Har Michael Jackson AS? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tror du Michael Jackson har AS?

Ja!
6
32%
Nej!
13
68%
 
Antal röster : 19

Har Michael Jackson AS? (Omröstning)

Inläggav snyggsmartosexig » 2007-12-02 23:02:42

Jag tycker det finns en hel del indikationer på att Michael Jackson skulle ha AS. Hans musik är väldigt diskret i motsats till kontinuerlig. Han har udda ljud för sig i sina sångframträdanden. Han kan föreställa sig sin musik i huvudet in i minsta detalj, och även framföra denna med s k beatbox. När han dansar är hans rörelsemönster väldigt diskret (i motsats till kontinuerligt) vilket tillsammans med musiken ger ett väldigt "medvetet uttänkt" intryck.

Han verkar vara socialt missanpassad, söker sig i stor utsträckning till andra sociala kontakter än jämnåriga vuxna: huvudsakligen djur och barn. Han har varit extrem i sitt beteende på många sätt genom hans karriär, och därmed inte följt vedertagna kulturella och sociala normer. Han har även i perioder visat behov att isolera sig ifrån omvärlden, vilket kanske iofs inte är så konstigt om man är en massmedial figur utan något riktigt motstycke. I social interaktion med andra ger han överlag ett annorlunda intryck, och något tillbakadraget.

Men baserat på er uppfattning om MJ, tror ni att han har AS?
Senast redigerad av snyggsmartosexig 2011-05-04 11:05:39, redigerad totalt 1 gång.
snyggsmartosexig
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2007-09-28
Ort: Stockholm

Inläggav MsTibbs » 2007-12-02 23:34:38

Michael Jackson when he was a young boy. He used to dance to the beat of the washing machine, and so his Mother Katherine knew he was a gifted dancer.

Michael Jackson är med på norska wikipedia för Aspergers Syndrom
http://no.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom

Någonting skumt är det med Michael. Om det beror på AS, eller om han "bara" försöker kompensera för sin till musikindustrin förlorade barndom och den fysiska och psykiska misshandel som han utsattes för av främst sin far, men även av storebröderna, jag har sett videoklipp på Michaels far Joseph som talar om bestraffning medelst läderskärp samt att fadern kallade Michael "Big Nose" (grund till näsoperationerna?), tja, vem vet.

Vanliga rika människor i 40-årsåldern äger normalt inte ett eget zoo, nöjespark och bio på tomten, umgås barn och mycket äldre personer (Diana Ross) samt jämför sigsjälv med Peter Pan, pojken från Neverland som aldrig växer upp.
Bild
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:05:40, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MsTibbs » 2007-12-02 23:57:03

BEN
(sång om en råtta som MJ blir vän med)

Ben, the two of us need look no more
We both found what we were looking for
With a friend to call my own
I'll never be alone
And you, my friend, will see
You've got a friend in me
(you've got a friend in me)

Ben, you're always running here and there
You feel you're not wanted anywhere
If you ever look behind
And don't like what you find
There's one thing you should know
You've got a place to go
(you've got a place to go)

I used to say "I" and "me"
Now it's "us", now it's "we"
I used to say "I" and "me"
Now it's "us", now it's "we"
Ben, most people would turn you away
I don't listen to a word they say
They don't see you as I do
I wish they would try to
I'm sure they'd think again
If they had a friend like Ben
(a friend) Like Ben
(like Ben) Like Ben

Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:05:40, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MsTibbs » 2007-12-03 0:10:34

Beter Michael sig aspigt? Jag har letat upp några intervju-videoklipp, den nedersta har han inte opererat sig värst mycket än (att han har dålig ansiktsmimik där beror altså inte på botox 8) ) Jag antar att det är lättare att avgöra från sådana här klipp, "på scenen är jag ju en annan person" som han själv säger.

Intervju från 1995


Från Michaels bio på Neverland, intervju med Oprah Winfrey (1992 el 1993?)


Från Michaels Zoo 80-talet (runt Thrillertiden).


OK OK! Jag ska ge mig! Jag ska inte skriva 100 inlägg till om Michael Jackson trots att jag vill vill vill....!! 8)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:05:40, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MsTibbs » 2007-12-03 0:38:56

Ok, sista för ikväll.... :oops: Detta klipp är relativt nytt, från 2007. Michael jobbar på sitt nya album tillsammans med Will.I.Am. Michael ser ganska avslappnad ut, om än otroligt blyg/tillbakadragen.

Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:05:40, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav snyggsmartosexig » 2007-12-03 4:25:01

MsTibbs skrev:Beter Michael sig aspigt? Jag har letat upp några intervju-videoklipp, den nedersta har han inte opererat sig värst mycket än (att han har dålig ansiktsmimik där beror altså inte på botox 8) ) Jag antar att det är lättare att avgöra från sådana här klipp, "på scenen är jag ju en annan person" som han själv säger.


Det kan ju annars vara så att han på scenen låter AS-sidorna komma fram än mer, och när han sitter och intervjuas är en person som försöker passa in mer socialt. Fast jag tycker hela hans karaktär verkar vara ett exempel på en oerhört begåvad AS-person som p g a sin begåvning lyckats lära sig mkt som många AS-personer har svårt med. Och som p g a sina AS-egenskaper lyckats lära sig saker mkt bättre än dem flesta NT-personer. (Nu brukar ju jag argumentera så att begåvning är något relativt, att det bestäms av hur någon förhåller sig till sina förutsättningar. Och uppstår i interaktionen mellan förutsättningarna och den som med sin fria vilja agerar mot förutsättningarna. MJ har följdaktligen på flera sätt agerat bra mot sina förutsättningar.)

En sak som är intressant är MJs motorik, som verkar väldigt medveten. Jag var på en AS-träff för ett par veckor sedan, och när jag satt på tåget dit jag skulle så satte sig en person i stolsraden mittöver gången i förhållande till mig. Jag reagerade just på egenskapen att han inte utförde några "onödiga rörelser". Allt såg väldigt medvetet ut. Det var många andra som gick av tåget samtidigt som mig och honom, men jag frågade honom om han visste vad det jag skulle till låg just p g a att jag misstänkte att han också skulle dit. Det visade sig att så var fallet, och det var bara vi två av alla som skulle dit. Just den där motoriska medvetenheten verkar vara ett sätt att känna igen AS på.
Senast redigerad av snyggsmartosexig 2011-05-04 11:05:40, redigerad totalt 1 gång.
snyggsmartosexig
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2007-09-28
Ort: Stockholm

Inläggav msitua » 2007-12-03 8:39:56

Om om om Michael Jackson har AS - är det därför han vill umgås med yngre personer??????
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 11:05:40, redigerad totalt 1 gång.
msitua
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2007-04-26
Ort: Jonkoping

Inläggav weasley » 2007-12-03 10:24:22

Om MJ skulle ha AS torde det förklara varför han blivit vit på gamla dar... enligt rdos kan ju inte svarta ha AS.... *host*
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:05:40, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav junkandshit » 2007-12-03 11:55:46

Kanske något för pedofiltråden?
Senast redigerad av junkandshit 2011-05-04 11:05:40, redigerad totalt 1 gång.
junkandshit
 
Inlägg: 465
Anslöt: 2007-09-05

Inläggav MsTibbs » 2007-12-03 13:44:14

msitua skrev:Om om om Michael Jackson har AS - är det därför han vill umgås med yngre personer??????


AS brukar ha lättare att umgås personer som är yngre eller äldre än sig själva. De flesta av mina kontakter är dubbelt så gamla som jag ungefär. För min del är det pga att jag då "naturligt" är annorlunda i jämförelse med yngre/äldre just pga min ålder. Bland jämgamla blir jag för udda för att det ska kunna viftas bort med åldersargument.

MJJ umgås även med Diana Ross och Elizabeth Taylor bland annat, vilka är äldre än honom, inte bara barn.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:05:40, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MsTibbs » 2007-12-03 13:47:42

weasley skrev:Om MJ skulle ha AS torde det förklara varför han blivit vit på gamla dar... enligt rdos kan ju inte svarta ha AS.... *host*


Nu är det ju så att Michael Jackson inte är 100% svart, liksom många amerikaner, vilket ditt påstående kräver.

Michael Jackson heter bla Jackson just efter indianen Jack, från hans faders sida. Michael är altså åttondels indian. Han har även någon vit bakåt i släkten, jag minns dock ej exakt vem.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:05:40, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MsTibbs » 2007-12-03 13:54:45

junkandshit skrev:Kanske något för pedofiltråden?


