Vilket är grammatiskt korrekt?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilket är grammatiskt korrekt?

Inläggav Kahlokatt » 2010-11-25 13:40:40

1. Hur skriver man egentligen i en födelseannons? Skall det vara så här:
Välkommen Lisa! Elins och Johans lillasyster
eller så här:
Välkommen Lisa! Elin och Johans lillasyster

Det senare verkar vara det normala, men jag tycker att det låter fel. I mina öron låter det som om Lisa hälsas välkommen av två personer, nämligen "Elin" och "Johans lillasyster". I det tidigare exemplet klargörs ju att Lisa är lillasyster åt både Elin och Johan.

2. Så här stod det i serien Rocky för några år sedan (kursiveringarna är mina egna): "Reggaefiket är ett mysigt ställe, där man kan lyssna på en mupp från Jamaica sjunga ut sitt hat mot homosexuella medan man sippar på sin Loranga."
Det låter helt fel i mina öron. Skall det inte heta antingen "där man kan lyssna på en mupp från Jamaica som sjunger ut sitt hat mot homosexuella" eller "där man kan höra en mupp från Jamaica sjunga ut sitt hat mot homosexuella".
Det här har jag sett på flera ställen. Det kan stå t.ex. "Vi fick stanna och lyssna på Björn Ranelid läsa högt ur sin nya roman". Det är väl helt fel?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav barracuber » 2010-11-25 13:44:15

(Moderator: Tog bort inaktuell länk)

Jag tycker

Välkommen Lisa! Elins och Johans lillasyster
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Kahlokatt » 2010-11-25 14:14:49

Jag har bett moderatorerna flytta tråden, som jag postade fel. Hav tålamod! :wink:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav geocache » 2010-11-25 15:03:48

"Välkommen Lisa! Elins och Johans lillasyster" och "Reggaefiket är ett mysigt ställe, där man kan lyssna på en mupp från Jamaica sjunga ut sitt hat mot homosexuella medan man sippar på sin Loranga." tycker jag.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Vilket är grammatiskt korrekt?

Inläggav HGJ » 2010-11-25 15:53:17

Kahlokatt skrev:1. Hur skriver man egentligen i en födelseannons? Skall det vara så här:
Välkommen Lisa! Elins och Johans lillasyster
eller så här:
Välkommen Lisa! Elin och Johans lillasyster

Det senare verkar vara det normala, men jag tycker att det låter fel. I mina öron låter det som om Lisa hälsas välkommen av två personer, nämligen "Elin" och "Johans lillasyster". I det tidigare exemplet klargörs ju att Lisa är lillasyster åt både Elin och Johan.

Liknande fråga:

http://www.aspergerforum.se/post250579.html
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5316
Anslöt: 2007-06-02

Inläggav Musicus » 2010-11-25 19:58:45

Du har helt rätt, Kahlokatt. I det första exemplet skulle man förstås också kunna vänta med utropstecknet och skriva: Välkommen Lisa, Elins och Johans lillasyster! "Elins och Johans lillasyster" är ju grammatiskt ett attribut till "Lisa" och borde ur det perspektivet inte skiljas från sitt huvudord av något utropstecken, men här förstår man ju sammanhanget ändå.
Musicus
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2008-10-05
Ort: Göteborgsområdet

Re: Vilket är grammatiskt korrekt?

Inläggav Arkimedes » 2010-11-25 21:45:33

Jag tycker "Välkommen Lisa, Elins och Johans lillasyster!"

Och jag håller med om att det heter antingen "där man kan lyssna på en mupp från Jamaica som sjunger ut sitt hat mot homosexuella" eller "där man kan höra en mupp från Jamaica sjunga ut sitt hat mot homosexuella".

Angående födelseannonser, så brukade den lokala tidningen använda formen "...har fått en son som ska heta..." men nuförtiden skriver de "...har fått en son som heter...". Är det bara jag som tycker att formuleringen blir konstig i det andra fallet? Som om ungen redan hade ett namn när den kom. "Som ska heta" tycker jag är mycket lämpligare då ungen oftast bara är några dagar gammal när de fotas till tidningen.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Zombie » 2010-11-25 22:08:06

Kahlokatt skrev:Jag har bett moderatorerna flytta tråden, som jag postade fel. Hav tålamod! :wink:

Förstår icke hvilket du menar - hafven tålamod, hafvom tålamod eller kanske trots allt haf tålamod?

