Skrivare + bildprogram (till mac)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skrivare + bildprogram (till mac)

Inläggav aspiemelly » 2010-12-11 1:00:57

Hej,

Tänkte önska mig en skrivare + program i julklapp och undrar vad som funkar. Det måste funka ihop med mac.

Har i första hand tänk göra olika samlingar i A4 där en liten del skall vara foton, resten skall kunnas skriva på med penna (vilken typ av penna lämnar jag öppet). Formatet ska bli liknande:

#___ #___
#___ #___
#___ #___
#___ #___

# = fotot, storlek "plånboksfoto" om det hjälper. _ = tom yta/ev ruta i färg.

Tänkte först färglaser, det är ju inte foton i den gamla betydelsen (hämta på lab, sätta i album), men vill ändå det ska vara bra bilder. Bläckstråle har jag bara hört dumt om. Bläcket torkar när man inte använder det, på hur länge då? Bläcket på pappret torkar inte/långsamt eller bucklar pappret eller kladdar ut sig redan vid utskriften.

Det enda jag bestämt OM det blir bläckstråleskrivare är MÅSTE vara enskilda patroner och ju fler ju bättre.

Annars sätter vi väl en gräns på 4000 +/- nån tusenlapp.

Vad har ni? vad funkar/funkar inte?

Ps. Adobe photoshop, aperture eller något annat program för att göra bilderna/mallen enligt ovan? Vill kunna bestämma "bild = 5x3cm" t.ex. och inte sitta och dra i bilderna en och en.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav MsTibbs » 2010-12-11 12:37:28

Photoshop rockar. *uppmuntrar inte alls till att ladda ner olagligt* ;)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Kvasir » 2010-12-11 13:02:02

MsTibbs skrev:Photoshop rockar. *uppmuntrar inte alls till att ladda ner olagligt* ;)


Har photoshop något som inte gimp har? Gimp är gratis och finns även för Mac. Jag vet dock inte om både gimp och gimpshop finns för Mac. (Gimpshop är en variant som är tänkt att se ut som photoshop i gränssnittet).

http://www.macblog.se/gimp-bildbehandling-mac-gnu-image-manipulation-program

Vad gäller färglaser så har jag inte någon koll på sortimentet just nu, men en generell regel brukar vara att undvika de billiga som har "revolvermagasin" för tonerkassetterna, och välja en som dem på rad. Laserskrivare brukar dessutom ofta vara byggda för kontorsbruk, om man undviker de billigaste, och har bättre hållbarhet än de flesta bläckstråleskrivare.

Som alltid bör man leta efter tester och kundrecensioner innan man köper.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Inger » 2010-12-11 13:10:20

Gimp suger. Eller så är det jag som är för dum för att fatta hur man använder det och orkar inte kolla på massa tutorials. Jag vill inte ha en massa jävla lager och bling, jag vill bara kunna croppa och färgjustera.

Varför ska det vara så svårt att hitta ett program som är precis lagom enkelt, någonstans mittemellan lekskole- och avancerad proffnivå istället för antingen det ena eller det andra? Tips mottages tacksamt!
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav MsTibbs » 2010-12-11 13:12:35

Jag har både Gimp och Gimpshop men fattar ingenting alls hur man använder det, lyckas inte ens få fram ett papper och rita med freehand på det... :x icon
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Kvasir » 2010-12-11 13:18:29

MsTibbs skrev:Jag har både Gimp och Gimpshop men fattar ingenting alls hur man använder det, lyckas inte ens få fram ett papper och rita med freehand på det... :x icon


Nu har jag själv inte kört vare sig ps eller gimpshop något nämnvärt, utan bara ren gimp, men andra jag vet som är vana vid ps har inte haft några problem med gimpshop.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kvasir » 2010-12-11 13:24:56

Inger skrev:Gimp suger. Eller så är det jag som är för dum för att fatta hur man använder det och orkar inte kolla på massa tutorials. Jag vill inte ha en massa jävla lager och bling, jag vill bara kunna croppa och färgjustera.

Varför ska det vara så svårt att hitta ett program som är precis lagom enkelt, någonstans mittemellan lekskole- och avancerad proffnivå istället för antingen det ena eller det andra? Tips mottages tacksamt!


