Hur bor ni?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur bor ni?

Inläggav Fajjer » 2011-01-27 4:10:45

Jag undrar lite hur ni som Aspergare bor? Bor ni hemma utan hjälp, eller med LSS-hjälp, eller bor ni i någon form av speciellt boende? På vilket sätt får ni hjälp o.s.v. med era problem?

Jag ska få LSS på hembesök på fredag, för dom vill kolla lite vad jag behöver för hjälp. Jag har relativt nygligen fått diagnos..

Jag har stora problem i att jag fastnar i saker och ting, samt bristande tidsuppfattning, så jag får ju inte så mycket gjort i hemmet då.. Även om jag får LSS-hjälp, så känns det ju som att mina problem i grunden kommer att finnas kvar..

Även om jag får hjälp med att hålla koll på ekonomi och att få lite ordning och reda på tillvaron så undrar jag hur det ska bli med just betéendet att man fastnar, har svårt att hitta på saker och aktiviteter. Det är just det som jag tycker är tråkigt, jag VILL hitta på saker, fast jag har svårt att komma igång! Ibland funderar jag på om jag ens borde bo i egen lägenhet.. :cry:
Fajjer
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2011-01-05
Ort: Linköping

Inläggav Burnerman » 2011-01-27 5:31:23

Jag bor med min far, han tar hand om det vardagliga åt mig. Han lagar mat, röjer undan och håller ordning på mig. Det är suveränt. Min ekonomi sköter min syster så jag inte kan slarva bort mina pengar, jag är helt inkompetent när det gäller att räkna och planera.
Burnerman
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-01-17
Ort: Uppsala

Inläggav Lilla Gumman » 2011-01-27 6:36:00

Hej!

Jag bor i en lägenhet, är gift och har tre katter. Vi har varken boendestöd eller hemtjänst. Däremot har vi en kontaktperson, en stödkompis.

Jag har en Handifon som en arbetsterapeut på Habiliteringen har förskrivit. Annars har vi inga hjälpmedel.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Hur bor ni?

Inläggav HGJ » 2011-01-27 7:46:24

Fajjer skrev:Jag undrar lite hur ni som Aspergare bor?

Äldre tråd:

http://www.aspergerforum.se/post189477.html
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5315
Anslöt: 2007-06-02

Inläggav Anna med fyra » 2011-01-27 8:02:35

Jag bor i hus med min underbara man och fyra ungar. Min man hjälper mig med mycket, när jag stressar upp mig, inte orkar eller när det ska "tokstädas", kan inte städa, nämligen, bara hålla efter på ytan. :)
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

Inläggav s00nice » 2011-01-27 10:27:13

Fajjer skrev:Jag har stora problem i att jag fastnar i saker och ting, samt bristande tidsuppfattning, så jag får ju inte så mycket gjort i hemmet då.. Även om jag får LSS-hjälp, så känns det ju som att mina problem i grunden kommer att finnas kvar..


Det där känner jag igen.


Moderator mnordgren: fixade citatet så det framgår vem som citeras.
s00nice
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2011-01-23

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-01-27 10:38:42

Oj vad jag känner igen mig Anna. Jag vet inte heller hur man städar "på riktigt" jag lyckas bara hålla efter saker, typ dammsuga, bädda, diska och plocka leksaker. Mina garderober är kaos, mina pappershögar på ständig tillväxt och allt ligger huller om buller. Som tur är lever jag med en man som har tagit struktur och organisation till maximala nivåer och drar igång mig på saker som förrådsrensning där han helt enkelt tar kommandot och styr upp alltihop, samt sätter upp hyllor för alla plottriga saker och mer krokar för alla kläder.

Men för att svara TS så är jag ensamstående med två små barn. LSS erbjöd mig städundervisning men jag tackade nej för jag blir så arg när folk säger åt mig hur jag ska göra saker och räkningarna blir i alla fall betalda och barnens saker är relativt organiserade. Mycket flyter tack vare mina rutiner. Jag kan inte äta om köket är stökigt, inte gå hemifrån innan sängen är bäddad och inte vara i vardagsrummet om det är leksaker på golvet, t ex. Och så bor jag ihop med animal större delen av tiden, även om han har sin studentlya också. Vi har båda exekutiva problem och igångssättningssvårigheter men annars så hjälper mina rutiner honom och hans ordningssinne mig.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav MsTibbs » 2011-01-27 13:18:00

Jag bor i en etta, andra våningen med balkong. Jag har boendestöd två gånger i veckan, främst för socialt plus att sätta igång mig att städa vilket inte blir av annars.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav KrigarSjäl » 2011-01-27 14:29:32

Hyresrätt, ingen LSS-hjälp. (Bevare mig väl.)
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Dagobert » 2011-01-27 15:40:44

Jag är 51, bor i egen stuga på landet sen 22 år, och har haft boendestöd 2 tim/vecka i 2 år.
För att jag ska betala räkningar i tid, diska, dammsuga nån gång ibland, få lite impulser att få ordning på grejer som bara skulle bli liggande annars osv.

