Hur ska vi göra? (Arbetskamrat med ev. AS)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav rdos » 2010-12-12 23:12:05

Bror Duktig skrev:
rdos skrev:Just auktoritetsbiten i det som ursprungligen skrevs om S har inget med AS att göra. Det brukar vara tvärtom snarare då, att man inte klarar av att hantera hierarkier.

Å andra sidan borde en del aspergare klara av det logiska och enkla i systemet. Om det är en formell hierarki d.v.s och inte informell.

En formell hierarki har en enkel struktur som är lätt att hålla reda på.


Ja, det är möjligt att någon aspergare kan lära sig detta system och utnyttja det till max. Men då är det ett förvärvat drag, inte något som hör till AS egentligen.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Zombie » 2010-12-12 23:21:33

Behöver inte vara förvärvat. Kan också vara den människans personlighetskompott, till exempel vad de i vården kallar "samsjuklighet".

Sedan kan det visst hända att man som aspergare får ett motsägelsefullt förhållande till auktoriteter, om man till exempel samtidigt har utpräglat svårt för både auktoriteter, det allmänt sociala och att strukturera kaos. Även en aspergare kan bli konfys, eller "neurotisk" som det hette då jag var yngre.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav rdos » 2010-12-12 23:25:25

Zombie skrev:Behöver inte vara förvärvat. Kan också vara den människans personlighetskompott, till exempel vad de i vården kallar "samsjuklighet".


Om det ska hålla för "samsjuklighet" så måste denna "samsjuklighet" vara vanligare i AS-kollektivet än hos NTs, annars saknar det mening att kalla det för "samsjuklighet". Vilket jag starkt betvivlar är fallet.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Zombie » 2010-12-12 23:26:34

Ta en annan term då. Det är inte den som är viktig.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav lasseivägen » 2010-12-13 0:24:39

Har ingen diagnos, men framför allt den sociala förmågan hos AS är "väl" underutvecklad hos mig. Tog mig många år att inse att jag inte förstod min omgivning och att min omgivning inte förstår mig. Har altid känt mig inte höra till men inte förstått varför.
Jag försöker så långt som möjlig tänka logiskt, och har kommit i konflikt med folk som inte förstått när jag försökt förklara, sen blir dom altid förbannade om det visade sig att jag hade rätt. Påstår inte att jag altid har rätt. Jag tror det är ett ganska vanligt problem för aspisar på arbetsplatser, eftersom vi oftast inte ser känslomässigt på problem, försöker i stället se logiskt på alla problem.

Tycke inte inte S verkar som ett klart AS fall, skulle nästan gissa på lite psykopatiska drag, eller någon variant på borderline, med hysterisk (grandios) personlighetsstörning.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Inläggav ragnevi » 2010-12-13 0:44:31

Fast när du beskriver hur han försöker kontrollera omgivningen så tänker jag mer OCD, vilket du kan ha i komorbiditet med Asperger. Det skulle kunna förklara en del ganska ologiska önskemål, som hur ni äter er mat. Det du uppfattar som ordrar verkar mer handla om att han vill ha en försäkring på vad som gäller.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Björne » 2010-12-13 4:38:47

Låter ärligt talat som du och Å aktivt fryser ut S. Ni snackar en massa bakom ryggen på honom och över skoltyska tillsammans på rasterna utan att S får vara med. Vem umgås S med på rasterna, vem snackar han skit tillsammans med?

Jag antar att du och Å inte tycker ni har någon som helst skuld till det dåliga arbetsklimatet eller?

Gäst10 skrev:Dessa tics och S gångstil hade vi tolkat som att han spände sig för att se större ut och var ett av de saker vi störde oss mest på. Nu känns det som vi fick en förklaring och inte behöver bli förbannade för att "han försöker se stor ut" hela tiden.


Högst oprofessionellt att låta sådana saker gå ut över en yrkesrelation. De flesta aspergare är väldigt sakliga, och det ovan är en väldigt osaklig anledning att bli förargad över. Tidigare skrev du att han trodde han var längre än du trots att du är 10 cm längre än honom. Återigen, en struntsak som inte har någon som helst relevans i yrkesutövandet.

Det låter mer som om det har med rang att göra. Att du har problem med att han verkar anse sig själv ha högre status än er. Har han asperger tänker han inte i de termerna utan utför bara sina arbetsuppgifter på ett korrekt och effektivt sätt. Att det råkar såra din stolthet eller har någonting med arbetsplatsens hierarki att göra har han ingen aning om.

Satsa på att leva och låta leva. Han verkar inte ha gjort dig något ont eller misskött sitt job och då är det upp till dig att stå ut med hans kufiska drag.