Det finns massor av program. Det gäller mest att bestämma sig för ungefär vilken funktionalitet man behöver och sedan leta efter något som passar. Jag brukar själv föredra ganska enkla program som är bra på de saker jag brukar vilja göra. För fotoredigering använder jag ofta Nikons PictureProject. Det kan inte så mycket, men är väldigt smidigt att använda för det vanligaste, som att justera ljus och beskära. Färgjustering är det dåligt på däremot. Det klarar beskärning, färgjustering och en del annat.

Behöver du inte mera än det du nämner, så ta en titt på xnview. Det använder jag som huvudprogram för att titta på bilder.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav MsTibbs » 2010-12-11 13:35:08

Kvasir skrev:
MsTibbs skrev:Jag har både Gimp och Gimpshop men fattar ingenting alls hur man använder det, lyckas inte ens få fram ett papper och rita med freehand på det... :x icon


Nu har jag själv inte kört vare sig ps eller gimpshop något nämnvärt, utan bara ren gimp, men andra jag vet som är vana vid ps har inte haft några problem med gimpshop.


Jag har haft Photoshop 5.5, funkade bra, sen Photoshop CS på macen, funkade bra, Photoshop CS4 begriper jag mig inte på alls, så det är förmodligen en vanesak. Tycker inte om att de skall flytta på alla knappar...
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Kvasir » 2010-12-11 13:38:43

MsTibbs skrev:Jag har haft Photoshop 5.5, funkade bra, sen Photoshop CS på macen, funkade bra, Photoshop CS4 begriper jag mig inte på alls, så det är förmodligen en vanesak. Tycker inte om att de skall flytta på alla knappar...


Kanske är det då, att Gimpshop är gjord efter en äldre variant av PS, som du inte är van vid.

Annars, för att bara få ett "papper" att rita på så har jag för mig att man helt enkelt väljer Ny under Filmenyn, eller Arkivmenyn eller vad det nu heter i svensk variant. I vanliga Gimp får man också ett separat fönster där man väljer funktion, penselstorlek etc. Inga större konstigheter så långt. Däremot kan det vara knepigt med mera avancerade saker, som lager, men det är det väl i PS också.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav aspiemelly » 2010-12-11 13:41:26

Ekonomin spelar ju in också. Hittade photoshop för över 10 000kr(!) va fasen var det? Fanns även för runt 4 000 och 1-2 000. Aperture ligger på 1 800 tror jag. För att se och croppa manuellt finns ju iPhoto som ingår men vill som sagt kunna skapa en mall enligt första inlägget och bara klistra in bilder som blir den storleken/tar upp den ytan avsedd för bilder i mallen. Eller att bilder som hämtas har standard (inställt av mig) mått.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav Kvasir » 2010-12-11 14:11:14

Prova Gimp eller Gimpshop på den dator du har, och se om du trivs med det. Fungerar det för dina behov så har du sparat pengarna för programvaran.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav barracuber » 2010-12-11 15:23:12

Tänkte bara ifall du har tillgång till en windowsdator - http://www.fotosizer.com/ är ett gratisprogrsm för resize på flera bilder samtidigt.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav aspiemelly » 2010-12-11 15:37:29

Nix, ingen windowsdator så långt ögat når ;) Den hos pappa (vilket innebär psykterror vid lån) är minst 10 år gammal också...

t.ex. "Starta dator-öppna webmail-tryck print-vänta" tog 1 timme sist jag försökte använda den. "Starta dator-öppna webmail-tryck print-vänta"

Hittade och lyckades på andra försöket ändra storlek på flera bilder (samt som extra överaskning hittade copyright) i en demo av "lightroom 3"

Får testa en månad sen köpa om det funkar.


Så nu är det bara skrivarproblemet då...

Färglaser/bläckstråle. Pappersval, priser för patroner osv...
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Blir tokig!!

Inläggav aspiemelly » 2010-12-13 19:32:44

Har testat några program nu, och börjar undra va f-n jag missat.

Har kört resize på hela drösen foton (inte så orginalen ändras) i 2cm bredd, 1cm bredd och 10cm bredd bara för att testa. Och alla 3 var LIKA STORA när jag drog dom till pappret (pages, typ word).

Enda skillnaden var att dom var olika suddiga och konstiga. Har nånstans hört att det man ser inte motsvarar det som skrivs ut, men körde print preview och det var fortfarande samma sak.