Hon ringer en halvtimme innan så jag kommer upp och duschar och fixar frukost tills hon kommer. Sen sitter vi och pratar och har trevligt medan jag äter, och vi planerar lite, lägger till eller prickar av på min göra-lista osv.
Ibland gör vi bara det, och det gör sin nytta. Men oftast gör vi praktisk nytta också.
Ibland om jag inte vill ha besök av nån orsak så ringer jag och ställer in en stund innan. Det bör förstås inte bli för ofta.
Mina psykologtider ligger strax efter boendestödet så jag inte missar dem.
Nästa vecka ska hon försöka släpa med mig ut och köpa lite kläder, vilket jag avskyr...
Jag är helnöjd med henne, bättre kunde jag inte ha fått.
Dagobert
 
Inlägg: 14139
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav chibibotto » 2011-01-27 17:39:48

kom och tänka på att jag aldrig bott själv.
Just nu bor jag hos en familj (så jag slipper betala räkningar, endast CSN lån återbetalningar att oroa mig för) det handlar även mat till mig och betalar min telefonräkning osv, (i och för sig tar jag hand om deras barn så det kanske väger upp där), innan dess bodde jag på internat i 3 år och innan dess hos mina föräldrar.
Egentligen vill jag gärna bo själv, men jag känner en viss komfort med att ha folk runt omkring mig som tar hand om alla viktiga saker, som räkningar och sådant, det jobbigast är nog dock att man måste ta hänsyn till dem, man kan inte komma hem när som helst, inte spela hög musik, osv. Fast att någon hjälper en med det viktiga kanske väger upp en del.
chibibotto
 
Inlägg: 208
Anslöt: 2011-01-25

Inläggav Marabou » 2011-01-27 17:50:17

Jag bor i en etta som jag hyr på långtid i andrahand, tillsammans med mina katter. Jag har inget boendestöd eller något sånt, men när jag känner att jag behöver hjälp med något så frågar jag min mamma om råd. Det jag behöver hjälp med brukar främst vara att planera matinköp och hur ofta jag ska dammsuga och sånt.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav wuwei » 2011-01-27 18:37:33

Hyresrätt med mina tre barn. Ett av barnen har en kontaktperson hon träffar ca 1 g per månad. I övrigt ingen hjälp.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Inläggav Cathy » 2011-01-29 0:17:09

Inackorderingshem. Vilket innebär att jag har ett eget rum i en vanlig lägenhet som jag delar med andra och jag betalar hyra till kommunen. Personal kommer hit då och då för att kolla så att allt är som det ska, det är även de som köper toapapper, diskmedel och liknande.

Här hamnade jag efter att ha blivit bostadslös då villan som jag var inneboende i blev översvämmad och skadad av allt det där regnet i somras. Jag trivs rätt bra, trivs bättre här än jag gjorde som inneboende ärligt talat. Fast det har varit helt fruktansvärt här tidigare, då det bodde helt utflippade personer här som var i behov av mycket mer vård än de fick. Men nu har det löst sig och vi som bor här nu är lugna och ordentliga.

Och så har jag boendestöd två gånger i veckan och får hjälp att ta tag i och planera saker som man inte måste göra varje dag, men då och då - som att boka tvättstugan, panta flaskor, slänga glas.
Cathy
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Haninge

Inläggav atoms » 2011-01-29 1:48:17

Vanlig hyreslägenhet, som standardmässigt var vanlig på 40-talet, sedan exakt 20 år idag. Det första jag släpade hit var en 100W Ampeg rörförstärkare och gitarren - det var härligt att plöja i det omöblerade rummet. Jag är i färd med att börja leta efter en större och modernare lägenhet; typ, toalett och badrum direkt i lägenheten.