Moderator mnordgren: Ändrade citatet så det framgår vem som citeras.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Inläggav opteron » 2010-12-13 9:08:43

Du verkar vara en psykopat och en stalker, det anser jag.

Hade du varit min arbetskollega så hade jag sagt upp mig. :roll:
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Re: Hur ska vi göra? (Arbetskamrat med AS)

Inläggav wikid » 2010-12-13 14:11:01

Gäst10 skrev:Jag jobbar på ett litet företag med två andra personer varav en arbetskollega (jag kallar honom S) som jag arbetat med i tre år och i mina ögon varit en vidrig, jobbig och hemsk person som jag ansett vara den mest självupptagna person jag träffat.

För några månader sedan kom jag för första gången i kontakt med AS och jag har sedan dess läst ett antal timmar på nätet och även sett några dokumentärer om ämnet och känner mig ganska säker på att min kollega har AS.


Om du läser på om narcisstisk personlighetsstörning, m fl stämmer det ju med dem med??

Många med just AS är inte så snara med att hamna i uppmärksamhet då många inte har behov att belysa sig själv som överlägsna andra, då vi kämpar för att passa in och inte vill utmärka oss som annorlunda än NT (pga fördomar och hur vi bemöts av andra i samhället då synen är förlegad,fördomsfull,okunnig och kränkande) - det du beskriver passar in under olika kriterier, där naturligtvis en AS kan vara en av de sakerna - men generalisera mindre och försök istället tala med honom om hur ni upplever arbetet, konkret utan att säga , " du gör .. .du säger...." Använd jag form .. "Jag upplever att ... Jag har noterat att... hur tänkte du då??; Jag tänker så här...." så kan ni ha möjlighet att kommunicera mera, använd korta meningar med konstpaus, låt honom ta in saker pö om pö- om han börjar hålla monolog, sätt upp en hand, säg "stopp!" och påminn om vad samtalet egentligen handlade om..

Helt underbart att personer som du finns och vill göra allt för att stödja och hjälpa din kollega . lycka till :)


Moderator mnordgren: Ändrade citatet så det framgår vem som citeras.
wikid
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2010-12-13
Ort: Stockholm

Inläggav Zombie » 2010-12-13 14:18:50

opteron skrev:Du verkar vara en psykopat och en stalker, det anser jag.

Jag får intrycket att TS är seriösare än de flesta. Är man en person som uppfattas så jobbig som TS förmedlar är det nog rätt ovanligt att man blir tagen på allvar ändå och inte bara avfärdad, och än mer om den som tar en på allvar dessutom är öppen för fel hos sig själv. Inte för att det borde vara så, men så är det.

Det där flera skriver om aspergares likgiltighet för hierarkier och föredömliga saklighet må gälla en "vanlig sort" och vara en ännu vanligare självbild, men sådär generellt vill jag inte skriva under på det. Särskilt inte om man har ytterligare problem och om man vidgar perspektivet litet från hur man själv uppfattar sig. Det behöver inte ens vara något åt det histrioniska hållet, som det verkar kunna vara i det här fallet; det kan räcka med att saker andra uppfattar som enkla i rutiner och relationer grötar ihop sig i ens varseblivning, man blir inte klok på hur man ska förhålla sig, och så uppfattas man som tjafsig av dem det hela är väldigt enkelt för.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Hur ska vi göra? (Arbetskamrat med AS)

Inläggav animal » 2010-12-13 20:55:44

Gäst10 skrev:Jag skulle behöva hjälp. Jag ber om ursäkt för den enormt långa texten men jag har tre års frustration att släppa ut. Jag ber också om ursäkt om det verkar som jag kastar ut anklagelser, jag känner bara att jag måste fråga.

Jag jobbar på ett litet företag med två andra personer varav en arbetskollega (jag kallar honom S) som jag arbetat med i tre år och i mina ögon varit en vidrig, jobbig och hemsk person som jag ansett vara den mest självupptagna person jag träffat.

För några månader sedan kom jag för första gången i kontakt med AS och jag har sedan dess läst ett antal timmar på nätet och även sett några dokumentärer om ämnet och känner mig ganska säker på att min kollega har AS. Jag skrev ut:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom

och gav det till min andra kollega (Å, 50 år) och bad honom läsa det och han var eld och lågor dagen efter. För oss kändes det som vi äntligen fick svar på varför S var så odräglig (men trots allt snäll) i våra ögon. På wikis lista på symptom och kännetecken tyckte vi allt stämde utom "Starkt logiskt tänkande".

Sedan vi kom i kontakt med AS är det lite lättare att umgås med S eftersom vi nu förstår att han inte alltid försöker vara elak. Vi har ofta tröstat oss när han är som värst med att "han är ju snäll innerst inne". Det är dock fortfarande stora problem på många plan och vi skulle behöva lite råd från er som har AS.


