Framtida skåneträffar

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Framtida skåneträffar

Inläggav ford » 2010-12-23 0:37:34

Det har varit lite segt med skåneträffar på sista tiden.

Jag tycker faktiskt det är synd, men har ett förslag på lösning:

Problemet som jag tror att fler än jag kan ha upplevt (åtminstone av oss som jobbar, lever i förhållanden och/eller har ett visst socialt liv, eller annat fritidsengagemang även IRL) är att det ställts väldigt höga krav på deltagande/engagemang i träffverksamheten, vilket istället gjort så att man känt sig bortskrämd/inte pallat med.

Mitt förslag är därför att vi borde försöka få ihop en träffgrupp igen, fast där man inte har organiserade träffar oftare än med låt oss säga kanske 2 månaders mellanrum, fast då folk (inkl undertecknad) i gengäld verkligen anstränger sig för att dyka upp vid de aktuella tillfällena, under förutsättning att de sagt att de skall komma.

För dom som tycker det är för sällan att träffas varannan månad finns ju alltid möjligheten att byta tel nr och umgås privat/informellt, mellan tillfällena, eller hur? :wink:

-Så vad säger ni om min idé?

-Skall vi försöka starta upp en sådan verksamhet, som jag beskrivit här ovan?

I så fall tycker jag vi börjar snacka oss samman om det praktiska, här, i denna tråd.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Mea » 2010-12-26 22:57:04

Jag vill gärna ses. Fast jag är samtidigt lite nervös. Så jag vill nog höra mer om hur träffarna brukar gå till, hur många ni är etc. Jag är remitterad för utredning av AS, räcker det för att få vara med? Jag har även ADHD. Så garanterat minst en neuropsykiatrisk funktionsfördel.
Mea
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2010-12-15
Ort: Lund

Inläggav rdos » 2010-12-27 10:09:18

Det var regelbundna träffar för ett tag sedan, men dessa upphörde delvis pga osämja här på forumet. På sista träffen i Lund var det bara vi och Safek. Vi gick omkring lite i centrum, och satt ett tag på ett fik. Det är väl ungefär så det brukar vara.

Jag tror det finns underlag för en träff i Lund igen. Frågan är bara vilken dag som passar bäst? Den 18/12 var tyvärr lite illa valt, men det berodde på att jag trodde det skulle bli en långväga gäst då oxå, vilket tyvärr gick i stöpet.

Det känns som om mellandagarna är för kort varsel, och efter nyår så jobbar jag.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav ford » 2010-12-28 2:51:58

Mea skrev:Jag vill gärna ses. Fast jag är samtidigt lite nervös. Så jag vill nog höra mer om hur träffarna brukar gå till, hur många ni är etc. Jag är remitterad för utredning av AS, räcker det för att få vara med? Jag har även ADHD. Så garanterat minst en neuropsykiatrisk funktionsfördel.


Jag är som sagt sugen på att ornda lite träffar, så länge uppgiften inte blir övermäktig (se inledningsinlägget i denna tråd).

HUr många som kommer på varje träff är vädligt svårt att säga, då det har varierat i mycket hög grad, men ju fler som visar intresse, ju fler blir vi. Det finns inte heller några fasta rutiner för vad som händer på en träff utan även det kan variera från gång till gång.

Vad gäller det där med om du har diagnos eller inte så är det totalt ointressant, åtminstone om det är jag som skall hålla i en framtida träffverksamhet. På mina träffar kommer alla som vill att vara välkomna och det skall inte ses som något slags "vårdverksamhet", utan helt enkelt som socialt umgänge mellan aspies samt folk som av en eller annan anledning känner social samhörighet med oss som har as-diagnos.

OBS! Dock att tanken med dessa träffar är att ha trevligt och umgås/knyta sociala kontakter, samt träffa nya vänner och bekanta och alltså inte att de skall vara ett ställe dit t.ex. anhöriga till personer med as skall gå för att få råd och stöd o.s.v. Det finns andra forum för sådant.

Vi får bara talas vid lite i den här tråden (som gärna får bli en stående tråd i denna avdelning), så att vi kan komma överrens om olika skåneträffar framöver.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav serpentin » 2010-12-29 14:54:36

Jag vill gärna träffas. Men för mig blir Lund för långt bort, tre timmars resa t.o.r.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Micke2 » 2010-12-29 15:47:18

serpentin skrev:Jag vill gärna träffas. Men för mig blir Lund för långt bort, tre timmars resa t.o.r.


Hur blir det med OA Skånes möten? En person försökte nyligen värva mig till den föreningen, så det kan vara av intresse även för en icke-medlem.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Inläggav ford » 2010-12-29 17:16:05

serpentin skrev:Jag vill gärna träffas. Men för mig blir Lund för långt bort, tre timmars resa t.o.r.


