Ersättning från försäkringsbolag pga Aspergerdiagnos

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Jocke H » 2010-12-14 19:33:19

Fenren skrev:ska man tolka det som om du undrar om man kan få ut pengar enbart på grund av sin aspergerdiagnos?


För att få MEDICINSK invaliditetsersättning räcker det väl med en Aspergerdiagnos?

För att få EKONOMISK invaliditetsersättning ( varaktig nedsatt arbetsförmåga resten av livet), vad krävs för det?

Hur vanligt är det att man får ut detta?

Jocke
Jocke H
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2010-12-14

Inläggav Pemer » 2010-12-14 20:13:45

Det är väldigt olika, beroende på när försäkringen tagits. Många har haft för gamla försäkringar, och det finns inget att hämta från för nya försäkringar heller. Men en liten grupp aspergare som fått diagnos och som fått aktivitetsersättning har kunnat få lite tillskott till de pengarna från sina barnförsäkringar. Jag vet en tidigare mer aktiv medlem här som har en del sådana pengar, och ett par som tidigare har arbetat som får tillskott till sjukersättningen från AFA försäkringar. Men det krävs väldigt lite för att man ska visa sig stå utanför alla sådana skydd, även om man har betalt premier på olika försäkringar i olika skeden. :roll:

Själv hade jag en barnförsäkring som liten, som övergick i en fortsatt hälsoförsäkring sedan jag blivit vuxen, som jag sedan tappade när jag fick svårt med ekonomin och inte klarade att betala premierna. Sedan fick jag diagnos och sjukersättning flera år senare, och då fanns ju liksom inte försäkringen kvar.

Och jag hade alla jobb utom de två sista på LO-sidan och ingick i AFA-systemet. Sedan råkade jag ha de två sista försöken till jobb innan sjukskrivning, diagnos och sjukersättning på tjänstesidan och genom det ramlade jag ur all rätt att någonsin få något från AFAs försäkringar. Och inget motsvarande verkar finnas via de sista två jobben och deras pensions- och försäkringspartners.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-14 20:31:12

Åh fy fan Pemer, det låter som min situation. Jag blir så frustrerad att jag inte vet vad jag ska ta vägen när jag tänker på det.

Jag fick ut på min barnförsäkring, och den försäkringen övergick inte till vuxen, utan man måste söka ny, och då fick jag förstås ingen eftersom jag tagit ut på barnförsäkringen.

Jag ramlade ur AFA också, på ett sätt som FK hade försäkrat att man inte skulle åka ur någonting, men de glömde att deras regler inte är världsomfattande.

Eftersom jag gjorde många jobbförsök också, så baserades min sjukersättning på sjukpenning och inte på SGI/jobb.

Sammanlagt 5 500 kr/mån mindre netto. Sjukförsäkringen borträknad då, den hade nog gett mer, jag fick 4 500 per månad på den gamla när jag fick ut från den på 90-talet.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Jocke H » 2010-12-14 20:34:43

Pemer skrev:Det är väldigt olika, beroende på när försäkringen tagits. Många har haft för gamla försäkringar, och det finns inget att hämta från för nya försäkringar heller. Men en liten grupp aspergare som fått diagnos och som fått aktivitetsersättning har kunnat få lite tillskott till de pengarna från sina barnförsäkringar. Jag vet en tidigare mer aktiv medlem här som har en del sådana pengar, och ett par som tidigare har arbetat som får tillskott till sjukersättningen från AFA försäkringar. Men det krävs väldigt lite för att man ska visa sig stå utanför alla sådana skydd, även om man har betalt premier på olika försäkringar i olika skeden. :roll:

Själv hade jag en barnförsäkring som liten, som övergick i en fortsatt hälsoförsäkring sedan jag blivit vuxen, som jag sedan tappade när jag fick svårt med ekonomin och inte klarade att betala premierna. Sedan fick jag diagnos och sjukersättning flera år senare, och då fanns ju liksom inte försäkringen kvar.