Två gånger anmäld, den första gången stod killens mor på Michaels sida, killen själv hade sin tandläkarfaders sodium amythal i sig vid erkännandet. Två gånger friad totalt. Sean Lennon (John och Okos son) är bland de killar som försvarat honom officiellt.

Är han ändå skyldig hoppas jag han kommer brinna... (inte riktigt men nästan)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:05:40, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav snyggsmartosexig » 2007-12-03 17:22:55

msitua skrev:Om om om Michael Jackson har AS - är det därför han vill umgås med yngre personer??????


Jag tror det kan vara så, men detta utesluter ju naturligtvis inte möjligheten att han är pedofil. Men det visar på möjligheten att han inte är pedofil.

junkandshit skrev:Kanske något för pedofiltråden?


Ja, om man vill diskutera huruvida MJ är pedofil och inget mer så är nog pedofiltråden mer lämpad. Men diskussion kring om han har AS, och hur detta anknyter till frågan om han är pedofil tycker jag är inom ämnet för denna tråd. Personligen är jag dock inte så intresserad av just den aspekten.
Senast redigerad av snyggsmartosexig 2011-05-04 11:05:40, redigerad totalt 1 gång.
snyggsmartosexig
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2007-09-28
Ort: Stockholm

Inläggav uniqueNr5 » 2007-12-03 17:42:44

msitua skrev:Om om om Michael Jackson har AS - är det därför han vill umgås med yngre personer??????

Det har väl mer och göra med hans omständigheter och hur det format honom. Att vara ett musikaliskt underbarn och megastjärna gjorde det omöjligt att få en normal/sund barndom. Han led kanske mycket av detta och ville ta igen det han missat - uppleva en barndom.
Jag tror personligen inte Michael Jackson har AS. Han har ju iof. formats av sina omständigheter till några drag som skulle kvalificera för socialt handikapp,utanförskap m.m. Men det hade nog varit mer anmärkningsvärt om så inte var fallet..
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:05:40, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav uniqueNr5 » 2007-12-03 17:48:57

MsTibbs skrev:
weasley skrev:Om MJ skulle ha AS torde det förklara varför han blivit vit på gamla dar... enligt rdos kan ju inte svarta ha AS.... *host*


Nu är det ju så att Michael Jackson inte är 100% svart, liksom många amerikaner, vilket ditt påstående kräver.

Michael Jackson heter bla Jackson just efter indianen Jack, från hans faders sida. Michael är altså åttondels indian. Han har även någon vit bakåt i släkten, jag minns dock ej exakt vem.

Ok. Afroamerikaner har ytterst sällan 100%-afrikansk påbrå men det hade nog ändå inte spelat någon relevant betydelse eftersom det går att vara 100% afrikan och ändå ha asperger. :roll:
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:05:40, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav MsTibbs » 2007-12-03 19:15:09

uniqueNr5 skrev:
MsTibbs skrev:Nu är det ju så att Michael Jackson inte är 100% svart, liksom många amerikaner, vilket ditt påstående kräver.

Michael Jackson heter bla Jackson just efter indianen Jack, från hans faders sida. Michael är altså åttondels indian. Han har även någon vit bakåt i släkten, jag minns dock ej exakt vem.

Ok. Afroamerikaner har ytterst sällan 100%-afrikansk påbrå men det hade nog ändå inte spelat någon relevant betydelse eftersom det går att vara 100% afrikan och ändå ha asperger. :roll:


Indeed. Jag ville dock bara motbevisa weasleys tes :) Jag såg en svart aspie på tv igår senast :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:05:40, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Har Michael Jackson AS?

Inläggav docfrasse » 2007-12-04 0:50:46

snyggsmartosexig skrev:Jag tycker det finns en hel del indikationer på att Michael Jackson skulle ha AS. Hans musik är väldigt diskret i motsats till kontinuerlig. Han har udda ljud för sig i sina sångframträdanden. Han kan föreställa sig sin musik i huvudet in i minsta detalj, och även framföra denna med s k beatbox. När han dansar är hans rörelsemönster väldigt diskret (i motsats till kontinuerligt) vilket tillsammans med musiken ger ett väldigt "medvetet uttänkt" intryck.

