Bra saker med Asperger

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Paterrior94 » 2010-05-03 7:49:47

Min fantasi!
Hur jag kan sitta i min egen värld lite då och då och spela upp en film i skallen nästan, underbart hur verkligt det känns.
Hur jag kan tänka på någon film eller något sådant beroende på vad som händer, som jag sedan relaterar händelsen till.
Låter lite skumt men att vara i sin egen värld är dubbelt så bra som den riktiga!

Och sedan att man fortfarande är barnslig och älskar barnprogram, det är bara så skönt haha, man har något av allting när man bär på asperger 8)

Har en konst att ta in svensk tv nostalgi, vilket är ett stort intresse!
Det blir som att dessa program gör min dag gladare när jag sitter och tänker på det.
Och man tröttnar aldrig!

Sedan hur man fokuserar på detaljer och dylikt är också en riktigt rolig funktion tycker jag, hur man tänker om dem och så vidare.

Man är också mogen i det övriga sättet, är som en 60 åring i min kropp.

Det var det mesta bra som jag kunde komma på :D
Senast redigerad av Paterrior94 2011-05-05 0:09:47, redigerad totalt 1 gång.
Paterrior94
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Vid Göteborg

Inläggav skymmning » 2010-08-07 9:20:37

Det kan vara bra att ha Asperger

När man träffar människor. Ofta tror jag att jag använder just min asp - sida för att "känna av"personen. Det krävs dock ett visst lugn för att detta skall fungera. När det gör det (fungerar) behöver oftast inte så mycket sägas, jag "vet"om jag gillar personen eller ej, känner hur han/hon uppfattar mig, uppfattar om han/hon mår bra eller ej osv.

På jobbet. Jag tror att jag har en ganska god problemlösningsföråga. Behöver dock gott om tid och att kunna jobba ostört. Ibland hittar jag lösningar som ingen annan tänkt på. Jag brukar aldrig prata om det, bara göra det.

När det gäller att vara förutseende. Jag vet på något sätt hur saker kan gå snett. Om det är något farligt som kan skada folk säger jag till annars försöker jag i tysthet förhindra att det går fel.

När det gäller att ha roligt. Ofta i lägen där personer som inte har AS skulle tycka att det var trist eller bara vilja hålla på en liten stund. Exempel 1. Tågresor/Bussresor. Jag kan sitta och kolla ut genom föstret och ha musik på hur länge som helst. Det blir inte tråkigt. En resa på flera timmar känns oftast inte längre än 20 min. Exempel två : Nu i sommar flög jag drake med familjen. Övriga (som inte har AS) tröttnande när vi fått upp den i luften. Jag höll draken i över en timme och var ledsen när det var dags att åka hem och draken fick tas ned.

När man är tillsammans med sig själv. Jag har väldigt mycket att tänka på. De intressanta tankarna kommer oftast när jag fått vara ensam ett tag så jag har aldrig tråkigt i mitt eget sällskap.

När det gäller att vara nöjd med livet. Om jag bara får vara ifred och har en hyfsat stabil situation, tak över huvudet, mat för dagen etc så känner jag mig helt tillfreds. Många jämnåga som inte har AS är missnöjda för att de inte gör stora karriärer, har hög status med villa,bil osv. Sådant är ganska ointressant för mig.

När det gäller att se världen. Andra måste göra långa dyra resor för att känna att de upplever något. Själv kan jag ha en spännande stund med att till exempel lyssna på olika sätt vinden blåser i träden.
skymmning
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2010-08-06

Styrkor hos individer med AS

Inläggav Wine » 2010-12-22 17:08:24

Har nyligen fått diagnos AS och fick då med mig en lista på styrkor som är vanliga hos personer med Aspergers syndrom:


Stark moralkodex, starkt rättvisepatos

Kan stå emot grupptryck

Ärlig och pålitlig

Lojal arbetstagare, när reglerna är klara, fuskar inte!