Några iakttagelser och beskrivning av S:

#1
45 år gammal, gift för fjärde gången, en son 10 år gammal, stort umgänge utanför arbetet men det består mest av äldre människor, väldigt social och gillar att träffa nya människor (vilket är lite avvikande från de flesta med AS som jag läst om).

#2
Nästan all kommunikation med S är som en monolog, om jag pratar längre än fem sekunder avbryter han och kan sedan prata i evigheter. Han verkar inte uppfatta ointresse från andra människor utan fortsätter prata även efter att man lämnat rummet. Förstår inte ironi över huvud taget och är helt oförmögen att ge eller ta instruktioner.

#3
S kan/vill inte ha förändringar på jobbet vilket är ett stort problem eftersom vi gjort stora förändringar senaste tiden. Han gör fortfarande allt på samma sätt som han alltid gjort.

#4
Kunder och underleverantörer vill inte ha med honom att göra vilket S inte förstått, han anser att han har ett jättebra förhållande med alla. En annan dålig egenskap S har är att han framställer sig själv som väldigt duktig och framgångsrik i deras närvaro vilket de/vi inte håller med om och finner väldigt jobbigt. Han talar om vår arbetsplats som "sin" och nämner aldrig att "vi" jobbat bra. Om någon frågar hur mycket vi sålde förra året säger han att han sålde x och att han intjänade x kr till företaget.

#5
Mycket av det jag beskrivit kan kanske tillskrivas AS men det är en del av hans beteende som jag inte hittat någonstans när jag läst på nätet om personer med AS:

S verkar leva som i en hundflock med tydlig hierarki. Om man träffar en hund kan den vara väldigt tillgiven men om hundens matte kommer är jag glömd och allt fokus är på henne, om sedan husse kommer är både jag och matte helt ointressanta för hunden.

S fungerar på samma sätt. På vår arbetsplats är vi likställda på pappret men för S är Å 1:a, S 2:a och jag 3:A (och om det finns inhyrd personal är de som luft) där S hela tiden försöker vara Å till lags. I samspelet med Å visar S även viss respekt då han avbryter mer sällan, jag är i dessa konversationer helt obetydlig och om jag och Å pratar försöker han avbryta direkt.
Om våra chefer kommer på besök är inte längre Å intressant och allt fokus ligger på cheferna.
Det märkliga är att då Å är frånvarande (på semester) blir jag alfahanne och S försöker vara mig till lags.
Ligger detta utanför AS?

#6
Han brukar retas med mig och kalla mig för liten (jag är 15 år yngre än S) och en dag svarade jag att jag var större och starkare än honom. Han svarade då allvarligt att jag inte var det trots att jag är 10 cm längre än S och tränar 5 ggr/vecka. Jag kastade honom lite på skoj fram och tillbaka och sedan mätte vi varandra och han var uppriktigt chockad att det jag sa var sant. Trots att jag tittar nedåt varje gång vi ser varandra i ögonen trodde han att han var längre än mig.
Har ni erfarenhet av detta?

#7
Jag och Å har övat vår skoltyska med varandra under lång tid. Vi har pratat lite tyska med varandra på raster i ca 2 års tid och har en ordlista liggande i lunchrummet. I somras kom en tysk kund som S skickade till en konkurrent (något han bara gör som absolut sista utväg) för att de inte förstod varandra. När jag frågade varför han inte kom till mig frågade han varför. När jag sa att jag kunde pratat med dem blev han chockad över att jag kunde tyska och undrade varför jag inte berättat det för honom. Kan detta kopplas till AS?

#8
S har en bror som inte vill ha kontakt med sin släkt för att "de inte förstår honom", han har tvingats lämna sitt jobb för att han inte vill göra sitt jobb på det sätt hans chef vill. Han vill inte betala räkningar utan anser fortfarande att hans far ska göra det.
S farbror har beskrivits för oss som en kopia av sin brorson.
S son är extremt svår att få kontakt med (hälsar aldrig trots att vi träffas ofta) och har börjat isolera sig, han har även stora ordningsproblem i skolan. Han vill bara läsa om fyrhjulsdrivna bilar hela dagarna.

#9
I samband med serieskytten i Malmö kom AS upp i diskussionerna på jobbet men vi förstod att S inte visste vad AS är vilket betyder att han inte fått diagnosen tidigare.



Jag har en annan vän som beskriver sig som "en poäng från Aspie". Han har vissa likheter med S (upprepning av samtalsämnen och fraser, svårt med ironi) men är väldigt skicklig socialt och har "lärt sig" när folk menar allvar eller är ironiska. Han har hjälpts av sin diagnos och lärt sig de delar av det sociala spelet han hade problem med tidigare.
När jag läst på forum verkar det som att de flesta som får diagnosen verkar lättade och villiga att lära sig vad som kan bli bättre.

S är troligtvis helt omedveten om att hans beteende skapar problem (eftersom vi sällan konfronterar honom och han inte vet att många i omgivningen ogillar honom).


A-Ska vi berätta för honom att han har AS? Han verkar lycklig med livet som det är och vi har lärt oss stå ut med honom.

B-Ska vi berätta att hans son kanske har AS? Skolan verkar inte göra något för att ta reda på vad som är problemet med pojken.

C-Ska vi konfrontera honom när han beter sig udda?

D-Ska vi berätta för hans fru om AS? Eftersom alla hans förhållanden bara håller några år kanske det skulle vara lättare för henne att känna till AS.


Tack och lycka till med era liv. Om vi väljer att berätta för S om AS ska jag rekommendera denna sida till honom.

Mvh D

Efter noggrant kontemplerande över dina punkter så ska jag räta ut dina frågetecken.

Din kollega, "S", lider av ett tillstånd som är vanligt hos både neurotypiska och Asbergerska människor. Han är vad man, rent kliniskt, skulle klassificera som "en dumdryg bakåtsträvare och navelskådare". Om han till på köpet uppfyller kriterierna för en AS-diagnos är av ringa betydelse.

A-Ska vi berätta för honom att han har AS? Han verkar lycklig med livet som det är och vi har lärt oss stå ut med honom.

Nej, det vore förmätet av er att göra anspråk på att kunna diagnosticera honom med någon nämnvärd träffsäkerhet. Det skulle till och med kunna cementera er -- på hans undermänniskonivå -- inför övriga medarbetare och företagsledning.

B-Ska vi berätta att hans son kanske har AS? Skolan verkar inte göra något för att ta reda på vad som är problemet med pojken.

Nej. Se föregående svar.

C-Ska vi konfrontera honom när han beter sig udda?

Om han är en förlustaffär för er näringsverksamhet så är det enda moraliskt riktiga att se till att befria verksamheten från den börda som S utgör. Se till att få hans bidrag till verksamheten svart på vitt. Se till att han är medveten om att han inte lyckas lura er och att han vet att ni ser honom precis som han är -- en dumdryg bakåtsträvare och navelskådare. Dokumentera alla felsteg han tar, när han kommer för sent till jobbet, stjäl med företagets pennor hem, går hem innan arbetsdagen är slut utan att sjukskriva sig o.s.v. Det är bra inför en eventuell uppsägning. Förhoppningsvis så hinner han tröttna innan det går så långt och söker sig till en ny arbetsplats eller långtidssjukskriver sig.

D-Ska vi berätta för hans fru om AS? Eftersom alla hans förhållanden bara håller några år kanske det skulle vara lättare för henne att känna till AS.

Nej, se svar A och B.
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Inläggav Gäst10 » 2010-12-13 22:24:49

Hej igen allihop och tack för svaren.

Björne skrev:Låter ärligt talat som du och Å aktivt fryser ut S. Ni snackar en massa bakom ryggen på honom och över skoltyska tillsammans på rasterna utan att S får vara med. Vem umgås S med på rasterna, vem snackar han skit tillsammans med?

Jag antar att du och Å inte tycker ni har någon som helst skuld till det dåliga arbetsklimatet eller?

Gäst10 skrev:Dessa tics och S gångstil hade vi tolkat som att han spände sig för att se större ut och var ett av de saker vi störde oss mest på. Nu känns det som vi fick en förklaring och inte behöver bli förbannade för att "han försöker se stor ut" hela tiden.


Högst oprofessionellt att låta sådana saker gå ut över en yrkesrelation. De flesta aspergare är väldigt sakliga, och det ovan är en väldigt osaklig anledning att bli förargad över. Tidigare skrev du att han trodde han var längre än du trots att du är 10 cm längre än honom. Återigen, en struntsak som inte har någon som helst relevans i yrkesutövandet.

Det låter mer som om det har med rang att göra. Att du har problem med att han verkar anse sig själv ha högre status än er. Har han asperger tänker han inte i de termerna utan utför bara sina arbetsuppgifter på ett korrekt och effektivt sätt. Att det råkar såra din stolthet eller har någonting med arbetsplatsens hierarki att göra har han ingen aning om.

Satsa på att leva och låta leva. Han verkar inte ha gjort dig något ont eller misskött sitt job och då är det upp till dig att stå ut med hans kufiska drag.



Under rasterna pratar bara Å och S med varandra. Detta beror dels på att S inte lyssnar när jag pratar och att jag har en sidohobby som jag sysslar med vid datorn. Tyska pratar vi bara om S inte är med i konversationen.

Jag är verkligen inte stolt över att jag retar mig på S och jag tror inte Å är det heller. Jag kan dock inte hjälpa att känna som jag gör.

Angående statusspelet kan jag heller inte hjälpa att jag blir riktigt förbannad varje gång jag får tillåtelse av en annan person att dricka kaffe eller sluta min arbetsdag.

Han har sårat mig och många andra väldigt mycket och om (jag upprepar om!) detta beror på missförstånd på grund av AS är det lätt att förlåta. Om S inte har AS och sårar folk medvetet är det en helt annan sak. Hans nuvarande frus dotter har flyttat ut på grund av att hon tyckte hon mobbades och hånades av S.

Han sköter sitt jobb väldigt bra då vi har tydligt fördelade arbetsuppgifter. De gånger vi måste samordna uppgifterna gör han många fel.

Den irritation jag känner gentemot S har mest med det sociala att göra, jag känner inte att han ser mig som en människa med värde. Den irritation Å känner har mer med arbetet att göra. Jag kan förlåta att papper försvinner och han skyller på oss men inte att han aldrig lyssnar när jag pratar. Å är mycket mer förlåtande när S avbryter och skryter men irriterar sig väldigt när han får göra extra arbete på grund av S.
Gäst10
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Malmö

Re: Hur ska vi göra? (Arbetskamrat med AS)

Inläggav Gäst10 » 2010-12-13 22:39:33

wikid skrev:
Gäst10 skrev:Jag jobbar på ett litet företag med två andra personer varav en arbetskollega (jag kallar honom S) som jag arbetat med i tre år och i mina ögon varit en vidrig, jobbig och hemsk person som jag ansett vara den mest självupptagna person jag träffat.

För några månader sedan kom jag för första gången i kontakt med AS och jag har sedan dess läst ett antal timmar på nätet och även sett några dokumentärer om ämnet och känner mig ganska säker på att min kollega har AS.


Om du läser på om narcisstisk personlighetsstörning, m fl stämmer det ju med dem med??

Många med just AS är inte så snara med att hamna i uppmärksamhet då många inte har behov att belysa sig själv som överlägsna andra, då vi kämpar för att passa in och inte vill utmärka oss som annorlunda än NT (pga fördomar och hur vi bemöts av andra i samhället då synen är förlegad,fördomsfull,okunnig och kränkande) - det du beskriver passar in under olika kriterier, där naturligtvis en AS kan vara en av de sakerna - men generalisera mindre och försök istället tala med honom om hur ni upplever arbetet, konkret utan att säga , " du gör .. .du säger...." Använd jag form .. "Jag upplever att ... Jag har noterat att... hur tänkte du då??; Jag tänker så här...." så kan ni ha möjlighet att kommunicera mera, använd korta meningar med konstpaus, låt honom ta in saker pö om pö- om han börjar hålla monolog, sätt upp en hand, säg "stopp!" och påminn om vad samtalet egentligen handlade om..

Helt underbart att personer som du finns och vill göra allt för att stödja och hjälpa din kollega . lycka till :)


Om jag vill få något sagt i konversationen med S måste jag prata högt och snabbt. Om jag tar paus en tiondel avbryter han mig.

De enda gånger han låter mig prata klart är när det handlar om ämnen där jag är väldigt välutbildad t.ex ekonomi. Om diskussionsämnet är t.ex fotboll där jag är intresserad men ingen expert kan han ge mig föreläsningar om en spelare och ljuga/hitta på hejdlöst. Om jag då säger att han har fel skrattar han lite och skakar bara på huvudet åt Å (vilket jag finner väldigt nedvärderande).

wikid skrev " Använd jag form .. "Jag upplever att ... Jag har noterat att... hur tänkte du då??; Jag tänker så här...."

Bra tips. Det ska jag testa.

Vi har också gissat att S har en narcisstisk personlighetsstörning (även om vi inte visste att det kallas så). Jag ska läsa mer om detta.

Tack
Gäst10
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Malmö

Inläggav Gäst10 » 2010-12-13 22:49:34

lasseivägen skrev:Har ingen diagnos, men framför allt den sociala förmågan hos AS är "väl" underutvecklad hos mig. Tog mig många år att inse att jag inte förstod min omgivning och att min omgivning inte förstår mig. Har altid känt mig inte höra till men inte förstått varför.
Jag försöker så långt som möjlig tänka logiskt, och har kommit i konflikt med folk som inte förstått när jag försökt förklara, sen blir dom altid förbannade om det visade sig att jag hade rätt. Påstår inte att jag altid har rätt. Jag tror det är ett ganska vanligt problem för aspisar på arbetsplatser, eftersom vi oftast inte ser känslomässigt på problem, försöker i stället se logiskt på alla problem.

Tycke inte inte S verkar som ett klart AS fall, skulle nästan gissa på lite psykopatiska drag, eller någon variant på borderline, med hysterisk (grandios) personlighetsstörning.


Jag trodde första veckan jag jobbade med S att han var psykopat (även om min kunskap om ämnet inte är att skryta med) eftersom han kunde vara oerhört omtänksam och snäll så länge vi var ensamma men elak så fort Å var i närheten. Han är dock inte manipulativ alls och jag tror verkligen att han försöker vara snäll men inte vet hur man gör.

Har det hjälpt dig på det sociala planet att du tror du har AS och kan mer om ämnet?
Gäst10
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Malmö

Inläggav lettan » 2010-12-13 23:23:15

Känner till en hel del dominanta aspergare som gillar att styra och ställa så det är inget ovanligt..
lettan
 
Inlägg: 489
Anslöt: 2008-05-23

Inläggav lettan » 2010-12-13 23:25:56

En aspergare vill att saker ska vara på deras sätt och därigenom försöker de bestämma hur saker och ting ska vara, ingen konstig konsekvens av aspergeregot och S verkar ju vara väldigt ego...
lettan
 
Inlägg: 489
Anslöt: 2008-05-23

Re: Hur ska vi göra? (Arbetskamrat med AS)

Inläggav Gäst10 » 2010-12-13 23:43:27

animal skrev:Efter noggrant kontemplerande över dina punkter så ska jag räta ut dina frågetecken.

Din kollega, "S", lider av ett tillstånd som är vanligt hos både neurotypiska och Asbergerska människor. Han är vad man, rent kliniskt, skulle klassificera som "en dumdryg bakåtsträvare och navelskådare". Om han till på köpet uppfyller kriterierna för en AS-diagnos är av ringa betydelse.

A-Ska vi berätta för honom att han har AS? Han verkar lycklig med livet som det är och vi har lärt oss stå ut med honom.

Nej, det vore förmätet av er att göra anspråk på att kunna diagnosticera honom med någon nämnvärd träffsäkerhet. Det skulle till och med kunna cementera er -- på hans undermänniskonivå -- inför övriga medarbetare och företagsledning.

B-Ska vi berätta att hans son kanske har AS? Skolan verkar inte göra något för att ta reda på vad som är problemet med pojken.

Nej. Se föregående svar.

C-Ska vi konfrontera honom när han beter sig udda?

Om han är en förlustaffär för er näringsverksamhet så är det enda moraliskt riktiga att se till att befria verksamheten från den börda som S utgör. Se till att få hans bidrag till verksamheten svart på vitt. Se till att han är medveten om att han inte lyckas lura er och att han vet att ni ser honom precis som han är -- en dumdryg bakåtsträvare och navelskådare. Dokumentera alla felsteg han tar, när han kommer för sent till jobbet, stjäl med företagets pennor hem, går hem innan arbetsdagen är slut utan att sjukskriva sig o.s.v. Det är bra inför en eventuell uppsägning. Förhoppningsvis så hinner han tröttna innan det går så långt och söker sig till en ny arbetsplats eller långtidssjukskriver sig.

D-Ska vi berätta för hans fru om AS? Eftersom alla hans förhållanden bara håller några år kanske det skulle vara lättare för henne att känna till AS.

Nej, se svar A och B.


Tack animal.

Jag vet att de delar av hans personlighet som kommer i konflikt med omgivningen inte beror på AS utan att S troligen har andra psykologiska problem och mycket av debatten här har (på grund av mig) hamnat om S "hundflocksbeteende" och narcissism. Jag vet att det inte ska blandas i diskussionen kring AS eftersom det kan framstå som att jag kränker personer med AS men jag har aldrig träffat en människa som S och tyckte det var spännande att höra andra åsikter än mina, Å:s och kunders.

Wiki skriver: (ledsen att jag inte har andra källor)

Klassificering och diagnos (och så som jag och Å uppfattar S beteende)

1. Kvalitativt nedsatt förmåga till social interaktion,

Å är den enda som har någorlunda normala konversationer (även om de liknar monologer) med S (de har jobbat ihop i många år). Alla andra tycker att S är odräglig i det sociala spelet.

2. Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter,

S gör alla arbetsmoment så som han en gång gjort dem och ändrar sig inte ens då det tydligt blir ett dåligt resultat. Varje konversation börjar på samma sätt (till frukost: nu ska det bli gott med kaffe. Vid lunch: Har du med dig mat idag? Varje dag när vi gör arbetsmoment X säger S: Det här är det bästa. Varje gång någon slår sig eller skadar sig skämtar S: Oj! hur gick det med dörren (om man klämt sig), Oj hur gick det med kniven (om man skurit sig) etc.

Han har samma intressen nu som för många år sedan (vilket i och för sig stämmer på mig också). Ibland finner han ett nytt ämne om det ligger i närheten av något han tidigare är intresserad av. I dessa fall läser han allt om detta men kan släppa det väldigt tvärt.

Alla fritidsaktiviteter ska vara detsamma som det alltid varit (sommarlov- en viss destination, jul-på ett visst sätt, bilen ska alltid stå på samma plats). Detta är ett problem i S förhållanden då fruarna har andra intressen eller då ekonomin inte håller för vissa aktiviteter.


Kognitiva svårigheter:

* Begränsad förmåga att förstå hur andra tänker och att leva sig in i andra människors situation.

Om jag slår mig lite skämtar han om det vilket kan vara kul ibland. Om jag slår mig rejält skämtar han på samma sätt.
Han är helt oförstående hur någon kan rösta på något annat än hans politiska parti. Han kan inte begripa att människor stjäl t.ex mat för att överleva. Detta har givit hetsiga diskussioner mellan mig och S så båda undviker numer dessa samtalsämnen.


* Begränsad förmåga till ömsesidig dialog, vilket kan beskrivas som svårigheter att förstå det outtalade och att läsa mellan raderna.

Det blev väldigt många missförstånd i början mellan mig och S för att han tog väldigt illa vid sig när jag var ironisk. Om jag ska skämta med S måste jag le med hela ansiktet för att det inte ska bli fel.


* Svårt med planering och organisering av tillvaron (behov av rutiner).

S glömmer alla möten, alla inplanerade telefonsamtal, alla skolsamtal, nycklar, papper, besiktning av bil mm. Om raster förskjuts tio minuter blir S väldigt stressad.

* Begränsade eller enformiga intressen.

Tre intressen. Alla konversationer handlar om dessa. Om vi pratar om annat hamnar S snart i dessa ändå.



Ledsen. Jag måste sova nu och hinner inte kommentera allt.


Mvh D




* Fixeringar och låsningar i beteendet.
* Konkret tänkande; uppfattar saker bokstavligt.
* Problem med tidsuppfattning.
Styrkor:

* Starkt intresse för hur saker och ting fungerar och samverkar
* Bra tålamod för specialområdena
* Informationsinsamling
* Starkt logiskt tänkande
* Mönsteridentifiering
* Problemlösning
* Målmedvetenhet och envishet

Övrigt:

* Intensitet i sysselsättningar över vad som ofta uppfattas som normal

Moderator mnordgren: kortade ned ett onödigt långt citat.
Gäst10
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Malmö

Inläggav lettan » 2010-12-13 23:43:39

Det finns också aspergare som gärna vill stoltsera och visa sig överlägsna med sin kunskap. Många kan se ner på sådana som inte är lika kunniga, det har ju också med den här egocentreringen som är kännetecknande för aspergare som jag skrev ovan.

Finns många "besserwisser"-aspisar där ute, tro mig, jag har mött många!!!
lettan
 
Inlägg: 489
Anslöt: 2008-05-23

Re: Hur ska vi göra? (Arbetskamrat med AS)

Inläggav animal » 2010-12-14 11:54:04

Gäst10 skrev:Tack animal.

Jag vet att de delar av hans personlighet som kommer i konflikt med omgivningen inte beror på AS utan att S troligen har andra psykologiska problem och mycket av debatten här har (på grund av mig) hamnat om S "hundflocksbeteende" och narcissism. Jag vet att det inte ska blandas i diskussionen kring AS eftersom det kan framstå som att jag kränker personer med AS men jag har aldrig träffat en människa som S och tyckte det var spännande att höra andra åsikter än mina, Å:s och kunders.

Wiki skriver: (ledsen att jag inte har andra källor) [...]

Det jag försökte säga var hans exakta problembild är tämligen irrelevant. Det finns ingen medicin mot AS, narcissistisk personlighetsstörning eller allmän dryghet. (Däremot kan man dämpa symtomen av ex. asbergers med en hög-medelhög dos haldol eller cisordinol. Tyvärr kommer det nog göra S än mindre arbetsför.)

Är han ett problem i din tillvaro så behöver du fokusera på att få bort honom från ditt liv och din arbetsplats istället för att fördjupa dig i hans svårigheter. Men om du gått och tagit hans skit i 15 år så kanske han inte är ett problem som du är intresserad av att lösa. Vad säger det om dig? En tacksam dörrmatta? Gräv ned dig i ICD/DSM i jakt på en diagnos att sätta på dig själv istället.

"The only one you can change in life is yourself."
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Inläggav animal » 2010-12-14 11:56:24

lettan skrev:Det finns också aspergare som gärna vill stoltsera och visa sig överlägsna med sin kunskap. Många kan se ner på sådana som inte är lika kunniga, det har ju också med den här egocentreringen som är kännetecknande för aspergare som jag skrev ovan.

Finns många "besserwisser"-aspisar där ute, tro mig, jag har mött många!!!

word.
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Har min arbetskollega Asperger?

Inläggav priz » 2011-02-06 6:34:36

Hej, förlåt för en tråd som ni säkert sett en miljon gånger inan men jag bara måste veta om han har nått..

Min arbetskollega är speciell, alla jag nånsin arbetat med har jag alltid kommit bra överens med, honom skar det sig med från första dagen

Lite symptom:

1. Bryr sig Otroligt mycket om detaljer, går omkring hur mycket som helst och ältar om detaljer, hittar hur många nya saker som helst om dessa detaljer

2. Frågar hela tiden non stop om saker

3. Har noll social kompetens, kommer hela tiden med råd, fattar inte att han klampar på folks tår.. han erbjöd för fan vår chef.. som han känt i 4 dagar att bli hans mentor.

4. Är paranoid, tar allt man säger negativt, hittar på medvetet eller omedvetet (vet ej) lögner som man tydligen har sagt till honom

5. Besserviser, han kan allt, ska alltid förklara hur saker fungerrar trots att man bara vill att han ska hålla käften, spånar ofta om helt andra saker när han pratar...

etc etc...

är det så?




Moderator mnordgren: Ändrade stavningen i rubriken.

Moderator atoms - slog ihop två trådar om likartat ämne.
priz
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2011-02-06

Inläggav MinusMirakel » 2011-02-06 11:46:02

Det kan ingen här veta. Fråga honom.
MinusMirakel
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2010-11-22

Inläggav Gafsan » 2011-02-06 12:17:58

Egentligen är det ju inte intressant huruvida han har AS eller ej. Alla människor med AS har ju inte alla problem som är förknippade med AS, och samtidigt kan personer utan AS ändå ha en del av de problem som AS har.

Men det är ändå jättebra att du funderar i de här banorna! För det kan vara lätt att avfärda folk med dålig social fingertoppskänsla som "korkade", "elaka" etc etc. När det kanske i själva verket handlar om att man har en nedsatt förmåga att förstå andra människor. Att du funderar över om din kollega kanske har AS tyder ju på att du inser att han förmodligen inte beter sig på det här viset för att jäklas utan att han kanske har skäl att bete sig som han gör. Bra!

Egentligen spelar det ju ingen roll om han uppfyller alla diagnoskriterier för AS eller om han har en diagnos eller inte. Det viktiga är väl att du kan ha i bakhuvudet när du pratar med den här personen att han förmodligen inte tolkar dina signaler på samma sätt som de flesta andra gör. Om du vill att han ska göra/inte göra något så kanske du måste vara lite tydligare än vad du har varit hittills eftersom alla subtila signaler uppenbarligen inte gått fram. Eller så accepterar du att han är som han är och att det varken är hans eller ditt fel att ni har kommunikationsproblem.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Re: Har min arbetskollega aspergers?

Inläggav lettan » 2011-02-06 12:44:14

priz skrev:Hej, förlåt för en tråd som ni säkert sett en miljon gånger inan men jag bara måste veta om han har nått..

Min arbetskollega är speciell, alla jag nånin arbetat med har jag alltid kommit bra överens med, honom skar det sig med från första dagen

Lite symptom:

1. Bryr sig Otroligt mycket om detaljer, går omkring hur mycket som helst och ältar om detaljer, hittar hur många nya saker som helst om dessa detaljer

2. Frågar hela tiden non stop om saker

3. Har noll social kompetens, kommer hela tiden med råd, fattar inte att han klampar på folks tår.. han erbjöd för fan vår chef.. som han känt i 4 dagar att bli hans mentor.

4. Är paranoid, tar allt man säger negativt, hittar på medvetet eller omedvetet (vet ej) lögner som man tydligen har sagt till honom

5. Besserviser, han kan allt, ska alltid förklara hur saker fungerrar trots att man bara vill att han ska hålla käften, spånar ofta om helt andra saker när han pratar...

etc etc...

är det så?


HELT KLART ETT SOLKLART FALL!!!
lettan
 
Inlägg: 489
Anslöt: 2008-05-23

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in