Hur min npf utredning har gått hittills

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur min npf utredning har gått hittills

Inläggav KaosPrinsessa » 2010-12-19 13:05:15

Min NPF utredning är ännu inte klar men jag tänkte skriva av mig lite om det som hänt hittills. Vill nån kommentera är den välkommen att göra det.

I förrgår var jag och träffade min psykolog. Vi skulle gå igenom mitt resultat för QB-testet och WAIS plus att jag skulle få reda på mer vad som ska hända.

QB-testet visade att jag hade ett ojämnt resultat och att jag var lite för snabb med att trycka, dvs lite för impulsiv. Resultatet blev sämre än normalt men inte extremt mycket sämre men det visar att jag har problem när det gäller koncentration och då verkar det som att det är mina impulsiva drag som ställer till det.
WAIS testet visar att jag generellt sätt har ett IQ på långt över normalt (exakta siffra fick jag inte). Allmänbildning, ordförståelse, allmän förståelse och liknelser låg jag över och mycket över normalt på.
Sifferrepetition, bokstavs-siffer-repetition och artimetik var långt under normalt (detta är vad man kallar arbetsminnet). Bildkompletering, blockmönster, matriser och bildarrangemang låg över eller långt över normalt men kodning låg strax under normalt.

Så mitt största problem är helt enkelt arbetsminnet.
Detta förklarar en del för mig för jag har börjat tro att jag kanske inte har lyssnat eller läst ordentligt men så är alltså inte fallet, jag har helt enkelt problem med att minnas det hela.
Än är hon dock inte säker på vad jag kan ha för diagnos och hon har sagt att jag kan tillhöra den lilla grupp där man inte har någon diagnos men ändå har problem. Så jag ska göra tre test till, hon sa inte vilka men ett
skulle i alla fall testa mina exekutiva funktioner. De diagnoser hon tror jag kan ha är (inte alla såklart): depression, social fobi, psykos eller pre-psykos, aspergers syndrom eller atypisk autism, bipolär och ADHD.

Vad jag ska tänka om allt detta vet jag inte. Det känns ju skönt att veta det där om arbetsminnet och att jag faktiskt försöker men att det inte funkar riktigt som det ska så det är ju inte mitt fel att jag inte minns saker och så. Ovissheten om vad det kan vara är jobbig och att hon nämner psykos och autism är skrämmande för mig, mycket skrämmande.
Sen var det även lite skrämmande att WAIS testet kunde peka ut så mycket och hon sa saker som det hade visat som stämde så bra, tex att jag har svårare att förklara något med egna ord än att berätta eller
visa nått jag har lärt in. Jag har alltså massa känslor och åsikter och sånt om saker men att få fram det i ord är oftast svårt, jag menar hur översätter man känslor, bilder och färg till ord bra och rättvist?
Jaja det var nog allt.

Jag förstår om ni inte orkar läsa, förlåt att jag tar upp massa plats :$
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Hur min npf utredning har gått hittills

Inläggav Arkimedes » 2010-12-19 13:11:47

KaosPrinsessa skrev:tex att jag har svårare att förklara något med egna ord än att berätta eller
visa nått jag har lärt in. Jag har alltså massa känslor och åsikter och sånt om saker men att få fram det i ord är oftast svårt, jag menar hur översätter man känslor, bilder och färg till ord bra och rättvist?

Jag har samma problem. Har massa tankar som jag inte får ut, för jag vet inte hur man sätter ord på dem.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Fenren » 2010-12-19 13:35:52

+1
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Hur min npf utredning har gått hittills

Inläggav KaosPrinsessa » 2010-12-19 14:43:24

Arkimedes skrev:
KaosPrinsessa skrev:tex att jag har svårare att förklara något med egna ord än att berätta eller
visa nått jag har lärt in. Jag har alltså massa känslor och åsikter och sånt om saker men att få fram det i ord är oftast svårt, jag menar hur översätter man känslor, bilder och färg till ord bra och rättvist?

Jag har samma problem. Har massa tankar som jag inte får ut, för jag vet inte hur man sätter ord på dem.