Noggrann, slarvar inte

Många orkar arbeta även med monotona arbetsuppgifter och blir inte uttråkade

Ofta hälsosam livsstil, varken röker eller dricker

Sällan frånvarande från skolan/arbetet

Stor entusiasm och gedigna kunskaper inom det område/de områden som han eller hon är speciellt intresserad av

Stor fantasi (ofta inom det egna specialområdet)

Utvecklad förmåga att tänka i bilder, visualisera. Detta kan leda till nya och uppfinningsrika lösningar på problem

Bra på detaljer, upptäcka och komma ihåg detaljer som andra inte lagt märke till eller har glömt

Kan använda sig av originella metoder för att lösa problem

Ofta mycket bra långtidsminne

Bra koncentrationsförmåga och uthållighet, särskilt när det gäller specialintressen

Självklart så varierar dessa från individ till individ och alla är ju unika och har kanske inte alla dessa egenskaper samtidigt.

Det som då har fått mig att undra är att många utav dessa ovan listade styrkor (speciellt de åtta första) är ju egenskaper som jag anser är "normala" eller vad jag anser borde vara självklara egenskaper hos de flesta människor och ändå så betraktas ju individer med AS som funktionshindrade. Detta tycker jag är mycket märkligt.

Förmågan att fungera socialt samt mycket sämre förmåga att hantera stress samt stresskänslighet och känslighet för t.ex. ljud och ljus och andra yttre faktorer kan ju förstås betraktas som handikappande men jag tycker ändå att det är lite märkligt att men med AS kan bli betraktad som så udda eller konstig och bli utstött i värsta fall.

Har svårt att se något negativt med att vara t.ex. , ärlig, trogen i ett förhållande och noggrann, samvetsgrann m.m. Tycker ju att det snarare borde anses vara icke eftersträvansvärda egenskaper att INTE vara ärlig, noggrann, pålitlig m.m. Verkar inte vara ovanligt att finna personer som bara slarvar igenom saker, både i skolan och på arbeten samt småljuger lite här och där, till synes utan problem, inte är ärliga, m.m.


:?

mnordgren:

Slog ihop med en tråd om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Inläggav barracuber » 2010-12-22 17:40:45

En bra lista. Allt stämmer på mig utom stor fantasi (tycker jag oftast inte jag har) och att jag inte alltid har en hälsosam livsstil (men jag försöker).

Grejen med AS är att vi är lite MERA än andra. Lite mera ärlig, mera tålmodig, mera noggrann.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Wine » 2010-12-22 18:32:21

Ja men när man var yngre så trodde man väl (innan man klev ur sin bubbla) att det var så de flesta var och även att det är så man "ska" vara (speciellt vad gäller de åtta första karaktärsdragen). Med tanke på ditt inlägg barracuber, så borde väl vi som har AS och har alla/många utav dessa positiva egenskaper, som vi dessutom har lite som du skriver MERA av, vara föredömen.

8)
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Inläggav s.cat » 2010-12-22 21:47:34

Vad glad jag blir när jag läser din lista :)
s.cat
 
Inlägg: 324
Anslöt: 2010-09-03

Re: Styrkor hos individer med AS

Inläggav ninegirl » 2010-12-22 22:10:08

Wine skrev:Har nyligen fått diagnos AS och fick då med mig en lista på styrkor som är vanliga hos personer med Aspergers syndrom:


Stark moralkodex, starkt rättvisepatos

Kan stå emot grupptryck

Ärlig och pålitlig

Lojal arbetstagare, när reglerna är klara, fuskar inte!

