Alternativa gitarrstämningar

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Alternativa gitarrstämningar

Inläggav atoms » 2011-01-07 3:34:06

När jag spelade elgitarr förr i tiden så använde jag ofta en okonventionell stämning som passade mig bra. Istället för den traditionella EADGHE (bas till diskant) stämde jag GGDAGG och skapade några enkla fingersättningar utifrån det utöver det enkla med långfingret tvärs över halsen.

Min utrustning bestog av en 30W förstärkare och en distortion-box och jag harvade för det mesta 1 - 2 timmar/dag på ljudnivåer som gjorde att det hördes ganska långt utanför lägenheten.

Emellanåt övergav jag dock de mer uttänkta stämningarna och höll istället på med relativt avancerade ljudimprovisationer av noise-industri-karaktär. Då använde jag ofta skruvmejslar och fiolstråke och lät stundens ingivelse bestämma vad jag skulle göra. Detta pysslar jag fortfarande med (fast helt utan effektboxar).

Just skruvmejseln är intressant. Jag brukar stämma ner den tunnaste strängen och fästa den i en skåra som jag har filat ned i mejselns ände så att jag kan flytta den som ett rörligt stall och variera hur spänd strängen är. Det är faktiskt ganska otroliga effekter som uppstår när jag spänner strängen samtidigt som jag använder gitarrhalsen som stöd för skruvmejseln medan jag också spelar på strängen med fiolstråke. Det finns inget eko i förstärkaren men det är exakt det jag uppnår - skithäftigt.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Alternativa gitarrstämningar

Inläggav Miche » 2011-01-07 4:44:03

Kan du inte spela in och lägga upp någonstans så man kan lyssna?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav atoms » 2011-01-07 20:19:38

Jag har inspelningar från 1985, 1988, 1991 - 1996 och 2006. Jag har nyligen gjort ett urval av inspelningar och bestämt spårordning över tre CD med en total speltid på 4 timmar. Arbetsnamnet är "17 recordings; 1988. 1991 - 1996. 2006" och härnäst väntar mastering.

Det vore roligt att kunna lägga ut "excerpts" någonstans men hur gör man?
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav Miche » 2011-01-08 0:33:06

atoms skrev:Det vore roligt att kunna lägga ut "excerpts" någonstans men hur gör man?

Jag skulle rekommendera att du skaffar ett dropbox-konto och lägger upp klippen i Public-mappen, sen kan du lägga upp adressen här till din Public-mapp så att det går att ladda ner därifrån (klicka på Log in och sedan Create an account)!

Det som är praktiskt är att om du installerar dropbox på din dator så har du mappar där du kan lägga in filer och de laddas upp utan att du behöver göra något mer.

För att redigera dina inspelningar och endast göra utdrag så kan du använda audacity.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Intressanta intressen



Logga in