Äntligen ett framsteg!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Äntligen ett framsteg!

Inläggav Sotnosen77 » 2010-12-10 14:20:14

Jag har länge försökt få hjälp med mina problem. Men ingen har velat hjälpa mig. De anser att jag är för frisk då jag har ett arbete och familj och så. Jag har varit i kontakt med både NPF-portalen och habiliteringen förut, men de ville inte ta emot mig. Nu har jag försökt en gång till. Jag har skickat en remiss till NPF-portalen för att få en ordentlig utredning till att börja med. Igår fick jag reda på att remissen är antagen och de kommer skriva in mig där. Jag kommer bli kallad till ett "nybesök" som de kallar det. Tydligen ett gruppbesök där man får massa info om hur allt går till och så. Sen får man se hur man går vidare. Så jag kanske kommer få en utredning tillslut. Vilken lättnad! Äntligen någon som lyssnar på mig! Är det någon som vet hur det går till och hur gången är på NPF-portalen? Skulle vara intressant att höra andras erfarenheter. Om någon varit i kontakt med dem, skulle det vara intressant att veta hur allt går till. Hoppas iallafall att detta kan ge mig den hjälp jag behöver. Det är iallafall ett framsteg! Det känns hoppfullt för mig!
Sotnosen77
 
Inlägg: 143
Anslöt: 2010-02-02
Ort: Uppland

Re: Äntligen ett framsteg!

Inläggav Miche » 2010-12-10 14:58:28

Sotnosen77 skrev:De anser att jag är för frisk då jag har ett arbete och familj och så.

Fy fan vad förbannad jag blir när jag läser sånt här! Även jag hade arbete (och har familj) då utredningen påbörjades men det var inga sådana okunniga uttalanden i mitt fall!

Jag utreddes på en vuxenpsykiatrisk avdelning och vet ingenting om NPF-portalen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav prodge64 » 2010-12-10 17:12:28

Jag fick till en utredning genom vuxenhabiliteringen, men det kunde lika gärna hetat vuxenpsyk antar jag. Någon NPF-portal har jag inte heller hört talas om så jag antar att det är något unikt för ditt landsting.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Kattpappa » 2010-12-14 14:33:23

Glad för din skull, hoppas det går bra, har du funderingar eller frågor vet du vart vi finns!!

mvh, Kattpappa
Kattpappa
 
Inlägg: 117
Anslöt: 2009-10-12
Ort: Stockholm

Re: Äntligen ett framsteg!

Inläggav Pemer » 2010-12-14 19:47:45

Miche skrev:
Sotnosen77 skrev:De anser att jag är för frisk då jag har ett arbete och familj och så.

Fy fan vad förbannad jag blir när jag läser sånt här!


+123.678.490.538.116.938, ungefär... :x icon
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Äntligen ett framsteg!

Inläggav outzaidur » 2010-12-15 7:47:04

Pemer skrev:
Miche skrev:
Sotnosen77 skrev:De anser att jag är för frisk då jag har ett arbete och familj och så.

Fy fan vad förbannad jag blir när jag läser sånt här!


+123.678.490.538.116.938, ungefär... :x icon


Gäller att vara väldigt tydlig med sin problematik och inte försumma detaljer eller försköna verkligheten.

I mitt tycke är det minst lika jobbigt att vara tvungen att leva med familj som det är att vara helt ensam. Går inte att säga att en person med familj är "friskare".

Att sen sjukvården anser att folk som har 100% arbete är "friska" är också en "sjuk" pseudo-debatt.

Visst. Vill man vara väldigt tydlig med att man är sjuk så slutar man jobba och skrämmer iväg familjen. Då blir sjukvården helt plötsligt mer empatisk. Varför är det så? Jag förstår inte riktigt sambandet här...
outzaidur
 
Inlägg: 288
Anslöt: 2010-04-30
Ort: Stockholm Tyresö

Inläggav Zombie » 2010-12-15 9:14:35

outzaidur skrev:Varför är det så? Jag förstår inte riktigt sambandet här...

För att vi inte är så mycket mer avancerade än andra djur som vi vill tro? Särskilt inte i tider då politiken vädjar till våra primitivare sidor? Det som inte syns finns inte och det som ännu inte finns finns ännu intare. Det ser olönsammare ut än att lära någon med friska tänder att borsta dem än att laga eller dra ut dem när de istället har blivit sjuka, det ser olönsammare ut att hjälpa någon som ännu inte har tagit livet av sig än att efteråt lägga in den med riktiga yttre skador eller begrava den, och så vidare.

Lönsamheten på det hypotetiska kan aldrig visas. Den som bara tänker i lönsamhetstermer får en fruktansvärd ångest av att se pengar slösas bort på det viset, särskilt om man redan är van vid att hantera mycket pengar och vet hur svårt och otacksamt det är. Och just den ångesten hann man tyvärr aldrig komma på någon diagnos och behandling för. Stackars människor, man måste ju förstå att de kan behöva omdana samhället då.

De försök som gjordes till förebyggande vård och helhetssyn från det flummiga sjuttiotalet och ett tag framåt har väl avskaffats av ungefär de skälen, om man nu inte vill räkna den rena närmaste-centimetern-framför-ögonen-siktiga besparingen som ett skäl. Antar jag. Privatisereriet kan det väl för en gångs skull inte vara, tänk vilken penningko det är med vård av de redan friska som har råd att själva betala.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in