Jag hade en arbetsterapeut från habiliteringen som kom hit under ett års tid innan jag insåg att h*n inte fick hjälpa mig på det sätt som jag hade önskat och att jag inte behövde någon som hjälpte mig att städa eller möblera. Någon annan vårdgivare har jag inte haft i mitt boende.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav hejpodej » 2011-01-29 17:52:01

Bor i en helt vanlig lägenhet - en etta - med min pojkvän. Har inget boendestöd eller någon hjälp i övrigt. Städar och diskar när jag känner för det men ibland svämmar det över med disk. Fast oftast ser det hyffsat bra ut här...

Hade jag inte bott med min pojkvän hade jag nog aldrig lämnat lägenheten eller ens brytt mig om att städa. Så det är skönt att slippa vara själv.
hejpodej
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2010-07-17
Ort: Liten håla

Inläggav carolina » 2011-01-29 18:53:42

Jag bor i egen lägenhet, en 1:a, och klarar vardagen helt självständigt.

Sen har jag två kontaktpersoner som jag träffar ca två ggr i veckan men det är endast för sällskaps skull. Har inte så mycket socialt umgänge med folk annars men skulle vilja ha det...

Hade mycket större problem förut t ex med att gå och handla, prata i telefon, träffa myndighetspersoner mm. Idag går det jättebra och jag skulle egentligen kunna vara utan kontaktpersoner nu.
carolina
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2010-08-07
Ort: Jönköping

Inläggav pjask » 2011-01-29 19:33:06

Bor i hyreslägenhet och jag hyr i min tur ut ett rum. Har sen en tid tillbaka LSS (3*1h)/dag samt tekniskt hjälpmedel i form av handifon.
pjask
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2009-11-01
Ort: Göteborg

Inläggav viealive » 2011-01-29 19:54:37

jag bor med min sambo i lägenhet.
det går väl ganska bra förutom att städningen lätt blir lidande då vi ofta blir orkeslösa efter att ha varit ute bland folk. dessutom så blir jag väldigt stressad av alla papper som kommer hem som jag ska läsa/skriva på osv. jag försöker få så mycket som möjligt via mail så jag i alla fall inte måste ha dem liggande så jag ser dem hela tiden.

vi kanske ska få lite boendestöd tills vi har fått i ordning ett schema och kommit in i rutinerna.

jag slår in allt i mobilen så att den ringer när det är nåt jag ska göra. sätter ofta flera ringningar för samma sak så jag inte ska glömma eller strunta i det.

lycka till hur du än gör
viealive
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2011-01-27
Ort: Göteborg

Inläggav Nefarious » 2011-01-29 22:42:28

Bostadsrätt, en liten tvåa. Har inga hjälpmedel/insatser från LSS.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Inläggav Swampy » 2011-02-02 13:43:58

Bor hemma hos föräldrarna fortfarande, men vill flytta till stuga eller mindre lägenhet. Fick stöd från LSS men inte längre.
Swampy
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2011-02-02
Ort: Österlen

Inläggav ragnevi » 2011-02-03 0:09:25

Hyreslägenhet på två rum och kök. Städfirma som sköter grundjobbet.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav nallen » 2011-02-03 0:11:55

ragnevi skrev:Städfirma som sköter grundjobbet.

Intressant. Har du lust att berätta hur mycket "grundjobbet" är, hur lång tid det tar dem hur ofta och ungefär vad det kostar?
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-02-04 0:28:57

Är inneboende hos min farsa tillsammans med min bror.
Det blev så eftersom jag fick praktik här i Stockholm.
Drygt att sluta bo själv efter 5 år bara för att flytta hit - men det handlade om "drömjobbet" trots allt.

Jag trodde det skulle vara temporärt men det är ju fan omöjligt att hitta lägenhet här i Sthlm - och jag har stått snart 3 år i bostadskö ändå.
Nu är det iof inga problem för mig att umgås med familj men jo, det är jobbigt iaf. Stör mig så jävla mycket på ja, allt med denna situation egentligen. Jag kan inte alls koppla av på samma sätt.

Lyckligtvis är min AS-utredning över nu (har sista mötet om en vecka) - så då ska jag fan ha en lägenhet enligt LSS. Jag orkar inte bo såhär helt enkelt för det tär på mig. Känns dock lite fel att ta VIP-kön in till klubben om ni förstår min metafor - men LSS ska ju vara till för dom med handikapp eller hur?

Tidigare bodde jag i en etta på 45 kvadrat som var riktigt nice på alla sätt och vis...
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in