Noggrann, slarvar inte

Många orkar arbeta även med monotona arbetsuppgifter och blir inte uttråkade

Ofta hälsosam livsstil, varken röker eller dricker

Sällan frånvarande från skolan/arbetet

Stor entusiasm och gedigna kunskaper inom det område/de områden som han eller hon är speciellt intresserad av

Stor fantasi (ofta inom det egna specialområdet)

Utvecklad förmåga att tänka i bilder, visualisera. Detta kan leda till nya och uppfinningsrika lösningar på problem

Bra på detaljer, upptäcka och komma ihåg detaljer som andra inte lagt märke till eller har glömt

Kan använda sig av originella metoder för att lösa problem

Ofta mycket bra långtidsminne

Bra koncentrationsförmåga och uthållighet, särskilt när det gäller specialintressen

Självklart så varierar dessa från individ till individ och alla är ju unika och har kanske inte alla dessa egenskaper samtidigt.

Det som då har fått mig att undra är att många utav dessa ovan listade styrkor (speciellt de åtta första) är ju egenskaper som jag anser är "normala" eller vad jag anser borde vara självklara egenskaper hos de flesta människor och ändå så betraktas ju individer med AS som funktionshindrade. Detta tycker jag är mycket märkligt.

Förmågan att fungera socialt samt mycket sämre förmåga att hantera stress samt stresskänslighet och känslighet för t.ex. ljud och ljus och andra yttre faktorer kan ju förstås betraktas som handikappande men jag tycker ändå att det är lite märkligt att men med AS kan bli betraktad som så udda eller konstig och bli utstött i värsta fall.

Har svårt att se något negativt med att vara t.ex. , ärlig, trogen i ett förhållande och noggrann, samvetsgrann m.m. Tycker ju att det snarare borde anses vara icke eftersträvansvärda egenskaper att INTE vara ärlig, noggrann, pålitlig m.m. Verkar inte vara ovanligt att finna personer som bara slarvar igenom saker, både i skolan och på arbeten samt småljuger lite här och där, till synes utan problem, inte är ärliga, m.m.


:?


Stark moralkodex, starkt rättvisepatos

Kan stå emot grupptryck

Ofta hälsosam livsstil, varken röker eller dricker (röker inte)

Sällan frånvarande från skolan/arbetet

Stor fantasi (ofta inom det egna specialområdet)

Utvecklad förmåga att tänka i bilder, visualisera. Detta kan leda till nya och uppfinningsrika lösningar på problem


- Tycker dessa stämmer bäst in på mej av alla du skrev.
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Re: Styrkor hos individer med AS

Inläggav Dandelo » 2010-12-22 22:31:22

Stor fantasi (ofta inom det egna specialområdet)

Utvecklad förmåga att tänka i bilder, visualisera. Detta kan leda till nya och uppfinningsrika lösningar på problem

Ofta mycket bra långtidsminne

Bra koncentrationsförmåga och uthållighet, särskilt när det gäller specialintressen
----------------------------------------------------

Var det enda som stämmer in på mig. Allt det andra är raka motsatsen, haha.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Re: Styrkor hos individer med AS

Inläggav Banzai » 2010-12-22 23:10:56

Stark moralkodex, starkt rättvisepatos - Öh, vet inte? Tror det?

Kan stå emot grupptryck - Jupp.

Ärlig och pålitlig - Jag tror det iaf.

Lojal arbetstagare, när reglerna är klara, fuskar inte! - Stämmer.

Noggrann, slarvar inte - Stämmer.

Många orkar arbeta även med monotona arbetsuppgifter och blir inte uttråkade - Beror på vad jag är inställd på.

Ofta hälsosam livsstil, varken röker eller dricker - Varken röker eller dricker, men hälsosam vette tusan.

Sällan frånvarande från skolan/arbetet - Stämmer.

Stor entusiasm och gedigna kunskaper inom det område/de områden som han eller hon är speciellt intresserad av - Entusiasm ja, kunskaper; det finns alltid de som kan mer.

Stor fantasi (ofta inom det egna specialområdet) - JA.

Utvecklad förmåga att tänka i bilder, visualisera. Detta kan leda till nya och uppfinningsrika lösningar på problem - Stämmer på första delen, men den andra har jag ingen aning om.