Och jag hade alla jobb utom de två sista på LO-sidan och ingick i AFA-systemet. Sedan råkade jag ha de två sista försöken till jobb innan sjukskrivning, diagnos och sjukersättning på tjänstesidan och genom det ramlade jag ur all rätt att någonsin få något från AFAs försäkringar. Och inget motsvarande verkar finnas via de sista två jobben och deras pensions- och försäkringspartners.




Alltså, rätta mim om jag har fel.

Men asperger brukar ge 10 % i medicinsk invaliditet och på ett normalt försäkringsbelopp ( 1 miljon kr) ger det 100.000 i engångsbelopp.

Anses man oförmögen att arbeta kan det även bli tal om EKONOMISK invaliditet, vilket ofta innebär ett ÄNNU större engpngsbelopp från Försäkringsbolaget, eller?

Så visst borde det finnas pengar att hämta med asperger?
Jocke H
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2010-12-14

Inläggav Fenren » 2010-12-14 20:35:46

så det borde man kunna få ut oavsett om man jobbar eller ej, eller?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav Windfarne » 2010-12-14 20:40:17

De allra flesta försäkringar, om inte alla, har väl undantagsklausuler som effektivt förhindrar att man får ersättning för sådan sjukdom som fanns vid försäkringens tecknande?

Och eftersom NPF/autismspektrumtillstånd anses vara medfördda funktionshinder så torde de utan pardon gå under denna klausul...
Windfarne
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Varberg

Inläggav Pemer » 2010-12-14 20:42:44

Windfarne skrev:De allra flesta försäkringar, om inte alla, har väl undantagsklausuler som effektivt förhindrar att man får ersättning för sådan sjukdom som fanns vid försäkringens tecknande?

Och eftersom NPF/autismspektrumtillstånd anses vara medfördda funktionshinder så torde de utan pardon gå under denna klausul...


Det är nog just detta som alltid gäller numera, nu när de här diagnoserna "finns".
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Jocke H » 2010-12-14 20:45:54

Pemer skrev:
Windfarne skrev:De allra flesta försäkringar, om inte alla, har väl undantagsklausuler som effektivt förhindrar att man får ersättning för sådan sjukdom som fanns vid försäkringens tecknande?

Och eftersom NPF/autismspektrumtillstånd anses vara medfördda funktionshinder så torde de utan pardon gå under denna klausul...


Det är nog just detta som alltid gäller numera, nu när de här diagnoserna "finns".


Så det finns i princip ingen med asperger som fått ut miljonbelopp på Försäkringen för EKONOMISK invaliditet? Eller?
Jocke H
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2010-12-14

Inläggav Parvlon » 2010-12-14 22:02:19

Om det finns så tror jag de flesta håller tyst om det.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Moggy » 2010-12-14 22:05:18

Kanske göra en omröstning med olika intervallet så kan folk rösta anonymt? Hade varit intressant att se om nån fått ut grova stålar, även om jag betvivlar det...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Jocke H » 2010-12-14 22:14:18

Parvlon skrev:Om det finns så tror jag de flesta håller tyst om det.


För att?
Jocke H
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2010-12-14

Inläggav Jocke H » 2010-12-14 22:15:09

Moggy skrev:Kanske göra en omröstning med olika intervallet så kan folk rösta anonymt? Hade varit intressant att se om nån fått ut grova stålar, även om jag betvivlar det...


Vad är gorva stålar enligt dig? 100 tusen? 500 tusen? 1 miljon?
Jocke H
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2010-12-14

Inläggav Parvlon » 2010-12-14 22:21:13

Jocke H skrev:
Parvlon skrev:Om det finns så tror jag de flesta håller tyst om det.


För att?
Därför att då skulle andra bli avundsjuka. Börja gnälla osv.

Mycket pengar håller man med fördel käfft om, finns många idioter.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Windfarne » 2010-12-14 22:23:07

Rent principiellt hamnar vi ju i frågan om vad normalitet är - om en tiondel eller en femtedel av befolkningen har autistiska personlighetsdrag är det väl tveksamt om försäkringsbolagen skall ersätta dem.

Det reageras ju starkt på forumet varje gång Aspergers syndrom omnämns som "sjukdom" i media - skall vi då söka efter en försörjning som har utgångspunkten att vi är sjuka?

