Behov av rutiner?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav dontunderstandme » 2011-01-09 17:44:28

jag behöver jobba ialla fall på röra mej lite mer fritt och självständigt och hänga på pubar, caféer och restaruanger ensam.... givetvis är det inga problem, men tycker det blir jobbigt och inte lika roligast om man är med nån
dontunderstandme
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2010-12-27
Ort: Göteborg

Rutiner

Inläggav Kjelle » 2011-01-22 19:18:48

Jag måste ha rutiner för att klara av min vardag. Tidigare hade jag bra rutiner men när jag blev arbetslös så gick allt snett för då tappade jag allt vad rutin heter.
Kjelle
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2011-01-22
Ort: Karlstad

Inläggav dontunderstandme » 2011-01-22 19:25:44

försök bortse från rutiner och var lite mer flexibel och röra dej fritt hur som helst, visst är det som en trygghet... men så det inte går till överdrift och bli lite mer flexibel
dontunderstandme
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2010-12-27
Ort: Göteborg

Inläggav Marabou » 2011-01-23 13:39:20

Jag mår inte bra av oregelbundna arbetstider. Jag har också behov av en struktur vad det gäller utförandet av arbetsuppgifterna. Främst behöver jag få veta i vilken ordning de ska utföras och hur lång tid varje uppgift får ta.

Hemma är jag helst spontan. Jag föredrar att göra saker spontant framför att planera in dem i förväg. I mitt privatliv gör planering mig snarare stressad än trygg. Dock har jag listor över vad som behöver göras varje vecka, men det är inte alltid jag följer dem.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav barracuber » 2011-01-23 13:43:48

Marabou skrev:Jag mår inte bra av oregelbundna arbetstider.


Du menar att du helst skulle vilja jobb 8-17 eller 9-18 typ? Eller något annat, men det är regelbundenheten som är poängen eller?

Skulle du kunna tänka dig skiftjobb eller t.o.m. nattjobb om det vore regelbundna tider?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav dontunderstandme » 2011-01-23 13:45:04

just nu som jag har problem med som jag stör mej på är olika former av tvångstankar... jag har tvångstankar som gör att jag är helt livrädd för bli tjock, vet inte om man kan klassificera det som tvånstankar för jag har ju varit tjock en gång i tiden och är riktigt smal nu vill säga och sen är det mina kärleksrelationer som karckelerar och driver ned mej i botten, de håller aldrig i längden.... det är typ som jag inte förtjänar nånkänner jag för det slutar bara med att jag sårar folk när jag inte kan uttrycka mina känslor
dontunderstandme
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2010-12-27
Ort: Göteborg

Inläggav Miche » 2011-01-23 13:49:20

Marabou skrev:Jag mår inte bra av oregelbundna arbetstider.

Jag jobbar gärna oregelbundna arbetstider, om det är på mina villkor. Som programmerare då jag jobbat hemifrån har jag jobbat då inspirationen är som störst och det har ofta varit nattetid, men även andra tider emellanåt.

På en arbetsplats däremot vill jag ha regelbundna tider, dagtid från relativt tidigt (typ börja mellan 7 och 9) till inte alltför sent.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Marabou » 2011-01-23 15:07:38

Miche skrev:
Marabou skrev:Jag mår inte bra av oregelbundna arbetstider.

Jag jobbar gärna oregelbundna arbetstider, om det är på mina villkor. Som programmerare då jag jobbat hemifrån har jag jobbat då inspirationen är som störst och det har ofta varit nattetid, men även andra tider emellanåt.

På en arbetsplats däremot vill jag ha regelbundna tider, dagtid från relativt tidigt (typ börja mellan 7 och 9) till inte alltför sent.


Precis så vill jag också ha det. Om det är på mina villkor så funkar allt.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Marabou » 2011-01-23 15:11:05

barracuber skrev:
Marabou skrev:Jag mår inte bra av oregelbundna arbetstider.


Du menar att du helst skulle vilja jobb 8-17 eller 9-18 typ? Eller något annat, men det är regelbundenheten som är poängen eller?

Skulle du kunna tänka dig skiftjobb eller t.o.m. nattjobb om det vore regelbundna tider?


Nattjobb skulle inte funka för mig då jag mår dåligt av att sova på dagen. Dessutom känns det väldigt associalt att jobba natt eftersom man då måste sova på dagen och när skulle man träffa vännerna då liksom?

Jag jobbar helst dagtid, och helst halvtid då jag blir på tok för trött annars. Nu ska jag iofs in i TV-branschen och där kan jag tänka mig att det blir en del oregelbundna tider och kvällar, men kanske funkar det bra eftersom det är ett jobb jag brinner för.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Gafsan » 2011-01-23 16:08:27

Jag är jätteberoende av rutiner, jag mår uselt av ostrukturerad tid. Om jag fick välja skulle livet bestå enbart av vardagar tror jag... helger, semestrar, sjukdom och allt annat som innebär brist på struktur är jättejobbigt för mig.

Vilken rutiner det sen är, är inte så noga. Jag kan anpassa mig till i princip vad som helst, bara det är tydligt vad som gäller. Annars har jag väldigt svårt att komma igång med saker (och att sluta upp...). Så för mig är det jättebra att vara på jobbet, då vet jag var jag ska vara, vad jag ska göra och hur länge jag ska hålla på. Sen har jag tyvärr problem med andra saker på jobbet (att planera, att komma igång med saker osv) men jag hoppas att jag kan få hjälp med såna saker när min utredning väl är klar så att jag har mera "svart på vitt" vad det är jag behöver hjälp med.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in