Bra på detaljer, upptäcka och komma ihåg detaljer som andra inte lagt märke till eller har glömt - Vet inte om jag lägger märke till mer än någon annan, men det händer att jag noterar saker som andra inte gör.

Kan använda sig av originella metoder för att lösa problem - Vet ej.

Ofta mycket bra långtidsminne - :lol: Nix!

Bra koncentrationsförmåga och uthållighet, särskilt när det gäller specialintressen - Ja och nej.


En del av dessa svar beror på hur jag mår för tillfället. just nu har jag t.ex. noll koncentrationsförmåga när det gäller mina intressen (vilket är varför jag spammar forumet) och det är tråkigt! :( Jag hatar att må så här.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav Kattpappa » 2010-12-22 23:56:27

Jag håller med på de flesta punkterna. Mvh, Kattpappa som är ordfattig idag.
Kattpappa
 
Inlägg: 117
Anslöt: 2009-10-12
Ort: Stockholm

Inläggav NoteToSelf » 2010-12-23 1:03:54

Här finns lite fler bra egenskaper:

www.autismforum.se

Moderator mnordgren: kortade ned länken.
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-12-23 1:15:23

Ska vi testa hur det funkar på en icke-aspergare då?

Stark moralkodex, starkt rättvisepatos - Ja, omodernt mycket

Kan stå emot grupptryck - Ja

Ärlig och pålitlig - Ärlig ja, pålitlig nja jag ibland svårt att bedöma hur mycket jag kan lova att göra.

Lojal arbetstagare, när reglerna är klara, fuskar inte. - Jag fuskar inte men föredrar ofta eget ansvar framför alltför mycket fasta regler och skulle nog föredra att inte behöva ha någon chef över mig.

Noggrann, slarvar inte - Det beror på vad saken gäller. Vissa saker är jag väldigt noggrann med medan annat får bli som de blir.

Många orkar arbeta även med monotona arbetsuppgifter och blir inte uttråkade - Jag blir totalt uttråkad av monotona arbetsuppgifter men tycker att det är ganska skönt att syssla med sådant en del av arbetsdagen för att orka med.

Ofta hälsosam livsstil, varken röker eller dricker - Nja sådär

Sällan frånvarande från skolan/arbetet - Nej jag brukar inte bli sjuk

Stor entusiasm och gedigna kunskaper inom det område/de områden som han eller hon är speciellt intresserad av - pass

Stor fantasi (ofta inom det egna specialområdet) - Jo hyfsat

Utvecklad förmåga att tänka i bilder, visualisera. Detta kan leda till nya och uppfinningsrika lösningar på problem - Nej jag har nog en rätt svag förmåga att visualisera. Idéerna brukar komma ändå.

Bra på detaljer, upptäcka och komma ihåg detaljer som andra inte lagt märke till eller har glömt - Jag lägger aldrig detaljer på minnet om jag inte skriver upp dem.

Kan använda sig av originella metoder för att lösa problem - Njaej. Jag kan använda mig av ovanliga metoder ibland men det brukar inte vara någon fördel.

Ofta mycket bra långtidsminne - Minnen är alltid selektiva

Bra koncentrationsförmåga och uthållighet, särskilt när det gäller specialintressen - Njaej har avtagit med åren
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Banzai » 2010-12-23 11:44:28

Jag har inte heller AS, är NT tills motsatsen är bevisad (så tänk på vad ni skriver om NT:s).;)
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Styrkor hos individer med AS

Inläggav Truly » 2010-12-23 12:46:06

1. Stark moralkodex, starkt rättvisepatos
- Moral, vet inte. Rättvisepatos, beror väl på vems rättvisepatos man utgår från.