Själv skulle jag föredra ett aktivt vidgande av normalitetsbegreppet, upplysningskampanjer, kanske olika former av kvotering, allt i syfte att synliggöra en grupp med starka och svaga sidor.

Jag har själv funderat på frågan om Aspergers syndrom och huruvida en viss grad av komorbiditet med depression, utmattningssyndrom osv skulle kunna omintetgöra möjligheten att få ersättning för just annat än Aspergern.

http://www.aspergerforum.se/privat-sjukforsakring-ogiltig-t10983.html

Tycker inte att det nödvändigtvis är en nitlott att ha Aspergers syndrom, och att man automatiskt skulle överkompenseras med en fet försäkringsersättning.

De av oss som ramlat ur samhället, eller för all del aldrig kommit in i det, ska få den hjälp de har rätt till, men jag tycker alltså inte att AS är en "sjukdom" eller med nödvändighet ett handikapp.
Det kommer an på samhället att så långt det går öka tillgängligheten för alla funktionshindrade.
Windfarne
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Varberg

Inläggav Moggy » 2010-12-14 23:24:31

Jocke H skrev:
Moggy skrev:Kanske göra en omröstning med olika intervallet så kan folk rösta anonymt? Hade varit intressant att se om nån fått ut grova stålar, även om jag betvivlar det...


Vad är gorva stålar enligt dig? 100 tusen? 500 tusen? 1 miljon?



500000 ser jag som stora pengar iaf.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Få ut försäkringspengar pga diagnos?

Inläggav Peace » 2014-04-05 1:25:05

Jag läste nyss om en som fått ut femsiffrigt belopp på sin försäkring för att han fått diagnosen aspergers. Nån som har erfarenhet av detta? Hur går man till väga för att få det? Är det några särskilda krav?

Gripandekylig

Slog ihop tråden Få ut försäkringspengar pga diagnos? med tråden Ersättning från försäkringsbolag pga Aspergerdiagnos
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Få ut försäkringspengar pga diagnos?

Inläggav tough-fluffy » 2014-04-05 3:15:12

Peace skrev:Jag läste nyss om en som fått ut femsiffrigt belopp på sin försäkring för att han fått diagnosen aspergers. Nån som har erfarenhet av detta? Hur går man till väga för att få det? Är det några särskilda krav?


När jag var liten och fortfarande bodde hemma hos min mor så var jag försäkrad från topp till tå. Jag fick ett femsiffrigt belopp rätt in på kontot när jag fyllde 18.
Sedan vet jag inte om det var p.g.a. fler anledningar än min diagnos, men en del av pengarna fick jag tack vare min asperger.

Jag har ingen aning om hur det går till eller vad det finns för krav eller någonting, men erfarenheter om att få pengar från försäkringsbolaget har jag.
Det jag kan rekommendera är väl att prata med någon som har koll på det. Antingen ringa direkt till försäkringsbolaget eller prata med någon på psyk-mottagningen om du har regelbunden kontakt där. De kan veta.
tough-fluffy
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2014-04-05

Få ut försäkringspengar pga diagnos?

Inläggav earlydayminer » 2014-04-05 4:37:32

Menar du att diagnosen i sig gav försäkringspengar? Det finns troligtvis andra skäl till att personen fick ut ett femsiffrigt försäkringsbelopp. Eller har personen på något sätt genomlidit något särskilt för att bli diagnosticerad? Har personen blivit felaktigt behandlad under en längre tid? Det är osannolikt att få försäkringspengar för bara diagnosen i sig.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Få ut försäkringspengar pga diagnos?

Inläggav abyss » 2014-04-05 7:30:24

earlydayminer skrev:Det är osannolikt att få försäkringspengar för bara diagnosen i sig.

Nej, det är det inte. Har man en försäkring som täcker det så får man ersättning för det, precis som med alla andra försäkringar.

Det är från barnförsäkringar som oftast ska tecknas innan du ens har fyllt 1 år. Sen är det ju ofta ett tillägg för att försäkringen ska täcka saker som autism.


