Sherlock, serie från BBC, där huvudkaraktären har Asperger?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sherlock, serie från BBC, där huvudkaraktären har Asperger?

Inläggav ragnevi » 2011-02-07 23:00:28

Kollade på SVT Play igår och såg första avsnittet av Sherlock. Det tog mig inte många sekunder att räkna ut att Sherlock Holmes förmodligen har Asperger. Det framkommer aldrig i serien, vid ett tillfälle anklagas han för att vara psykopat och då rättar han kvinnan och säger att det heter sociopat utan att närmare bry sig så mycket om anklagelsen.
Sherlock Holmes är excentrisk och udda men med charm och elegans och det är svårt att inte fatta tycke för karaktären.
Tyvärr ligger inte serien kvar på SVT Play längre än en vecka och första avsnittet försvann inatt, men avsnitt två ligger uppe nu.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Nefarious » 2011-02-07 23:01:31

Fantastisk serie!
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Inläggav prodge64 » 2011-02-07 23:38:11

Jag blev lite sugen på att titta, men det verkar bara finnas tre avsnitt totalt? Det senaste sändes dessutom i augusti, så man kan ju undra ifall det blir några fler... :(
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav KrigarSjäl » 2011-02-08 0:47:43

Sherlock Holmes är definitivt aspig. Ett av de mer klockrena exemplaren på aspies i fiktionen.
Inte bara här utan också i originalberättelserna.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Thurizas » 2011-02-08 0:56:49

Nefarious skrev:Fantastisk serie!


+1
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav Le_inimitable » 2011-02-08 7:23:33

Malign hypercognition != AS.
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Inläggav Bali » 2011-02-08 18:37:46

Gillar helt klart serien! (...och Sherlock Holmes överhuvudtaget, lite av en deckarfantast jag. :wink: )
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav barracuber » 2011-02-08 21:16:30

Bali skrev:Gillar helt klart serien! (...och Sherlock Holmes överhuvudtaget, lite av en deckarfantast jag. :wink: )


+1

Sonen (12 år) och jag såg andra delen i söndags (missade första) och var helt sålda på den! Nu vill han läsa de klassiska böckerna! (Tidigare har han inte varit intresserad)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

svar

Inläggav elle » 2011-02-08 22:15:28

Jag har alltid gillat S.H. :-)158
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Inläggav Kahlokatt » 2011-02-08 22:55:08

Serien är ganska bra och Sherlock är helt klart aspig. Jag har blivit så fascinerad av skådespelarens ögon, kan inte bestämma mig för om de är vackra eller obehagliga.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Oskar » 2011-02-11 19:58:59

Den nya Sherlock är verkligen en fantastisk serie! Huvudpersoner är som sagt helt klart lite aspig av sig men det är vinklat på ett bra sätt!
Oskar
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2009-10-28
Ort: Västra Götaland

Inläggav Nefarious » 2011-02-11 20:53:05

Kahlokatt skrev:Jag har blivit så fascinerad av skådespelarens ögon, kan inte bestämma mig för om de är vackra eller obehagliga.


De är både och. :D
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Inläggav soul boy II » 2011-02-12 9:24:11

prodge64 skrev:Jag blev lite sugen på att titta, men det verkar bara finnas tre avsnitt totalt? Det senaste sändes dessutom i augusti, så man kan ju undra ifall det blir några fler... :(


Sherlock fick klartecken för en andra säsong. Sänds i sommar. Förmodligen bara tre avsnitt då också. Det är brittiskt. Ett annat tempo än mot amerikanarna.
soul boy II
 
Inlägg: 138
Anslöt: 2007-06-24
Ort: Göteborg

Inläggav Kahlokatt » 2011-02-14 22:54:34

Vilket jäkla kackigt sista avsnitt! Är jag dum i huvet som inte förstår hur det slutade?
SPOILER SPOILER SPOILER



Sköt Sherlock på bomben och dödade Moriarty, eller?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Krake » 2011-02-15 19:20:21

I böckerna dör ju båda två... Kanske kommer nån uppföljning???
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav Tess » 2011-02-15 22:47:35

Kahlokatt skrev:Vilket jäkla kackigt sista avsnitt! Är jag dum i huvet som inte förstår hur det slutade?
SPOILER SPOILER SPOILER



Sköt Sherlock på bomben och dödade Moriarty, eller?


Du får vänta och se. :D :wink:
Tess
 
Inlägg: 1057
Anslöt: 2007-01-28

Inläggav Kvasir » 2011-02-16 1:27:08

Förvisso en mycket annorlunda Sherlock, men minst lika intressant tycker jag är att de har lyckats skapa en intresant karaktär av Dr Watson, som inte är så slätstruken och tråkig som vanligt. Här är han en huvudperson på egna meriter och inte bara en medelmåtta som ska få Sherlock att lysa.

Som Krigis påpekar så är förstås Sherlock klart aspig redan i Doyles original och i alla andra tidigare inspelningar.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Sherlock, serie från BBC, där huvudkaraktären har Asperg

Inläggav barracuber » 2011-10-18 20:07:57

http://www.psychologytoday.com/blog/bra ... syndrome-0

artikeln skrev:Did Sherlock Holmes Have Asperger Syndrome?

"Mrs. Hudson, you're underfoot!"

Sherlock Holmes's long-suffering landlady and housekeeper often saw, at close range, how impatient, insensitive, inconsiderate, and indifferent he could be with people.

