"Fler arbetslösa jobbar utan lön"

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-12-10 2:59:20

Det är ett synnerligen ovärdigt slut på ett långt arbetsliv. Enda fördelen är att dom i motsats till många andra kortare åtgärder kan få ledigt på sommaren.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav ford » 2010-12-10 3:05:37

Kan dom?

Jag har för mig att man inte har rätt till betald semester i fas 3.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-12-10 3:07:43

Jo de måste ge dem ledigt eftersom åtgärden varar så lång tid. Men det kallas inte "semester". De får ledigt bara.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav ford » 2010-12-10 3:10:16

Hursomhelst: är det inte lite dubbelmoral att det blir ett sånt jävla liv om SD samtidigt som moderaterna får hållas med sin hetsjakt, stigmatisering och diskriminering av sjuka och arbetslösa?

Tydligen är det mer ok att ge sig på sjuka och arbetslösa än att ge sig på invandrare, även om vilken tänkande individ som helst inser att alla människor är lika mycket värda och att det M står för är precis lika illa som det SD vill. :roll:
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav ford » 2010-12-10 3:11:56

Bjäbbmonstret skrev:Jo de måste ge dem ledigt eftersom åtgärden varar så lång tid. Men det kallas inte "semester". De får ledigt bara.


ok, men de får alltså ut pengar (=sin minimala ersättning) även när de är lediga?
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-12-10 3:18:28

Nja...fast enligt diverse uppgifter på nätet ska man visst egentligen stå till arbetsmarknadens förfogande under tiden...måste fråga henne om det.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav KrigarSjäl » 2010-12-10 3:47:14

ford skrev:Hursomhelst: är det inte lite dubbelmoral att det blir ett sånt jävla liv om SD samtidigt som moderaterna får hållas med sin hetsjakt, stigmatisering och diskriminering av sjuka och arbetslösa?

Tydligen är det mer ok att ge sig på sjuka och arbetslösa än att ge sig på invandrare, även om vilken tänkande individ som helst inser att alla människor är lika mycket värda och att det M står för är precis lika illa som det SD vill. :roll:

Jag tycker inte heller att Alliansen ställts till svars tillräckligt mycket i media. Det verkar tyvärr som att begrepp som solidaritet är helt ute idag. Jag tycker man hör mängder av gamla vänstermänniskor som ändrat åsikt. Vänt kappan efter vinden.
Undantaget är givetvis Mikael Wiehe, jag saknar den typen av röster i det offentliga bruset.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-10 9:15:06

ford skrev:Hursomhelst: är det inte lite dubbelmoral att det blir ett sånt jävla liv om SD samtidigt som moderaterna får hållas med sin hetsjakt, stigmatisering och diskriminering av sjuka och arbetslösa?

Tydligen är det mer ok att ge sig på sjuka och arbetslösa än att ge sig på invandrare, även om vilken tänkande individ som helst inser att alla människor är lika mycket värda och att det M står för är precis lika illa som det SD vill. :roll:

Hallåandet om SD är enbart dimridåer. Antagligen är regeringen bara glad åt att SD kom med och fick bort fokus från deras egna nazifasoner (nazisterna var ju inte bara emot judar, utan även "andra klassens" arier också, handikappade och sån't skit).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-10 9:18:28

KrigarSjäl skrev:
ford skrev:Hursomhelst: är det inte lite dubbelmoral att det blir ett sånt jävla liv om SD samtidigt som moderaterna får hållas med sin hetsjakt, stigmatisering och diskriminering av sjuka och arbetslösa?

Tydligen är det mer ok att ge sig på sjuka och arbetslösa än att ge sig på invandrare, även om vilken tänkande individ som helst inser att alla människor är lika mycket värda och att det M står för är precis lika illa som det SD vill. :roll:

Jag tycker inte heller att Alliansen ställts till svars tillräckligt mycket i media. Det verkar tyvärr som att begrepp som solidaritet är helt ute idag. Jag tycker man hör mängder av gamla vänstermänniskor som ändrat åsikt. Vänt kappan efter vinden.
Undantaget är givetvis Mikael Wiehe, jag saknar den typen av röster i det offentliga bruset.

Media är ju högern, så högern hålls om ryggen.

Vanligt folk har ingen jävla aning om hur illa sjuksystemet och FAS3 slår mot folk, och hur kränkande det är.

Och jag gissar att detta kan ifrågasättas av EU till slut. Det stämmer liksom inte längre att vi har så generösa system, tvärtom visar det sig ju när man jämför med andra länder.

