Ångest av Concerta?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ångest av Concerta?

Inläggav Thurizas » 2011-01-19 15:50:55

Ni som äter eller har ätit Concerta upplevde/upplever ni att i fick/får panikångest/ångest av medicineringen? Gick detta över eller har ni fått börja äta en stödmedicin för detta?

Själv så hade jag problem med ångest innan jag började med medicineringen men den var hanterbar och jag visste även vad det var som utlöste den. Fick den inte heller ofta då jag hade knep för att undvika den.

Nu däremot så startar dagen med ångest som inte går att påverka genom avslappning eller liknande. Det är bara sobril som funkar för att lindra. Tråkigt nog så blir jag lite dåsig av sobrilen vilket i sin tur då tar bort effekten av concertan.

Jag laborerar fortfarande för att hitta rätt dos med concertan och är nu på 54 mg (då det andra doserna snabbt avtagit). Denna dos har jag ätit i några dagar nu men varje dag så har jag fått tagit lugnande. I början av medicineringen med concertan så försökte jag låta ångesten ha sin gång men den höll då i sig i minst 6 timmar. Då med andningssvårigheter som om om någon tagit struptag och som om någon stod på bröstet, samt kraftigt illamående med yrsel och svettningar som kom och gick. Jag var slut efter detta i flera dagar.
Så nu tar jag sobril så fort jag känner av att det börjar sätta igång. Vilket jag även fått råd att göra.

Är det en bieffekt som är övergående? Hur har ni upplevt det?
Ni som inte vill svara öppet skicka gärna ett pm i stället.
Detta grämer mig mycket.

Snälla moddar slå inte ihop denna tråd med de andra concerta trådarna. Jag vill bara ha svar på mina frågor och om detta med just ångesten. Har jag skrivit i fel tråd så flytta den. Men snälla låt den vara, i alla fall tills jag fått svar på detta med ångesten. De andra trådarna jag har läst här med concerta har inte tagit upp detta med just ångest på detta sätt, kanske bara nämnts i förbifarten.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav MsTibbs » 2011-01-19 17:15:18

Första Concertan jag tog, full 54mg utan upptrappning, gav mig en monstruös ångest på kvällen då den gick ur. Tror inte jag har ökad ångest nu av Concertan, men svårt att säga, då Concerta sedan ett par år är mitt normaltillstånd. Har också svårt att jämföra ångest nu jämfört med innan jag fick någon medicin alls, då det var så länge sedan.

Jag använder dagligen Atarax, Sobril och Theralen mot ångest, men mestadels för att somna, inte dagtid så ofta. Jag svänger ju en hel del, så ibland måste jag ta maxdos dagtid också, men då det varierar lär det inte vara pga Concertan.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav AAA » 2011-01-20 18:43:17

Andra i min närhet har upplevt det som du beskriver. Har hört läkare ta upp just ökad ångest som en negativ effekt.

Det är nog en vanlig biverkning: Bipacksedel Concerta
("förändringar i humör")
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav hood » 2011-01-20 18:53:43

Vad tar du Concerta mot/för?
Om du nu får såna bieffekter av den, är det värt att fortsätta använda den?
hood
 
Inlägg: 438
Anslöt: 2010-06-07

Inläggav MsTibbs » 2011-01-20 19:17:20

hood: Concerta får man mot ADHD, får den användas mot annat...?
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Heishi » 2011-01-20 19:38:26

" Metylfenidat används för att behandla personer med Attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD). Läkemedelet används i vissa länder även för att behandla människor med kraftiga hjärnskador, svårt Aspergers syndrom, narkolepsi, vid kroniskt trötthetssyndrom samt vid kraftig depression som visat sig resistent mot antidepressiva läkemedel. "

"I vissa länder" - Är Sverige "vissa länder" ? :roll:


Wikipedia FTW!
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav Sheyen » 2011-01-20 19:48:07

Heishi skrev:"I vissa länder" - Är Sverige "vissa länder" ? :roll:


Jag tror inte det.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Inläggav MsTibbs » 2011-01-20 19:49:28

Heishi: Tack, man lär sig nått varje dag! Jag känner iofs en med Concerta som hävdar att hon bara har AS och ingen mer diagnos, så det lär då finnas i alla fall en person i Sverige! :D
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav hood » 2011-01-20 19:53:51

Jag känner till concertas användningsområden.
Vad jag vill veta är vad Thurizas anser vara de problem som medicinen eventuellt skulle kunna hjälpa mot, och om bieffekterna är värda besväret.
hood
 
Inlägg: 438
Anslöt: 2010-06-07

Inläggav Thurizas » 2011-01-20 20:41:59

hood skrev:Jag känner till concertas användningsområden.
Vad jag vill veta är vad Thurizas anser vara de problem som medicinen eventuellt skulle kunna hjälpa mot, och om bieffekterna är värda besväret.


Thurizas det vill säga jag trådstartaren, har börjat med concerta för att den skall hjälpa mot Adhd problematik. I mitt fall utan hyper.

