Bästa medicinen AS ångest problematik.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bästa medicinen AS ångest problematik.

Inläggav Theone » 2010-11-18 21:40:59

Vilken medicin är bäst för att lindra ångest symtom som kommer sig av AS? I nuläget så finns det inget som man kan få för AS problematiken och det är dåligt, eftersom många som har AS lider av ångest pga sina svårigheter med omvärlden NT.

De som jag finner lindrar problemen mest är benzo och opioider. I mot ångest och sociala svårigheter som kommer sig av att man snabbt blir tröt på omvärlden, inte förstår den och inte kan ignorera den. Tramadolhydrokolrid gör att man bli uppåt samtidigt som den har en ångestdämpande effekt, men samtidigt har den också en tendens att ge kramper och impotens (impotens på så sätt att man inte kan få utlösning).

Om man kollar på benzo så finns det många olika sorter, de är väldigt bra i mot ångest och utbrändhet, har nästan inga biverkningar, är bra för muskelstruktur och hållning, har en antiinflammatorisk, tar bort obehag för närhet, ingen eller väldigt liten leverpåverkan. Så frågan är då vilken benzo som ska anses som AS benzon den man har rätt att få för att man har AS. Precis som damparna har rätt att få sin medicin, jag är dampare själv så ingen tar illa upp.

Ska benzon blandas med någon opioid så den blir mer verksam övertäckande i mot samtliga symtom. Vad ska medicinen heta och hur ska man försvara användandet av den. Själv grejen med medicinen ska var att man ska ha rätt till den om man har AS, och man ska inte kunna få den innan man är 18 år. Medicinen ska vara till för att ta bort problem med omvärlden och alla NT:s logiska beteenden, det kan vara något tillfälligt som man tar när man ska göra något viktigt, damparna får sin medicin för att kunna koncentrera sig i skolan bland annat.

Förslag på andra ämnen som är godkända som medicin i Sverige är välkomna.

MvH :)
Theone
Får inte posta
 
Inlägg: 287
Anslöt: 2010-11-04

Inläggav LILITH_ » 2010-11-18 21:52:08

Jag efterfrågar andra metoder än just medicinering mot ångest.

Bensodiazepiner ger mig mer ångest.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav MsTibbs » 2010-11-18 21:57:45

Lång promenad var ångestlindringen de ville oss till att göra på psyket. Att försöka fokusera på tex ett löv kan hjälpa en fånga tankarna (typ mindfullness). Att teckna eller måla är det som fungerar bäst för mig.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Theone » 2010-11-18 22:43:09

Karisoprodol det är ingen benzo, den verkar ha båda egenskaperna (ifrån benzo och opioider)
Den kan skrivas ut av läkare med särskild licens i Sverige, kan det vara något tro. Den är direktverkande och passar därför syftet, den hade ganska lång halveringstid dessutom.

Perspektivs förändring är högst visentlig i den här tråden, tanken är just den att en medicin borde tas fram i mot AS problematik, precis som det finns en medicin i mot adhd problematik.

Om man själv vill ta den eller inte har inget med saken att göra valet är fritt, men man ska fortfarande ha rätten till den om man har diagnosen AS.

MvH :)
Theone
Får inte posta
 
Inlägg: 287
Anslöt: 2010-11-04

Inläggav AAA » 2010-11-18 23:00:56

Läs FASS igen, du kan ha missat något enstaka preparat!
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav LILITH_ » 2010-11-18 23:24:53

Det här är delvis ett sidospår men när det gäller frågan om att medicinera bort eller på annat sätt avhjälpa en del av AS-problematiken så kom jag att tänka på hur de tydligen bemöter detta i USA. Åtminstone på sina håll.

I och för sig grundar jag följande på en enda bok (än så länge) men det som slog mig var att de där använder sig av peer programming.

Alltså, om jag förstått saken rätt att man genom en fysisk mentor (gärna jämngammal) lär sig att fungera mer adekvat i sociala sammanhang och därmed arbetar bort en del av utanförskapet på det sättet. Detta under skoltiden då.

Har vi något motsvarande här i Sverige?

Jag är varken fanatisk medicinmotståndare eller anser att AS är något som bör (eller kan) botas men jag tycker inte heller att alla delar av problematiken bör lämnas ifred helt och hållet (vilket ofta bara får de att frodas än mer) och endast ska dämpas genom medicinering.