Och tänk på den låga pensionsåldern i Frankrike. Hade jag ingen aning om. Man har blivit itutad att vi i Sverige har generösast regler o.s.v.

Men det gäller nog enbart föräldraförsäkringen.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-10 9:22:29

ford skrev:Det många inte vet är att fas 3 inte alls hjälper folk att få jobb, tvärtom gör det så att folk fastnar i bidragsberoende, eftersom man varken får vara frånvarande pga deltidsjobb/timanställning, eller söka jobb och försöka kontakta arbetsgivare under sina "arbetsdagar" som = 40 timmar/vecka.

-Låter som ett beställningsjobb från moderaternas "hemliga bidragsgivare" (svenskt näringsliv bla)

Är det inte så att deltagarna avkrävs att också söka jobb på samma heltid som de som inte deltar i åtgärder?

Vilket innebär att de ska ägna 40 timmar av sin fritid till att söka jobb och redovisa för AF?

Jag tror fullt och fast att FAS3 är till för att sänka lönerna, och kanske lite för att hjälpa företag. Att folk råkar illa ut, skiter högern ALLTID i och har alltid gjort. Tänk att FP, C och KD också står för det här helvetet. De som röstat på dem, anser jag personligen att de verkligen är för FAS3 och utförsäkringarna, och har del i ansvaret för vad som händer.

Eftersom det här är så viktiga frågor, så KAN man inte blunda för det, och rösta på KD för att de har bra familjepolitik eller liknande. Det finns inget som är värt att betala med FAS3 och misshandel av sjuka.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-10 9:24:21

KrigarSjäl skrev:Jag tycker man hör mängder av gamla vänstermänniskor som ändrat åsikt. Vänt kappan efter vinden.
Undantaget är givetvis Mikael Wiehe, jag saknar den typen av röster i det offentliga bruset.

Finns en del moderater som ändrat sig också, men tyvärr oftast bara till sådant som FP, KD och C, vilket i praktiken är samma sak som att rösta på M. Det spelar nästan ingen som helst roll att rösta ett steg åt vänster när det fortfarande är inom moderatdominerade högerblocket. Om det ska spela någon roll, måste en majoritet ändra till ETT av de små partierna.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav slackern » 2010-12-10 9:25:07

Bror Duktig skrev:
ford skrev:Hursomhelst: är det inte lite dubbelmoral att det blir ett sånt jävla liv om SD samtidigt som moderaterna får hållas med sin hetsjakt, stigmatisering och diskriminering av sjuka och arbetslösa?

Tydligen är det mer ok att ge sig på sjuka och arbetslösa än att ge sig på invandrare, även om vilken tänkande individ som helst inser att alla människor är lika mycket värda och att det M står för är precis lika illa som det SD vill. :roll:

Hallåandet opm SD är enbart dimridåer. Antagligen är regeringen bara glad åt att SD kom med och fick bort fokus från deras egna nazifasoner (nazisterna var ju inte bara emot judar, utan även "andra klassens" arier också, handikappade och sån't skit).


Aha fast nazisterna fick ju mycket utav sina idéer från rasbiologiska institutet i Uppsala och Sverige höll på med tvångssterilisering utav handikappade och socialt utsatta personer och det var socialdemokraterna som hade makten vid den perioden.

Och jag kan tillägga att jag absolut inte är SD anhängare eller borgerlig. Så jag stöder ingen som helst hetsjakt på folk.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav Theone » 2010-12-10 12:52:24

Fas3 är inget annat än en manipulativ torsk som får det han vill utan att betala, böj dig ner och ta i mot eller ladda ifrån marken och klipp till han så guldtänderna flyger ut.

Mvh :)
Theone
Får inte posta
 
Inlägg: 287
Anslöt: 2010-11-04

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-12-10 12:59:48

Vad menar du Theone?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Theone » 2010-12-10 13:07:39

Bjäbbmonstret skrev:Vad menar du Theone?


Det får du klura på längre än 7 minuter.

Mvh :)
Theone
Får inte posta
 
Inlägg: 287
Anslöt: 2010-11-04

Inläggav Danne » 2010-12-10 13:48:56

Bjäbbmonstret skrev:Vad menar du Theone?

