Doftkänslighet
28 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Doftkänslighet
Det finns en sak jag funderat på väldigt länge, nämligen doftöverkänslighet. Inte bara så att jag nyser av starka parfymer och så, utan vissa dofter framkallar fysiska reaktioner.
Whiskeydoft får mig att kräkas t ex. Jag blir täppt i näsan av ganska många dofter, och börjar nysa av flera (tvål, schampoo, parfym, tvättmedel). Tobaksrök tål jag inte överhuvudtaget. Fiskdisken kan jag inte gå förbi, lukten äcklar mig för mycket.
Det som gör mig fundersam är att jag kan känna dofter som är så svaga att bara jag känner dem. Sniffar jag på brödet ena dagen och hävdar att det är mögligt så kan man nästan sätta pengar att det inom 24 timmar finns gröna fläckar på det. Mer än en gång har jag funderat på om man kan ha dofthallucinationer.
Är det någon mer som har det så eller som känner igen sig lite?
Whiskeydoft får mig att kräkas t ex. Jag blir täppt i näsan av ganska många dofter, och börjar nysa av flera (tvål, schampoo, parfym, tvättmedel). Tobaksrök tål jag inte överhuvudtaget. Fiskdisken kan jag inte gå förbi, lukten äcklar mig för mycket.
Det som gör mig fundersam är att jag kan känna dofter som är så svaga att bara jag känner dem. Sniffar jag på brödet ena dagen och hävdar att det är mögligt så kan man nästan sätta pengar att det inom 24 timmar finns gröna fläckar på det. Mer än en gång har jag funderat på om man kan ha dofthallucinationer.
Jepp!
Bara vissa dofter som triggar mig, och väldigt varierande beroende på dagsform. Snus är värst på skalan medans vissa ferromoner nästan gör mig lite hög. Eftersom dom flesta kan känna att bebisar luktar gott och snus luktar illa kan man ju anta att man bara har ett väldigt uppskruvat luktsinne som uppfattar dessa lukter på ibland flera meters håll. Inget jag är förvånad över om jag begrundar hur min hjärna funkar.
Bara vissa dofter som triggar mig, och väldigt varierande beroende på dagsform. Snus är värst på skalan medans vissa ferromoner nästan gör mig lite hög. Eftersom dom flesta kan känna att bebisar luktar gott och snus luktar illa kan man ju anta att man bara har ett väldigt uppskruvat luktsinne som uppfattar dessa lukter på ibland flera meters håll. Inget jag är förvånad över om jag begrundar hur min hjärna funkar.
Så otroligt skönt att läsa att det inte bara var jag, eller min inbillning! Eller, det kan ju vara inbillning ändå, men det kan alltså vara min AS som ligger bakom (det sa de inget om på psyk)!
Jag vet inte hur många gånger jag fått höra att "det känns inget" och så får jag en sån där blick.
Rätt deprimerande efter ett tag, jag började tro att jag var helt tossig.
Jag vet inte hur många gånger jag fått höra att "det känns inget" och så får jag en sån där blick.

Re: Doftkänslighet
Allanna skrev:Det finns en sak jag funderat på väldigt länge, nämligen doftöverkänslighet. Inte bara så att jag nyser av starka parfymer och så, utan vissa dofter framkallar fysiska reaktioner.
Det är välkänt att att dofter kan framkalla fysiska reaktioner (utan att det har något med allergi att göra).
Allanna skrev:Det som gör mig fundersam är att jag kan känna dofter som är så svaga att bara jag känner dem. Sniffar jag på brödet ena dagen och hävdar att det är mögligt så kan man nästan sätta pengar att det inom 24 timmar finns gröna fläckar på det.
Du har ett bra doftsinne och det är inte alls konstigt att just den doften går att känna.
Allanna skrev:Mer än en gång har jag funderat på om man kan ha dofthallucinationer.
Jodå, doft och smakminnen är väldigt starka minnen och kan definitivt orsaka hallucinationer.
Tänkte att som före detta rökare borde jag förstört min näsa helt, men det verkar jag ju inte ha gjort eftersom den fortfarande verkar fungera lite väl mycket
En annan sak med dofter är att de flesta nyduschade människor doftar gott i sig själva, utan en massa extra-lukt typ after shave eller parfym. En svag, varm doft. Fast det kanske inte är så vanligt att man kan uppfatta sådana dofter, eller blir våra näsor bedövade av alla kemikaliedofter omkring oss?
Kattpäls älskar jag att sniffa på, till kattens förtret. Det luktar otroligt gott!
Fast jag vill nog inte ha hallucinationer, men jag kan ju inte gärna hålla andan heller.