Det jag är nyfiken på är om ångest som bieffekt är något som kommer fortgå så länge jag äter medicinen och därför måste äta en följdmedicin eller om ångesten bara är en tillfällig bieffekt.Alltså något som kan gå över.

Jag är fortfarande i provstadiet av min medicinering och vet inte heller om jag tycker det är värt att äta concertan om ångesten kommer fortgå. Därav min nyfikenhet och trådstart i ämnet.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav Thurizas » 2011-01-20 20:44:47

AAA skrev:Andra i min närhet har upplevt det som du beskriver. Har hört läkare ta upp just ökad ångest som en negativ effekt.

Det är nog en vanlig biverkning: Bipacksedel Concerta
("förändringar i humör")


Tack för svar AAA :D
Vet du om ångesten gett med sig för dessa eller är det något som håller i sig trots längre användande?
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav hood » 2011-01-20 20:56:54

har börjat med concerta för att den skall hjälpa mot Adhd problematik


Vad menar du att du har för "adh/hd-probelmatik"?
hood
 
Inlägg: 438
Anslöt: 2010-06-07

Inläggav AAA » 2011-01-20 21:02:03

Jag tror det är olika, kan du inte höra med din läkare eller andra här på forumet? Min info blir ju inte förstahandsinfo :-)

Om du söker på "concerta biverkningar" (valfri sökmotor) så kommer du få många träffar...
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav emer2 » 2011-01-20 21:31:15

Fick ångest. Speciellt när det gick ur kroppen. Blev som jag upplevde det även enkelspårig i mitt tänkande, (dum helt enkelt). Känner folk som har nytta av att äta det men själv så upplevdes det som mer negativt än positivt.
Känner mig nästan begåvad som kan ha ångest alldeles av mig själv utan att tillföra kemikalier. :?
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Inläggav hood » 2011-01-20 21:44:53

Känner mig nästan begåvad som kan ha ångest alldeles av mig själv utan att tillföra kemikalier.


Ja, det handlar bara om kemikalier tror jag. Hitta bara bästa medicinen så att du kan leva länge.
hood
 
Inlägg: 438
Anslöt: 2010-06-07

Inläggav Thurizas » 2011-01-20 22:09:51

AAA skrev:Jag tror det är olika, kan du inte höra med din läkare eller andra här på forumet? Min info blir ju inte förstahandsinfo :-)

Om du söker på "concerta biverkningar" (valfri sökmotor) så kommer du få många träffar...


Jag har sökt på nätet och självklart pratat med min läkare som dock är vag i detta. Ger mig inga klara besked huruvida ångesten kan gå över eller om den kommer fortsätta.
Så jag vände mig till synes till detta forum och startade denna tråd :wink:

Tack för ditt svar i alla fall :)
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav Thurizas » 2011-01-20 22:13:54

emer2 skrev:Fick ångest. Speciellt när det gick ur kroppen. Blev som jag upplevde det även enkelspårig i mitt tänkande, (dum helt enkelt). Känner folk som har nytta av att äta det men själv så upplevdes det som mer negativt än positivt.
Känner mig nästan begåvad som kan ha ångest alldeles av mig själv utan att tillföra kemikalier. :?


Det verkar funka skitbra på vissa och sämre för andra det här med att äta concerta. :?

Hur länge åt du concerta innan du slutade helt?
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav Thurizas » 2011-01-20 22:21:14

hood skrev:
har börjat med concerta för att den skall hjälpa mot Adhd problematik


Vad menar du att du har för "adh/hd-probelmatik"?


Tips är att söka på ADHD så får du upp "klassikerna" på denna problematik.
Varför just jag äter concerta behöver inte vara mer framträdande än så.

Det jag vill ha svar på här är just det som jag tidigare nämnt i tråden.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav emer2 » 2011-01-20 22:28:11

Tror jag redan postat min dagbok om concerta i någon annan tråd men eftersom du frågar så kommer den igen.
Ser nu att när jag skrev den så blundade jag mycket för den delen som handlade om ökad ångest. Ville väl att det skulle fungera?
Kontentan blev till slut att nackdelarna blev fler än fördelarna.
(Dagboken skrevs till/åt min läkare, så stavningen är som den är).

