Att nästan förlora jobbet

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Pemer » 2010-11-12 0:03:53

Och att aspergare ska bojkotta detta trafikföretag och svartlista och svartmåla att detta är hur vi vet att de bemöter aspergare som anställda. Ifrågasätta om de vill ha aspergare som resenärer kanske?

De ska ha så jävla mycket SKIT, alltså!

Jag tolkar det som att det är en av SL:s bussentreprenörer?

Skarp kontakt från såväl OA, som de "båda andra"...?
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Funderaren » 2010-11-12 0:19:43

Jo, det är en av SL:s entreprenörer. Dock vore det oklokt att gå ut med namnet nu. I orätta händer kan man använda det mot mig.
Nästa vecka bör uppsägningen dimpa ner i lådan och sen kommer nästa ombudsman. Hon skulle drämma lite passande AD-domar i huvudet på dom och hoppas de ger sig.
Funderaren
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Nära blocksignal 1L3/2L6

Inläggav Pemer » 2010-11-12 1:34:05

Kanske det är den ombudsmannen som skulle ha lite uppbackning från sakkunniga om AS då...
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Funderaren » 2010-11-12 9:59:19

De två ombudsmän jag hade senast skötte det hela bra trots att de inte visste så mycket om AS. Det hörde inte till saken vad AS var, för det var inget skäl att säga upp någon. Kvinnan som tar vid härnäst har jag talat med och hon var en mycket kunnig och stridbar kvinna. Men om hon vill kan hon få lite mer information om funktionshindret. Men ingen har tänkt acceptera uppsägning endast baserat på diagnosen.
Funderaren
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Nära blocksignal 1L3/2L6

Inläggav Zombie » 2010-11-12 15:55:51

Det verkar ju arta sig bättre (eller mindre illa, välj själv) än vad jag fick intryck av det här. Roligt att höra att det ännu verkar finnas justa fack och stora arbetsgivare som ändå inte är alltför cyniskt slipade. Lycka till med fortsättningen också! :-)050
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Funderaren » 2010-11-25 1:03:02

Uppdatering: Väntar fortfarande på brev från Keolis.
Den kvinna som ska förhandla är taggad för hon vet att de inte kommer "vinna". Vi vet vad deras nästa steg är, och svaret på det dom kommer med är att det är för gammalt.

Dock har ett annat problem uppstått. Jag har, liksom alla "normala" människor, hyra, el och andra räkningar att betala. Det blir dock lite svårt eftersom lönen som just ramlade in på kontot är den ofantliga summan 325 kronor och 70 öre... så rubriken kanske borde ändras till "Att förlora lägenheten pga obetald hyra"?
Var dock förvarnad eftersom jag såg på "Kommande insättningar" att lönen var så ofantlig, så jag har redan kontaktat chefen mfl. Dock hade lönekontoret gått hem.
Funderaren
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Nära blocksignal 1L3/2L6

Re: Förhandling

Inläggav Juddy » 2010-11-30 8:29:32

Funderaren skrev:Det mest intressanta var att arbetsgivaren hade ett intyg som läkare på företagshälsovården, enligt arbetsgivaren, skickat till FK. varför det papperet finns hos arbetsgivaren men inte hos mig är dock okänt. Kan en läkare skicka sådant till arbetsgivaren utan min vetskap? Eller utan mitt tillstånd?


Nej.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Funderaren » 2011-01-17 3:39:34

Tjena!
Inte orkat hänga på forumet. Varit en jobbig tid.

Men nu är det så att arbetsgivaren ändrade sig under mellandagarna (eftersom de inte hade nåt att komma med) och ska inte säga upp mig. Det innebär dock inte att jag arbetar nu. Utan bara att den nya företagshälsovården tar över fallet. Och beteendevetaren där är mycket bra. AS är inget problem för henne. Däremot ser hon problem i att jag inte fått eventuell behandling eller träffat läkare mfl om det nu var så att jag hade ångest eller depression.
Hade samtal i torsdags (13/1) och hon hade inte pratat med någon chef innan så hon utgick så att säga ifrån att veta ingenting. Och blev chockad.
Vi talade länge och hon kom bland annat fram till att jag mår bättre av att jobba. För jobbar jag äter jag på min rast. Är jag hemma är det si och så med maten.
Hon uppmanade mig att begära ut mina journaler från gamla stället. De skall jag hämta på tisdag. Om jag känner för det kan jag sen lämna de till nya hälsovården. Men det är mitt val. Men det kändes bra att hon inte ville ha ett godkännande att de fick skicka efter dom.
På torsdag ska jag till henne igen. Sen skall det bli läkare. För nya företaghälsovårdsföretaget (kort ord :)) tar sitt uppdrag på allvar. De skall undersöka min hälsa och min arbetsförmåga, inte trycka ner mig.

Men man är fortfarande skeptisk. Är alltid det när det gäller läkare mfl. Särskilt beteende"vetare".

Tack för att ni tog er tid. Snart kommer jag säkert till andra trådar också. Om jag orkar.
Funderaren
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Nära blocksignal 1L3/2L6

Inläggav matterik » 2011-01-17 6:28:37

Jag tror att det är viktigt att DO anmäla om man upplever att man blivit diskriminerad och inte om någon annan säger att man ska göra det eller inte.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Miche » 2011-01-17 8:24:01

Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Funderaren » 2011-01-17 10:41:36

Jorå, visst har jag tänkt på DO-anmälan. Men jag vill gärna ha lite "på fötterna" så att säga. (Och då talar jag inte om strumpor och skor :)). Dvs papper mm som styrker min anmälans riktighet.
Funderaren
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Nära blocksignal 1L3/2L6

Inläggav matterik » 2011-01-31 8:30:07

En DO anmälan ska göras så tidigt som möjligt. Det står det på deras hemsida.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Att nästan förlora jobbet

Inläggav Funderaren » 2011-06-23 15:20:53

matterik skrev:En DO anmälan ska göras så tidigt som möjligt. Det står det på deras hemsida.

Fast förut kunde jag ju inte anmäla dom men nu kan jag det. För nu kan jag bevisa att de försöker bli av med mig pga min diagnos då de tom sprider falska rykten till läkaren då han ska göra sin bedömning och betalar läkare för att de ska bedöma mig olämplig.
Problemet är att vad ska jag skriva. Oftast handlar det ju om att man blivit uppsagd eller något. Om jag faktiskt får betalt så är det inte diskriminering på samma sätt.
Funderaren
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Nära blocksignal 1L3/2L6

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in