En annan sak med dofter är att de flesta nyduschade människor doftar gott i sig själva, utan en massa extra-lukt typ after shave eller parfym. En svag, varm doft. Fast det kanske inte är så vanligt att man kan uppfatta sådana dofter, eller blir våra näsor bedövade av alla kemikaliedofter omkring oss?
Kattpäls älskar jag att sniffa på, till kattens förtret. Det luktar otroligt gott!
Fast jag vill nog inte ha hallucinationer, men jag kan ju inte gärna hålla andan heller.
Starka parfymer är ett objekt som jag irriterar mig väldigt på och rentav mår illa av, speciellt då tonåriga flickor som häver på i onödiga mängder. Seriöst fattar inte poängen, för mycket parfym blir ju bara skunk.
Aja off topic, jo vissa dofter framkallar vissa fysiska reaktioner men för mig är det mesta humör ändringar. Doften från gammal disk får mig dock att bli spyfärdig, och tobaksrök får mig att bara vilja komma där ifrån snabbt som tusan.
Så ja nog har man en liten doftkänslighet, dock så har jag mina tvivel att det hänger ihop med asperger, och att det kanske istället beror på uppväxten och miljön du lever i, tror jag i alla fall.
Aja off topic, jo vissa dofter framkallar vissa fysiska reaktioner men för mig är det mesta humör ändringar. Doften från gammal disk får mig dock att bli spyfärdig, och tobaksrök får mig att bara vilja komma där ifrån snabbt som tusan.
Så ja nog har man en liten doftkänslighet, dock så har jag mina tvivel att det hänger ihop med asperger, och att det kanske istället beror på uppväxten och miljön du lever i, tror jag i alla fall.
- PelleVångman
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-01-06
Banzai skrev:Allanna skrev:Kattpäls älskar jag att sniffa på, till kattens förtret. Det luktar otroligt gott!
+1 Särskilt kattpäls på katt som kommer in utifrån. De luktar så underbart friskt.
+2
Så det är inte bara jag alltså! Särskilt kattungar! Att sniffa kattungar är riktigt beroendeframkallande! Så fort en kattunge är inom räckhåll så måste jag lyfta upp den, borra in näsan i pälsen och dra ett djupt andetag! Och jag skojar inte, jag är beroende!

Extremt känslig.
En viss typ av maggas ger mig starka kväljningar, jag kan knappt andas och är alltid så nära på att spy. Bara minnet av stanken gör mig spyfärdig. Och jag kan inte kontrollera reaktionen, den bara kommer.
Det här är ett stort ämne, och ett av mina problem. Jag är ju inte heller tyst om jag upplever en stank. Frågar direkt vad det är som luktar, och det verkar inte uppskattat.
Är det oförskämt att fråga vad det är som stinker? Det tycker jag inte att det är, men uppenbarligen är det en fråga som upprör.
En viss typ av maggas ger mig starka kväljningar, jag kan knappt andas och är alltid så nära på att spy. Bara minnet av stanken gör mig spyfärdig. Och jag kan inte kontrollera reaktionen, den bara kommer.
Det här är ett stort ämne, och ett av mina problem. Jag är ju inte heller tyst om jag upplever en stank. Frågar direkt vad det är som luktar, och det verkar inte uppskattat.
Är det oförskämt att fråga vad det är som stinker? Det tycker jag inte att det är, men uppenbarligen är det en fråga som upprör.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Allanna skrev:Tänkte att som före detta rökare borde jag förstört min näsa helt, men det verkar jag ju inte ha gjort eftersom den fortfarande verkar fungera lite väl mycket
Rökare i 30 år innan jag slutade kan fortfarande känna lukter som inte andra känner. Blir utskälld när jag påstår att det luktar mögel.
Våt hund luktar härligt i min näsa, liksom små barn, Dessutom gillar barn mig ganska bra, kanske att min lukt passar barn ??
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
earlydayminer skrev:Är det oförskämt att fråga vad det är som stinker? Det tycker jag inte att det är, men uppenbarligen är det en fråga som upprör.
Ja, luktsinnet är ju offer för mer prydhet än de andra sinnena. Anses av hävd mera "djuriskt". Matos ska vädras ut även om man just ska äta samma mat, frågar man vad det är som luktar anses väl alla som nyss har fisit kunna känna sig ertappade och övriga undra om det är deras armhålor eller kön som stinker.
Allanna skrev:Kattpäls älskar jag att sniffa på, till kattens förtret. Det luktar otroligt gott!
Jävligt fascinerande, hur kan en katt som äter mat som luktar fan, lukta så gott?
Banzai skrev:Särskilt kattpäls på katt som kommer in utifrån. De luktar så underbart friskt.
Jo, men det luktar mer skog tycker jag!
Arkimedes skrev:Så fort en kattunge är inom räckhåll så måste jag lyfta upp den, borra in näsan i pälsen och dra ett djupt andetag! Och jag skojar inte, jag är beroende!![]()
Inte bara du, min fästmö är helt hopplös, hon sover bäst med en katt som hon borrar in näsan i och det lustiga är att hon är allergisk mot katt, men så länge hon har katt i sin närhet så hanterar hennes immunsystem det på ett normalt sätt, men är hon utan katt en period så får hon problem nästa gång hon träffar en katt...
Enligt läkare som kan det där med allergier så är det inget onormalt, men det är inte legio (egentligen ett felaktigt ord, men jag hittar inget bättre) för läkare att berätta sådant för sina patienter.
lasseivägen skrev:Rökare i 30 år innan jag slutade kan fortfarande känna lukter som inte andra känner.
Luktsinnet återställs ofta, kanske dock inte fullständigt en tid efter att folk slutat röka.
Miche skrev:det lustiga är att hon är allergisk mot katt, men så länge hon har katt i sin närhet så hanterar hennes immunsystem det på ett normalt sätt, men är hon utan katt en period så får hon problem nästa gång hon träffar en katt...
Det funkar kanske likadant med cigarettrök? Rökförbuden kanske gör att hon får större problem?