His obsessive interest in the craft of crime-solving crowded out almost everything else from his life, including the possibility of warm and reciprocal relationships. His colleague Dr. John Watson was the only person privileged to share his personal space, with the possible exception of his brother Mycroft. And the relationship with Watson was bounded to that of wizard and apprentice.

His remarkable powers of observation, memory, relational thinking, and deduction made him a master of his craft, but he was famously incapable of relating to people as other than actors to be analyzed and explained.

These three core characteristics have led many to speculate that Sir Arthur Conan Doyle, his creator, had - more or less unconsciously - diagnosed him with what's now known as Asperger (or Asperger's) Syndrome.
...
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Sherlock, serie från BBC, där huvudkaraktären har Asperg

Inläggav barracuber » 2012-02-05 17:00:07

Någon som såg detta? jag missade det pga nattjobb. Hoppas den går på svtplay.

SVT.se - Mästerdetektiven är tillbaka

svt.se skrev:Missa inte andra säsongen av serien där Sir Arthur Conan Doyles klassiska äventyr om Sherlock och Dr John Watson har förflyttats till nutid.
Seriestart lördag 4 februari klockan 21.30 i SVT1


:arrow:
Däremot såg jag för några veckor sedan A Game of Shadows, andra biofilmen med Robert Downey Jr, Jude Law och Noomi Rapace (hennes första utländska film!!). Den var grymt bra! Kanske fel tråd eftersom denna handlar om BBC-serien?
Bild
Sherlock Holmes: A Game Of Shadows
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Sherlock, serie från BBC, där huvudkaraktären har Asperg

Inläggav Alien » 2012-02-05 17:22:53

Jag såg det nya avsnittet där Irene Adler dyker upp. En dominatrix som tar foton av sina kunder i komprometterande situationer. (Fast inte kan hon väl fota både sig själv och kunden samtidigt med mobilkameran utan att h-n märker det?) Kameran kan bara öppnas med en kod men Sherlock klurar ut den till sist.

I avsnittet verkar han rätt kylig och tycks inte bry sig om att Adler riskerar att gå ett hemskt öde till mötes. Fast små tecken visar ändå att han har något slags känslor för henne, "the woman".

Fast jag har svårt att tro att man kan räkna ut exakta måtten av att bara se en kvinna naken en gång.

Watson tycks bli ihop med den ena kvinnan efter den andra men det tar alltid slut. "Mina vänner har fel, du är en utmärkt pojkvän. Till Sherlock."
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Sherlock, serie från BBC, där huvudkaraktären har Asperg

Inläggav barracuber » 2012-02-05 17:27:32

Oj, det låter lovande. Men åas tyckte jag första säsongen var helt enorm!

Vilket minne du har för detaljer, erätta inte alla detaljer bara för oss som inte såg det!! :D

Lustigt att du nämner Irene Adler för hon är även med i A Game of Shadows, spelad av Rachel McAdams. Skall inte avslöja mer... 8)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Sherlock, serie från BBC, där huvudkaraktären har Asperg

Inläggav Alien » 2012-02-05 17:35:00

Det är väldigt många tvister i handlingen. Sherlocks bror Mycroft är med också som regeringstjänsteman. Det är han som drar in Sherlock i historien.

Men vad jag minns av böckerna så var Mycroft ännu intelligentare än Sherlock, men för lat för att jobba som detektiv, han var inte den som ville ut och undersöka saker.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Sherlock, serie från BBC, där huvudkaraktären har Asperg

Inläggav Krake » 2012-02-05 17:54:22

Alien skrev:Jag såg det nya avsnittet där Irene Adler dyker upp. En dominatrix som tar foton av sina kunder i komprometterande situationer. (Fast inte kan hon väl fota både sig själv och kunden samtidigt med mobilkameran utan att h-n märker det?) Kameran kan bara öppnas med en kod men Sherlock klurar ut den till sist.

I avsnittet verkar han rätt kylig och tycks inte bry sig om att Adler riskerar att gå ett hemskt öde till mötes. Fast små tecken visar ändå att han har något slags känslor för henne, "the woman".

Fast jag har svårt att tro att man kan räkna ut exakta måtten av att bara se en kvinna naken en gång.

Watson tycks bli ihop med den ena kvinnan efter den andra men det tar alltid slut. "Mina vänner har fel, du är en utmärkt pojkvän. Till Sherlock."


Fortsättning på spoiler alert

Du glömmer att han faktiskt räddar henne från att bli halshuggen (tänk på hur mobilen låter) så visst har han känslor för henne men han gillar inte att visa dessa och försöker vara objektiv istället.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Re: Sherlock, serie från BBC, där huvudkaraktären har Asperg

Inläggav Iridia » 2012-02-05 18:55:19

Är det någon här som faktiskt är som Sherlock (eller Monk)? Eller som träffat någon som är det? Är inte det där med vår påstått fantastiska observationsförmåga och oslagbara logik något av en myt?

Jag kan visserligen observera lite mer än andra ibland när det gäller mina specialintressen, men skulle knappast kunna lösa ett brott och är snarare extra dålig på att dra slutsatser av olika detaljer i folks utseende och uppträdande (eftersom jag inte är tillräckligt intresserad). Logiken inskränker sig också främst till mina intresseområden.

Kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om serien. För mig finns ingen annan Sherlock än Jeremy Brett. Men jag får medge att den här versionen var rätt snitsigt gjord.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in