*muttrar något om språkligt förfall*

;)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav osäker » 2010-11-25 22:29:37

1) Välkommen, Lisa, Elins och Johans lillasyster! är vad jag skulle skriva. Regler: a) kring tilltalsord sätts kommatecken ut; b) apposition separeras från resten av meningen med kommatecken. Vad gäller possessivmarkören kan man väl säga både att 'Elin och Johan' inte är tillräckligt mycket av en semantisk enhet för att dela på en och att det är nödvändigt med två för att undvika tvetydighet.
2) Jag håller med. Jag tror att det bara är ett fåtal verb som tillåter objektiv infinitiv, och det tycks väl röra sig om sådana vars subjekt är patient snarare än agent, och några partikelverb kan jag inte komma på som ingår i den gruppen.
osäker
 
Inlägg: 246
Anslöt: 2009-08-24
Ort: Stockholm

Re: Vilket är grammatiskt korrekt?

Inläggav rcip » 2010-11-25 22:45:34

Arkimedes skrev:Jag tycker "Välkommen Lisa, Elins och Johans lillasyster!"

Och jag håller med om att det heter antingen "där man kan lyssna på en mupp från Jamaica som sjunger ut sitt hat mot homosexuella" eller "där man kan höra en mupp från Jamaica sjunga ut sitt hat mot homosexuella".

Angående födelseannonser, så brukade den lokala tidningen använda formen "...har fått en son som ska heta..." men nuförtiden skriver de "...har fått en son som heter...". Är det bara jag som tycker att formuleringen blir konstig i det andra fallet? Som om ungen redan hade ett namn när den kom. "Som ska heta" tycker jag är mycket lämpligare då ungen oftast bara är några dagar gammal när de fotas till tidningen.


Du har verkar har Skatteverkets intuition, inte många som föds med det! =) Och oja, du har ju rätt.
rcip
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2010-11-13

Inläggav Kahlokatt » 2010-11-25 22:50:58

Zombie skrev:
Kahlokatt skrev:Jag har bett moderatorerna flytta tråden, som jag postade fel. Hav tålamod! :wink:

Förstår icke hvilket du menar - hafven tålamod, hafvom tålamod eller kanske trots allt haf tålamod?

*muttrar något om språkligt förfall*

;)


:P
Blää på dig.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Zombie » 2010-11-25 23:02:18

Kahlokatt skrev:1. Hur skriver man egentligen i en födelseannons? Skall det vara så här:
Välkommen Lisa! Elins och Johans lillasyster
eller så här:
Välkommen Lisa! Elin och Johans lillasyster

Det senare verkar vara det normala, men jag tycker att det låter fel. I mina öron låter det som om Lisa hälsas välkommen av två personer, nämligen "Elin" och "Johans lillasyster". I det tidigare exemplet klargörs ju att Lisa är lillasyster åt både Elin och Johan.
osäker skrev:1) Välkommen, Lisa, Elins och Johans lillasyster! är vad jag skulle skriva. Regler: a) kring tilltalsord sätts kommatecken ut; b) [WikiSve]apposition[/WikiSve] separeras från resten av meningen med kommatecken. Vad gäller [WikiSve]possessiv[/WikiSve]markören kan man väl säga både att 'Elin och Johan' inte är tillräckligt mycket av en semantisk enhet för att dela på en och att det är nödvändigt med två för att undvika tvetydighet.

Kahlokatt skrev:2. Så här stod det i serien Rocky för några år sedan (kursiveringarna är mina egna): "Reggaefiket är ett mysigt ställe, där man kan lyssna på en mupp från Jamaica sjunga ut sitt hat mot homosexuella medan man sippar på sin Loranga."
Det låter helt fel i mina öron. Skall det inte heta antingen "där man kan lyssna på en mupp från Jamaica som sjunger ut sitt hat mot homosexuella" eller "där man kan höra en mupp från Jamaica sjunga ut sitt hat mot homosexuella".
Det här har jag sett på flera ställen. Det kan stå t.ex. "Vi fick stanna och lyssna på Björn Ranelid läsa högt ur sin nya roman". Det är väl helt fel?
osäker skrev:2) Jag håller med. Jag tror att det bara är ett fåtal [WikiSve]verb[/WikiSve] som tillåter [WikiSve]objekt[/WikiSve]iv [WikiSve]infinitiv[/WikiSve], och det tycks väl röra sig om sådana vars [WikiSve]subjekt[/WikiSve] är [WikiEng]patient[/WikiEng] snarare än [WikiSve]agent[/WikiSve], och några [WikiSve]partikel[/WikiSve]verb kan jag inte komma på som ingår i den gruppen.

