Utrotandet av NPF i Eslöv

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Debbido » 2010-08-06 1:40:34

Inger skrev:
Debbido skrev:Man bör koppla ett multigrepp på samhället, som jag gjorde när jag slogs för vuxenutbildning. Man skriver en insändare om saken. Ringer en politiker som trycker på. Söker kontakt med chefen för länsarbetsnämnden samt kontakt med chefen för arbetsförmedlingen. Sånt kan vara effektivt! Lokalradion är ju användbar med. I vårt fall ledde det dessvärre till att sex (b l a min son) av 13 funktionshindrade fick börja vuxenutbildningen. Jag undviker annars alltid Fia med knuff etc. Svårt att få allting bra...

Debbido, vår nya protest-coach!

Tror sådana behövs. Jag blir helt ställd i såna lägen och har inte en susning om vad man gör, och det misstänker jag att jag inte är ensam om.


Tack för Utmärkelsen! Jag tror jag ska svälla en stund! Det behöver jag. 8)

Som Protestcoch måste jag varna lite för att skicka buggade band med känslig information om Överförmyndaren till Länsstyrelsen!
Mitt överagerande ledde till att Överförmyndaren varnade med polisanmälan!

Nåväl, killen jag försvarade fick det i alla fall mycket bättre i sitt boende som döptes om till jourboende i stället för missbruksboende. Orsaken var att man ljugit så in i helvete för att slippa kostnader för behandlingshem + neuropsykiatrisk utredning att man måste bevisa att grabben inte var alkoholist (vilket alla vet att han är) och alltså inte bodde i ett hus för misssbrukare utan i ett jourboende. På så vis fick han nyktra grannar. :D

Multigreppet bestod här av:

1. Inläsning av Föräldrabalken för att lära mig reglerna för godemän/förvaltare
2. Klagobrev gällande förvaltare till Länsstyrelsen
3. Stryptag på den psykiatriker som undertryckt sanningen om föreliggande neuropsykiatrisk diagnos genom att koppla in Lokalpressen. De ringde honom och undrade HUR en missbrukare med misstänkt NPF skulle kunna få utredning utan behandlingshem då han är för sjuk för att hålla sig nykter?

Psykiatrikern ljög då och sa att han kunde skriva intyg på NPF-diagnos utan utredning, grundad på journalanteckningar. Diagnosen skrevs och jag såg till att grabben gick till sjukhuset och fick ut en kopia, som jag har. Originalet skickades ju till den förljugne förvaltaren. Men jag har kopian i en pärm om jag skulle kunna ha nytta av den!

Dessvärre ger man inte längre LSS till lindrigt utvecklingsstörda sa kommunen. Dessutom gäller inte diagnos utan utredning. Här kunde jag väl ha kört vidare med denna information till tidningen, men jag insåg då att det inte fanns några särskilda boende för trippeldiagnoser. Så jag gav upp...Jäklars, jag borde ringt tidningen och bevisat att läkaren ljög medvetet, för det gjorde han ju... :roll:
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Debbido » 2010-08-13 22:58:03

Jag gör ett tillägg angående ovan nämnda psykiatriker. Han hade chansen att blottlägga en samhällskatastrof: att alkoholister inte kan få NPF-utredning, eftersom de måste vara nyktra då, men nekas behandlingshem. (Diagnos kan ju ge bättre behandling, boende, medicin)

Den universella rättvisan tycks existera: Fick veta att han förlorat sin familj (inte dödsfall), sin tjänst och håller på att bli alkoholist.

Jag är inte glad över detta. Men jag vill att det ska finnas en Rättvisa som skipas när människor med makt väljer att tiga ihjäl sanningar som faktiskt kan rädda liv!

Detta är ju en tråd om föräldraskap, men jag var ju tvungen att läsa in Föräldrabalken för att kunna försvara min omyndigförklarade vän.

När vi kämpar mot Förtryck så har vi en osynlig kraft med oss.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav rdos » 2010-08-14 19:05:01

Debbido skrev:Jag gör ett tillägg angående ovan nämnda psykiatriker. Han hade chansen att blottlägga en samhällskatastrof: att alkoholister inte kan få NPF-utredning, eftersom de måste vara nyktra då, men nekas behandlingshem. (Diagnos kan ju ge bättre behandling, boende, medicin)


Ännu ett exempel på hur illa det kan gå när biologiska psykatrin inte kan samarbeta med den vanliga psykologin på ett vettigt sätt.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Debbido » 2010-08-15 3:33:45

rdos skrev:
Debbido skrev:Jag gör ett tillägg angående ovan nämnda psykiatriker. Han hade chansen att blottlägga en samhällskatastrof: att alkoholister inte kan få NPF-utredning, eftersom de måste vara nyktra då, men nekas behandlingshem. (Diagnos kan ju ge bättre behandling, boende, medicin)


Ännu ett exempel på hur illa det kan gå när biologiska psykatrin inte kan samarbeta med den vanliga psykologin på ett vettigt sätt.


Ja. Sedan är det en katastrof med de murar som finns mellan landstingets Öppenvårdspsykiatri och kommunens socialtjänst/missbruksavdelning.

Om murarna inte fanns. Om man samarbetade över gränserna så skulle en mängd problem kunna lösas. Denne läkare var rädd att riva murarna för att han inte ville bli "obekväm", hamna i onåder hos Missbruksenheten, sociala enhetens makthavare.

Även kyrkans sociala arbete i min stad är skit, för att man vill stå på god fot med kommunen. Att slå näven i bordet och kräva natthärbärgen skulle "förstöra det goda samarbetsklimatet."
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav matterik » 2010-08-15 15:36:32

allt är skit, punkt slut.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Debbido » 2010-08-15 19:56:53

matterik skrev:allt är skit, punkt slut.


Tack för ditt välartikulerade, noggrannt genomtänkta och genialiska inlägg! :wink:
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav rdos » 2010-11-28 21:10:55

Uppdatering:
De inblandade har alla avgått. Särskolans båda rektorer lämnade sina poster i protest emot beslutet att isolera särskolans elever. Därefter så lämnade även Lisa Bäck sin post. Några nya rektorer har ännu ej tillsatts.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in