Facebook eller inte Facebook?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Jnx » 2011-01-07 12:33:46

barracuber skrev:Det visar väl vilken extrem NT-värld vi lever i!

Gör det? Man behöver väl inte vara NT för att vara intresserad av social kontakt? Om något är väl social kontakt via internet ofta enklare att hantera för personer som har svårt att läsa av ansiktsuttryck osv?
Jnx
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2009-09-30
Ort: Linköping

Inläggav ragnevi » 2011-01-07 14:38:02

barracuber skrev:För stora filer är dropbox.com suveränt. Man får 2 GB gratis, stöd för drag-and-drop och appar finns för alla plattformar. Klarar t.o.m. exe-filer.

Förr "skickade" man filer. Nu delar man.
Jag använder Dropbox också, men det är med människor som jag har tätare kontakt med, dessutom är inte Dropbox så väl utbrett så många använder inte det.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Miche » 2011-01-07 16:22:10

ragnevi skrev:]Jag använder Dropbox också, men det är med människor som jag har tätare kontakt med, dessutom är inte Dropbox så väl utbrett så många använder inte det.

När jag hade massor med dokument att skicka så la jag upp en enkel html-sida på dropbox med länkar till de dokument som den andra personen skulle ha, mailade länken till html-sidan och sen var det hur enkelt som helst för denne att hämta och när personen behövde ytterligare dokument var det bara att lägga till dem på html-sidan.

Hur praktiskt och enkelt som helst.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav atoms » 2011-01-08 4:39:24

Jag har lyssnat på den här sången lite och jag tror inte att han sjunger ansiktsburk utan egentligen sjunger han ansiktsbok - alltså facebook. Vad tror ni?

http://www.youtube.com/watch?v=an_8U-GDgwc
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav Arkimedes » 2011-01-08 4:44:26

atoms skrev:Jag har lyssnat på den här sången lite och jag tror inte att han sjunger ansiktsburk utan egentligen sjunger han ansiktsbok - alltså facebook. Vad tror ni?

http://www.youtube.com/watch?v=an_8U-GDgwc

Ansiktsburk.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav prodge64 » 2011-01-08 6:00:53

Den låten kom långt före facebook. Jag vet inte vilket språk den har, men det är i alla fall inte svenska. :)
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Dagobert » 2011-01-08 6:07:27

Arabiska, enl Wikipedia [WikiSve]Ansiktsburk[/WikiSve]
Dagobert
 
Inlägg: 14143
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav atoms » 2011-01-08 21:28:33

prodge64 skrev:Den låten kom långt före facebook. Jag vet inte vilket språk den har, men det är i alla fall inte svenska. :)


Det är ju det jag menar; det var ju en spådom. Man trodde att de sjöng ansiktsburk medan de i själva verket sjöng ansiktsbok.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav prodge64 » 2011-01-09 2:38:22

atoms skrev:
prodge64 skrev:Den låten kom långt före facebook. Jag vet inte vilket språk den har, men det är i alla fall inte svenska. :)


Det är ju det jag menar; det var ju en spådom. Man trodde att de sjöng ansiktsburk medan de i själva verket sjöng ansiktsbok.

Hur kan dom göra det när låten inte är på svenska?
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav atoms » 2011-01-09 5:07:31

prodge64 skrev:
atoms skrev:
prodge64 skrev:Den låten kom långt före facebook. Jag vet inte vilket språk den har, men det är i alla fall inte svenska. :)


Det är ju det jag menar; det var ju en spådom. Man trodde att de sjöng ansiktsburk medan de i själva verket sjöng ansiktsbok.

Hur kan dom göra det när låten inte är på svenska?


Spåkonstens vägar äro outgrundliga; kaffesump har inget språk. Jag fick bara ett konstigt infall och försökte utvinna något komiskt ur saken. Man kan se det som en följdsjukdom av svår aspergers; man kan ju bli lite okänslig av det.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav rdos » 2011-01-09 19:37:19

Jag blev medlem för ett tag sedan för att kunna hjälpa dottern. Är inte speciellt aktiv dock. Bekymrar mig inte så mycket för säkerheten. Sunt förnuft säger att man inte outar sig mer på FB än på något annat ställe på nätet.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Alien » 2011-01-09 20:15:52

Jnx skrev:
KrigarSjäl skrev:Just nu lutar det åt att jag inte reggar mig på facebook...det verkar ju rätt knepigt med alla inställningar, ändringar och dolda funktioner.

Fast, man kan ju bara skita i att ens arbetsgivare riskerar att kunna hitta en bild på en själv i fyllan.