2. Kan stå emot grupptryck
- Beror på hur grupptrycket ser ut. Kommer det från mina barn så är jag oerhört svag. Kommer det från främlingar så är jag stark, men det beror på hur personerna framför "trycket". Handlar det om att det är synd om dem, så faller jag oftast pladask och försöker hjälpa dem. Då kan jag totalt missa att det handlar om grupptryck.

3. Ärlig och pålitlig
- Ärlig ja, pålitlig beror på. Ibland lovar jag mer än jag kan hålla. I slutändan brukar jag alltid uppfylla mina löften, men det kan ta LÅÅÅÅNG tid.

4. Lojal arbetstagare, när reglerna är klara, fuskar inte!
- Beror på vad som menas med lojal och fusk. Jag är lojal på det sättet att jag sköter mitt arbete exemplariskt, men skulle någon av mina arbetsuppgifter få negativa konsekvenser för någon annan så skulle jag inte vara lojal.

5. Noggrann, slarvar inte
- Stämmer bra. Är ruskigt noggrann. Men, allt är väl relativt.

6. Många orkar arbeta även med monotona arbetsuppgifter och blir inte uttråkade
- det beror nog främst på vad det är för arbetsuppgifter. Skulle jag arbeta med skrikiga barn så skulle det kvitta om arbetsuppgifterna är monotona eller av skiftande karaktär. Men visst gillar jag uppgifter som ser likadana ut dag från dag. Jag är ju inte särskilt förtjust i förändingar.

7. Ofta hälsosam livsstil, varken röker eller dricker
- Stämmer defintivt inte. Jag både röker och dricker... och äter ohälsosamt däremellan.

8. Sällan frånvarande från skolan/arbetet
- Stämmer inte. Jag är ofta frånvarande från arbetet pga. sjukdom eller vård av barn.

9. Stor entusiasm och gedigna kunskaper inom det område/de områden som han eller hon är speciellt intresserad av
- Nä, inga gedigna kunskaper här. Fast det beror väl på vad som menas med "gedigna kunskaper" och hur de mäts i förhållande till andras kunskaper.

10. Stor fantasi (ofta inom det egna specialområdet)
- vet inte. Andra säger att jag är kreativ och har stor fantasi. Själv känner jag mig mest less på det mesta. Men ibland gnistrar det väl till.

11. Utvecklad förmåga att tänka i bilder, visualisera. Detta kan leda till nya och uppfinningsrika lösningar på problem
- Jo, jag tänker i bilder, gör inte alla det? Och jag är tydligen duktig på problemlösning, dock inte av social karaktär. Men att det skulle leda till nya uppfinningsrika lösningar det har jag inte märkt av.

12. Bra på detaljer, upptäcka och komma ihåg detaljer som andra inte lagt märke till eller har glömt
- Ja, jag är bra på detaljer, men det beror på vad det handlar om. Vissa detaljer ser jag inte alls. De är inte intressanta och värda att uppmärksammas. Vad andra har lagt märke till har jag dock ingen aning om. Och det här är ett stort problem för mig.

13. Kan använda sig av originella metoder för att lösa problem
- vet inte. Förmodligen, eftersom jag enligt psykologen har god problemlösningsförmåga.

14. Ofta mycket bra långtidsminne
- beror på vad det handlar om. Kan minnas saker som andra blir förvånade över, t.ex. då jag fem år senare träffar samma lungläkare och han vill ha en 3-dagars genomgång om hur man hanterar läkemedelsblanding och hantering av antibiotikadropp. Men det tyckte jag var klart överdrivet då jag kom ihåg alla steg i "droppritualen". Läkaren blev lite smått chockad.
Men samtidigt kan jag glömma bort vad min man sa för tre minuter sedan.

15. Bra koncentrationsförmåga och uthållighet, särskilt när det gäller specialintressen
- uthållighet ja, koncentrationsförmåga nej. Jag kan omöjligt koncentrera mig med två livliga barn som springer runt och skriker "mamma, mamma, mamma" var 3:e minut.