Aj, slå mig inte

Dagobert skrev:Miche skrev:det lustiga är att hon är allergisk mot katt, men så länge hon har katt i sin närhet så hanterar hennes immunsystem det på ett normalt sätt, men är hon utan katt en period så får hon problem nästa gång hon träffar en katt...
Det funkar kanske likadant med cigarettrök? Rökförbuden kanske gör att hon får större problem?
Knappast... Tobaken har skadeverkningar förutom allergin!
Dagobert skrev:Aj, slå mig inte
Blä!
Jag har svårt att tro att det inte har med AS att göra, för först går jag omkring och även om jag inte har så enormt umgänge så är jag den enda med ett luktsinne av min kaliber.
Sen hittar jag hit
Och det finns gott om doftkänsliga som verkar förstå hur jag har det och hur det känns att bli ifrågasatt ideligen!
Eller, det kanske inte direkt är ett diagnoskriterie eller så, men en väldigt vanlig biverkning s a s?
Sen hittar jag hit

Och det finns gott om doftkänsliga som verkar förstå hur jag har det och hur det känns att bli ifrågasatt ideligen!
Eller, det kanske inte direkt är ett diagnoskriterie eller så, men en väldigt vanlig biverkning s a s?
Klart du är beroende när de luktar så otroligt gott! Hundvalpar luktar inte alls lika gott, men kattungar! Jag har bott hos kattuppfödare och i avelshonans rum så det blev en del kattungar på huvudkudden.Arkimedes skrev:Banzai skrev:Allanna skrev:Kattpäls älskar jag att sniffa på, till kattens förtret. Det luktar otroligt gott!
+1 Särskilt kattpäls på katt som kommer in utifrån. De luktar så underbart friskt.
+2
Så det är inte bara jag alltså! Särskilt kattungar! Att sniffa kattungar är riktigt beroendeframkallande! Så fort en kattunge är inom räckhåll så måste jag lyfta upp den, borra in näsan i pälsen och dra ett djupt andetag! Och jag skojar inte, jag är beroende!![]()

Kunde jag så skulle jag tejpa fast mina två katter runt huvudet på mig, då skulle jag vara nöjd. Jag måste inhalera katt minst en gång om dagen så de är verkligen beroendeframkallande (både vuxna och kattungar).
Jag tror det. Det är aldrig någon som uppskattar när jag säger detta, särskilt inte när det är det första jag säger när jag kommer innanför dörren.earlydayminer skrev:Är det oförskämt att fråga vad det är som stinker? Det tycker jag inte att det är, men uppenbarligen är det en fråga som upprör.

