utbrott av sonen (6 år)

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

utbrott av sonen (6 år)

Inläggav tyskamama » 2010-11-24 23:04:03

min son som har inte fått diagnosen än men troligen kommer får det , får massiva utbrott ..... han är 6 år nu ..... och det måste vara högljud och helst måste not går sönder om han får utbrott ...... oftas måste jag hålla fast honom för att han ska inte skada sig själv eller andrar ......
är helt slutkörd långsamt ..... nästan varje kväll blir det oväsen här ..... och att grannarnar klagar om allt och inget gör det INTE bättre precis ..... hur kan man hantera dom här utbrott kanske på non sätt som är lättare för alla ? är glad över alla ideer och tips jag kan får ....
tyskamama
 
Inlägg: 303
Anslöt: 2010-07-10
Ort: sörmland

Inläggav Dynah » 2010-11-24 23:18:11

Detta hände mig gällande min dotter när hon var elva/tolv. Det slutade med att hon anmälde mig för misshandel, när det ända jag gjorde var att hålla fast henne för att hon inte skulle skada mig eller sig själv eller förstöra saker...
Ingen hjälp för dig men hade jag varit din granne skulle jag ha förståelse för oljudet.
Dynah
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2010-11-14
Ort: Stockholm

Re: utbrott av sonen

Inläggav ufo » 2010-11-24 23:19:43

tyskamama skrev:nästan varje kväll blir det oväsen här
Vad gör han om dagarna?
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav tyskamama » 2010-11-24 23:28:16

om dagernar är det först 6-års-verksamheten och sen fritids ..... sen hemma försöka vi har mycket tid med barnen ..... dom är gärna ute ..... och vi försöka göra saker med dom för att det inte ska blir bråk ..... men självklart måste det vara väl förberedd också ..... rutiner är allt ..
tyskamama
 
Inlägg: 303
Anslöt: 2010-07-10
Ort: sörmland

Avledande manöver

Inläggav JohannesPappa » 2010-11-29 12:44:03

Hej,
Vår son var också lättirriterad i den åldern. Det som fungerade bra för oss var att leda bort uppmärksamheten från det som var dåligt och det arga så att säga. Det kunde vara att t.ex om man är hemma att man sätter på tv'n som står i ett annat rum och ropar på honom att komma och kika för att det är nåt kul på gång. Elle så början man helt lugnt att prata om något helt annat med sonen i famnen. t.ex "undrar var tomten kommer med för jul klappar" om det är före jul så klart eller fråga vad som är godast. Tårta eller pannkaka. Det är bara att använda fantasin eller att tänka ut frågor eller saker man kan göra, i förväg så slipper man fundera ut det när man är mitt uppe i det hela.
JohannesPappa
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2010-11-29
Ort: Västerås

Inläggav Savanten Svante » 2010-11-29 12:48:58

En variant är att inte hålla FAST, utan att hålla EMOT, att göra hans rörelser långsammare.

då blir han irriterad över det, och efter ett par sekunder släpper du, och då slutar han, för då har hans fokus gått från att ha utbrott till att nån håller fast honom. Och fasthållningen slutar, så utbrottet slutar!


... i den bästa av världar.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav barracuber » 2010-11-29 12:52:37

Pröva att fånga hans uppmärksamhet genom att hålla honom med båda händer och när han är stilla - viska tydligt och bestämt när du pratar. Då kommer de ofta av sig och måste fokusera.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Sammelsurium » 2010-11-29 12:58:51

Savanten Svante skrev:En variant är att inte hålla FAST, utan att hålla EMOT, att göra hans rörelser långsammare.


Medhåll. Nu får min son inte så våldsamma utbrott dagligen, men när det sker håller jag snarare om honom än fast honom.

Håller jag fast honom blir han hysterisk, vilket jag har full förståelse för, men genom att "krama hårt" begränsar jag hans rörlighet samtidigt som jag signalerar ömhet (inbillar jag mig).

Sedan kör jag hårt på att avleda, t ex prata om något roligt som ska hända eller tramsa och larva mig för att få honom att skratta istället.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Inläggav barracuber » 2010-11-29 13:20:04

Sammelsurium skrev:
Savanten Svante skrev:En variant är att inte hålla FAST, utan att hålla EMOT, att göra hans rörelser långsammare.


Medhåll. Nu får min son inte så våldsamma utbrott dagligen, men när det sker håller jag snarare om honom än fast honom.

Håller jag fast honom blir han hysterisk, vilket jag har full förståelse för, men genom att "krama hårt" begränsar jag hans rörlighet samtidigt som jag signalerar ömhet (inbillar jag mig).

Sedan kör jag hårt på att avleda, t ex prata om något roligt som ska hända eller tramsa och larva mig för att få honom att skratta istället.


+1
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in