I övrigt håller jag med. Jag ser inte heller detta som speciella styrkor. Jag ser det som högst normala egenskaper. För mig känns det mest som ett försök för läkar/psykologer att försöka ge lite "plåster på såren" eller hur jag ska uttrycka det.
Senast redigerad av Truly 2010-12-23 12:58:00, redigerad totalt 1 gång.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Truly » 2010-12-23 12:57:34

Men nu måste jag gnälla lite... Den här tråden är ruskigt jobbig att läsa. Den är alldeles för BRED för mina ögon. Är det jag som har gjort något fel tro?
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Wine » 2011-01-10 22:12:56

NoteToSelf skrev:Här finns lite fler bra egenskaper:

www.autismforum.se


Tack för länken, bra att läsa.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Styrkor hos individer med AS

Inläggav Oculi » 2011-01-12 11:41:41

Wine skrev:
Stark moralkodex, starkt rättvisepatos

Kan stå emot grupptryck

Ärlig och pålitlig

Lojal arbetstagare, när reglerna är klara, fuskar inte!

Noggrann, slarvar inte

Många orkar arbeta även med monotona arbetsuppgifter och blir inte uttråkade

Ofta hälsosam livsstil, varken röker eller dricker

Sällan frånvarande från skolan/arbetet

Stor entusiasm och gedigna kunskaper inom det område/de områden som han eller hon är speciellt intresserad av

Stor fantasi (ofta inom det egna specialområdet)

Utvecklad förmåga att tänka i bilder, visualisera. Detta kan leda till nya och uppfinningsrika lösningar på problem

Bra på detaljer, upptäcka och komma ihåg detaljer som andra inte lagt märke till eller har glömt

Kan använda sig av originella metoder för att lösa problem

Ofta mycket bra långtidsminne

Bra koncentrationsförmåga och uthållighet, särskilt när det gäller specialintressen

:?


För att vara ärlig klaffade alla dessa med mig...
Oculi
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2010-02-13

Inläggav Zombie » 2011-01-12 12:18:42

[OT]
Truly skrev:Men nu måste jag gnälla lite... Den här tråden är ruskigt jobbig att läsa. Den är alldeles för BRED för mina ögon. Är det jag som har gjort något fel tro?

Var troligen länken här innan moderatorn kortade ner den. Brukar vara länk, evighetslångt "ord" eller för stor bild. Kan anmälas med utropstecknet uppe till höger ovanför inlägget.

[/OT]

– för att nu praktisera mitt aspiga detaljseende. (Och min kanske mindre aspiga måttliga respekt för regler när jag ser ett praktiskt behov. Eller också är även den åtminstone NPF:ig, ty för många enter verkar det räcka för att förskaffa sig rykte som "fritänkare". Samtidigt som det är tvärtom andra gånger, men inte på något slumpmässigt sätt... )
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Styrkor hos individer med AS

Inläggav Alien » 2011-01-12 14:43:20

Wine skrev:Det som då har fått mig att undra är att många utav dessa ovan listade styrkor (speciellt de åtta första) är ju egenskaper som jag anser är "normala" eller vad jag anser borde vara självklara egenskaper hos de flesta människor och ändå så betraktas ju individer med AS som funktionshindrade. Detta tycker jag är mycket märkligt.

Förmågan att fungera socialt samt mycket sämre förmåga att hantera stress samt stresskänslighet och känslighet för t.ex. ljud och ljus och andra yttre faktorer kan ju förstås betraktas som handikappande men jag tycker ändå att det är lite märkligt att men med AS kan bli betraktad som så udda eller konstig och bli utstött i värsta fall.

Har svårt att se något negativt med att vara t.ex. , ärlig, trogen i ett förhållande och noggrann, samvetsgrann m.m. Tycker ju att det snarare borde anses vara icke eftersträvansvärda egenskaper att INTE vara ärlig, noggrann, pålitlig m.m. Verkar inte vara ovanligt att finna personer som bara slarvar igenom saker, både i skolan och på arbeten samt småljuger lite här och där, till synes utan problem, inte är ärliga, m.m.

