Tjockisskatt

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav ufo » 2011-01-02 16:11:53

En intressant detalj i Japan-artikeln är
Företagen hotas med böter om deras anställda är för rundlagda.
Jag kan tänka mig att lite bredare människor är fettbort i anställningsintervjuerna där.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav ragnevi » 2011-01-02 16:15:03

Du kan mäta andelen fett och muskler i kroppen.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Kristofer » 2011-01-02 18:14:24

Grundidén är intressant och inte tokig alls. I det här fallet bör vi följa Japans exempel för att få bukt med fetmaepedemin. Det finns inget större hot mot vårat välstånd än det metabola syndromet. Detta gäller oavsett vår politiska färg och/eller sociala status. Ska vi kunna ha kvar och utveckla det samhälle som har byggts upp måste vi förhindra att vi i gemen blir allt tyngre.

För att ett sådant här förslag skall kunna realiseras krävs det mycket väl utfört grundarbete. Speciellt viktigt är det för att förslag av denna typ ska kunna implementeras och efterföljas på ett sätt så att det uppnår önskad effekt och för att det riktas mot rätt grupper. Frågan är vad som ska definiera tjockis enligt skatteverket? BMI fungerar för många, men slår som det tidigare nämnts fel på vissa grupper. Sen så har vi ju grupper som bör undantas pga vissa sjukdomstillstånd.

Det finns ingenting som är så effektivt för att få folk att bryta dåliga beteendemönster som böter.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Parvlon » 2011-01-02 19:26:25

Bror Duktig skrev:Asiaterna verkar glada i att ta till extrema regler som verkar helt knasiga. Kanske lyckas de, men folken verkar bli förtryckta.
2x verkar = sanning? ;)

Vi har nog en del lagar och beteenden här som de anser är helt uppåt väggarna oxå.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav sugrövmanövern » 2011-01-02 19:47:41

Kristofer skrev:Sen så har vi ju grupper som bör undantas pga vissa sjukdomstillstånd.
Jag insjuknade sannolikt i PCOS redan i tonåren, men utan att veta om det. För en par år sedan barkade min vikt käpprätt åt helvete. Från att ha varit moderat övervikt till grotesk fetma. Så, detta skulle innebära att jag skulle fått böta sedan cirka 18 års ålder fram tills nu i November när min diagnos ställdes.

Det tog mig över två år av tjat och ett akutbesök medelst ambulans pga buksmärtor innan läkarna slutade ge mig kostråd och faktiskt remitterade mig till endokrinolog och kvinnoklinik. Vilket jag som sagt velat att de skulle göra i flera års tid.

Om min sjukdom ens skulle få vara med i de icke bötfälldas grupp.

Känns inte så kul.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav ufo » 2011-01-02 19:50:00

sugrövmanövern skrev:Om min sjukdom ens skulle få vara med i de icke bötfälldas grupp.
Tveksamt.
Sjukförsäkringsreglerna verkar bli mer o mer fyrkantiga. Och lite svinn får man räkna med.
Shit happends.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav sugrövmanövern » 2011-01-02 19:54:02

ufo skrev:
sugrövmanövern skrev:Om min sjukdom ens skulle få vara med i de icke bötfälldas grupp.
Tveksamt.
Sjukförsäkringsreglerna verkar bli mer o mer fyrkantiga. Och lite svinn får man räkna med.
Shit happends.
Plus att det är godtyckligt. De som har makt tar på sig sina fula tänkarhattar, trycker i sig gammalt återuppvärmt kaffe och kläcker idéer som får en att baxna.

Och jag kan lova att de äter mer kaffe-brö på en vecka än vad jag gjort det senaste året :lol: .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Bror Duktig » 2011-01-02 19:56:20

Parvlon skrev:
Bror Duktig skrev:Asiaterna verkar glada i att ta till extrema regler som verkar helt knasiga. Kanske lyckas de, men folken verkar bli förtryckta.
2x verkar = sanning? ;)

Vi har nog en del lagar och beteenden här som de anser är helt uppåt väggarna oxå.

