JAG fick IGENOM min ansökan!!! (Om sjukersättning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Rattus » 2011-02-07 23:11:24

Rattus skrev:
csharp skrev:
Rattus skrev:Ni som fått ok om sjukersättning efter att ha överklagat ett avslag från FK, hur lång tid tog överklagandeproceduren ?
Jag fick avslag i december 2010...o har nyligen skickat in min överklagan...


har du alltså först skickat in beslutet för omprövning och sen fått avslag och nu har du skickat in en överklagan?


Fel av mej , fick ett brev där dom föreslog avslag o jag fick ett datum att senast komma in med "protest" ...det är det jag gjort...trodde att det var samma som överklagan....


Fick meddelat i onsdags att min ansökan om sjukersättning avslås. :cry:
Och fått reda på vad FK hakat upp sej på : att min läkare skrivit att det inte är helt uteslutet att jag om ca 5-10 år skulle klara av ett mkt anpassat arbete på 25%.
Jag fattar inte varför dom inte kan ge sjukersättning på 75% isåfall...nej då anses jag plötsligt helt arbetsför fr o m nu...
Man undrar ju varför dom skiter fullständigt i allt annat läkaren skrivit...
Nu är jag inskriven hos arbetsförmedlingen sen december o får lägsta aktivitetsersättningen .
Vad kan man göra nu ? Tycker reglerna är så konstiga ! Nån mer i samma sits?
Orkar bara gå en timme i veckan på AFs påhitt , o dom tycker jag är negativ o har tråkig attityd mm Men jag har ju inte bett att få komma dit!
Jag MÅSTE gå dit ,annars blir det inga pengar!
Vet inte vad jag ska ta mej till....klarar inte det här...
Rattus
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2010-01-23
Ort: Stockholm

Inläggav Pemer » 2011-02-07 23:20:53

Det är precis så läkaren inte får skriva. Det är helt sinnessjukt resonerat av Försäkringskassan, men läkaren FÅR alltså inte spekulera över huvud taget i att man kanske skulle kunna sköta ett arbete i fem minuter om 55 år med maximalt stöd under den tiden, han MÅSTE skriva att han inte bedömer att du NÅGONSIN kan arbeta igen.

Vid det här laget börjar det bli mest anmärkningsvärt att inte läkarkåren har hajat det här än.

Ser att du bor i Stockholm. Sven Rosén är en konsultläkare som AF och FK brukar konsultera, i varje fall här i södra förorterna. Kolla om du kan få ett utlåtande av honom. Han kan det här.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Lider med dig Rattus!!

Inläggav Skruttibangbang » 2011-02-08 10:40:29

Fy. Va absolut inte meningen "glänsa" med att jag fick igenom mitt.. utan mer att ge hopp.. Fan att man ska behöva vara så talför och kräva så mkt hjälp för att FK ska hajja!!!!

Jag hade 2 läkarutlåtanden..
Än mer anmärkningsvärt är att en läkare skrev troligen asperger år 2002! Vad som hände framtill 2010 har ja ingen aning om.. typ som de glömde bort någon påpekat det. Gått sen 1998 undrat va som e fel.. någon nämner nåt 2002..sen först 2011 går det igenom... :/
Skruttibangbang
 
Inlägg: 138
Anslöt: 2010-07-30
Ort: Stockholm

Inläggav Sam » 2011-02-08 11:42:11

Att ha AS innebär inte att man inte kan jobba med automatik och att man rätt till sjukersättning.

Det som påverkar om man får sjukersättning är i princip hur den påverkar ens totala liv, sedan finns det nästan alltid andra orsaker som tillsammans med vår AS gjort/gör att vi har fått/får igenom vår ansökan om sjukersättning.

Många av oss som är äldre har ett facit/bakgrund med oss i "vårt bagage", hur vårt arbetsliv har sett ut innan vi kör huvudet i väggen(total kollaps) där man har svart på vitt om att vi inte klarar att hantera den pressen som ett yrkesliv innebär för en del av oss. Vilket inte är samma sak som att vi inte klarar själva arbetsuppgiften.

Numera får inte/ska inte läkarna uttala sig om hur vida det finns en arbetsförmågan överhuvudtaget, utan bara skriva hur diagnosen/ symtomen ser ut och precisera vad som gör att vi in kan fungera på arbetsmarknaden. Sedan är det FK som bedömer arbetsförmågan utifrån detta underlag
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Rattus » 2011-02-08 18:31:34

Sam skrev:Att ha AS innebär inte att man inte kan jobba med automatik och att man rätt till sjukersättning.

Det som påverkar om man får sjukersättning är i princip hur den påverkar ens totala liv, sedan finns det nästan alltid andra orsaker som tillsammans med vår AS gjort/gör att vi har fått/får igenom vår ansökan om sjukersättning.

Många av oss som är äldre har ett facit/bakgrund med oss i "vårt bagage", hur vårt arbetsliv har sett ut innan vi kör huvudet i väggen(total kollaps) där man har svart på vitt om att vi inte klarar att hantera den pressen som ett yrkesliv innebär för en del av oss. Vilket inte är samma sak som att vi inte klarar själva arbetsuppgiften.

Numera får inte/ska inte läkarna uttala sig om hur vida det finns en arbetsförmågan överhuvudtaget, utan bara skriva hur diagnosen/ symtomen ser ut och precisera vad som gör att vi in kan fungera på arbetsmarknaden. Sedan är det FK som bedömer arbetsförmågan utifrån detta underlag


Det jag tycker är så himla märkligt är att jag med samma förutsättningar som idag har haft tidsbegränsad sjukersättning ca 10 år tillbaka i tiden o försäkringskassan haft tillgång till all medicinsk dokumentation om mej under denna tid.....o nu så är jag helt plötsligt arbetsför till 100%.
Jag har diagnoserna bipolär , asperger ,tvångssyndrom .
Rattus
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2010-01-23
Ort: Stockholm

Inläggav Sam » 2011-02-08 20:53:40

Så som jag ser det har tidbegränsad sjukersättning bara varit ett billigare alternativ för FK än att ha dessa "långtidssjukskrivna" på vanlig sjukpenning.

Tror inte att man ska jämställa tidsbegränsad sjukersättning med permanent sjukersättning, även om en del med tidsbegränsad sjukersättning med tiden har fått permanent sjukersättning.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Re: JAG fick IGENOM min ansökan!!! (Om sjukersättning)

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2011-05-26 18:33:09

Jättegrattis!
DefinitivtInteAnonym
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2009-11-29

Re: JAG fick IGENOM min ansökan!!! (Om sjukersättning)

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-05-26 20:14:05

Ni som har 100% sjukersättning - kan ni inte jobba alls?
Hur gjorde FK för att försäkra sig om att ni inte kan jobba alls, någonsin?
Har ni annat utöver AS som förstör era liv?
Om ni har jobbat tidigare, innan ni fick detta beslut - vad sa då FK om detta?

Jag blir alltid lika förvånad när jag hör sånt här - för jag vet att FK är så jävla hårda.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: JAG fick IGENOM min ansökan!!! (Om sjukersättning)

Inläggav barracuber » 2011-05-26 21:11:46

Deadly_Nightshade skrev:Ni som har 100% sjukersättning - kan ni inte jobba alls?
Hur gjorde FK för att försäkra sig om att ni inte kan jobba alls, någonsin?
Har ni annat utöver AS som förstör era liv?
Om ni har jobbat tidigare, innan ni fick detta beslut - vad sa då FK om detta?

Jag blir alltid lika förvånad när jag hör sånt här - för jag vet att FK är så jävla hårda.


Ja det är ju det man har hört.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in