Ångest verkar i allafall delvis vara en förlängning av utanförskapet och de sociala tillkortakommanden även om det antagligen inte är hela förklaringen.

Här står det lite om peer programming (svensk term?):
<a target="_blank" href="http://books.google.se/books?id=WQdSnw2Mdw8C&lpg=PA176&ots=RTB9petK2O&dq=peer%20programming%20aspergers%20syndrom&pg=PA176#v=onepage&q&f=false">länk</a>
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav Theone » 2010-11-18 23:49:21

AAA skrev:Läs FASS igen, du kan ha missat något enstaka preparat!


Jag lämna ett stort diskussionsutrymme med filt.

Det är så här. Spänningstillstånd kan ge upphov till fysik inflammation i muskelfesten, en fysik inflammation kan man inte tänka bort. Så det är en stor del av det hela, det fysiska och det psykiska hänger ihop.

Lider man svårt av psykisk symtom pga AS, som inte går att behandla på annat sätt, då är det stor sannolikhet att man drabbas av fysiska sjukdomar.

Jag tror dessutom att många med AS inte får en rättvis chans att redovisa sina kroppsliga och mentala obehag, då våran perceptionsförmåga gör att vi känner av saker fysisk psykiskt annorlunda. Därför ska folk med AS inte behöva redogöra (för någon som känner av och läser av psykiskt/fysiskt symtom på ett annat sätt) varför den ska ha medicinen, den ska ha rätt att prova medicinen som underlättar moment i vardagen för AS.

Det här handlar om en rättighet som inte på något sätt ska ses som något tvång, den ska heller inte räknas som medicinsk rehabilitering, om någon är orolig för det. Den ska underlätta vardags moment och inte behöva vara konstant, även om den kan vara det.

Jag bläddrar inte igenom fass jag har det i huvudet, eftersom någon nämnde att benzo gav ångest så tänkte jag direkt på somadril, verksamt ämnet karisoprodol. Även om ångest som direkt följd av benzo är extremt ovanlig, näst intill obefintlig.

Mvh :)
Theone
Får inte posta
 
Inlägg: 287
Anslöt: 2010-11-04

Inläggav Abbreviation » 2010-11-19 0:02:45

Beror på vilken typ av ångest du har. Är det fysisk ångest - så att du känner obehag i kroppen, en nervös känsla kanske, och sådant - eller är det psykisk ångest - alltså jobbiga tankar?
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Inläggav Theone » 2010-11-19 3:15:30

Det här handlar väldigt lite om just mig, det här handlar om alla med AS som har ångestproblem pga delar av diagnosen. Som inte får hjälp bara för att de ämnena som hjälper gör att man får ett litet trevligt välbehag, samtidigt som de hjälper.

Det snackas hela tiden om att man inte kan droga ner folk, men det är just det man gör med barn dessutom. Därför är det hyckleri. Jag anser iaf inte att man ska ge den här medicinen till barn (Ritalin), eller att man ska behöva ta den varje dag livet ut (SSRI SNRI), det ska vara något som alla med AS ska ha rättighet att få (om de vill)

Jag vet att de vägrar att framställa något nytt som skulle kunna hjälpa folk med AS (för det finns ingen marknad i stort sätt), därför är jag på det som redan finns. Jag vet hur mycket det här underlättar tillvaron, för jag har egen erfarenhet av i stort sätt alla mediciner som finns (så nu var det ute)

Så jag försöker göra något bra av min erfarenhet, och även andras erfarenhet inom AS. Jag försöker ge folk en rättighet som de kan utnyttja om de vill, inget annat. Därför vill jag ha råd om vilken medicin som skulle passa majoriteten bäst, det här handlar inte om att bota något, det handlar om att underlätta symtom som leder till utbrändhet ångest för folk med diagnosen. Överdriven ångest som leder till problem med hälsan är en sjukdom som måste bekämpas! Just nu kan man inte göra så mycket mer en att ändra signalerna i hjärnan med psykoaktiva ämnen, därför är det bäst att förhålla sig till det.

