P3 radioprogram

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

P3 radioprogram

Inläggav Delfinen » 2011-02-05 13:09:59

Det var ett P3 radio program om adhd och genier. De sa "ja vi kan ju sluta droga er, men då blir det ingen uppskattning". :? De menade alltså att någonting med att om vi som är speciella alltså (aspies) med flera tar mediciner så kommer det inte finnas genier. Men jag måste ta mediciner för om jag inte gör det så får jag för mej att kasta mej ut igenom fönstret eller framför en bil. Så de är bara okunniga tycker jag. Fundera på att sluta lyssna på p3. Jag menar vad tänker dom med? :-)024 Kan inte p3 göra ett vettigt radioprogram någon gång? Ibland är p3 bra, ibland inte. Egentligen borde vi aspies ha ett eget radioprogram. :D Eller vad tycker ni?
Delfinen
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2009-05-29

Inläggav Miche » 2011-02-05 13:15:55

Jag tycker att du ska leta rätt på det på webben och länka till det (börja här, det finns ett antal lämpliga länkar till höger).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Delfinen » 2011-02-05 13:37:42

Miche skrev:Jag tycker att du ska leta rätt på det på webben och länka till det (börja här, det finns ett antal lämpliga länkar till höger).


Här är det:
Det är i slutet av programmet någonstans så man får spola en del.

http://sverigesradio.se/sida/sandningsarkiv.aspx?programid=3718
Delfinen
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2009-05-29

Inläggav Jnx » 2011-02-06 23:28:55

Det är alltså avsnittet från andra februari som det gäller, lyckades jag leta reda på. Spola till 40 minuter.

Det kan vara bra att notera deras slogan "Rättvis och balanserad desinformation!" innan man börjar anklaga p3 för att göra ovettiga program. Själv tycker jag det är det sköna med p3, att de vågar säga saker som kan uppröra ibland.

Sen kan det vara bra att observera att AS inte går att medicinera emot, så det är inte riktigt aktuellt för de med AS. Många här på forumet har ju också ADHD, så det är väl fortfarande intressant.

Men, nu var det så att du totalt missförstod honom, hur missade du det faktum att han själv har ADHD, och använder medicinering? (som enligt hans kompis gjorde honom tråkigare)

Han spelade upp ett citat om att uppskattning har samma effekt som medicin på barn med adhd. Så med det du citerade så menade han att om man ska sluta med medicin, borde man också sluta ge uppskattning. Det var lite skämtsamt menat.

Kanske är det inte p3 som är problemet, utan dess lyssnare? ;)
Jnx
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2009-09-30
Ort: Linköping

Inläggav nano » 2011-02-06 23:44:36

Det kommer ju fram en massa program av detta "tankesmedjan" men vilket datum är det som gäller, det finns iaf inget från den 5:e och det lär ju inte vara från den 6:e som i skrivande stund är överst för det hade ju inte inträffat när TS skapade tråden.

Är det bara min webläsare Safari som är skum?
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Jnx » 2011-02-06 23:53:03

nano skrev:Det kommer ju fram en massa program av detta "tankesmedjan" men vilket datum är det som gäller,

2 feb, 40 minuter in, som jag skrev innan du frågade ;)
Jnx
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2009-09-30
Ort: Linköping

Inläggav nano » 2011-02-06 23:56:03

Ooops, my mistake, tackar för info :)
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Delfinen » 2011-02-07 17:13:49

Jnx skrev:Det är alltså avsnittet från andra februari som det gäller, lyckades jag leta reda på. Spola till 40 minuter.

Det kan vara bra att notera deras slogan "Rättvis och balanserad desinformation!" innan man börjar anklaga p3 för att göra ovettiga program. Själv tycker jag det är det sköna med p3, att de vågar säga saker som kan uppröra ibland.

Sen kan det vara bra att observera att AS inte går att medicinera emot, så det är inte riktigt aktuellt för de med AS. Många här på forumet har ju också ADHD, så det är väl fortfarande intressant.

Men, nu var det så att du totalt missförstod honom, hur missade du det faktum att han själv har ADHD, och använder medicinering? (som enligt hans kompis gjorde honom tråkigare)

Han spelade upp ett citat om att uppskattning har samma effekt som medicin på barn med adhd. Så med det du citerade så menade han att om man ska sluta med medicin, borde man också sluta ge uppskattning. Det var lite skämtsamt menat.

Kanske är det inte p3 som är problemet, utan dess lyssnare? ;)


Okej, du har helt rätt. Jag missförstod nog bara. Ursäkta. Menade inget illa.
Delfinen
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2009-05-29

Inläggav mnordgren » 2011-02-25 22:17:25

Moderator:

Flyttade från Att leva som aspergare.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in