Problemet är väl snarare de blivande arbetsgivarna. Har de många sökande kan de välja Facebook till att gallra ut vissa. T ex de som verkar oseriösa, festar hårt (och kan vara bakfulla på jobbet).

Ännu värre kanske det är om man inte är med alls på FB. Betraktas man då som udda och avvikande och sållas bort för den skull? För mig skulle det inte hjälpt att vara med heller ("hon har alldeles för få vänner, verkar vara en osmidig enstöring").
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav rdos » 2011-01-09 20:24:00

Alien skrev:Ännu värre kanske det är om man inte är med alls på FB. Betraktas man då som udda och avvikande och sållas bort för den skull? För mig skulle det inte hjälpt att vara med heller ("hon har alldeles för få vänner, verkar vara en osmidig enstöring").


Att skaffa massvis av "vänner" på FB är ingen konst. Det finns folk som samlar på vänner, och dem kan man bli "vän" med utan att ens känna dem närmare.

Själv godkänner jag inte folk som jag inte känner närmare. Jag vill ha en liten lista av vänner som jag verkligen känner.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav jorand » 2011-01-09 20:48:40

rdos skrev:
Alien skrev:Ännu värre kanske det är om man inte är med alls på FB. Betraktas man då som udda och avvikande och sållas bort för den skull? För mig skulle det inte hjälpt att vara med heller ("hon har alldeles för få vänner, verkar vara en osmidig enstöring").


Att skaffa massvis av "vänner" på FB är ingen konst. Det finns folk som samlar på vänner, och dem kan man bli "vän" med utan att ens känna dem närmare.

Själv godkänner jag inte folk som jag inte känner närmare. Jag vill ha en liten lista av vänner som jag verkligen känner.

Det går väldigt enkelt att ställa in så att ingen kan se hur många vänner man har (eller inte har).
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav rdos » 2011-01-09 20:59:28

jorand skrev:
rdos skrev:
Alien skrev:Ännu värre kanske det är om man inte är med alls på FB. Betraktas man då som udda och avvikande och sållas bort för den skull? För mig skulle det inte hjälpt att vara med heller ("hon har alldeles för få vänner, verkar vara en osmidig enstöring").


Att skaffa massvis av "vänner" på FB är ingen konst. Det finns folk som samlar på vänner, och dem kan man bli "vän" med utan att ens känna dem närmare.

Själv godkänner jag inte folk som jag inte känner närmare. Jag vill ha en liten lista av vänner som jag verkligen känner.

Det går väldigt enkelt att ställa in så att ingen kan se hur många vänner man har (eller inte har).


OK. Men jag känner ingen på FB som verkar ha gjort det. De som jag har som vänner visar öppet upp vilka de är vänner med. Om nu ingen använder denna funktion så verkar det suspekt att själv använda den. Kanske en arbetsgivare frågar: "varför är den där individen rädd för att visa sina vänner? Har h*n kanske inga vänner?".
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Alien » 2011-01-09 21:03:24

Titti skrev:
KrigarSjäl skrev:Just nu lutar det åt att jag inte reggar mig på facebook...det verkar ju rätt knepigt med alla inställningar, ändringar och dolda funktioner.


Mitt förslag är att du skapar en profil på facebook som du kallar KrigarSjäl med samma bild på dig som din avatar. Då kan du testa hur det verkar och se dig runt lite. Lämna inte ut någon privat information och lägg bara till andra forumister som vänner - under deras nick eller riktiga namn, själv är du fortfarande bara ditt nick där.

Om du trivs med det så kan du registrera en verklig profil också och du kan behålla dem båda.


Jag trodde att man måste registrera sig med ett riktigt namn (falskt el äkta).

Så jag skulle alltså kunna skapa en profil kallad "Alien" (el nåt liknande)?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav jorand » 2011-01-09 21:06:51

rdos skrev:
jorand skrev:Det går väldigt enkelt att ställa in så att ingen kan se hur många vänner man har (eller inte har).


OK. Men jag känner ingen på FB som verkar ha gjort det. De som jag har som vänner visar öppet upp vilka de är vänner med. Om nu ingen använder denna funktion så verkar det suspekt att själv använda den. Kanske en arbetsgivare frågar: "varför är den där individen rädd för att visa sina vänner? Har h*n kanske inga vänner?".

Man kan ställa in så att "vänner" ser, "vänners vänner" ser eller hur man själv önskar, inklusive "endast jag". Det är många som inte visar något alls för okända, inget ovanligt. Det tyder väl snarare på en viss integritet.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav jorand » 2011-01-09 21:10:51

Alien skrev:
Titti skrev:
KrigarSjäl skrev:Just nu lutar det åt att jag inte reggar mig på facebook...det verkar ju rätt knepigt med alla inställningar, ändringar och dolda funktioner.