Han gjorde nog bara en liknelse att man i Fas3 blir utnyttjad (r*vkn*llad) av av samhället, och att man helt enkelt får tacka och ta emot eller slå tillbaka.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Kvasir » 2010-12-10 13:53:16

Jag tycker det är märkligt att fackföreningarna accepterar detta. Det måste väl räknas som någon form av lönedumpning?
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Miche » 2010-12-10 14:52:18

Jag hörde på nyheterna att hela idén med FAS3 bygger på att de jobb som utförs ska vara sådana jobb som annars inte utförs, vilket innebär att antingen får man jobba med totalt okvalificerade arbeten (vilket knappast är kompetenshöjande vilket är meningen) eller så måste arbetsgivarna plocka in folk som får göra jobb som är vettiga och därmed bryta mot systemet (så som Myrorna som bara har några arbetsledare i varje butik, resten av arbetet inklusive att stå i kassan utförs av FAS3-anställda eller motsvarande...)

Hela jävla upplägget av FAS3 är totalt feltänkt, det funkar inte som det är sagt att det ska fungera och kommer heller aldrig att göra.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-10 16:39:54

Kvasir skrev:Jag tycker det är märkligt att fackföreningarna accepterar detta. Det måste väl räknas som någon form av lönedumpning?

Har de reagerat mot den andra lönedumpande åtgärden, jobbskatteavdragen?

Facket liknar inte de som de en gång var. Det kommer väl att sluta i uppror och nya rörelser som liknar de för typ hundra år sedan.

Arbetarna har helt glömt vad de arbetade för för några få generationer sedan, och tror att makten ska vara annorlunda nu än de har varit under hela mänsklighetens historia.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-10 16:41:18

Ett problem är att ingen vill vara "arbetare" och då kan man ju inte rösta på lågstatusparti. Folk vill se sig som minst medelklass.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Kvasir » 2010-12-10 17:21:09

Just det här med att sätta arbetslösa och/eller sjukskrivna på okvalificerade jobb, som man annars inte har råd att få utförda, har ju tillämpats på prov av vissa kommuner, dvs. det gäller jobb åt kommunen. Det är mycket omtvistat om det är rimligt eller ens lagligt. Jag har för mig att det har förbjudits i någon kommun som har provat det, möjligen i Skåne eller Halland. Argumentet för är att bl.a. att man faktiskt kan få jobben gjorda, medan argumentet mot är att om det finns jobb som behöver göras så ska de utföras i vederbörlig ordning med vederbörligt avlönad personal, eller inte göras alls.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Björne » 2010-12-10 19:44:46

Det hänger ju en del på den enskilde att skaffa ett riktigt jobb också. Vem som helst kan väl räkna ut att en arbetsgivare som får 5000 kr för en person aldrig någonsin kommer anställa den personen och behöva betala 30000 kr (lön + arbetsgivaravgift) istället.

Den som har bidragsjobb borde söka riktiga jobb precis som man gör i det verkliga arbetslivet. Har man lyckats att jobba i X antal månader på ett FAS3-jobb kan man utan problem ta anställning med lön. Då kan man använda det jobet man har som en merit fast man naturligtvis ska undanhålla för ens, förhoppningsvis, nya arbetsgivare att det är ett bidragsjobb.

Jag känner flera som har jobbat med den här typen av bidrag i flera år. Visst, de blir utnyttjade till max och det sabbar löneutvecklingen för anställda, men de väljer själva att inte söka andra jobb.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Inläggav snuggelhund » 2010-12-10 21:06:54

För jävligt är det med praktikanter som blir utnyttjade, och det är möjligt att det blivit värre och mer satt i system med Alliansen vid makten.

Det är dock inget nytt, iaf inte för ungdomar.

Jag deltog i ungdomsgarantin som det som fint hette/heter ? år 1997.
På det stället jag praktiserade hade de satt utnyttjandet i system, efter en månad då jag hade "gått bredvid" ville de att jag skulle stå i affären ensam utan handledare, utan att bli anställd givetvis !

Nu blev det dock aldrig av, men arbetsförmedlaren verkade vara medveten om att de hade praktikanter istället för att anställa, eller som han själv sa till mig: De är beroende av vår arbetskraft. :shock:
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav barracuber » 2010-12-10 21:06:55

Bror Duktig skrev:Ett problem är att ingen vill vara "arbetare" och då kan man ju inte rösta på lågstatusparti. Folk vill se sig som minst medelklass.


De nya arbetarna i Sverige är kvinnor och invandrare i offentlig sektor. Känner själv flera invandrare som är sjuksyrror.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in