Plattfot och intelligent?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Plattfotad?

ja, +diagnos AS eller rel. säker själv diagnos
0
Inga röster
nej, +diagnos AS eller rel. säker själv diagnos
0
Inga röster
ja, +diagnos annan autism, eller rel. säker själv diagnos
0
Inga röster
nej, +diagnos annan autism, eller rel. säker själv diagnos
0
Inga röster
ja, +NT -IQ 80
0
Inga röster
nej, +NT -IQ 80
0
Inga röster
ja,+NT +IQ 80
0
Inga röster
nej,+IQ 120 (oavsett åkomma)
0
Inga röster
nej,+IQ 120 (oavsett åkomma)
0
Inga röster
nej,+IQ 120 (oavsett åkomma)
0
Inga röster
nej,+IQ 120 (oavsett åkomma)
0
Inga röster
 
Antal röster : 0

Inläggav Thunderchild » 2007-12-02 14:54:38

weasley skrev:Fast, TC, jag har träffat på ett gäng plattfotade som inte hade några problem med gång etc. Har du någon bra förklaring på hur det kan komma sej? De hade iofs en väldigt "stadig" plattfot, såg mer ut som en rejäl bit fårfiol snarare än min lilla spensliga och lite platta tass.


Plattfoten kan ju vara av olika grad.. En lätt kropp med plattfot med vältränade fotmuskler som extra stöd kanske aldrig upplever problem.

Jag har fått starkare fötter med åren och har övat in en normal gångstil för att komma ifrån hjulbentheten och det funkar bra till vardags.

När jag för några år sedan började med spinning så fick jag genast början till hälsporre för att mina fötter inte orkade hålla emot när man stog upp å trampade. Lösningen var styva cykelskor som avlastade foten.

När jag provat stavgång med joggingskor så har samma sak hänt.. Med lite extra push och långa kliv så har fötterna inte orkat med. Då införskaffade jag speciella walkingskor med extra styv sula, ungefär som en vandringskänga fast lättare.

Det är ett tips för dom som har problem och inte kommer tillrätta med hjälp av hålfotsinlägg. Använd skor med en sula som inte viker sig så lätt..Jämför med en löjlig promenadsko som man nästan kan knyta knut på.

Ecco säljer såna med motiveringen att de har så bra uppbyggnad och hålfot men inte fan hjälper det mig.. Kolla sen ett par riktiga vandringskängor i en sportbutik. Sulan är omöjlig att vika och ska palla även om du bär en ryggsäck på 40 kilo. Där har du stöd för en klen hålfot!
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 11:05:24, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Inläggav tahlia » 2007-12-02 15:37:27

Jag fick veta av min läkare (när mina ryggskott började härja) att plattfotade människor oftast har mycket mindre problem med ryggen. Det samma gäller svankrygg. Ju mer du svankar, desto större är chansen för ryggbesvär.
Själv är jag nog så långt ifrån plattfot man kan bli, vilket ställer till med värk i fötterna för mig rätt ofta. Jag belastar ungefär en centimeter i bredd under foten, mellan hälen och trampdynan. Det är lite yta för hela kroppen :S
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:05:24, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Thunderchild » 2007-12-02 16:09:04

tahlia skrev:Jag fick veta av min läkare (när mina ryggskott började härja) att plattfotade människor oftast har mycket mindre problem med ryggen. Det samma gäller svankrygg. Ju mer du svankar, desto större är chansen för ryggbesvär.
Själv är jag nog så långt ifrån plattfot man kan bli, vilket ställer till med värk i fötterna för mig rätt ofta. Jag belastar ungefär en centimeter i bredd under foten, mellan hälen och trampdynan. Det är lite yta för hela kroppen :S


Nja.. Du får knappast bättre hållning och friskare rygg om du har sjukare fötter så det måste vara ett missförstånd.

Om du bara belastar din yttre fotkant så går du fel. Belastningen ska ju ligga jämnt på främre trampdynan. Om du har värk i fötterna så hänger det med all sannolikhet ihop med din grava övervikt som försvårar ett natruligt steg..
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 11:05:24, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Re: Plattfot och intelligent?

Inläggav Parvlon » 2007-12-02 18:33:44

Thunderchild skrev:På tal om intelligens.. Vad i helvete betyder ovanstående mening egentligen?

Det var lite klumpigt skrivet av mig, dock så verkar alla andra förstå den förutom du.
När jag för några år sedan började med spinning så fick jag genast början till hälsporre för att mina fötter inte orkade hålla emot när man stog upp å trampade. Lösningen var styva cykelskor som avlastade foten.

Jag trodde det bara var det fenimina släktet som hade tillåtelse att använda stavar i uppförsbackar.
Annars mycket bra tips osv, nice :)

Själv har jag bara använt hålfotsinlägg ett par gånger, även om de har hjälpt(vilket jag inte kommer ihåg)., så har jag inte växt fast med dem.
Aldrig haft ryggbesvär eller fotbesvär heller, om man nu inte räknar annorlunda fötter som en sjukdom.

På tal om plattfötter och intelligens kan jag säga att sambandet jag sett är grav plattfot hos gravt handikappade autister..

Det finns ju en o annan grovt handikappad som har en IQ över genomsnlittlig, man brukar räkna deras IQ kontra deras mentala ålder.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in