+1 såvitt jag kan komma på.

Har delat upp de båda citaten så att fråga och osäkers svar kommer tillsammans, och lagt till några wikilänkar så att kanske fler än nördar och proffs får en chans att förstå. En del går tyvärr inte direkt till artikeln eftersom forumet inte köper parenteser i en nätadress, utan man får klicka på alternativet med typ "grammatik" eller "lingvistik" i.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Miche » 2010-11-25 23:28:41

Zombie skrev:En del går tyvärr inte direkt till artikeln eftersom forumet inte köper parenteser i en nätadress, utan man får klicka på alternativet med typ "grammatik" eller "lingvistik" i.

Nej. men det går att skriva lite html-kod istället om man kan/vill...

Exempel:
Kod: Markera allt
<a href="http://sv.wikipedia.org/wiki/Partikel_(lingvistik)" target="_blank">partikel</a>

blir:
<a href="http://sv.wikipedia.org/wiki/Partikel_(lingvistik)" target="_blank">partikel</a>

(utan target="_blank" öppnas länken i det aktuella fönstret)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Zombie » 2010-11-25 23:38:06

Tack för tipset! :)

Om jag kommer ihåg det är en annan sjua, men man kan ju alltid hoppas...
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Miche » 2010-11-25 23:42:41

Du kan spara det pm jag just skickade till dig... ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav osäker » 2010-11-25 23:57:48

Fast nu kom jag på att jag var ute och cyklade lite och att det inte alls handlar om något partikelverb, utan bara ett helt vanligt verb med en helt vanlig prepositionsfras som ett helt vanligt adverbial, och då blir det väl rätt självklart att man inte kan ha objektiv infinitiv, eftersom inget objekt finns.
osäker
 
Inlägg: 246
Anslöt: 2009-08-24
Ort: Stockholm

Inläggav HGJ » 2010-11-26 1:29:46

Zombie skrev:
Kahlokatt skrev:Jag har bett moderatorerna flytta tråden, som jag postade fel. Hav tålamod! :wink:

Förstår icke hvilket du menar - hafven tålamod, hafvom tålamod eller kanske trots allt haf tålamod?

Endast en person hade svarat i tråden när uppmaningen skrevs.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5316
Anslöt: 2007-06-02

Inläggav HGJ » 2010-11-26 8:39:39

Zombie skrev:
Kahlokatt skrev:1. Hur skriver man egentligen i en födelseannons? Skall det vara så här:
Välkommen Lisa! Elins och Johans lillasyster
eller så här:
Välkommen Lisa! Elin och Johans lillasyster

Det senare verkar vara det normala, men jag tycker att det låter fel. I mina öron låter det som om Lisa hälsas välkommen av två personer, nämligen "Elin" och "Johans lillasyster". I det tidigare exemplet klargörs ju att Lisa är lillasyster åt både Elin och Johan.
osäker skrev:1) Välkommen, Lisa, Elins och Johans lillasyster! är vad jag skulle skriva. Regler: a) kring tilltalsord sätts kommatecken ut; b) [WikiSve]apposition[/WikiSve] separeras från resten av meningen med kommatecken. Vad gäller [WikiSve]possessiv[/WikiSve]markören kan man väl säga både att 'Elin och Johan' inte är tillräckligt mycket av en semantisk enhet för att dela på en och att det är nödvändigt med två för att undvika tvetydighet.