Blir svårt att ta så mycket hänsyn till en enda person, men det är fullt möjligt att det kan komma att bli Helsingborgsträffar också, om det skulle kunna vara intressant?
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav serpentin » 2010-12-29 17:37:13

Micke2 skrev:
serpentin skrev:Jag vill gärna träffas. Men för mig blir Lund för långt bort, tre timmars resa t.o.r.


Hur blir det med OA Skånes möten? En person försökte nyligen värva mig till den föreningen, så det kan vara av intresse även för en icke-medlem.


Jag hoppas på träffar till våren. Ska ta upp saken med styrelsen också.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav ford » 2010-12-29 17:37:52

Micke2 skrev:
serpentin skrev:Jag vill gärna träffas. Men för mig blir Lund för långt bort, tre timmars resa t.o.r.


Hur blir det med OA Skånes möten? En person försökte nyligen värva mig till den föreningen, så det kan vara av intresse även för en icke-medlem.


Detta har inget med OA Skåne att göra och skall inte heller ses som någon regelrätt föreningsverksamhet, åtminstone inte till en början.

Tanken är att vi skall träffas och umgås/lära känna varandra under neutrala former, för att det skall passa så många som möjligt (varken råsupande/partajande eller renodlad familjeverksamhet med de ev barnen i centrum, med andra ord) och alla är välkomna. Sedan är det upp till var och en, vilka som vill byta nr och umgås privat, ifall man vill "dra vidare" efter träffen, samt vad man i så fall väljer att göra tillsammans i "egen regi".

Med målsättningen att så många som möjligt skall kunna delta vill jag att man väljer aktiviteter som inte kostar särskilt mycket pengar och att man av hänsyn till dom som jobbar förlägger träffarna till inte alltför sena kvällar (kanske vid 19 tiden, eller så, eftersom det trots allt kan vara svårt för vissa att hinna dit efter jobbet, ifall det skulle bli tidigare), samt helger.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav rdos » 2010-12-29 20:26:12

Micke2 skrev:
serpentin skrev:Jag vill gärna träffas. Men för mig blir Lund för långt bort, tre timmars resa t.o.r.


Hur blir det med OA Skånes möten? En person försökte nyligen värva mig till den föreningen, så det kan vara av intresse även för en icke-medlem.


Jag tycker absolut inte att vi ska blanda ihop OA skånes möten med skåneträffar i AFs regi. Det kommer att bli helt fel genom att vissa inte vill vara medlemmar i OA.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav ford » 2010-12-30 0:03:32

Nej, varken OA eller FA/attention vare sig har- eller bör ha något med dessa träffar att göra.

Det här är en religiöst-, politiskt- och föreningsmässigt oberoende verksamhet, dit alla skall känna sig välkomna och vars enda syfte är att främja socialt IRL-umgänge mellan aspies, av alla åldrar, från alla lägen i livet, av båda könen, från alla samhällsklasser, yrkesgrupper och etniciteter and so on....
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav serpentin » 2010-12-30 5:38:29

Mitt syfte var inte att göra reklam för OA. Jag svarade bara på en fråga vilket var ett misstag eftersom det var OT. Ber om ursäkt för det.

Jag lämnar tråden eftersom jag ändå inte kommer kunna delta pga anledning.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav ford » 2010-12-30 9:28:05

Nej, jag tog det inte heller som att du ville göra reklam och det var verklige inte meningen att vara otrevlig från min sida. Jag ville bara förklara syftet med dessa träffar och att de varken kommer att ha med OA, eller någon annan förening att göra.

-Men givetvis är både du och andra OA medlemmar, precis lika välkomna att delta som alla andra.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav serpentin » 2010-12-30 9:45:07

ford skrev:Nej, jag tog det inte heller som att du ville göra reklam och det var verklige inte meningen att vara otrevlig från min sida. Jag ville bara förklara syftet med dessa träffar och att de varken kommer att ha med OA, eller någon annan förening att göra.

-Men givetvis är både du och andra OA medlemmar, precis lika välkomna att delta som alla andra.


Det blir lätt tokigt när man skriver i ett forum eftersom man missar både ansiktsuttryck och tonfall. Jag uppfattade dig inte som otrevlig ford och jag kanske själv verkade lite kort i tonen när jag svarade. Hade ett barn som tjatade på mig samtidigt som jag skrev så jag fick skynda mig.

Jag menar det verkligen när jag skriver att jag hoppas träffarna kommer igång och att det blir riktigt trevligt. Jag bor illa till för att ta mig till större städer och jag har begränsat med tid, annars hade jag gärna kommit.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav ford » 2010-12-30 11:46:13

Ok, men skulle du trots allt få möjlighet är du hemskt välkommen. :)
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav serpentin » 2010-12-30 12:57:16

ford skrev:Ok, men skulle du trots allt få möjlighet är du hemskt välkommen. :)


Tack! :D
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Återgå till Träffar



Logga in