Bott i fosterhem/familjehem?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bott i fosterhem/familjehem?

Inläggav mikael » 2010-12-13 7:41:08

Hur många av er här har eller har haft fosterhem?
Jag har haft tre stycken varav några har varit bra andra mindre bra!
Jag hamnade hos ensamstående personer och jag hade inga missbruksproblem, utan snarare,
att var det att jag blev misshandlad hemma så det var nödvändigt.
Mitt fosterhem kallades för social bostad och var en blanding av inneboende och fosterhem för ungdommar mellan 14-25 år på den tiden.
Vilka typer av fosterhem har ni haft?
Berätta om era erfarenheter!
_________________
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Inläggav psykedelisktomte » 2011-01-04 21:48:13

Har bott på institutioner och det var verkligen inte roligt. På slutna hem och institutioner förekommer mycket konstigheter, övergrepp och våld mot barn och ungdomar både emellan varandra och de som jobbar på såna ställen.
Man hoppas ju att empatiska hjälpsamma personer ska söka sig till såne yrken med min erfarenhet är att statliga institutioner är fulla med störda individer. Lyssna t.ex på Karlavagnens (radio) topic angående barnhem om ni kanske kan hitta det på nätet nånstans, det sändes förförra sommarn har jag för mig.

Kan tillägga att det var främst pga mina idiotföräldrar jag hamnade där, men väl där behandlades alla som skurkar. Förhållandena på låsta hem är vanligtvis mycket tuffare än på fängelser och är man i skiten för länge blir man helt förstörd.

Vissa anställda på t.ex första stället jag hamnade på var självutnämnda ''gudomliga domare'' eller hur man ska beskriva det (svårt). De kunde se det som sin plikt att straffa barnen och ungdomarna som hamnade där.
En sak jag särskilt mins är en pojke som frågade föreståndarinnan varför vi blev straffade helt random och behandlad som skit och hon svarade något i stilen med ''det skulle du tänkt på innan du hamnade här''

Inte ens på kumla får det förekomma att pitarna straffar fångarna då isoleringen och inlåsningen är straffet oavsätt vad de gjort.

Kanske också ska nämna att denne pojken satt inlåst med bl.a mördare och invandrarungdomar med 70 rån i registret trots att han hamnat där pga hans pappa som förgrep sig på honom.
psykedelisktomte
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2010-12-30

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in