Man tar helt enkelt reda på vad man har för försäkring och vad den täcker, sen kontaktar man försäkringsbolaget.
abyss
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2011-05-10

Få ut försäkringspengar pga diagnos?

Inläggav Lyysa » 2014-04-05 8:50:22

Jag vet att min försäkring täckte det där att få diagnos förr men sen ändrade de om och ja när jag fick min diagnos hade de tagit bort den möjligheten så jag fick inget.
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

Få ut försäkringspengar pga diagnos?

Inläggav Schmetterling » 2014-04-05 9:21:29

Jag fick ut ett sexsiffrigt belopp på diagnosen i sig (10% medicinsk invaliditet är standard vid AST) och fick senare (efter att jag fyllt 25 och hade haft aktivitetsersättning i ett år och fått aktivitetsersättningen förlängd med tre år) ut ett sjusiffrigt belopp eftersom jag anses ha en varaktig arbetsoförmåga på minst 50% (detta kallas ekonomisk invaliditet). Får jag sjukersättning på mer än 50% i framtiden kommer jag att få ut mer.

Jag gick tillväga som så att jag alltid skickat in mina sjukskrivningspapper och diagnospapper till mitt försäkringsbolag, försäkringsbolaget har begärt ut och lusläst alla mina journaler från tidernas begynnelse för att avgöra om aspergern kunde anses täckas av min försäkring (huruvida försäkringen täcker beror av hur villkoren såg ut det året när man först sökte läkarvård för någonting relaterat till tillståndet som är i fråga), de kom fram till att så var fallet. Och så var det med det.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Få ut försäkringspengar pga diagnos?

Inläggav Tiblan » 2014-04-05 9:32:46

Detta låter intressant. Måste jag kolla upp.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Ersättning från försäkringsbolag pga Aspergerdiagnos

Inläggav Levial » 2017-01-01 3:53:22

Hej!
Jag har en barn/ungdoms-försäkring som tecknades när jag var ca 14-15.
För några år sen fick jag pga den ut pengar från den, pga vad jag senare fick veta min aspergerdiagnos. Nu har även diagnosen fobisk personlighetsstörning (ställd efter utredning hos sjukskötelska) tillkommit. I våras då jag fyllde 30 fick jag beslut om sjukerättning. I läkarintyget fastslogs att jag inte är i skick att arbeta mer, ens i skyddade arbeten. I beslutet fastställdes detsamma, och de ansåg att min arbetsoförmåga sägs ha inträffat runt 2002, vilket var ungefär då mina föräldrar tecknade försäkringen. Jag gissar att utredaren för att fastställa det gått på ett personligt brev jag sände med där jag beskrev en hel del traumatiserande händelser som hänt mig, vilka flera tog sin början där. Det var bland annat där jag fick mina sömnproblem. Jag själv är övertygad om att jag har ptsd, men psyk tycker inte jag har tillräckliga symtom för det längre (?) och vill därför inte sätta diagnosen. Jag har ej längre någon försäkring jag aktivt betalar för, tror att barn/ungdomsförsäkringen endast betalades i några år. Iaf: jag har en vän som fick ut pengar pga sk "ekonomisk invaliditet" iom att han fick sjukersättning. Tror dock att hans föräldrar fortfarande betalar försäkring för honom. Vet dock inte om det beror på den eller hans tidigare barnförsäkring.
Vad jag undrar är om någon vet om det finns någon chans för mig att kunna få ut mer försäkringspengar iom att jag fått sjukersättning..?
Eller är detta omöjligt då jag ej har någon "aktiv" försäkring..?
De andra pengarna är i princip slut pga dyra veterinärkostnader, betalning av skulder och annat. Och skulle verkligen behöva pengar pga kommande veterinärkostnader och annat.
Skulle vara väldigt tacksam för ett svar.
Levial
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2016-12-31

Ersättning från försäkringsbolag pga Aspergerdiagnos

Inläggav Fibbel » 2017-01-03 12:06:07

Min dotter som är tolv fick ca. 140 000:-
Fibbel
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2011-09-30

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in