Jag kan få ut de men inte på ett sätt som jag tycker gör tankarna och/eller känslorna rättvisa. Det känns som att det fattas nått när jag försöker förklara.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Hur min npf utredning har gått hittills

Inläggav Arkimedes » 2010-12-19 14:46:30

KaosPrinsessa skrev:
Arkimedes skrev:
KaosPrinsessa skrev:tex att jag har svårare att förklara något med egna ord än att berätta eller
visa nått jag har lärt in. Jag har alltså massa känslor och åsikter och sånt om saker men att få fram det i ord är oftast svårt, jag menar hur översätter man känslor, bilder och färg till ord bra och rättvist?

Jag har samma problem. Har massa tankar som jag inte får ut, för jag vet inte hur man sätter ord på dem.


Jag kan få ut de men inte på ett sätt som jag tycker gör tankarna och/eller känslorna rättvisa. Det känns som att det fattas nått när jag försöker förklara.

Ja, men ungefär så är det för mig också. Men det beror på situation. Har lättare för att uttrycka mig om jag känner mig trygg i situationen som jag är i.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Dagobert » 2010-12-19 14:59:44

Om man skriver för att förklara för andra så reder man ofta upp tankarna för sig själv också. Sen har man lättare att uttrycka sig. Så jag rekommenderar att man skriver. Man behöver ju inte visa det för nån om man inte vill.
Dagobert
 
Inlägg: 14247
Anslöt: 2010-11-30

Re: Hur min npf utredning har gått hittills

Inläggav KaosPrinsessa » 2010-12-19 15:02:25

Arkimedes skrev:
KaosPrinsessa skrev:
Arkimedes skrev:
KaosPrinsessa skrev:tex att jag har svårare att förklara något med egna ord än att berätta eller
visa nått jag har lärt in. Jag har alltså massa känslor och åsikter och sånt om saker men att få fram det i ord är oftast svårt, jag menar hur översätter man känslor, bilder och färg till ord bra och rättvist?

Jag har samma problem. Har massa tankar som jag inte får ut, för jag vet inte hur man sätter ord på dem.


Jag kan få ut de men inte på ett sätt som jag tycker gör tankarna och/eller känslorna rättvisa. Det känns som att det fattas nått när jag försöker förklara.

Ja, men ungefär så är det för mig också. Men det beror på situation. Har lättare för att uttrycka mig om jag känner mig trygg i situationen som jag är i.


För mig är det lika i alla situationer. Alltså jag kan berätta vad jag tycker om saker och så, det är mer när det berör mig själv som det inte funkar riktigt.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav KaosPrinsessa » 2010-12-19 15:03:53

Dagobert skrev:Om man skriver för att förklara för andra så reder man ofta upp tankarna för sig själv också. Sen har man lättare att uttrycka sig. Så jag rekommenderar att man skriver. Man behöver ju inte visa det för nån om man inte vill.


Till min psykolog skriver jag brev men annars är ju svårt att göra så där för man vet ju aldrig vad som kommer och vad det behövs göras inför. Sen tar det flera dagar att få till ett brev för jag har så mkt tankar och idéer i mitt huvud att det alltid är svårt att slutföra saker.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav Dagobert » 2010-12-19 15:09:33

Jag menar skriva som det faller sig om sin tillvaro och sina problem, för sin egen skull, men på ett sätt som andra skulle kunna förstå. Tydligt och någorlunda kortfattat, plita och ändra och förbättra.
Så klarnar förhoppningsvis tankarna och sammanhangen vartefter.
Dagobert
 
Inlägg: 14247
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav KaosPrinsessa » 2010-12-19 15:11:15

Dagobert skrev:Jag menar skriva som det faller sig om sin tillvaro och sina problem, för sin egen skull, men på ett sätt som andra skulle kunna förstå. Tydligt och någorlunda kortfattat, plita och ändra och förbättra.


Det har jag gjort många gånger men inte hjälper det. Dessutom minns jag ju inte vad jag skriver.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav Dagobert » 2010-12-19 15:12:05

KaosPrinsessa skrev:Det har jag gjort många gånger men inte hjälper det. Dessutom minns jag ju inte vad jag skriver.

Skriv ut och ta med.
Dagobert
 
Inlägg: 14247
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav KaosPrinsessa » 2010-12-19 15:30:06

Dagobert skrev:
KaosPrinsessa skrev:Det har jag gjort många gånger men inte hjälper det. Dessutom minns jag ju inte vad jag skriver.

Skriv ut och ta med.


Ja men det har jag ju självklart redan gjort till min psykolog.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in