Artikel i DN om en tjej med Aspergers syndrom

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Artikel i DN om en tjej med Aspergers syndrom

Inläggav csharp » 2011-02-01 20:09:12

Pauline Wågström, 19 år, önskar att hon såg lika avvikande ut på utsidan som hon känner sig inuti. ”Då kanske folk skulle ha större förståelse”, säger hon. Pauline har Aspergers syndrom och svårigheter att prata i vissa situationer.

http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/mi ... jalper-mig
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav gemini » 2011-02-01 22:26:00

Tack för tipset. Jag tyckte att det var en intressant artikel.

Hon måste vara väldigt intelligent som skrivit tre böcker trots att hon bara är 19 år!
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne

Inläggav Alien » 2011-02-02 1:42:50

Det här tycker jag låter så typiskt:
Maria Wågström, Paulines mamma, sökte hjälp redan när Pauline var fem år. Utredarna letade efter någon psykosocial förklaring till hennes avvikande beteende. Bland annat menade man att det kunde bero på att familjen hade flyttat några gånger. Att Maria Wågström jobbade inom psykiatrin bidrog till att de fick sämre hjälp, menar hon.

– Eftersom jag var litet insatt i problematiken var det ännu mer taggarna utåt. Jag skulle inte komma och tycka så mycket, säger Maria.


Systemet för att byta skola verkar vara samma som när min dotter skulle börja på högstadiet:
Här har man ett särskilt system för att alla ska få en nystart på högstadiet. Klasserna ska mixas och alla får välja två kompisar som de vill fortsätta ha i sin klass, säger Maria.

Pauline valde två från sin klass, men eftersom ingen valde henne hamnade hon i en helt ny klass. Paulines mamma förstod att det skulle bli problem.

Men jag fattar inte hur de kan göra så. Varför fick inte Pauline börja i samma klass som de andra två (el som en av dem om de valde olika)? Ska man bli straffad för att man saknar bästisar?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46258
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Pemer » 2011-02-02 2:19:10

Fullkomligt galet system...

Kanon att se att det blev en artikel, jag har kontakt med Pauline på Facebook och läste om hur det hade knutit sig vid första försöket, men hade inte hängt med och hört att det var på G nu. Toppen! Bra artikel!
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in