MvH
Theone
Får inte posta
 
Inlägg: 287
Anslöt: 2010-11-04

Inläggav FakkDöWörld » 2010-11-19 4:37:35

Från vad jag läst om SSRI lät det som att det skulle lösa alla mina problem, men har också hört mycket dåligt om det på detta forum, dock inga skäl varför. Ska hjälpa mot ångest, depression och tvångstankar. Låter ju helt underbart.
FakkDöWörld
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2010-09-29
Ort: Linköping

Inläggav Alien » 2010-11-19 4:58:31

FakkDöWörld skrev:Från vad jag läst om SSRI lät det som att det skulle lösa alla mina problem, men har också hört mycket dåligt om det på detta forum, dock inga skäl varför. Ska hjälpa mot ångest, depression och tvångstankar. Låter ju helt underbart.


Jag fick (efter att ha börjat med SSRI) veta av läkaren att man i princip måste fortsätta med det hela livet. :o Vilket jag inte vill gå med på.

Jag tar dem inte för tvångstankar el depression utan för GAD.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav sussi83 » 2010-11-19 5:24:43

jag äter Efexor och den tar udden av viss ångest..den är bla. till för fobier m.m. Men den jag har på kvällen rår den inte på...bara benzo...
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav notch » 2010-11-19 8:41:53

benzo eller vara helt medicinfri är det enda jag tycker fungerar vettigt, alla andra as-mediciner och antidepp är helt värdelösa och förstör bara allt ytterligare mot att dom botar något minimalt som det sociala :p
notch
Bannad
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-10-20

Inläggav Abbreviation » 2010-11-19 9:48:22

Vid fysisk ångest kan betablockerare vara väldigt effektivt, dessa är inte rusgivande eller beroendeframkallande.

Vid psykisk ångest bör man först och främst se över sin livsstil. Bra kost, fysisk aktivitet och att skära ner på kaffe och cigaretter kan hjälpa ordentligt. Om detta inte hjälper kan man testa antidepressiva, om man har daglig ångest eller social fobi, eller bensodiazepiner om man inte har daglig ångest, då dessa kan tas vid behov. Antipsykotiska preparat är i många fall väldigt effektiva mot ångest och har effekt i ganska låga doser. Dessa kan tas vid behov i många fall, även om de är mest effektiva vid regelbunden användning. Man får vanligtvis inga utsättningssymtom om man slutar med dem, vilket är en fördel.

Själv tar jag MAO-hämmare.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Inläggav Krille1988 » 2010-11-25 2:34:09

Jag får panikångest när jag går utanför hemmet i allmänhet, det kan vara att gå till affären hämta posten osv.. Jag får utskrivet Stesolid 5mg men det hjälper inte alls jag måste ta 4 asså 20mg för att fungera i samhället problemet är att jag är begränsad till max 3st 5mg per vecka så sitter inne typ 25 dagar per månad, fick testa Xanor av en polare och dom funkade perfect för mig pratade med min läkare men fick ett nej =(
tydligen så skriver dom inte ut dom till mig, tråkigt när det kan göra ens liv fungerande igen.. antidepresiva är dom inte sena med att skriva ut iaf har typ 3 st men hade nog inte vart så deppig om man inte satt hemma hela tiden 6 år utan umgänge förutom sin bror.. läkare kan va bra konstiga ibland :cry:
Krille1988
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2010-11-24
Ort: sverige

Inläggav happysad » 2010-11-26 16:17:08

Abbreviation skrev:Vid fysisk ångest kan betablockerare vara väldigt effektivt, dessa är inte rusgivande eller beroendeframkallande.

Vid psykisk ångest bör man först och främst se över sin livsstil. Bra kost, fysisk aktivitet och att skära ner på kaffe och cigaretter kan hjälpa ordentligt. Om detta inte hjälper kan man testa antidepressiva, om man har daglig ångest eller social fobi, eller bensodiazepiner om man inte har daglig ångest, då dessa kan tas vid behov. Antipsykotiska preparat är i många fall väldigt effektiva mot ångest och har effekt i ganska låga doser. Dessa kan tas vid behov i många fall, även om de är mest effektiva vid regelbunden användning. Man får vanligtvis inga utsättningssymtom om man slutar med dem, vilket är en fördel.

Själv tar jag MAO-hämmare.


Är det antipsykotiska preparaten man flyger i väg med vikten..uppåt ??

Kan de ge nå tips på något sådant "bra" preparat....??
happysad
 
Inlägg: 571
Anslöt: 2010-09-30

Inläggav lollo_testar » 2010-11-26 22:08:20

krille1988: Helt sjukt att de vägrar skriva ut något som faktiskt fungerar för dig...
lollo_testar
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-09-14

Inläggav Theone » 2010-12-01 21:38:50

lollo_testar skrev:krille1988: Helt sjukt att de vägrar skriva ut något som faktiskt fungerar för dig...


