Debatt: Vuxenpsykiatrin felbedömer ­autismspektrumtillstånd

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav linek » 2010-11-23 17:32:20

linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2010-11-23 22:58:46

Tack linek för länkning!
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Zombie » 2010-11-23 23:08:25

Ja, det var värdefulla länkar!

Tråden om Andreas Fries' originalartikel:
debatt-vuxenpsykiatrin-felbedomer-autismspektrumtillstand-t17563.html

Moderator: Trådarna är nu ihopslagna.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav TheBoxSaysNo » 2010-11-23 23:15:41



En stor applåd till Andreas Fries! Det känns som "wow! äntligen någon som förstår". Jag håller med honom att Susanne B verkar bara se sitt område (stockholm med omnejd och även de instrument hon varit inblandade).

Jag tycker Bejerot säger mkt vettigt om behovet av diagnos osv, men i mina ögon blir det också som att hon försöker försvara sin revir och psykiatri överhuvudtaget. Jag har så hiiiiiimla svårt att tro att alla som träffar personer med AST är såååååå pålästa om det och har verkligen tagit till sig all information som ges. Många är det, utan tvekan. Men en del är det inte och det är ju himla olika i det här landet.
Lite mer nyansering, tack!

Tack för länkarna, linek!
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav Bror Duktig » 2010-11-24 7:56:14

En del som träffar personer med AST kan dessutom vara rätt pålästa, men inte kunna tolka personer som den möter, eller dra fel slutsatser/för snabba slutsatser.

Jag minns t.ex. min egen utredning, där det var svårt att hitta till utredaren. Medan jag funderade på hur jag skulle hitta dit, gick jag in genom "fel dörr" vilket gjorde att jag råkade hamna precis utanför läkarens dörr.

Han frågade om det var svårt att hitta, jag svarade nej. Han antecknade, och sedan går det att läsa att detta tolkades som att jag inte hade svårt för lokalkännedom eller att hitta.

Läkaren må vara hur duktig som helst på AST, men på att tolka vad en enskild händelse kan innebära hos en patient, kunde han inte. Just dessa snabba slutsatser har jag i hela mitt liv tyckt att det riktigt sprudlat om inom psykiatrin på alla nivåer, hos alla psykologer och läkare, oavsett vad de anser att man har för diagnos eller problem. Då hjälper det liksom inte hur mycket de än kan inom området.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Inger » 2010-11-24 9:17:52

Mycket bra! (Kul att pressreleasen fanns med som referens också.)
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Zombie » 2010-11-24 9:23:34

Bror Duktig skrev:Läkaren må vara hur duktig som helst på AST, men på att tolka vad en enskild händelse kan innebära hos en patient, kunde han inte. Just dessa snabba slutsatser har jag i hela mitt liv tyckt att det riktigt sprudlat om inom psykiatrin på alla nivåer, hos alla psykologer och läkare, oavsett vad de anser att man har för diagnos eller problem. Då hjälper det liksom inte hur mycket de än kan inom området.

Vet precis vad du menar och kan intyga. Inte hos bokstavligen alla, men då har jag ju märkt att jag har haft tur också.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Bror Duktig » 2010-11-24 11:24:15

Zombie skrev:
Bror Duktig skrev:Läkaren må vara hur duktig som helst på AST, men på att tolka vad en enskild händelse kan innebära hos en patient, kunde han inte. Just dessa snabba slutsatser har jag i hela mitt liv tyckt att det riktigt sprudlat om inom psykiatrin på alla nivåer, hos alla psykologer och läkare, oavsett vad de anser att man har för diagnos eller problem. Då hjälper det liksom inte hur mycket de än kan inom området.

Vet precis vad du menar och kan intyga. Inte hos bokstavligen alla, men då har jag ju märkt att jag har haft tur också.

Ja, jag får väl erkänna att det inte är hos bokstavligen alla här heller, det kan ha varit 5 % eller färre som har varit bättre.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Zombie » 2010-11-24 17:34:28

Spinofftråd från Bejerots debattinlägg:
http://www.aspergerforum.se/syns-inte-e ... 17979.html
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav barracuber » 2010-11-24 17:36:09

Zombie skrev:Spinofftråd från Bejerots debattinlägg:
http://www.aspergerforum.se/syns-inte-e ... 17979.html


Är det TRE trådar som behöver slås ihop nu? :?

* giv mig kraft * :)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Zombie » 2010-11-24 18:06:43

Den här tråden kan väl åtminstone hållas för sig? Den handlar ju om vuxenpsyks bedömning av AST, vilket är något helt annat (bredare och djupare) än huruvida AS syns utanpå eller ej.

Att jag korslänkar betyder inte nödvändigtvis att jag vill slå ihop, om du möjligen trodde det. ;)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav barracuber » 2010-11-24 18:09:30

Zombie skrev:Den här tråden kan väl åtminstone hållas för sig? Den handlar ju om vuxenpsyks bedömning av AST, vilket är något helt annat än huruvida AS syns utanpå eller ej.

Att jag korslänkar betyder inte att jag vill slå ihop, om du möjligen trodde det. ;)


Korslänkning är ett bra alternativ. Enda problemet är när trådarna är väldigt långa..då kan "slåihopning" vara att föredra.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Pemer » 2010-11-25 2:15:36

Och så verkar ju SB ha nollkoll om hur mycket autistiska drag kan SKYMMAS av samtidiga ADHD-drag, och att vi som har båda diagnoserna kan börja visa markant tydligare autistiska drag när vi börjar medicinera mot ADHD:n.

Både jag och den jag känner bäst som också har fått höra av SB att h*n inte befinner sig inom autismspektrumet har ADHD också...
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav alfapetsmamma » 2010-11-25 23:38:53

Pemer skrev:Och så verkar ju SB ha nollkoll om hur mycket autistiska drag kan SKYMMAS av samtidiga ADHD-drag, och att vi som har båda diagnoserna kan börja visa markant tydligare autistiska drag när vi börjar medicinera mot ADHD:n.

Både jag och den jag känner bäst som också har fått höra av SB att h*n inte befinner sig inom autismspektrumet har ADHD också...


Jag skulle antagligen inte heller ses som aspig av henne då.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav indra76 » 2010-12-12 13:09:45

Förvirring råder med andra ord. Men det klart att det är svårt att skilja på hönan och ägget... själv är jag bipolär och uppfyller vissa kriterier på AS, men kanske är jag då enbart AS och verkar bipolär pga. detta?

Egentligen spelar ju inte diagnoserna huvudrollen så länge man får rätt hjälp, vilket ju kan kräva en diagnos för att få. Men jag kan också tycka att man vill ha en diagnos för att veta vad det är för "fel" på en, så att man kan hitta samhörighet.

Jag är ju inte "helt" AS och olika läkare har olika åsikter om jag är bipolär eller ej...dock mår jag mycket bättre när jag äter medicin för just bipolära, så jag tror ju att jag är det...får väl se om det kommer bedömas annorlunda framöver om man då vet mer.
indra76
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2010-04-27
Ort: Åkersberga

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in