Omvärldens krångel, apoteksdravel.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kvasir » 2007-12-11 21:45:51

Apropå det jag skrev tidigare om administration. Jag var på Apoteket efter att ha skrivit förra inlägget. Tre luckor öppna och knappt någon kö. Snabbt och lätt tror man, men icke. I lucka ett ägnar men en evighet åt att jaga läkare via telefon för att något är fel med receptet, vilket brukar kunna vara vilka löjliga småformalia som helst numera. I lucka två ägnar man en annan evighet åt att diskutera högkostnadsskyddets tillämplighet i ett visst fall. I lucka tre fungerade det dock, så den fick betjäna hela kön. :(


Apropå dessa numera löjliga formalia. En gång var det slut på tabletter i rätt styrka och inget annat Apotek i hela stan hade heller enligt databasen. En närmare kontroll visade att de var restnoterade med förväntad leverans i september. Detta var i maj! Nu var det tack och lov en ung, nyutbildad och intelligent apotekerska, så hon insåg det orimliga i att behöva vänta flera månader på min medicin. Medicinen fanns ju trots allt hemma, i halva styrkan. Men så lätt var det inte. Att ge mig dubbelt så många piller med halv styrka var helt emot reglementet och krävde beslut av läkaren. Jag upplyste då om att min läkare var långtidssjukskriven och inte anträffbar. Efter lite funderande och massor av administration så beslutade hon sig för att bryta mot reglerna, eftersom det var uppenbart att jag var så intelligent och högutbildad att jag förstod att jag skulle ta två tabletter istället för en om jag fick halva styrkan. :roll:
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:08:41, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Corpset » 2007-12-12 9:34:52

sugrövmanövern skrev:Då gäller det bara att hitta ett ställe som säljer frimärken :roll: . Suck. Krånglet har ingen ände.


http://www.posten.se/m/butik
Senast redigerad av Corpset 2011-05-04 11:08:41, redigerad totalt 1 gång.
Corpset
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2005-10-14

Inläggav sugrövmanövern » 2007-12-14 4:21:05

Nej betyder ja.
Patientnämnden ska tydligen låta mig komma till tals i alla fall, de gjorde en helomvändning.

Jag skrev så här:
    hjälpa patienter och anhöriga när de inte lyckas lösa problem som
    uppstått i kontakten med hälso- och sjukvården.

Vad betyder ovanstående? Det är taget från patientnämndens hemsida.


Då kunde de inte förklara det, men bestämde sig helt plötsligt för att mitt fall tydligen faller inom deras ramar, (alltså att jag behöver hjälp att kommunicera med läkaren eftersom jag har svårt att uttrycka mig i tal i realtid). Jag ska få prata med någon tant eller nåt iaf, så får jag väl höra vad de säger efter att jag har försökt förklara muntligt.

Krångel, lögner, undanflykter :-)072. Så om jag hade tagit det första svaret som en sanning:

Patientnämnden har tagit emot ditt mail. Tyvärr kan patientnämnden inte
påverka läkarens medicinska bedömning och läkemedelsförskrivning.
Du får ta upp frågan på nytt med din läkare.


Så hade jag missat chansen till hjälp bara pga att jag tar för givet att folk talar sanning :-)097 . Ganska knäppt tycker jag. Så bara man är ihärdig får man hjälp, det är ju så jävla dåligt, inte fan orkar sjuklingar kämpa på och jiddra hit och dit in absurdum hela sina liv!
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:08:41, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Ensamflickan » 2007-12-14 11:00:56

sugrövmanövern skrev: Så bara man är ihärdig får man hjälp, det är ju så jävla dåligt, inte fan orkar sjuklingar kämpa på och jiddra hit och dit in absurdum hela sina liv!

Det är därför så många dör i onödan!!! (Om de inte har nån anhörig som slåss för dem...)
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Omvärldens krångel, apoteksdravel.

Inläggav sugrövmanövern » 2012-10-12 1:07:29

*Bumpeti* Gammal tråd, vet nu att ganska kort efter den skrevs blev jag psykotisk. Julen 2007 var inte så cool.

Nu har jag fått en ny läkare och han föreslog att jag ska lämna drogtester för att slippa intervallrecept på narkotikaklassade medel.

Har sluppit intervallrecept i några år, men plötsligt har någon klantat sig så istället för medicin för tre månader fick jag medicin för 1 månad :evil: .

Så tillbaka på ruta 1 nu, men jag ska ta drogtester och köra upp i ansiktet på dem. Varje månad under ett år eller nåt, minns inte vad läkaren sade.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Omvärldens krångel, apoteksdravel.

Inläggav plåtmonster » 2012-10-12 1:50:57

Kolla upp vem denne "någon" är? och tjata sönder öronhålorna på denne.
Läkaren som skrev ursprungsreceptet kanske kan skriva ett nytt?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in