:?


Jag tycker nog jag hade de flesta av dessa egenskaper, men inte var det värt något i arbetsgivarens ögon. Jag var ju inte tillräckigt snabb, flexibel och soicalt kompetent. Varför jag dragit slutsatsen att alla andra har samma goda egenskaper + de som jag saknar el att de jag saknar är mycket viktigare än dessa egenskaper. Stark moralkodex och att stå emot grupptryck kan rentav ses som negativa egenskaper från arbetsgivarens synpunkt (tänk på [WikiSve]Fången på fyren[/WikiSve]). Den som har stark moral och integritet kan ju inte arbetsgivaren lita på, och de som saknar gruppkänsla kan bli oense med de övriga i arbetsgruppen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Styrkor hos individer med AS

Inläggav Wine » 2011-01-12 16:15:33

Alien skrev:Jag tycker nog jag hade de flesta av dessa egenskaper, men inte var det värt något i arbetsgivarens ögon. Jag var ju inte tillräckigt snabb, flexibel och soicalt kompetent. Varför jag dragit slutsatsen att alla andra har samma goda egenskaper + de som jag saknar el att de jag saknar är mycket viktigare än dessa egenskaper. Stark moralkodex och att stå emot grupptryck kan rentav ses som negativa egenskaper från arbetsgivarens synpunkt (tänk på [WikiSve]Fången på fyren[/WikiSve]). Den som har stark moral och integritet kan ju inte arbetsgivaren lita på, och de som saknar gruppkänsla kan bli oense med de övriga i arbetsgruppen.


Ja, som du skriver verkar det ju som att många arbetsgivare värderar detta med social kompetens högt och det får man väl förstå eftersom det underlättar på ett arbete där man i sitt arbete/sina arbetsuppgifter behöver ha kontakt, umgås och samarbeta med andra arbetstagare. Däremot så tycker jag att följande egenskaper:

Ärlig och pålitlig

Lojal arbetstagare, när reglerna är klara, fuskar inte!

Noggrann, slarvar inte

Många orkar arbeta även med monotona arbetsuppgifter och blir inte uttråkade

Ofta hälsosam livsstil, varken röker eller dricker

Sällan frånvarande från skolan/arbetet

borde vara väldigt positiva egenskaper hos en arbetstagare ur en arbetsgivares synvinkel. Det är det som är lite sorgligt att det ändå kan vara ett sådant hinder att ha AS när man trots allt har en hel del bra egenskaper som borde vara attraktiva hos en arbetsgivare tycker jag.

Jag menar när en del arbetstagare på sin arbetstid beter sig slarvigt, t.ex. så att andra får reda upp eventuella fel i efterhand eller ägnar mycket av sin arbetstid åt att prata om ditt och datt som inte hör till arbetet med kollegor eller utomstående/vänner, ringer och pratar med vänner ofta eller spelar spel/använder internet till privata saker som att shoppa eller använda facebook m.m. och då kanske inte heller är särskilt produktiva totalt sett så borde ju en individ med AS även om man inte är lika snabb men istället är tyst, ägnar sig åt sitt arbete (det man enligt min uppfattning ska göra när man är på arbetet) istället för att prata/surfa/göra annat på sin arbetstid, är noggrann, pålitlig m.m. ändå också uppskattas som arbetstagare för dessa egenskaper. Man är ju betald av arbetsgivaren och har förbundit sig genom ett anställningskontrakt att faktiskt utföra ett arbete på den tid som är bestämt som arbetstid och inte pyssla med annat på den tiden.

Som du skriver kan säkert också detta med att ha stark moralkodex och att kunna stå emot grupptryck anses vara en mindre positiv egenskap då man kan bli "besvärlig" för arbetsgivaren av olika anledningar, dels i en grupp som du skriver och jag tänker även på detta med "whistle-blowers".

