Anledning till att ni hänger här?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav matterik » 2010-12-13 22:50:31

Jag läser inlägg för att det ger något att göra det.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav daniella » 2010-12-22 11:38:15

daniella skrev:Jag känner inte av ensamhet så ofta. Jag känner mig snarare "inte med" på något sätt. Alltid i sociala samanhang har jag känt att jag är utanför själva gemenskapen. Det kommer inte automatiskt för mig, jag måste "jobba" på det. Jag har några vänner (där det är uttalat "vi är vänner") och många känner mig, men jag känner inte dom. Jag förstår ofta inte vem som är min vän. Jag försöker kategorisera i familj/vän/arbetskamrat. Men detta gör egentligen ingen skillnad då jag inte riktigt kan se hur den ena relationen skulle se annorlunda ut än den andra (men undantag för familj, här ser jag att dessa personer är min familj hela livet även om vi bråkar.)

Jag tycker att hela relationsaspekten av livet är så extremt förvirrande. När folk beter sig irrationellt tappar jag lusten att försöka. Jag blir mindre och mindre tålmodig och jag tycker inte om den jag blir.


haha jag ser att mitt inlägg inte knöt ihop säcken för ämnet i tråden:

Det jag försökte säga var att dessa för mig krångliga aspekter av sociala livet
verkar jag slippa här. Som många sagt innan: RAKT på SAK. Irritationsmomentet uppstår inte, missförstånden är betydligt färre, den distans det innebär att skriva i denna form är skön. Jag har svårt med chattande. Detta ger mig TID att tänka.

Jag har problem med förvirringstillstånd. Här har jag fått stöd i vissa frågor som förvirrar mig. Formuleringar jag inte hittar själv.
daniella
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2010-12-06

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-12-22 11:56:44

Jag vet inte varför jag hänger här... :(

Jag tror det är för att jag inte behöver sätta upp en lika stor fasad om att allt är bra här som på andra ställen på nätet och det är befriande.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Anledning till att ni hänger här?

Inläggav ninegirl » 2010-12-22 22:22:21

ford skrev:Har funderat över en sak, sedan ett tag tillbaka:

Jag vet inte hur jag skall kunna formulera detta på ett bra sätt.

Men jag undrar hur många här finns som har relativt lindrig as och lever ordnade liv, med jobb/a-kassa, lägenhet osv. och som kanske inte har några jätteproblem ute i NT-världen, samtidigt som de har svårt att skaffa vänner/knyta kontakter och ibland inte pallar med att umgås på NT-folkets vis om än de är fullt medvetna om spelreglerna. Detta därför att det helt enkelt tar massor av energi att kallprata, ständigt behöva tänka ut kvickheter osv.
Jag skulle också vilja veta om det finns fler som, på grund av ovanstående tidvis känner er ganska ensamma, även om ni kanske lever i ett lyckligt förhållande, har ett fåtal ytliga vänner o.s.v.

Allt detta stämmer bra in på mig själv och det är därför jag undrar vilka och hur många som faktiskt känner igen sig?

Om det är något jag saknar i livet så är det ett ytligt kontaktnät IRL, där det gärna får ingå folk som allt det ovan beskrivna stämmer överrens med.


Känner igen mig massor. Är arbetslös och har en massa NT-vänner (vad jag vet så är dem alla NT) och känner mej hemskt ensam emellanåt och tycker det är mycket svårt att ta kontakt med folk utan att helt känna att man tappar "kontrollen", om man så säger.

Önskar jag var mer NT många gånger och får ofta kämpa för att vara så mycket NT som möjligt. Oerhört utmattande tycker jag.
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Inläggav nanni123 » 2010-12-25 20:49:22

"Hänger här" för att lära mig mer om AS och få tips, ideer och stöd... :wink:
Livet går lättare när man vet att det inte bara är här hos oss som det blir fel ibland... :-)006
När jag läser om er och hur bra ni klarar er i livet så får jag mera hopp om att sonen ska klara sig själv i framtiden (visserligen med stöd men ändå) :)
Jag måste ju våga släppa taget en dag änfast det är läskigt både för honom å mig :-)002
nanni123
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2010-09-20
Ort: Vetlanda

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-12-25 20:53:44

Jag hängde mycket på WrongPlanet för att försöka förstå autism och hur det påverkar mitt liv. Men när jag började hönga här var det för att jag behövde kontakt. Jag blev faktiskt medlem för att kunna gå på några AS-träffar. Det var det bästa jag gjort på åratal.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Anledning till att ni hänger här

