Upprörande!! (Aspergares hygien)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav alfapetsmamma » 2009-09-05 21:58:25

Bror Duktig skrev:
alfapetsmamma skrev:
nallen skrev:Aha, mejeriprodukter från Flen? ;)

Nåja, motsvarigheten förekommer väl även hos det täckta könet såvitt jag förstått.


Ah, äntligen nån som är med.

Inte hos mig iaf, angående det andra påståendet.

Jo, men med ett gemensamt namn, kallas det s****a.


Just det, det hade jag förträngt nånstans.. :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:18:36, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Mördarsnigel » 2009-09-05 23:53:17

Okej, ni kanske inte Alla är clean-freaks då :)

Vet inte om det är så bra för varken håret eller huden att duscha flera ggr om dagen, men de flesta verkar ju inte lida av det.

Jag tycker inte om lukten av hår-fett, men det verkar som om människors hår luktar olika starkt.
Tycker att jag själv och andra ser bättre ut utan de där flottiga hårstråna närmast skalpen. Jag såg typ alltid ut så när jag var barn, och jag vet nu att man inte accepteras när man jämt har otvättat hår. (Sånt där syns iofs mest när man har längre hår.) Fett eller inte fett kan verkligen vara totalt avgörande för ifall man ser fräsch ut eller ej.

Om man inte kammar sig frenetiskt så tar det ett par dagar innan ens hår börjar se ut sådär som tur är.
Har stött på ett antal personer som tvättar sitt hår med endast vatten, eller med diverse alternativa produkter, och även om deras hår förmodligen var fett så har det inte synts på det där otrevliga sättet.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 21:18:36, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2007-11-30
Ort: Alnarp

Inläggav sugrövmanövern » 2009-09-06 0:04:40

Mördarsnigel skrev:Vet inte om det är så bra för varken håret eller huden att duscha flera ggr om dagen, men de flesta verkar ju inte lida av det.
Jag måste duscha minst en gång per dag, tål inte de saltavlagringar som kommer av att man svettas. (Man svettas flera dl per natt har jag läst).

Låter jag bli att duscha och tvätta ansiktet några dagar får jag acne i ansiktet och allmän sveda på all hud, värst i ansiktet.

Dock är vatten uttorkande, så även det måste jag vara försiktig med. Använder ofta en blandning av honung, olivolja och socker för att exfoliera och återfukta huden i samband med dusch.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 21:18:36, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Bror Duktig » 2009-09-06 12:36:34

Jag använder en del olja i håret och ibland i hårbotten.
Det kanske ser lite greasy ut? Men det är inte sebum, och luktar inte heller så.
De jag har frågat säger att det inte ser otvättat fett ut utan som, ja, olja.
Annars är det ju ovanligt att man blir fet i topparna ^_^

Sebum luktar olika starkt på olika personer, men när man är stressad under en period eller får en bakterie i det, så luktar det ännu värre. Även kost kan påverka.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:18:36, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav milve » 2009-09-06 21:17:54

Atwood skrev:
Jag har dock märkt att dålig personlig hygien är det som snabbast gör att en person med Aspergers syndrom blir av med sitt jobb.
---------------------------------------------------------------------
Bara en reflektion från mig.
Människan måste förmodligen ha varit väldigt ren och fin tidigare eftersom den fått en anställning. Eller så fick människan sin diagnos efter att ha fått anställning och blev då så deprimerad att den slutade att tvätta sig och fick sedan sparken och sökte upp herr Attwood för att be om hjälp. Attwood visade hur lustigt As personer går på en av sina föreläsningar och de flesta skrattade hjärtligt. Utom jag som inte tyckte att det var lustigt. Men jag har ju Asperger och nu skall jag gå och bada.
Senast redigerad av milve 2011-05-04 21:18:36, redigerad totalt 1 gång.
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Inläggav Flia » 2010-11-20 14:57:19

Mina föräldrar var aspies, jag fick tillsägelse ibland av lärare att jag borde duscha.
Som vuxen duschar jag när jag ska träffa folk, enbart på grund av erfarenheten att folk inte brukar gilla mig om jag luktar illa.

Bara för att jag är högfungerande betyder det ju inte att jag är superbra på alla områden.
Senast redigerad av Flia 2011-05-04 21:18:36, redigerad totalt 1 gång.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav geocache » 2010-11-20 15:04:38

alfapetsmamma skrev:Jag hade mycket sämre hygien som yngre, och det går igen hos mina ungar. Lustigt nog är de väldigt intresserade av att vara snygga, ha fina kläder, fixa håret och ha smink, men att det blir väldigt konstigt med sånt fix ovanpå en oduschad eller svettkladdig kropp, det går inte riktigt in.


De enda gånger jag "fuskade" med hygienen som ung var i skolgymnastiken i mellanstadiumet, men orsaken är/var inte alls relaterad till mitt Aspergers syndrom, utan för att jag tyckte det var skämmigt att visa mig naken inför klasskompisarna.

Men sedan jag blev vuxen har jag inga problem med att visa mig naken inför andra, i duschen i simhallen och så.
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 21:18:36, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Upprörande!!!

Inläggav netsrac » 2010-11-20 15:29:43

barracuber skrev:Och blir extremt upprörd när jag hittar följande citat mitt på sidan 347 (i ett kortare avsnitt som handlar om yrkesliv):

Atwood skrev:Jag har dock märkt att dålig personlig hygien är det som snabbast gör att en person med Aspergers syndrom blir av med sitt jobb.


:evil: :evil: :evil: Är inte detta för mycket?? Citatet kan inte gälla speciellt högfungerande aspergare i alla fall, den saken är helt klar. Eller vad tror ni??


Varför blir du upprörd? Tror du att du står som norm för alla högfungerande aspergare? Själv rakar jag mig väldigt sällan, går omkring i mjukisbyxor på dagarna och duschar inte varje dag. Så på mig stämmer det in.
Senast redigerad av netsrac 2011-05-04 21:18:36, redigerad totalt 1 gång.
netsrac
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2010-11-17

Inläggav junkandshit » 2010-11-21 0:25:59

Dålig hygien är vanligt förekommande bland de aspergare som jag har kommit i kontakt med. Jag bedömmer att 20% av de vuxna aspergerna, som jag har träffat via vuxenhab, luktar illa på avstånd. Hur de luktar vid närkontakt tänker jag inte ta reda på. Vidrig andedräkt, smutsiga kläder, svett- och bajsdoft är inte ovanligt.

Undrar om många bussförare är aspergare! :lol:
junkandshit
 
Inlägg: 465
Anslöt: 2007-09-05

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in