Hjälp vad ska jag göra? Jobb, chef, usch jobbigt!

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hjälp vad ska jag göra? Jobb, chef, usch jobbigt!

Inläggav kneedrag » 2010-12-25 10:57:23

Hej
Ny här
Misstänker att jag har Aspie. Gjorde ett online test.

Din Aspie poäng : 112 av 200
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 125 av 200
Du verkar ha både Aspie och neurotypiska drag

Har så svårt med inlärning, m,m. Har inte fått en diagnos från läkare då ingen tagit tag i det. Men det ska jag göra nu.


Nu till mitt problem, Har ett fast jobb och jobbar heltid (just nu mammaledig).
Chefen på det här jobbet gillar inte mig för att jag är lite anorlunda, hon försöker få mig att sluta jobbet, säger en del saker som gör mig skitledsen, berömmer mig aldrig hur mycket jag än sliter. Försöker hitta grejer så hon kan anmärka på så jag får tillsäglse m.m
Har bara haft problem med den här chefen, inte de chefer som var innan.
Jag mår skitdåligt pga av henne, vet inte vad jag ska göra? behöver trygghet då funkar allt bra. Älskar att jobba men med henne som chef så orkar jag inte.

När jag får ett läkarutlåtande ska jag berätta för chefen? vad ska jag säga? lite rädd att hon kommer använda det som en anledning att avskeda mig.

Har inte brättat för min kille än. Bör jag göra det? Han och jag är så lyckliga har verkligen ett perfekt föhållande och en liten grabb 1 år tillsammans.


Tacksam för alla råd jag kan få :)

Kneedrag
kneedrag
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2010-12-25
Ort: Hemma

Inläggav Kattpappa » 2010-12-25 11:22:07

Hej, mitt råd är att ta en sak i taget:

Gör utredningen, ta det sedan därifrån. Men det låter ju som om du vill byta arbetsplats vilket jag rekomenderara dig att göra.

Din pojkvän, hur är han som person? Förstående? Du måste prata med honom om du tror att att han kan ge lite bra råd. Det viktiga är ju inte att ha en fin familj på ytan utan att alla mår bra.

Har du en tjänst som kräver utbildning? Finns det möjligheter till andra arbeten på din ort?

Använd detta forum som ett bollplank under processens gång.

Mvh, Kattpappa
Kattpappa
 
Inlägg: 117
Anslöt: 2009-10-12
Ort: Stockholm

Inläggav Dagobert » 2010-12-25 11:27:07

Prata med facket, först och främst.
Dagobert
 
Inlägg: 14213
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav kneedrag » 2010-12-25 11:31:40

Kattpappa skrev:Hej, mitt råd är att ta en sak i taget:

Gör utredningen, ta det sedan därifrån. Men det låter ju som om du vill byta arbetsplats vilket jag rekomenderara dig att göra.

Din pojkvän, hur är han som person? Förstående? Du måste prata med honom om du tror att att han kan ge lite bra råd. Det viktiga är ju inte att ha en fin familj på ytan utan att alla mår bra.

Har du en tjänst som kräver utbildning? Finns det möjligheter till andra arbeten på din ort?

Använd detta forum som ett bollplank under processens gång.

Mvh, Kattpappa



Tack för ditt svar.
Är delad om jag ska berätta för min kille. Jag vill inte att han ska tänka anorlunda om mig eller att det vi har blir förstört. Känner mig trygg med honom och vi har varit tillsammans i 7 år.
Tror jag väntar med att berätta, berättar för honom om det behövs sas.

Vill byta yrke , men har svårt med inlärning, kan man få hjälp med det?
Vill bli geolog jobba med stenar, mineraler för något gruvbolag.
För det måste man gå på högskolan.
kneedrag
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2010-12-25
Ort: Hemma

Inläggav prodge64 » 2010-12-25 11:32:16

Det är svårt att veta vart man ska vända sig i sådana här lägen, jag vet egentligen inte heller, så jag gissar bara nu. Kanske kan facket göra något, eller din chefs chef. Berätta gärna att tidigare chefer har funkat bra. Den chefen du har nu ska du nog inte tala med, den är inte bra, och som du säger så letar han/hon efter anledningar till att få dig att sluta.

Om du med läkarutlåtande menar en AS-diagnos eller spår av AS (eller något annat NPF-relaterat för den delen) så låter det som att du borde vara väldigt restriktiv med att tala om det på den arbetsplats du befinner dig. Återigen, facket måste kunna hjälpa dig med detta, jag skulle bli väldigt förvånad ifall de inte skulle göra något för att hjälpa till. Men det är som sagt vad jag tror... Attention borde kunna komma med några råd också.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav kneedrag » 2010-12-25 11:34:00

Dagobert skrev:Prata med facket, först och främst.