Inläggav segdeg » 2010-12-26 2:14:22

Är ny på PC kan för lite om IT. Har alltid försökt hävda min kunnskapstörst. Känner alltförväl igen mig i dem frågor och svar Aspies delger ur sina livsberättelser. TROTS en i mina Ögon human grundinställning,svårt att interagera svårt med ytlighet utan att få fördjupa och förklara. Har en Livshistoria liknande både neurotyp och sk WT eller om det heter Trasprotelitariat FUCK SKITSAMMA. Tror att många klarar sig bra med specialintressen och dem relationer det genererar. Själv nostalgiskt intresserad av en förgången Fantasivärld. Inser att det var mycket svårare utan dem kunskaper modern teknik och Hjärnforskning,änndå fanns plats för en del ELJEST,Eljest är mitt liv,Har inga andra förhoppningar än Ubuntu och en förändring som nya insikter ger....Ber OM ÖVERSEENDE då det är miitt Fjärde inlägg i mitt liv STORDÅD I övrigt inga. GOD FORTSÄTTNING GOTT SLUT OCH ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR........DET ÄR DET ORDER PÅ!!!!!! från HKM eders MAJONÄS med rsvation för slrvfel
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Anledning till att ni hänger här

Inläggav segdeg » 2010-12-26 4:06:10

Försöker förstå mig själv genom andra. Känner igen hur många väldigt många KÄMPAR på. Tror vi är individer men har det gemensamt med andra s.k. funktionshinder. För mig känns det bättre att försöka interagera även då jag offtast misslyckas. GOTT SLUT GOTT NYTT GOTT ÅT ALLA KÄMPANDE NEUROTYPER OAVSETT HUR NI FÖRKLARATS NEUROTYPISKT
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Inläggav Thurizas » 2010-12-26 12:06:35

Jag blev medlem från början för att jag misstänkte att jag hade Asperger och ville få mer info om detta och hur andra med Asperger tänker.
Misstankarna visade sig stämma och jag har nu både diagnos Asperger och Adhd utan hyper.

Att jag hänger här nu är för att jag vill lära känna/ta del av andra med Asperger och förhoppningsvis få modet till att någon gång våga gå på någon av dessa träffar som ibland anordnas.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav AAA » 2010-12-26 13:16:01

Jag gillar vissa personer här och deras resonemang. Pallar inga längre stunder men uppskattar många tankegångar och diskussioner.

"Det terapuetiska värdet av att en ***** hjälper en annan är utan motsvarighet."
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav emer2 » 2010-12-26 16:04:13

AAA skrev:"Det terapuetiska värdet av att en ***** hjälper en annan är utan motsvarighet."


En tolvstegare minsann.
Och det var också där min långa resa till insikt började. Självförståelse blev till slut ett villkor för fungerande interaktion med andra. Och förser mig hela tiden med en nyanserad bild av vad som kan anses vara rimligt att ta sig för i varje given situation. Aspergerforum hjälper mig också på vägen mot ett fungerande liv. Och igenkännandet av sig själv här, stärker min självkänsla på ett påtagligt sätt.
"Lika barn leka bäst" säger man ju.
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Inläggav Heishi » 2010-12-27 2:13:15

För att hänga ifrån taket visade sig vara svårare än jag tänkt mig! :?
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav FakkDöWörld » 2010-12-27 13:29:59

AAA skrev:Jag gillar vissa personer här och deras resonemang. Pallar inga längre stunder men uppskattar många tankegångar och diskussioner.

"Det terapuetiska värdet av att en ***** hjälper en annan är utan motsvarighet."

Totalt OT, men jävlar vad din avatar fick mig att garva! :lol: :lol:
FakkDöWörld
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2010-09-29
Ort: Linköping

Inläggav AAA » 2010-12-27 15:33:03

FakkDöWörld skrev:Totalt OT, men jävlar vad din avatar fick mig att garva! :lol: :lol:

Toppen! :-D
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav buffel » 2010-12-28 0:44:18

Heishi skrev:För att hänga ifrån taket visade sig vara svårare än jag tänkt mig! :?

:D
Haha. För sådana här kommentarer!

Men även för att läsa om hur andra med samma diagnos klarar sin vardag. Ibland är det skönt att läsa om saker som man känner igen sig i, för att påminnas om att man inte står ensam i världen med sina tankar.
buffel
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2010-11-02
Ort: Stockholm

Inläggav sussi83 » 2010-12-28 15:02:32

Trots att man har människor runt sig så är man på något sätt dömd till ensamhet. Man är på något vis begränsad av sin egen hjärna, man utkämpar tankemässiga krig med sig själv som gör att man inte kan delta på samma sätt som andra. Men här kan jag få en glimt av gemenskap för en liten stund.

