tex.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in