Tack bra råd , tänkte inte på det.

Ska göra det när jag fått läkarutlåtande diagnos.

Var vänder man sig för att få en diagnos /utredning?
kneedrag
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2010-12-25
Ort: Hemma

Inläggav prodge64 » 2010-12-25 11:37:54

kneedrag skrev:
Dagobert skrev:Prata med facket, först och främst.


Tack bra råd , tänkte inte på det.

Ska göra det när jag fått läkarutlåtande diagnos.

Var vänder man sig för att få en diagnos /utredning?

Det verkar variera beroende på landsting så vitt jag har förstått. Personligen vände jag mig till öppenpsyk som sedan skickade en remiss till vuxenhabiliteringen, vilket också är en slags psykiatrisk avdelning.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav kneedrag » 2010-12-25 11:40:18

prodge64 skrev:
kneedrag skrev:
Dagobert skrev:Prata med facket, först och främst.


Tack bra råd , tänkte inte på det.

Ska göra det när jag fått läkarutlåtande diagnos.

Var vänder man sig för att få en diagnos /utredning?

Det verkar variera beroende på landsting så vitt jag har förstått. Personligen vände jag mig till öppenpsyk som sedan skickade en remiss till vuxenhabiliteringen, vilket också är en slags psykiatrisk avdelning.


Då provar jag det någon gång nästa vecka.
Kommer hålla tråden uppdatreda med hur det går.

Tack alla för råden :) :)
kneedrag
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2010-12-25
Ort: Hemma

Inläggav Kattpappa » 2010-12-25 11:40:43

Tänk bara på att facket idag inte alltid anstränger sig jättehårt, talar här av egen erfarenhet.

Geologi, ja ta reda på hur du skall komma dit.

Ett bra förhållande förstörs inte av att den ena partnern vantrivs på sitt arbete eller får asperger-diagnos, du är ju samma individ som innan.

Stå på dig, mvh, Kattpappa
Kattpappa
 
Inlägg: 117
Anslöt: 2009-10-12
Ort: Stockholm

Inläggav Dagobert » 2010-12-25 11:41:28

prodge64 skrev:Kanske kan facket göra något, eller din chefs chef.

Som sagt, prata först med facket. Definitivt inte prata med din chefs chef!
Din chefs chef kommer med största sannolikhet att hålla din chef om ryggen.

När du pratat med facket vet du mer om vilka förutsättningar och möjligheter som finns.
Dagobert
 
Inlägg: 14213
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav kneedrag » 2011-01-04 11:21:05

jaha nu har killen inget jobb längre. Ush det är stressande när man inte vet hur morgondagen blir. Sitter och tänker på dåliga grejer hela tiden.

Har inte kommit iväg till läkare än för att få en diagnos.
kneedrag
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2010-12-25
Ort: Hemma

Inläggav ford » 2011-01-04 17:26:28

Kattpappa skrev:Ett bra förhållande förstörs inte av att den ena partnern vantrivs på sitt arbete eller får asperger-diagnos, du är ju samma individ som innan.

Stå på dig, mvh, Kattpappa



Skulle t.o.m. vilja inflika att ett bra förhållande i värsta fall kan ta skada av att man INTE berättar sånt för varandra, om det ändå skulle komma fram senare.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav ford » 2011-01-04 17:32:58

Dagobert skrev:
prodge64 skrev:Kanske kan facket göra något, eller din chefs chef.

Som sagt, prata först med facket. Definitivt inte prata med din chefs chef!
Din chefs chef kommer med största sannolikhet att hålla din chef om ryggen.

När du pratat med facket vet du mer om vilka förutsättningar och möjligheter som finns.


Att först prata med facket är alltid bra, men i övrigt håller jag inte med dig.

Själv hade jag liknande problem en gång i tiden, men då gick jag förbi min chef (som var den person som så att säga utgjorde problemet) och pratade med chefens chef.

Chefens chef ville visserligen inte ta ställning till vem som hade rätt eller fel, men hon ordnade så att jag fick jobba under en annan chef, eftersom det hur som helst blev till en s.k. win-win situation för både mig och den dåvarande chefen om vi slapp ha med varandra att göra (och hon slapp att vara medlare).

Enkelt och smidigt, sen var problemet fixat, tänk bara på att uttrycka dig någolunda diplomatiskt, samtidigt som du förklarar att du upplever situationen som ohållbar, ifall det skall lyckas.

Vet dock inte hur det ser ut på prodge64:s arbetsplats, men kan tänka mig att det ev skulle kunna vara en enkel lösning även för henne.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in