:) Ja du vet, en gång är ingen gång, men TVÅ GÅNGER... ;)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Kahlokatt » 2011-01-02 21:49:26

Idioti. Som om det inte vore nog jobbigt att kämpa mot sin övervikt. Och då vet jag folk som är ÄNNU större än jag och som inte alls lever något speciellt hälsofarligt liv, de har bara blivit stora. Jag är själv för stor, det vet jag, men det beror bara delvis på "vällevnad". Jag tränar regelbundet och sitter inte och mular i mig chips.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21462
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Abbreviation » 2011-01-02 23:09:48

Jag skulle inte ta en snubbe som inte kan hitta frågetecknet på ett tangentbord på särskilt stort allvar.
Abbreviation
 
Inlägg: 3447
Anslöt: 2010-10-15

Inläggav Savanten Svante » 2011-01-02 23:13:55

http://on.fb.me/fPWcRr

Dags att införa idiotiskatt - för folk med facebook!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav ufo » 2011-01-02 23:17:22

Abbreviation skrev:Jag skulle inte ta en snubbe som inte kan hitta frågetecknet på ett tangentbord på särskilt stort allvar.
Du har inget val, han är förtroendevald.
Ang frågetecknet så sitter han på varmare breddgrader när det där skrivs, läs han använder ett tangentbord med annan uppsättning.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav emer2 » 2011-01-02 23:19:15

Man kanske skulle kolla upp den där politikern framåt 50-årsåldern när soffpotatiseriet peakar. :evil:

Dyslexi= Bild
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Inläggav Savanten Svante » 2011-01-02 23:23:41

Bild

tror jag du menar.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav emer2 » 2011-01-02 23:29:16

Savanten Svante skrev:Bild

tror jag du menar.


Ja just så.
Att vara ordblind ger en extra dimension på det där med att inte förstå sin omgivning.
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Inläggav Abbreviation » 2011-01-03 0:15:27

ufo skrev:
Abbreviation skrev:Jag skulle inte ta en snubbe som inte kan hitta frågetecknet på ett tangentbord på särskilt stort allvar.
Du har inget val, han är förtroendevald.
Ang frågetecknet så sitter han på varmare breddgrader när det där skrivs, läs han använder ett tangentbord med annan uppsättning.

Ja, men hur svårt ska det vara? Han måste vara begåvningshandikappad. Snackat med en del centerpartister om det här, alla har sagt att det är ett sjukt förslag som de knappast stöder.
Abbreviation
 
Inlägg: 3447
Anslöt: 2010-10-15

Inläggav gemini » 2011-01-03 10:23:37

Parvlon skrev:Är för billigt även med mat idag.


Skojar du eller? Sverige har ju bland de högsta priserna på mat i hela Europa.

Jag håller med Bror Duktig att man borde beskatta allt socker osv. Sen sänka skatten på frukt, grönsaker och annan "nyttig" mat.

Även snabbmat borde få sig en skattehöjning speciellt med tanke på hur stora portioner dem serverar på vissa ställen.
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne

Inläggav Parvlon » 2011-01-03 15:01:13

gemini skrev:Skojar du eller? Sverige har ju bland de högsta priserna på mat i hela Europa.
Jag vet inte hur du räknar. Själv skiter jag i vad andra EU länder har för pris och ser bakåt i tiden. Aldrig förr har så många lätt kunnat prioriterat helt andra saker än föda. Hur många timmar tror du en normalsvensk arbetar per dag för mat? En halvtimme skulle jag gissa på och då inkluderar jag ICA vistelsen.

Du får gärna motbevisa mig men då helst utan att nämna priser på leverpastej i Norge osv. Att vi har råd med andra saker beror helt enkelt på att maten är billig. Sen att inflationen går upp och allt annat i takt med att vi blir fler är irrelevant.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav gemini » 2011-01-03 15:51:51

Jag vet att det stog i min samhällskunskapsbok att Sverige har de högsta livsmedelspriserna i europa, visserligen var det ju några år sedan den var tryckt men de angav faktiskt en anledning också och det var att vi har så få grossister. En annan anledning skulle jag kunna tänka mig är att det är så glesbefolkat här.

Det enda landet som jag själv kan jämföra med är Nederländerna. Visserligen handlade jag ju inte så olika många sorters livsmedel, men det enda som var dyrare var tonfisken.

Men det är klart, det kan ju vara fel på mitt minne.
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne

Inläggav ford » 2011-01-03 16:57:57

MsTibbs skrev:De borde heller investera i dietister. Jag har varit mullig hela livet, om än inte så mycket som nu, jag har retats för det och det har knappast hjälpt mig bli samlare. Ytterligare en mobbingfaktor detta...


:shock: Ursäkta mig, men du är INTE överviktig, enligt vad jag sett på de bilder du lagt upp på dig själv här på forumet. Tvärtom ser du hälsosmat normalviktig ut, alltså varken för tjock eller för smal.