Mitt förslag är att du skapar en profil på facebook som du kallar KrigarSjäl med samma bild på dig som din avatar. Då kan du testa hur det verkar och se dig runt lite. Lämna inte ut någon privat information och lägg bara till andra forumister som vänner - under deras nick eller riktiga namn, själv är du fortfarande bara ditt nick där.

Om du trivs med det så kan du registrera en verklig profil också och du kan behålla dem båda.


Jag trodde att man måste registrera sig med ett riktigt namn (falskt el äkta).

Så jag skulle alltså kunna skapa en profil kallad "Alien" (el nåt liknande)?

Du kan kalla dig vad du vill, samt ändra namnet senare om du vill det.

Du kan också lägga in ett alternativt namn som folk kan söka på.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav Arkimedes » 2011-01-09 22:00:00

Alien skrev:Så jag skulle alltså kunna skapa en profil kallad "Alien" (el nåt liknande)?

Jag har för mig att man måste fylla i både för- och efternamn. Alien Aliensson.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav rdos » 2011-01-09 22:02:30

Arkimedes skrev:
Alien skrev:Så jag skulle alltså kunna skapa en profil kallad "Alien" (el nåt liknande)?

Jag har för mig att man måste fylla i både för- och efternamn. Alien Aliensson.


Jag tror inte det är så stor mening med det hela om man är något nick ifrån AF. Som jag ser det så är FB för riktiga vänner, och då vet man ju ändå varandras riktiga namn.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Arkimedes » 2011-01-09 23:15:09

rdos skrev:
Arkimedes skrev:
Alien skrev:Så jag skulle alltså kunna skapa en profil kallad "Alien" (el nåt liknande)?

Jag har för mig att man måste fylla i både för- och efternamn. Alien Aliensson.


Jag tror inte det är så stor mening med det hela om man är något nick ifrån AF. Som jag ser det så är FB för riktiga vänner, och då vet man ju ändå varandras riktiga namn.

Alien Aliensson kanske inte vill att alla hennes vänner, bekanta, vänners vänner, gamla klasskamrater etc ska hitta henne på Facebook?
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav jorand » 2011-01-09 23:28:52

Arkimedes skrev:
Alien skrev:Så jag skulle alltså kunna skapa en profil kallad "Alien" (el nåt liknande)?

Jag har för mig att man måste fylla i både för- och efternamn. Alien Aliensson.

Eller möjligen "The Alien"?
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav prodge64 » 2011-01-10 1:44:52

atoms skrev:
prodge64 skrev:
atoms skrev:
prodge64 skrev:Den låten kom långt före facebook. Jag vet inte vilket språk den har, men det är i alla fall inte svenska. :)


Det är ju det jag menar; det var ju en spådom. Man trodde att de sjöng ansiktsburk medan de i själva verket sjöng ansiktsbok.

Hur kan dom göra det när låten inte är på svenska?


Spåkonstens vägar äro outgrundliga; kaffesump har inget språk. Jag fick bara ett konstigt infall och försökte utvinna något komiskt ur saken. Man kan se det som en följdsjukdom av svår aspergers; man kan ju bli lite okänslig av det.

Jag tyckte inte det var okänsligt, jag förstod bara inte riktigt vad du menade. :)
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav barracuber » 2011-03-02 5:01:49

Huffington Post: http://www.huffingtonpost.com/2011/02/28/facebook-home-addresses-phone-numbers_n_829459.html">Facebook To Share Users' Home Addresses, Phone Numbers With External Sites

artikeln skrev:Facebook will be moving forward with a controversial plan to give third-party developers and external websites the ability to access users' home addresses and cellphone numbers in the face of criticism from privacy experts, users, and even congressmen.

Facebook quietly announced the new policy in a note posted to its Developer Blog in January. It suspended the feature just three days later following user outcry, while promising that it would be "re-enabling this improved feature in the next few weeks."

In response to a letter penned by Representatives Edward Markey (D-Mass.) and Joe Barton (R-Texas) expressing concern over the new functionality, Facebook reaffirmed that it will be allowing third parties to request access to users' addresses and phone numbers.


Undrar varför man inte hört mer om detta..

Men nog är det skönt att veta att man har amerikanska kongressmän på sin sida.... :o

Själv skulle jag aldrig komma på tanken att skriva in min adress eller mobilnummer på Fejan...

(Dock gör man det ju i godan ro på andra sajter när man t ex ska näthandla... :roll:)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till Intressanta intressen



Logga in