XPs write-cache fungerar inte i multiprocessorsystem

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

XPs write-cache fungerar inte i multiprocessorsystem

Inläggav rdos » 2007-12-12 0:45:11

Det är något skumt fel med filskrivningar när XP kör med två processorkärmor. Trots att den beräkningstunga kod som tidigare tog 5-10 minuter att köra nu tar drygt 1 minut så tar hela proceduren ändå 10 minuter (!). Man ser att processoranvändningen emellanåt ligger kring 50% medan den långa tider ligger bara på några få procent. Det är när programmet skriver stora html-filer som processoranvändningen plötsligt går emot noll.

Vet inte vad jag ska göra åt detta. Mycket frusterande.

Jag får väl kompilera alltsammans för RDOS istället?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:09:12, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav nitro2k01 » 2007-12-12 2:42:35

Två frågor:
Vad är det för program som körs?
Har RDOS (bra) stöd för multi-CPU-system? (Det kan faktiskt få mig att pröva RDOS redan ikväll)

Och ett svar:
Att CPU-användningen ligger stabilt kring 50% är ett tecken på att bara en kärnan/CPU'n används.
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 11:09:12, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav rdos » 2007-12-12 9:57:19

nitro2k01 skrev:Två frågor:
Vad är det för program som körs?


Det är ett Win32-konsollprogram. Det kan ju vara så att XP har några knasiga fel i sin implementering av konsollen.

nitro2k01 skrev:Har RDOS (bra) stöd för multi-CPU-system? (Det kan faktiskt få mig att pröva RDOS redan ikväll)


Nej. I dagsläget finns inget multiprocessorstöd, men en idé var att kanske titta närmare på detta om jag får tid (vilket väl är tveksamt). Jag har faktiskt inte riktigt begripit hur Linux "spin-lock" fungerar och hur man skulle kunna använda den för att synkronisera trådar som körs på olika CPUer. Det som måste implementeras är kritiska sektioner som funkar mellan CPUer som är RDOS basala synkroniseringsfunktion.

nitro2k01 skrev:Och ett svar:
Att CPU-användningen ligger stabilt kring 50% är ett tecken på att bara en kärnan/CPU'n används.


Absolut. Det är ett entrådsprogram. Problemet är varför XP inte kan lägga upp alla diskaccesser och sådant i ena processorn och applikationen i andra. Det hjälper faktiskt inte ens att ge analysprocessen realtidsprioritet och / eller allokera den till bara en CPU. Resultatet är detsamma.

Det skulle vara kul att installera RDOS och testa hur bra det funkar där med en CPU. Med multiprocessorstöd skulle det fungera galant eftersom disken sköts av en tråd. En tråd som då skulle köra på andra CPUn utan att hindra själva applikationen.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:09:13, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2007-12-12 10:05:07

En fördel med utvecklingsprocessen av multi-CPU stöd i RDOS är simulatorn. Jag skulle tro att den är i det närmaste oumbärlig för att få igång något sådant. Det enda som behövs är att kompletera simulatorn med AMDs multi-CPU API och lägga på en CPU-kärna till. Sedan kan man simulera hela forloppet i realtid och testa ut bit för bit :-)
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till IT-forum



Logga in