Bråck och kväljningar

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bråck och kväljningar

Inläggav internettt » 2010-12-20 16:37:59

Jag undrar om nån mer får problem med bröst-kväljningar vid tex. stress eller träning. Jag sysslade med bodybuilding på amatörnivå tidigare, men mina magproblem hindrade mig ifrån att fortsätta. Jag har varit hos läkaren och gjort gastroskopi, och då hade jag ett bråck på magmunnen och ett högt buktryck. Inga mediciner hjälper och läkaren var tveksam till en operation för bråcket. Jag tar mig friheten att klistra in ett meddelande ifrån en utländsk site, som beskriver mian egna problem ypperligt:

"I have had these symptoms myself for 3 yrs. I do not have to exercise until exhaustion - I can just walk up a flight of stairs, carrying something about 20 lbs... Then I get chest pain... almost like pressure pushing out. If I stop before it goes too far.. it will calm down. IF I take a few steps too far - there is no turning back - I vomit. This happens on an empty stomach or a full stomach. I have been to 3 Boston cardiac doctors and have been recently visiting GI doctors. The problem appears to be they do not have an equipment to test while you are moving... I too was put on Prilosec and it does not help at all. If your son has these symptoms - pls let me know"

Finns det nån annan med liknande problem?
internettt
 
Inlägg: 456
Anslöt: 2010-12-12

Inläggav slackern » 2010-12-20 16:48:06

Hej.

Har haft dom problemen men gjorde en titthålsoperation där de tog en del utav magsäcken och sydde ihop den med matstrupen så att det bildades en typ utav backventil.

Fungerar relativt bra nu i början var det väldigt jobbigt kunde inte hicka eller rapa så blev väldigt gasig i magen. Och i början var det väldigt svårt att äta svårsmält mat kunde bli extremt mätt.

Sen hade jag väldigt ont i axlarna en tid efter operationen pga att de blåser upp magen som en ballong för att kunna arbeta lättare och luften har ingenstans att ta vägen så den pyser ut ur axlarna och det var väldigt ömt länge efteråt.

Men om jag säger så här för mej är jag glad att jag opererade mej sliper jag äta medicin resten utav livet och oroa mej för ökad risk att få cancer i matstrupen.
slackern
 
Inlägg: 43882
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav internettt » 2010-12-20 16:53:58

Hur kände du det när attackerna kom så att säga? För min del så får jag liksom kväljningar, blir dubbelvikt och måste stanna upp med allting, annars får jag kräkningar. Det som är jobbigt är att man inte kan motionera mer än att ta lugna promenader. Funkar det bra för dig att motionera nu?

Sen det jäkliga är att jag har lite läkarfobi, så jag drar mig in i det längsta för att begära en operation.
internettt
 
Inlägg: 456
Anslöt: 2010-12-12

Inläggav internettt » 2010-12-20 16:55:12

Jo, jag måste fråga en sak till också. Hade du halsbränna?
internettt
 
Inlägg: 456
Anslöt: 2010-12-12

Inläggav slackern » 2010-12-20 17:22:54

Jo jag hade halsbränna och suraupstötningar.

Och jo allt det har blivit mycket bättre.
slackern
 
Inlägg: 43882
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav Chrilleb » 2010-12-24 3:08:12

Min läkare som jag hade för flertalet år sen såg att jag hade början till navelbråck, plågas då och då av halsbränna och sura uppstötningar, nu har jag lagt på mig 15 kilos vikt och börjar fundera om det kommer bli värre, pga "navelbråcket", försöker ta långa promenader flera gånger i veckan. Har då och då kväljningar ( får svälja ofta ) efter jag ätit eller druckit nåt starkt, och får även ökas salivutsöndring.



Mvh
C
Chrilleb
 
Inlägg: 6415
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav MsTibbs » 2010-12-24 15:18:47

Mjölk eller filmjölk kan hjälpa, om än bara för stunden.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in