Han verkar vara socialt missanpassad, söker sig i stor utsträckning till andra sociala kontakter än jämnåriga vuxna: huvudsakligen djur och barn. Han har varit extrem i sitt beteende på många sätt genom hans karriär, och därmed inte följt vedertagna kulturella och sociala normer. Han har även i perioder visat behov att isolera sig ifrån omvärlden, vilket kanske iofs inte är så konstigt om man är en massmedial figur utan något riktigt motstycke. I social interaktion med andra ger han överlag ett annorlunda intryck, och något tillbakadraget.

Men baserat på er uppfattning om MJ, tror ni att han har AS?


Med reservation för det orimliga och omöjliga i att ställa diagnoser byggda på massmediala uppgifter, kan man ju ändå unna sig att få spekulera lite. Och visst finns det väl fog för AS-misstanke? Du nämner ju några intressanta saker här ovan. Hans dans är ju oerhört kontrollerad och inte minst visar den på en perfektionism. Personligen har jag alltid upplevt att när han uttrycker känslor av värme, kärlek och vänskap i sången har det känts oäkta. Men här kan det ju röra sig dels om en skillnad i kynne mellan Sverige och USA, dels om min högst subjektiva upplevelse. Jag tycker även att han kan sägas ha en avvikande klang i rösten under samtal, han låter ofta som ett barn.

Olika nötdieter som beskrivits i kvällspressen skulle kunna tala för tendenser till stört ätbeteende, inget diagnostiskt kriterium i sig men vanligt vid autismspektrumtillstånd. Han är oerhört framgångsrik och kapabel på sitt område men kan väl sägas ha misslyckats med sitt sociala liv och visat tendenser till omdömeslöshet, t ex när han fumlade utanför en balkong med sitt spädbarn. Han kan i övrigt knappast sägas vara klumpig som Gillberg föreskriver i sina diagnoskriterier (ett kriterium som inte finns med i DSM IV).

När vi nu ändå håller på kan ju även diagnoser som dysmorfofobi och läkemedelsmissbruk nämnas, utöver pedofili som redan nämnts. Hur är det med specifika fobier?
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 11:05:40, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2007-07-30

Inläggav weasley » 2007-12-04 1:07:00

MsTibbs skrev:Indeed. Jag ville dock bara motbevisa weasleys tes :) Jag såg en svart aspie på tv igår senast :)


Hey!

Stopp och belägg!

Det är inte MIN tes; läs noga vad jag skrev så ser ni att jag påstår att det enligt rdos inte finns några svarta med AS.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:05:40, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav ufo » 2007-12-04 1:09:42

weasley skrev:Om MJ skulle ha AS torde det förklara varför han blivit vit på gamla dar... svarta kan ju inte ha AS....
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:05:40, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav weasley » 2007-12-04 1:13:26

Läs vad det står och felcitera mej inte.


weasley skrev:Om MJ skulle ha AS torde det förklara varför han blivit vit på gamla dar... enligt rdos kan ju inte svarta ha AS.... *host*
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:05:40, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav rezuth » 2007-12-04 4:31:32

Varför har folk på detta forum ett starkt beroende av att göra diagnoser på kända personer dom inte känner?
Senast redigerad av rezuth 2011-05-04 11:05:40, redigerad totalt 1 gång.
rezuth
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2007-06-21

Inläggav Savanten Svante » 2007-12-04 8:47:43

Det är roligare att vara nästan-einstein än att vara muppig rainman.

Därför letar vi positiva förebilder.

Tror jag.


Vad nu förebilder har med saken att göra.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:05:40, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav snyggsmartosexig » 2007-12-04 10:30:37

rezuth skrev:Varför har folk på detta forum ett starkt beroende av att göra diagnoser på kända personer dom inte känner?


Själv upplever jag mig inte ha det och jag har inte fått uppfattningen att ngn annan har det heller. Däremot är jag intresserad av att försöka förstå speciella personers förmågor och egenskaper, i synnerhet om jag uppskattar deras förmågor och egenskaper på nåt sätt. Att en person är känd är inget som intresserar mig nåt särskilt. Det är nog så att jag är mer intresserad av att spekulera kring om MJ har AS än någon annan typ av diagnos, och det är p g a att jag misstänker att en del av hans speciella förmågor och egenskaper kan förklaras och förstås utifrån AS.
snyggsmartosexig
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2007-09-28
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in