Kahlokatt skrev:2. Så här stod det i serien Rocky för några år sedan (kursiveringarna är mina egna): "Reggaefiket är ett mysigt ställe, där man kan lyssna på en mupp från Jamaica sjunga ut sitt hat mot homosexuella medan man sippar på sin Loranga."
Det låter helt fel i mina öron. Skall det inte heta antingen "där man kan lyssna på en mupp från Jamaica som sjunger ut sitt hat mot homosexuella" eller "där man kan höra en mupp från Jamaica sjunga ut sitt hat mot homosexuella".
Det här har jag sett på flera ställen. Det kan stå t.ex. "Vi fick stanna och lyssna på Björn Ranelid läsa högt ur sin nya roman". Det är väl helt fel?
osäker skrev:2) Jag håller med. Jag tror att det bara är ett fåtal [WikiSve]verb[/WikiSve] som tillåter [WikiSve]objekt[/WikiSve]iv [WikiSve]infinitiv[/WikiSve], och det tycks väl röra sig om sådana vars [WikiSve]subjekt[/WikiSve] är [WikiEng]patient[/WikiEng] snarare än [WikiSve]agent[/WikiSve], och några [WikiSve]partikel[/WikiSve]verb kan jag inte komma på som ingår i den gruppen.

+1 såvitt jag kan komma på.

Har delat upp de båda citaten så att fråga och osäkers svar kommer tillsammans, och lagt till några wikilänkar så att kanske fler än nördar och proffs får en chans att förstå. En del går tyvärr inte direkt till artikeln eftersom forumet inte köper parenteser i en nätadress, utan man får klicka på alternativet med typ "grammatik" eller "lingvistik" i.

I fråga om agent är det alternativet "semantisk roll" (inte "typ av satsdel i grammatiken") man får klicka på.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5316
Anslöt: 2007-06-02

Re: Vilket är grammatiskt korrekt?

Inläggav Pemer » 2010-11-26 10:10:16

Arkimedes skrev:Angående födelseannonser, så brukade den lokala tidningen använda formen "...har fått en son som ska heta..." men nuförtiden skriver de "...har fått en son som heter...". Är det bara jag som tycker att formuleringen blir konstig i det andra fallet? Som om ungen redan hade ett namn när den kom. "Som ska heta" tycker jag är mycket lämpligare då ungen oftast bara är några dagar gammal när de fotas till tidningen.


Oj, som jag har tänkt exakt samma sak! :)
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Vilket är grammatiskt korrekt?

Inläggav Alien » 2012-05-03 11:31:44

Kahlokatt skrev:1. Hur skriver man egentligen i en födelseannons? Skall det vara så här:

Välkommen Lisa! Elins och Johans lillasyster

eller så här:

Välkommen Lisa! Elin och Johans lillasyster

Det senare verkar vara det normala, men jag tycker att det låter fel. I mina öron låter det som om Lisa hälsas välkommen av två personer, nämligen "Elin" och "Johans lillasyster". I det tidigare exemplet klargörs ju att Lisa är lillasyster åt både Elin och Johan.


2. Så här stod det i serien Rocky för några år sedan (kursiveringarna är mina egna): "Reggaefiket är ett mysigt ställe, där man kan lyssna på en mupp från Jamaica sjunga ut sitt hat mot homosexuella medan man sippar på sin Loranga."

Det låter helt fel i mina öron. Skall det inte heta antingen "där man kan lyssna på en mupp från Jamaica som sjunger ut sitt hat mot homosexuella" eller "där man kan höra en mupp från Jamaica sjunga ut sitt hat mot homosexuella".

Det här har jag sett på flera ställen. Det kan stå t.ex. "Vi fick stanna och lyssna på Björn Ranelid läsa högt ur sin nya roman". Det är väl helt fel?


Givetvis ska det vara: Välkommen Lisa, Elins och Johans lillasyster! Men det verkar som om "Elin och Johan" ses som en enhet. Fel, tycker jag, det är ju inget kollektiv utan två individer. Tror det kommer från engelskan, där tycks det alltid skrivas "Taylor and Ashton's sister". Och allt som amerikanarna gör är ju rätt, även om det är fel.

Betr det andra fallet så är förstås dina varianter de rätta. En tredje är "Reggaefiket är ett mysigt ställe, där man kan lyssna på en mupp från Jamaica sjungande ut sitt hat mot homosexuella", fast den skulle vara för formell för Rocky.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Vilket är grammatiskt korrekt?

Inläggav nallen » 2012-05-03 22:58:24

Igen ett sånt där fall som blivit entydigt om det funnits en grupperingsoperator i skrivspråket.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Språket



Logga in