Allanna skrev:Det som gör mig fundersam är att jag kan känna dofter som är så svaga att bara jag känner dem. Sniffar jag på brödet ena dagen och hävdar att det är mögligt så kan man nästan sätta pengar att det inom 24 timmar finns gröna fläckar på det. Mer än en gång har jag funderat på om man kan ha dofthallucinationer.
Det är samma här. Jag känner dofter ingen annan anar. Är jag ute i skogen med hunden så brukar vi båda kunna få vittring på något relativt samtidigt.
Är jag ute i skogen på sommaren eller hösten så kan jag lukta mig till bär,svamp och döda ting på många många meters avstånd. Även då det är vindstilla.
Vissa parfymer luktar för mig så starkt trots att personen i fråga som bär den kan ha duschat av sig och haft nya rena kläder på sig så känner jag ändå doften. Många parfymer och andra dofter kan ge mig migrän och täppta bihålor. Det är inte bara en gång jag gått runt och sett ut som Rudolf med den röda mulen bara för att jag råkat gått förbi någon med en parfym jag inte tål på exempelvis stan eller i dagligvaruhandeln.
Det positiva i att ha en känslig näsa är att jag sällan behöver be om recept på vissa maträtter eller bakade läckerheter. Jag känner på ett ungefär hur mycket det är av varje sak. Enda gången jag kan bli lite osäker är om det är någon ingrediens jag inte använt själv förut eller något jag inte ätit förut.
Jag luktar på allt innan jag använder det i min matlagning. Vissa saker håller längre än vad det föreslagna datumet på förpackningen säger och vissa saker kortare.
Det är både en förbannelse och lite av en välsignelse att ha ett känsligt tryne.
favoritdoften är mossan i skogen och min hunds tassar. Som påminner om mossa i lukten. Blöt skog är underbart det med.
Moderator mnordgren: fixade citatet så det framgår vem som citeras.
Allanna skrev:Jag har svårt att tro att det inte har med AS att göra, för först går jag omkring och även om jag inte har så enormt umgänge så är jag den enda med ett luktsinne av min kaliber.
Sen hittar jag hit![]()
Många med NPF har känsligare sinnen helt enkelt. Inte alltid samma sinnen men det är jättevanligt att vara känslig för ljud, ha svårt att filtrera bort bakgrundsljud; att vara känslig för starkt solljus eller lysrör; att ha problem med mat p g a smak, lukt, konsistens mm; att vara känslig för värme och kyla; att ogilla beröring och bli galen av kläder som sitter åt, skavande etiketter mm.
Gäller dock inte alla, en del älskar starka dofter, starkt ljus, smakrik mat av alla slag, kramar, värme, musik på hög volym etc, extra hög smärttröskel etc, men det verkar vara vanligt att vi med NPF hamnar i antingen den ena ytterligheten eller den andra jämfört med majoriteten.
Inger skrev:Många med NPF har känsligare sinnen helt enkelt.
Perceptionsstörningar? Begreppet du bestrider?
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Jag har rätt så bra luktsinne. Speciellt stark parfymlukt tycker jag precis som en del andra här är väldigt jobbig.
- snuggelhund
- Anslöt: 2010-07-16
Inger skrev:Allanna skrev:Jag har svårt att tro att det inte har med AS att göra, för först går jag omkring och även om jag inte har så enormt umgänge så är jag den enda med ett luktsinne av min kaliber.
Sen hittar jag hit![]()
Många med NPF har känsligare sinnen helt enkelt. Inte alltid samma sinnen men det är jättevanligt att vara känslig för ljud, ha svårt att filtrera bort bakgrundsljud; att vara känslig för starkt solljus eller lysrör; att ha problem med mat p g a smak, lukt, konsistens mm; att vara känslig för värme och kyla; att ogilla beröring och bli galen av kläder som sitter åt, skavande etiketter mm.
Gäller dock inte alla, en del älskar starka dofter, starkt ljus, smakrik mat av alla slag, kramar, värme, musik på hög volym etc, extra hög smärttröskel etc, men det verkar vara vanligt att vi med NPF hamnar i antingen den ena ytterligheten eller den andra jämfört med majoriteten.
Intressant. Undra vad det kan bero på ?
- snuggelhund
- Anslöt: 2010-07-16
- Du menar att du känner den lukten redan här?
- Näää, köttet luktar väl inte alls dåligt?
- Vaniljsåsen är dålig påstår du... åfan, den smakade visst lite konstigt.
En eller flera ingredienser i starka parfymer kan trigga tillfällig huvudvärk hos mig och avsky mot den/det som bär på lukten. Jag vill fly fältet vid sådana tillfällen.
- Näää, köttet luktar väl inte alls dåligt?
- Vaniljsåsen är dålig påstår du... åfan, den smakade visst lite konstigt.

En eller flera ingredienser i starka parfymer kan trigga tillfällig huvudvärk hos mig och avsky mot den/det som bär på lukten. Jag vill fly fältet vid sådana tillfällen.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor