Facebook eller inte Facebook?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-12-09 3:00:31

ragnevi skrev: (bara människor över 35 år använder e-post om det inte är för jobbet).


Nja mycket föreningkommunikation och kundrelationer med företag som folk har på sin fritid går väl ändå över mail. ...
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav KrigarSjäl » 2010-12-09 3:20:09

Just nu lutar det åt att jag inte reggar mig på facebook...det verkar ju rätt knepigt med alla inställningar, ändringar och dolda funktioner.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav emer2 » 2010-12-09 5:54:50

KrigarSjäl skrev:Ok, tack för bra och uttömmande svar.

Men "en öppen dörr in i din dator", hur menar du då?


http://www.google.se/#sclient=psy&hl=sv ... f9425afcac

Känns som du redan fått den info som du behöver. Men det fria anonyma nätet är idag en myt. Har surfat sen den tiden det tog en en hel dag att ladda ner en vanlig A4 med text, (mitten av 90-talet tror jag).
Har fått flera virus varje år sen dess. Oftast genom nedladdning men även genom så kallade sociala medier, och nån gång genom helt legitima programvaror. Och jag skyddar mig hyfsat bra.

Allt som läggs upp på nätet finns i regel också kvar där, händer ibland att för mig helt okända människor refererar till saker jag sagt i chattar för plus tio år sen. Inte alltid som jag står för det idag. Alltså chattar som nu är stängda, men vars innehåll fortfarande cirkulerar.

Försiktighet på nätet är en dygd. Ofta beter vi oss lite som när vi kör bil, pekar finger och skäller på folk, bakom en rustning av glas, plast och plåt.
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Inläggav barracuber » 2010-12-09 7:57:03

barracuber skrev:Just i dagarna har de ändrat profilbilden. Igen! Det jag har läst hittills gör mig mer och mer fundersam på ifall FB är något för mig. Bland annat grupperar de automatiskt in ens vänner i olika kategorier och lyfter fram var man jobbar väldigt centralt. Det sista känns inte alls kul för mig som är arbetslös.

<a target="_blank" href="http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1336021/Facebooks-new-profile-page-reveals-before.html#ixzz17VePBSh3">Facebook unveils new profile page... and it reveals more about you than ever before</a>


Detta med var man jobbar känns inte alls som vad Facebook borde fokusera på. Det finns ju redan den världsomspännande professionella nätverket LinkedIn som just fokuserar på jobbnätverkande.

Jag själv finns på LinkedIn men det känns inte alls kul som sagt när man är arbetslös. Jag vet folk som hittills medvetet undvikit Facebook (pga dess dåliga rykte för alla tramsspel och fjantappar) men däremot finns på LinkedIn. Kanske vill Facebook helt plötsligt börja konkurrera även där :roll:
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav barracuber » 2010-12-09 8:00:55

Bjäbbmonstret skrev:
ragnevi skrev: (bara människor över 35 år använder e-post om det inte är för jobbet).


Nja mycket föreningkommunikation och kundrelationer med företag som folk har på sin fritid går väl ändå över mail. ...


Beror nog på att föreningar och traditionella (konservativa) företag (och många privatpersoner) är långsammare på att gå över till sociala medier.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-09 8:11:11

Skulle man kontakta företag för att få tapetprov och köpa från deras butik, genom facebook och inte genom mail via deras hemsida?Det låter ju inte riktigt klokt. Inte särskilt ungt heller, bara vansinnigt.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Miche » 2010-12-09 8:22:03

Det blir bara fler och fler företag som hänvisar till Facebook, helt förjävligt att de inte kan ha egna sidor på nätet, rent inkompetent marknadsföring.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-09 8:29:46

Jag har sett att några företag har sidor på FB, men där skriver de ju bara lite fjortisgrejer, och visar bilder på nya produkter. Och de hänvisar hela tiden till sin hemsida.

Verkar mest vara reklam liksom att de har sida på FB.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav barracuber » 2010-12-09 10:15:19

Miche skrev:Det blir bara fler och fler företag som hänvisar till Facebook, helt förjävligt att de inte kan ha egna sidor på nätet, rent inkompetent marknadsföring.


Bror Duktig skrev:Skulle man kontakta företag för att få tapetprov och köpa från deras butik, genom facebook och inte genom mail via deras hemsida?Det låter ju inte riktigt klokt. Inte särskilt ungt heller, bara vansinnigt.


Att finnas på Facebook är rätt ungt. Men att ett företag inte har en hemsida är en dödssynd. Även om Facebook har 500 miljoner användare så finns inte alla människor där. Därmed missar företaget många potentiella kunder.

Dessutom gäller samma regler för Facebook som för alla andra vad gäller sökplaceringar på Google. Om man som Facebookanvändare vill komma högt på Google måste man vara aktiv (helst blogga) och ha ett bra innehåll. Facebook kan aldrig vara huvudkanalen. En hemsida (helst med blogg) är fortfarande grunden för identitetsskapandet och marknadsföringen. Sen kan man automatisera så att, så fort man bloggar så dyker samma inlägg upp på Facebook, vilket visar på en hög aktivitet.
Senast redigerad av barracuber 2010-12-09 13:08:36, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Titti » 2010-12-09 10:50:28

KrigarSjäl skrev:Just nu lutar det åt att jag inte reggar mig på facebook...det verkar ju rätt knepigt med alla inställningar, ändringar och dolda funktioner.


Mitt förslag är att du skapar en profil på facebook som du kallar KrigarSjäl med samma bild på dig som din avatar. Då kan du testa hur det verkar och se dig runt lite. Lämna inte ut någon privat information och lägg bara till andra forumister som vänner - under deras nick eller riktiga namn, själv är du fortfarande bara ditt nick där.

Om du trivs med det så kan du registrera en verklig profil också och du kan behålla dem båda.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Kvasir » 2010-12-09 11:21:15

Ibland har jag lust att gå med bara för att kunna starta gruppen "Vi som vägrar facebook".

(Det är inte bara menat som ett skämt.)
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav barracuber » 2010-12-09 13:07:40

Titti skrev:
KrigarSjäl skrev:Just nu lutar det åt att jag inte reggar mig på facebook...det verkar ju rätt knepigt med alla inställningar, ändringar och dolda funktioner.


Mitt förslag är att du skapar en profil på facebook som du kallar KrigarSjäl med samma bild på dig som din avatar. Då kan du testa hur det verkar och se dig runt lite. Lämna inte ut någon privat information och lägg bara till andra forumister som vänner - under deras nick eller riktiga namn, själv är du fortfarande bara ditt nick där.

Om du trivs med det så kan du registrera en verklig profil också och du kan behålla dem båda.


Grejen med FB är att varje profil måste ha en unik emailadress. Flera profiler kan alltså inte ha samma emailadress.

FB vill (även om de inte hårdkollar) att varje fysisk person bara har en profil (=konto). De kollar inte på ip-adress - det skulle bli ohållbart pga i familjer finns det flera personer som delar samma ip-adress. Men de kollar som sagt på emailadress. Så vill man ha flera FB-konton behöver man flera emailadresser.

Ifall en person har tre företag kan h*n skapa en FB-sida för varje företag. Man kan ställa in i säkerhetsinställningarna vad som ska vara synligt och inte synligt. Exempelvis bestämmer man vilka företag (om något) som ska vara synligt och för vilka vänner. Man kan ställa in så att det inte syns att man har något företag alls om man önskar det.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav alfapetsmamma » 2010-12-09 19:21:17

barracuber skrev:
Titti skrev:
KrigarSjäl skrev:Just nu lutar det åt att jag inte reggar mig på facebook...det verkar ju rätt knepigt med alla inställningar, ändringar och dolda funktioner.


Mitt förslag är att du skapar en profil på facebook som du kallar KrigarSjäl med samma bild på dig som din avatar. Då kan du testa hur det verkar och se dig runt lite. Lämna inte ut någon privat information och lägg bara till andra forumister som vänner - under deras nick eller riktiga namn, själv är du fortfarande bara ditt nick där.

Om du trivs med det så kan du registrera en verklig profil också och du kan behålla dem båda.


Grejen med FB är att varje profil måste ha en unik emailadress. Flera profiler kan alltså inte ha samma emailadress.


Då kan man ju börja med att kalla sig Krigarsjäl och så om man trivs byta namn till sitt riktiga. Jag gick åt andra hållet, från mitt namn till ett nick. Och jag har det så hemligt som det går där, men tycker ändå det känns läskigt utlämnat och offentligt.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav nisse » 2010-12-11 20:31:49

Facebook kan vara en guldgruva där man kan gå med i olika grupper som är dedikerade till olika författare eller filosofiska rikningar osv. Mina favoritboklådor har egna facebooksidor och via dem får jag inbjudningar till författarbesök. Det finns väldigt mycket skit på facebook, men det går att vaska fram guldkorn ur sörjan.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Inläggav ragnevi » 2010-12-13 0:53:55

barracuber skrev:
Bjäbbmonstret skrev:
ragnevi skrev: (bara människor över 35 år använder e-post om det inte är för jobbet).


Nja mycket föreningkommunikation och kundrelationer med företag som folk har på sin fritid går väl ändå över mail. ...


Beror nog på att föreningar och traditionella (konservativa) företag (och många privatpersoner) är långsammare på att gå över till sociala medier.
Jag använder ju mail dagligen för Attention, det känns som ett arbetsverktyg, betydligt smidigare att skicka filer via e-post än via facebook, som bara verkar klara av bilder och länkar. Men jag märker att de som inte använder e-post i sitt arbete kollar nästan aldrig sina mail. Men speciellt modernt känns inte e-post, att mail som du svarar på inkluderas i ett nytt mail, istället för att de visas som en konversation känns riktigt gammalt. Visst du kan tråda mailen, men om 10 personer använder ordet Hej! i menyraden, så kommer alla de mailen, även om de inte har med varandra att göra att trådas ihop.

Jag är medlem på Linkedin, men det känns som att du kan göra samma sak via facebook om det är sådant man vill syssla med.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav barracuber » 2010-12-13 8:39:51

ragnevi skrev:
barracuber skrev:
Bjäbbmonstret skrev:
ragnevi skrev: (bara människor över 35 år använder e-post om det inte är för jobbet).


Nja mycket föreningkommunikation och kundrelationer med företag som folk har på sin fritid går väl ändå över mail. ...


Beror nog på att föreningar och traditionella (konservativa) företag (och många privatpersoner) är långsammare på att gå över till sociala medier.
Jag använder ju mail dagligen för Attention, det känns som ett arbetsverktyg, betydligt smidigare att skicka filer via e-post än via facebook, som bara verkar klara av bilder och länkar. Men jag märker att de som inte använder e-post i sitt arbete kollar nästan aldrig sina mail.


Tycker alltid email varit ogästvänligt att konfigurera. Vet inte hur många gånger jag hjälpt folk med Outlook. Frun tycker gmail är för krångligt.

För att skicka små filer är e-post oslagbart. Man får en automatisk arkivering, en koppling till meddelandet och man kan snabbt söka fram filen (om man minns rätt parameter).

För stora filer är dropbox.com suveränt. Man får 2 GB gratis, stöd för drag-and-drop och appar finns för alla plattformar. Klarar t.o.m. exe-filer.

En liknande tjänst är mozy.com men den har jag aldrig testat.

Förr "skickade" man filer. Nu delar man.

ragnevi skrev:Men speciellt modernt känns inte e-post, att mail som du svarar på inkluderas i ett nytt mail, istället för att de visas som en konversation känns riktigt gammalt. Visst du kan tråda mailen, men om 10 personer använder ordet Hej! i menyraden, så kommer alla de mailen, även om de inte har med varandra att göra att trådas ihop.


Jag kör gmail men den är inte bättre. Undrar varför det är så svårt att bygga trådad epost enkelt. De borde ta efter diskussionsforum mera.

ragnevi skrev:Jag är medlem på Linkedin, men det känns som att du kan göra samma sak via facebook om det är sådant man vill syssla med.


Ja, jag finns också där men har nästan inga kontakter. Tycker den verkar för torr och präktig. Lite som en extrem ytterlighet av facebook. Ändå vet jag folk som föredrar Linkedin.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Jnx » 2010-12-13 10:30:11

KrigarSjäl skrev:Just nu lutar det åt att jag inte reggar mig på facebook...det verkar ju rätt knepigt med alla inställningar, ändringar och dolda funktioner.

Fast, man kan ju bara skita i att ens arbetsgivare riskerar att kunna hitta en bild på en själv i fyllan.

Sen handlar det bara om att komma ihåg att allt man skriver på facebook är publikt. Jag menar, jag har ju familj, gamla vänner, folk jag känner löst etc på facebook, jag kan inte skriva samma saker till dem som jag kanske skulle skriva till en klasskompis ändå.

Att ha facebook ändrar ju i sig inte mycket. Det är hur man använder det som brukar vara problem (och möjliga pinsamma bilder postade av andra, men man kan också avtagga sig från bilder)

Själv tycker jag facebook är ett jättebra sätt att hålla lite koll på ens bekantskapskrets. Folk skriver lite då och då om vad de håller på med, när de flyttar och får jobb etc. Sen är det jättebra om man vill ha kontakt med någon och inte gillar att ringa eller kanske inte ens har deras nummer.
Jnx
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2009-09-30
Ort: Linköping

Inläggav barracuber » 2010-12-13 11:45:55

ragnevi skrev:...
Jag använder ju mail dagligen för Attention, det känns som ett arbetsverktyg, betydligt smidigare att skicka filer via e-post än via facebook, som bara verkar klara av bilder och länkar.
...


Ja, i dagsläget har facebook ingen fillagring/delning. Men det verkar komma. De köpte nyligen upp ett företag som heter drop.io.

<a target="_blank" href="http://www.cmswire.com/cms/social-media/is-file-sharing-and-storage-coming-to-facebook-009043.php">Is File Sharing and Storage Coming to Facebook?</a>
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Alien » 2011-01-07 4:35:38

Det verkar farligt om arbetsgivaren kan läsa vad man skrivit på Facebook:

"En dag kvar av veckan på detta dårhus", skrev mannen på Facebook i en paus på jobbet på Volvo i Skövde. Det kostade honom jobbet. Illojalt, ansåg Volvo och skickade hem mannen direkt.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/inlagg-pa-facebook-kostade-jobbet

Nu jobbade de tre som blev av med jobbet på Volvo visserligen via ett bemanningsföretag, och då gäller inga regler om anställningstrygghet. Men frågan är var gränsen går för dem som är anställda, de får förstås inte heller vara "illojala". Säger man fel saker om arbetsgivaren hjälper det att man skött själva jobbet bra. Yttrandefrihet gäller inte inom arbetslivet.

Men det borde väl ha kunnat ordnas genom att bara låta närmaste vännerna få läsa. Eller kan statusrader läsas av alla?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Miche » 2011-01-07 5:00:21

Alien skrev:Men det borde väl ha kunnat ordnas genom att bara låta närmaste vännerna få läsa. Eller kan statusrader läsas av alla?

Det jävliga med fejjan är ju att plötsligt ändrar de något, så även om man har skyddat sig så kan det vara tväröppet...

Bojkotta skiten!!!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Arkimedes » 2011-01-07 5:06:44

Miche skrev:Det jävliga med fejjan är ju att plötsligt ändrar de något, så även om man har skyddat sig så kan det vara tväröppet...

Bojkotta skiten!!!

+1
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav barracuber » 2011-01-07 8:45:28

Jag håller med. Börjar bli mer och mer avig mot Fejjan. Håller speciellt med om deras klantiga hantering av säkerhetsinställningarna.

Läste nyligen att FB nu är världens största sajt - den har gått om google som mest besökta sajt.

Det visar väl vilken extrem NT-värld vi lever i!
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Xzirie » 2011-01-07 9:09:15

Både fördelen och nackdelen med Facebook är ju att ALLA finns på Facebook. Så man ska väl inte kläcka ur sig saker där som man inte skulle säga högt på bussen, i fikarummet på jobbet eller på släktmiddagen.
Mer privata saker kan man ju ta i mer privata medier.
Däremot är det ju svårt att göra något åt att ens polare laddar upp pinsamma fyllebilder och dylikt. Kanske är lagom kul om man är underårig och föräldrarna ser. ^^;
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Inläggav Fredriksam » 2011-01-07 11:22:14

Jag är med på facebook. Har lite vänner och så där. Eventuellt ska vi på tidningen medi@boom ha en sida på facebook senare. I Så fall blir det jag och min "chef" som blir ansvarig för sidan.
Fredriksam
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2006-01-24
Ort: Karlskrona

Återgå till Intressanta intressen



Logga in