Det tackar jag för.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav Heishi » 2010-12-28 23:04:07

Det känns kanske inte särskilt muntert, men ni får ursäkta, just idag är jag inte särskilt munter;

Du föds ensam, du dör ensam.
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav marxisten » 2010-12-29 18:56:48

Tja, jag har länge debatterat på olika forum ex. på Aftonbladets gamla (politik som namnet antyder såklart) och även på några andra. Så forumskrivande är vanligt förekommande av mig i vilket fall.

Sedan så är det kul att hänga här med andra AS och NPF diagnoser då kan diskutera sina "problem" och sin diagnos på ett helt annat sätt här än på andra forum. Man kan diskutera saker här som man inte kan göra annars med en massa NT:s, så de inte skulle förstå hälften av problematiken man försöker tala om.

Dessutom är det trevligt att vara här där folk säger lite mer rakt på sak vad de tycker utan att ta så illa vid sig om någon säger till de vad de trycker också.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Inläggav Bali » 2010-12-29 19:25:05

Jag erkänner direkt att jag inte läst ett endaste svar på trådens fråga och mår dessutom "piss" för tillfället, men känner likt förbannat för att svara på "trådfrågan".

Jag hittade hit på omvägar, eftersom jag inte har någon AS-diagnos, men jäklar vad jag känner igen mig i mycket här, och får info, pepp för att orka kämpa vidare med mitt eget sökande efter förståelse och hjälp.

Jag skulle givetvis även själv vilja kunna bidra med mer info/erfarenhet till de yngre "sökarna", men för tillfället är det helt kört, mår för kasst helt enkelt.

Detta är ett mycket bra och viktigt forum helt enkelt, om man söker kunskap och/eller kontakt med det som handlar om AS och liknande problematik!
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav segdeg » 2010-12-30 1:16:50

Tack till Bali som utrycker vad jag själv har svårt att formulera Tack från segdeg
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Inläggav Theone » 2010-12-30 17:10:10

Vet inte längre 90% av er har inte as så jag skiter nog i det, alla äkta fick sin diagnos innan 00


Admin

Detta och fler inlägg de senaste dygnen har fått mig att ge dig ett kort uppehåll från forumet för olämpligt uppträdande.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Theone
Får inte posta
 
Inlägg: 287
Anslöt: 2010-11-04

Inläggav prodge64 » 2010-12-30 17:12:16

Theone skrev:Vet inte längre 90% av er har inte as så jag skiter nog i det, alla äkta fick sin diagnos innan 00

Elitism kallas det.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Bali » 2010-12-30 18:39:24

Tack, segdeg, jag kanske nu ändå har bidragit med något litet här!? :)

Theone skrev:Vet inte längre 90% av er har inte as så jag skiter nog i det, alla äkta fick sin diagnos innan 00

Vet inte riktigt hur jag ska försöka bemöta detta, för vi stöter alla på olika psykologer i våra utredningar och, det ska gudarna veta, alla har inte ens koll på allt, hur unika/olika vi alla är som personer!
Tycker dock du är en besserwisser av stora mått här, Theone, och blir bara så ledsen över det, för vården är som den är, men vi "annorlunda" kan ändå försöka hålla samman och stötta varandra i vår kamp.

Flippade kanske ur lite nu, sorry för det, men...
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav prodge64 » 2010-12-30 18:42:44

Bali skrev:Tack, segdeg, jag kanske nu ändå har bidragit med något litet här!? :)

Theone skrev:Vet inte längre 90% av er har inte as så jag skiter nog i det, alla äkta fick sin diagnos innan 00

Vet inte riktigt hur jag ska försöka bemöta detta, för vi stöter alla på olika psykologer i våra utredningar och, det ska gudarna veta, alla har inte ens koll på allt, hur unika/olika vi alla är som personer!
Tycker dock du är en besserwisser av stora mått här, Theone, och blir bara så ledsen över det, för vården är som den är, men vi "annorlunda" kan ändå försöka hålla samman och stötta varandra i vår kamp.

Flippade kanske ur lite nu, sorry för det, men...

Det i fet stil tycker jag med känns väldigt viktigt.
Jag tycker inte alls att du flippade ur.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in