Att ha svårt för att vara flexibel är ju också såklart något som kan innebära problem, men borde det inte ändå gå att ta hänsyn till allt detta och låta en individ med AS få komma till sin rätt så att han/hon bättre kan klara av ett arbete? Måste man kräva flexibilitet och social kompetens av alla (beror ju visserligen också på vad arbetsuppgifterna omfattar, vissa arbeten kräver ju att man måste vara mer social och flexibel)? Alla människor är ju olika och vi kompletterar väl varandra i vår olikhet, vissa är bra på att tala, vissa är musikaliska, vissa har talang inom sport, vissa är inte praktiskt lagda men är kanske bra säljare m.m.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-01-12 21:58:47

Stark moralkodex, starkt rättvisepatos - Ja det tror jag

Kan stå emot grupptryck - ja det kan jag oftast, eller ja typ jämt.

Ärlig och pålitlig - pålitlig ja, ärlig oftast, kan ibland hitta på saker om mig själv, menar inte att göra det utan det bara händer.

Lojal arbetstagare, när reglerna är klara, fuskar inte! - nja, jag har fuskat en del men jag tror jag är en lojal arbetstagare.

Noggrann, slarvar inte - haha jo jag slarvar, ofta, men oftast inte med flit utan för att jag inte orkar vara noggrann eller för att jag gör sakerna för snabbt.

Många orkar arbeta även med monotona arbetsuppgifter och blir inte uttråkade - nej då "dör" jag av uttråkning.

Ofta hälsosam livsstil, varken röker eller dricker - röker nej, dricker ibland.

Sällan frånvarande från skolan/arbetet - haha skolk är mitt mellannamn

Stor entusiasm och gedigna kunskaper inom det område/de områden som han eller hon är speciellt intresserad av - jo det stämmer nog.

Stor fantasi (ofta inom det egna specialområdet) - ja jag har stor fantasi inom det mesta, är en dagdrömmare med huvudet i det blå och som hittar på historier och andra grejer jämt.

Utvecklad förmåga att tänka i bilder, visualisera. Detta kan leda till nya och uppfinningsrika lösningar på problem - ja jag tänker i bilder.

Bra på detaljer, upptäcka och komma ihåg detaljer som andra inte lagt märke till eller har glömt - ibland ja ibland nej

Kan använda sig av originella metoder för att lösa problem - det vet jag inte.

Ofta mycket bra långtidsminne - både ja och nej

Bra koncentrationsförmåga och uthållighet, särskilt när det gäller specialintressen - nej nej och återigen nej

Men jag är rätt tveksam till att jag har AS, det är främst min ena psykolog som verkar tro att jag kan ha någon autismspektrumtillstånd. Jag och mina nära och kära tror mer på adhd. Så det kan ju förklara varför jag har en del nej.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Positiva saker

Inläggav sumiss » 2011-06-30 16:20:09

Jageh fick en tankeställare av min teraput, att vad är det braa med att ha as? Det står oftast och jag håller med det att vi tänker annorlunda än nts och se världen med andra ögon.. Men jag börjar fundera om jag ha varit för kritisk mot autism eller ignorant till våra tallanger eller samhällsvärde..

Såå vad har ni för tankar kring detta? Och va tycker ni att ni e bra på iom denna SD?
Och är det ok att jag tar upp detta senare i ett filmklipp, utan att nämna namn och forum?

Vill bli lite mer positiv :)

mnordgren:

Slog ihop med en tråd om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
sumiss
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2011-06-30

Re: Positiva saker

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-30 18:59:30

-Analytiskt tänkande.

Andra får fylla på listan.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Positiva saker

Inläggav Meppe » 2011-06-30 19:03:27

Förmåga att fokusera på saker när NormalTokiga skulle ha gett upp
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in