DAGBOK OM CONCERTA FÖR MIN ADHD START 090216

1. Måndag: INTAG 16:45 I SAMBAND MED MAT, EFTER MAT DESSUTOM 150 GRAM OSTBÅGAR. INGEN ANNORLUNDA SYSSELSÄTTNING. OROSKÄNSLA I MAGEN SOM KÄNNS IGEN SEDAN JAG TOG AMFETAMIN ILLEGALT. ÄTER NORMALT, MEN MÖJLIGEN Minskad MATLUST/SMAKLUST. Känner mig ”annorlunda/påtänd?” otålig. MÖJLIGEN LITE FÖRVÅNAD ÖVER ATT JAG PÅBÖRJAR DENNA DAGBOK.
2. Har sovit ok, tog en imovane ca: 0500, somnade direkt jag lagt mig trots att jag tyckte mig känna av concertan. Vaknade som vanligt är efter några timmar men somnade om efter en stund. Nytt intag 13:00. före frukost. Två smörgåsar juice o kaffe. Pirr i magen efter ca 1,5 timme. Lite dålig matlust. Mår ömsom bra, ömsom sämre känslomässigt. Stressad men kör lite lugnare. Fick en hel del gjort idag. Känner mig lite ”pundig”.
3. Dag 3 och 4 jobbade jag. Känner mig stressad, kör sämre bl.a. sämre simultankapacitet t.ex. fastnar med blicken bredvid vägen eller pratar med kund och nästan glömmer att jag kör bil. Kör slarvigt. Känner mig lite utanför mig själv. Tycker mig känna varje depå-lager då dom släpper. Känner definitivt en lite euforisk känsla med jämna mellanrum (varar ca:15 minuter), någon timme senare känner jag mig lite deppig samt blir sugen på något annan stimulantia som kan ta udden av det jag upplever som det negativa av att ta Amfetamin, (minnen sen min drogaktiva tid). Viker ihop tungan och ”suger” samt grimaserar något. Trummar frenetiskt med fingrarna på ratten då jag inte har körning. Känner mig dock lika cool som James Bond. Sover dåligt, men det händer ofta när jag jobbar.
4. Dag 5 och 6. Ledig från jobbet. Lika cool som dagarna innan men känner mig lite avstängd och är definitivt inte mitt vanliga jag. Har lättare för att prata med människor, fokuserad, möter blicken bättre, får inte spatt när det är fler än två personer i samtalet, lyssnar bättre, är totalt ointresserad av det mesta som händer men lyssnar ändå. Har sämre sexlust. Känner mig stressad. Har sämre aptit. Spelar dataspel på lördagen ”Fear II = first player shooter” och är lika duktig som vanligt. Blir inte gradvis trött utan tar helt slut vid 02.00
5. Dag 7. Söndag: Jobbar och gillar det inte. Skiter i om jag kör in några pengar, INTE normalt för mig då jag vanligtvis är väldigt duktig på just det, kör dessutom på provision. Annars samma upplevelser som veckan innan. Bestämmer mig för att inte medicinera när jag jobbar då det dels verkar lite farligt och dessutom inverkar menligt på min inkomst.
6. Onsdag den 4 mars tar jag en concerta mest för att bekräfta vad jag tyckte mig ha upplevt tidigare. Var hos tandhygienisten och tyckte mig ha en annan smärtupplevelse än annars, fullt kontrollerbar dock. Fick en del gjort privat men inget extremt mycket.
7. Fredag den 6 mars. Tar en tablett när jag vaknar. Efter en timme börjar jag städa och möblera om. Medicineringen funkar verkligen när det gäller aktivitetsgraden men tycker nog att den varierar ganska kraftigt varje dag jag tar den. Städar i tio timmar. Och har nu skrivit punkt 3. t.o.m. punkt 7 sista 45 minuterna.
8. Onsdag den 11 mars. Eftersom jag uppskattar att få så mycket gjort tar jag en tablett när jag vaknar. Denna dag nästintill uteblir positiva effekter. Erfar dock samma negativa sidor som tidigare.
Har inte tagit någon concerta sedan den 11 mars
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Inläggav Thurizas » 2011-01-20 22:47:01

Tack emer2
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav emer2 » 2011-01-20 22:56:57

Kan tillägga att jag tog en härom veckan eftersom jag fick för mig att prova igen. Städade fyra timmar, sen satt jag med ångest resten av dan. Och nu ska pillrena tillbaks till apoteket! Tror det är viktigt att känna efter vad man själv känner inför alla mediciner som påstås kunna lösa ens problem. Tvivlar på att många NPF-mediciner skulle skrivas ut om läkarna först skulle behöva äta dom själv en månad, innan dom får skriva ut dom till oss. Visserligen är jag nog lite känslig på medicinfronten men det mesta jag fått har varit skräp och verkar mest göra en impotent, slö och sömnig.
(prövat concerta, strattera, seroquel) (äter fortfarande imovane eller stilnoct för sömnen)
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Inläggav emer2 » 2011-01-20 23:11:14

plus några till jag provat och inte minns namnen på
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Inläggav AAA » 2011-01-21 0:36:26

Thurzias, jag menade inte att vara nonchalant :-) Jo, det är ju som du skriver: Dessa preparat hjälper vissa, kanske 30-60% eller så.

Men det är gamla studier, fler får sådana här preparat nu och fler får diagnos nu än för några år sedan. Vissa går ångesten över för och för andra inte. Två i min närhet har slutat pga ökad oro (bland annat) och några har knappt upplevt negativa effekter alls. Har hört läkare säga att de haft eller hört om patienter som fått väldigt kraftig ångest av metylfenidat, riktigt nere under isen.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav AAA » 2011-01-21 1:08:28

Thurizas skrev:Tack emer2

Himla spännande dagbok!
:-)178 :shock: :-)096:-)
Jobbiga känslolägen dock...
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in