Sen i ett av programmen testade jag att göra väldigt lite men ändrade nån dip eller vad det hette och bilden blev skitstor på pappret (pages).

Hade jag haft skrivaren kunde jag testat och printa men gissar det bara blivit slöseri med papper.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Re: Blir tokig!!

Inläggav Miche » 2010-12-13 21:18:51

aspiemelly skrev:Sen i ett av programmen testade jag att göra väldigt lite men ändrade nån dip eller vad det hette och bilden blev skitstor på pappret (pages).

dpi = dots per inch (dvs hur många pixlar (punkter) per tum som ska skrivas ut). Siffran ska aldrig vara under 300, helst ska den vara samma som skrivaren klarar av (oftast omkring 600 till 2400 beroende på skrivarens kvalitet/årsmodell).

Använd förhandsgranskning (preview) för att se hur det blir innan du skriver ut (och du kan troligen installera drivrutin för en tänkt skrivare och se hur det borde bli innan du ens har köpt skrivaren, men avinstallera sedan alla skrivare som du inte kommer att använda).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-12-14 11:52:00

GrapchicConverter funkar för enklare ändamål. Jag öppnar sällan något annat.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Skrivare + bildprogram (till mac)

Inläggav Miche » 2010-12-14 14:36:58

Jag har tänkt lite till på ditt skrivarval.,,
aspiemelly skrev:Bläckstråle har jag bara hört dumt om.

Det beror på...

Bläckstråle ger ofta bättre färger men då ska man skriva ut på speciellt papper (dvs inte det billigaste).

aspiemelly skrev:Bläcket på pappret torkar inte/långsamt eller bucklar pappret

Ska man skriva ett antal små bilder och inte behöver bästa kvalitet så funkar det utmärkt med det som kallas laserpapper.

aspiemelly skrev:kladdar ut sig redan vid utskriften.

Se till att utskriften från en bläckstråle får torka en stund innan du rör vid ytan (är det mycket färg kan de ta någon minut, man ser på ytan om man håller upp den om det ser fuktigt ut).

aspiemelly skrev:Bläcket torkar när man inte använder det, på hur länge då?

Det är nog individuellt för olika skrivare, men du bör nog använda den minst en gång i månaden för åtminstone en lite mindre utskrift. Moderna bläckstråleskrivare använder även lite färg även om den skriver ut i svartvitt vilket gör att bläcket inte torkar i färgpatronerna.

aspiemelly skrev:Det enda jag bestämt OM det blir bläckstråleskrivare är MÅSTE vara enskilda patroner och ju fler ju bättre.

Faktum är att jag har undersökt det där lite grann och vilken kostnad det blir. Gamla skrivaren jag har (en Epson Stylus Color) med separata bläckpatroner både torkade fortare och blev dessutom mycket dyrare än den jag har nu (varje gång man bytte bläckpatron blev man tvungen att köpa ett skrivarhuvud med varje bläckpatron (vilket visserligen ingår i patronen men det fördyrar patronerna).

Den jag använder nu (en Canon MP) har en svart patron och en färgpatron. När jag köpte nya patroner till den köpte jag på NetOnNet som säljer en refillvariant, med tre patroner medföljer ett skrivarhuvud, nästa gång jag handlar behöver jag inte köpa nya skrivarhuvuden och tillverkaren påstår att huvudena ska hålla för ganska många byten. Kostnaden per utskrift sjunker därför rejält.

aspiemelly skrev:Annars sätter vi väl en gräns på 4000 +/- nån tusenlapp.

Räkna in kostnaden för minst ett byte av patroner (i stort sett alla tillverkare har bara halvfyllda patroner i skrivaren vid försäljningen, Lexmark inte ens det). Oftast känns det billigare att köpa ny skrivare än att byta bläck, men gör man det så bedrar man sig själv eftersom en påfyllning räcker mycket längre än en ny skrivare.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav vadloink » 2010-12-14 19:27:40

Acorn (http://flyingmeat.com/acorn) är helt okej. Kostar 50 dollar. Om du inte behöver en massa filter och effekter så är det riktigt bra. Jag använder det i jobbet dagligen och saknar inte photoshop.
vadloink
 
Inlägg: 690
Anslöt: 2009-09-30

Återgå till IT-forum



Logga in