Problemet är snarare att inte bara du, utan snarare kvinnor generellt verkar ha ett jävligt förvridet kroppsideal, då 99% av alla tjejer verkar anse sig vara "tjocka", om de så är på snudd till underviktiga. :-)064

-Förlåt om jag lät lite barsk, men jag börjar tröttna på den här sjuka smalhetsen bland tjejer.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav MsTibbs » 2011-01-03 17:21:47

ford skrev:
MsTibbs skrev:De borde heller investera i dietister. Jag har varit mullig hela livet, om än inte så mycket som nu, jag har retats för det och det har knappast hjälpt mig bli samlare. Ytterligare en mobbingfaktor detta...


:shock: Ursäkta mig, men du är INTE överviktig, enligt vad jag sett på de bilder du lagt upp på dig själv här på forumet. Tvärtom ser du hälsosmat normalviktig ut, alltså varken för tjock eller för smal.

Problemet är snarare att inte bara du, utan snarare kvinnor generellt verkar ha ett jävligt förvridet kroppsideal, då 99% av alla tjejer verkar anse sig vara "tjocka", om de så är på snudd till underviktiga. :-)064

-Förlåt om jag lät lite barsk, men jag börjar tröttna på den här sjuka smalhetsen bland tjejer.


Haha, jag tackar så mycket för detta! Men, enligt BMI så ska jag väga 65kg cirka och jag har vägt 101kg... 35kg mer än rekommenderat (nu väger jag ca 94kg), jag är visserligen "grov i benen" och har naturliga muskler (altså inte tränat fram musklerna), jag fick 4 på styrketestet på mönstringen (1-9 möjliga) och snittet för tjejer var 1! Då hade jag inte tränat ALLS innan! Läkaren (?) högg mig i armen och skulle visa upp mig för alla i personalen (pinsamt när alla andra mönstrande glodde)! :D

Jag skulle aldrig bli "nätt" även om jag blev snudd på anorektisk, men säg 75kg då för att höfta lite... på tal om höfter så gillar jag mina, men skulle gärna ha mindre mage... :P Men jag lider inte. Men... jag skulle gärna vilja kunna köpa normala kläder i normala affärer, inte gå på XLent, Big is beautyful, Zizzi trots att det finns görfina kläder... eller med andra ord, jag vill shoppa goth!!! :D

Tack ändå, jag må vara stor, men jag har ändå inte "plufsig" kroppsform, så folk säger ofta som du, att de inte tror på jag har vägt 101kg! :-)151
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Parvlon » 2011-01-03 19:10:49

gemini skrev:Jag vet att det stog i min samhällskunskapsbok att Sverige har de högsta livsmedelspriserna i europa, visserligen var det ju några år sedan den var tryckt men de angav faktiskt en anledning också och det var att vi har så få grossister. En annan anledning skulle jag kunna tänka mig är att det är så glesbefolkat här.

Det enda landet som jag själv kan jämföra med är Nederländerna. Visserligen handlade jag ju inte så olika många sorters livsmedel, men det enda som var dyrare var tonfisken.

Men det är klart, det kan ju vara fel på mitt minne.
Jag hade inte läst en samhällskunskapsbok när jag drog slutsatsen att maten är för billig, så mycket kan jag avslöja. Resten låter jag dig komma på själv.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav AAA » 2011-01-04 4:32:43

Varför ska matmissbruk särbehandlas från övrigt missbruk? Det leder till för tidig död och konsekvenser både för individen, dess familjer och samhället i övrigt.

Var och en är väl ansvarig för sitt eget agerande? Oavsett om det gäller spelberoende, alkoholberoende, matmissbruk, sexmissbruk eller vad det nu kan vara.

Folk ville förbjuda cigg i en annan tråd men tycker detta är befängt - varför då? Hjärtinfarkter, diabetes och ledproblem kostar fysiskt och psykiskt lidande precis som KOL, astma och dålig cirkulation.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Zombie » 2011-01-04 4:39:46

Var och en (icke förståndshandikappad osv.) är ansvarig för sitt eget agerande, men inte för sina egna förutsättningar (sociala, biologiska och så vidare) och bara i den mån man kan påverka dem för omständigheterna runt sig. Flera komplicerade samspel där.

Det glömmer folk (särskilt ur renlevnadslägret) alltid av när sådant här diskuteras. Mycket bekvämare att glömma, det är det. Mycket enklare att göra det lätt för sig själv, vara orättvis mot andra, få färre att leva sundare (vad det nu än innebär för just den personen) och förbli lika korkad efteråt som innan. Men ingen ursäkt, för både modet att inse sådant och moralen att ge sina medmänniskor den lilla grundläggande respekten kan nog ordnas in under "eget agerande".
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in