Skala kokt potatis

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav atoms » 2011-01-06 17:35:03

Jag brukar också skala potatisen innan jag kokar den och ofta delar jag då större i halvor för att förkorta koktiden. Men man kan också äta skalet för det är ju på intet sätt hälsovådligt.

Välkommen hit Nilspils1398762741 och välkommen tillbaka om du nu väljer att försvinna ett tag.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav atoms » 2011-01-06 17:39:28

Det är ju sällan det händer att jag äter någonstans där de har kokat potatisen med skalet kvar; glömmer ju bort hur det är jag gör när jag skalar den.

Har för mig att jag brukar lägga två snitt och sedan skala från krysset och ta tag om skalet med hjälp av tummen och kniven samtidigt som jag säkrar potatisens läge med hjälp av gaffeln.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav Arkimedes » 2011-01-06 21:50:23

Nilspils1398762741 skrev:Hej!

Har inte blivit inaktiverad ännu, så jag skriver igen.

Tack för alla snälla svar. Jag har ingen diagnos att skylla på, så att sitta vid matbordet och nästan bli hånad när man ska äta är ett lite större problem än ni kanske förstår. Att jag dessutom söker mig ut på ett forum på nätet och skriver om de mest intima problemen, ja, ni fattar nog att det är svårt...

Jag väljer att bli inaktiverad på forumet trots alla hyggliga här. Tror det är fel tidpunkt i livet för mig att vara här. Tanken på att ha AS är skrämmande och upprörande samtidigt som den är lugnande för att den förklarar så mycket problem jag haft. Måste nog bearbeta detta lite själv först... Ledsen om detta upprör. Jag tar alltså inte avstånd från er.

Lås gärna denna tråd, moderatorer, detta kröp lite för nära och känns jobbigt...

/Nisse

Jag förstår att det måste kännas jobbigt att sitta vid matbordet och inte kunna skala potatis när man är vuxen och förväntas kunna det. Det är likadant med alla andra småsaker som andra tar förgivet medan man själv har problem med det.

Du får gärna skriva PM till mig om du vill skriva om detta eller något annat.

Om du väljer att inaktivera dig så hoppas jag att du känner dig välkommen tillbaka när du är redo för det.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Miche » 2011-01-07 1:11:40

Jag äter med skal, inte för att det är jobbigt att skala (för det mesta är det inte speciellt svårt utom då potatisen är överkokt eller om det är en mjölig sort), utan för att jag tycker att det är helt ok att äta (bara den är borstad innan den är kokt), dessutom innehåller skalet så vitt jag vet en del bra näringsämnen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav johan_uppsala » 2011-01-07 2:18:38

Äter man mycket oskalad potatis bör man kanske tänka på att solaninhalten i potatisskal är mångfalt högre än i potatis som i relativt små mängder är fatalt toxiskt. Räknat enligt källa nedan ger det att 2.8-5.6kg oskalad potatis är dödligt, medan det av skalad potatis kan ätas i 3-5 ggr mer. Halveringstiden för solanin enligt en annan källa är 1-2 månader så det kan ju vara värt att ta sig tiden att skala.

http://ntp.niehs.nih.gov/ntpweb/index.c ... DE73F21505


edit: syftningsfel där uppe, är såklart solaninet och inte potatisen som är toxisk :)
johan_uppsala
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Uppsala

Inläggav vadloink » 2011-01-09 0:49:14

Jag har alltid haft samma problem också. Men äter väldigt lite potatis eftersom jag inte tror att det är bra, varken med solaninet i dem eller såna stora mängder snabba kolhydrater som någon har varit inne på.

Jag gör så här för att åtminstone närma mig någon sorts värdighet:

Jag skär potatisen i två halvor på längden. Spetsar en halva på gaffeln i den skurna sidan och använder kniven och tummen för att skala. Visst. Potatisen går ofta sönder.

Annars kan man göra som mina söner när de inte orkar skala. Krossa den med gaffeln och pilla bort så mycket skal man orkar.
vadloink
 
Inlägg: 690
Anslöt: 2009-09-30

Inläggav AAA » 2011-01-09 11:39:24

Nils kanske upplever detta som ett problem, jag kan inte se problematiken riktigt.

Potatis är äckligt, i förädlad form kan den vara okej, som till exempel pommes frites.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav vadloink » 2011-01-09 21:24:51

Ja, potatis är ett rätt onödigt livsmedel. Men i den svenska kulturen anses det konstigt att inte äta potatis, till och med högfärdigt och slösaktigt, eftersom potatis så länge har varit vår huvudsakliga stapelvara.
vadloink
 
Inlägg: 690
Anslöt: 2009-09-30

Inläggav Juddy » 2011-01-09 22:05:45

KrigarSjäl skrev:
Zombie skrev:+ 1 igen.

Klart som fan att forumet blir ointressant med en grobian som tar sig rätten att köra bort folk. Och hur många som bara gör ett aktivt val att fortsätta lurka, om ens det, får vi aldrig veta. :evil:

Är det någon som gör forumet ointressant så är det rebusmakarna...


Det får ju stå för dig. Hellre det än folk som ser det som sin livsuppgift att meja ner andra.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Pemer » 2011-01-31 23:11:46

Jag har alltid varit precis lika dålig på potatisskalandet. Därför har det mest blivit pasta i den egna matlagningen. Potatis har i mitt hem förekommit i form av bakpotatis, pommes frites, potaitissallad och framför allt chips. :oops:

Jag är 42 nu och flyttade hemifrån vid 19, och under det sista året har jag plötsligt slagit mig själv med häpnad och faktiskt köpt hem och kokat potatis flera gånger. Så först nu har jag nog lyckats komma upp i tvåsiffrigt antal tillfällen med kokt potatis! :lol:
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Kahlokatt » 2011-01-31 23:15:29

KrigarSjäl skrev:
Zombie skrev:+ 1 igen.

Klart som fan att forumet blir ointressant med en grobian som tar sig rätten att köra bort folk. Och hur många som bara gör ett aktivt val att fortsätta lurka, om ens det, får vi aldrig veta. :evil:

Är det någon som gör forumet ointressant så är det rebusmakarna...


Nu är du jävligt nöjd va, när du får trampa två personer på tårna i samma tråd. Grattis eller nåt.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in