Sjuk är det och fler sjuka exempel kan jag ta upp, men hur löser man det här. Det är trots allt något som begränsar livskvaliteten avsevärt för hur många som helst. Kan man göra något åt det eller måste man flytta och i sådant fall vart, jag har arbetat med det här problemet i åratal och lider mycket svårt i perioder.

mvh
Theone
Får inte posta
 
Inlägg: 287
Anslöt: 2010-11-04

Inläggav FakkDöWörld » 2010-12-02 11:08:17

Hur fort verkar Sertralin egentligen? Tog det för första gången för ca 1 timme sedan och upplevde omedelbar verkan, kan det vara placebo effekt? Det borde det ju inte vara, då jag förväntade mig att det skulle göra mig illmåemde (vilket jag läst om) och framförallt inte ha någon effekt först om en månad. Direkt efter jag tog en fick jag för mig att städa upp lite häromkring och kändes inte alls lika jobbigt att veta att man ska iväg till jobbet snart.
FakkDöWörld
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2010-09-29
Ort: Linköping

Inläggav Theone » 2010-12-02 13:45:38

FakkDöWörld skrev:Hur fort verkar Sertralin egentligen? Tog det för första gången för ca 1 timme sedan och upplevde omedelbar verkan, kan det vara placebo effekt? Det borde det ju inte vara, då jag förväntade mig att det skulle göra mig illmåemde (vilket jag läst om) och framförallt inte ha någon effekt först om en månad. Direkt efter jag tog en fick jag för mig att städa upp lite häromkring och kändes inte alls lika jobbigt att veta att man ska iväg till jobbet snart.


Beror på hur stor dos du tog, generellt sätt ska du alltid rapportera sådan effekt till din läkare. Eftersom medicinen har en marginell effekt på dopamin och noradrenalin så kan det vara det, men eftersom den effekten är så pass marginell i vanliga fall, så brukar den inte vara märkbar.

Mvh
Theone
Får inte posta
 
Inlägg: 287
Anslöt: 2010-11-04

Inläggav MsTibbs » 2010-12-02 18:15:38

happysad skrev:Är det antipsykotiska preparaten man flyger i väg med vikten..uppåt ??

Kan de ge nå tips på något sådant "bra" preparat....??


Antipsykotika kan öka suget efter onyttigheter, jag gick upp 15-20kg på två månader när jag började med Zyprexa, men börjar gå nedåt nu med hjälp av dietist. Jag gick inte upp på Cisordinol men fick andra parkinsonbiverkningar. Zeldox och Abilify är de två antipsykotika som har minst viktuppgång, men Zyprexa och Leponex har en starkare antipsykotisk funktion. Zyprexa och Seroquel (kanske nån mer) har även stämningsstabiliserande egenskaper.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav FakkDöWörld » 2010-12-02 22:35:10

Theone skrev:
FakkDöWörld skrev:Hur fort verkar Sertralin egentligen? Tog det för första gången för ca 1 timme sedan och upplevde omedelbar verkan, kan det vara placebo effekt? Det borde det ju inte vara, då jag förväntade mig att det skulle göra mig illmåemde (vilket jag läst om) och framförallt inte ha någon effekt först om en månad. Direkt efter jag tog en fick jag för mig att städa upp lite häromkring och kändes inte alls lika jobbigt att veta att man ska iväg till jobbet snart.


Beror på hur stor dos du tog, generellt sätt ska du alltid rapportera sådan effekt till din läkare. Eftersom medicinen har en marginell effekt på dopamin och noradrenalin så kan det vara det, men eftersom den effekten är så pass marginell i vanliga fall, så brukar den inte vara märkbar.

Mvh

Jaja, är nog ingen fara. Rapporterar vartefter.
FakkDöWörld
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2010-09-29
Ort: Linköping

Jag äter neurol vilket har positiv effekt

Inläggav mediaart.se » 2010-12-20 23:22:59

i alla fall på mig. Den stillar tankarna och sinnet en aning och gör att jag får igång tankeverksamheten och kan börja sortera bland tankarna. Inga bieffekter och receptfritt. Ibland skulle jag dock behöva kraftigare grejer men försöker bita ihop och ta en dag i taget.
mediaart.se
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2010-12-20

Återgå till Aspergare och vården



Logga in